Zort - ahojky!

Zort – uteč, když to dokážeš

25. 2. 2025
Zdroj náhledu: Londer Software

Občas má člověk náladu být vlk samotář, jindy prostě chce dát dohromady partu, rozjet pořádnou akci a tropit neplechu. Nezávislé tituly mají přesně ten typ kreativy, co rychle chytne a jen tak nepustí. A co je na tom nejlepší? Takový zážitek buď přátelství utuží, nebo se uprostřed chaosu promění v boj o přežití s mottem: raději on nežli já. Jestli máte pro strach uděláno a nezaleknete se prozkoumávat, hra Zort vás vhodí do zdánlivě opuštěných míst s děsivými pronásledovateli v patách.

Nejste v tom sami… a to je ten problém!

Chuť sdílet vzrušení z nekonečných možností je základem pro nechvalně slavné projekty, jako je například Lethal Company a Phasmophobia, jež ukázaly mnohým vývojářům cestu, na níž se snoubí strach s humorem. Ve stopách Murky Divers, Content Warning, Labyrinthine či Kletky se rozhodl jít turecký tým z Londer Software při tvorbě titulu jménem Zort, který se aktuálně nachází v předběžném přístupu. Přestože obsahuje prozatím jen dvě mapy, rozhodně stojí za vyzkoušení.

Tato dobrodružná hororová hra pro až čtyři hráče má jednoduchý cíl: uniknout neboli dokončit úroveň, aniž byste zemřeli. Nic více, nic méně. Zort sází na jednoduchost. Nezahlcuje vás žádným příběhem či jinými složitostmi. Jednoduše posbírejte potřebné předměty, aktivujte důležité mechanismy, hledejte nápovědy, a především únikový východ pryč z této šlamastiky. Protože se titul prezentuje jako hororová hra, nesmí chybět prvek nebezpečí. Mapy jsou plné prapodivných nepřátel usilujících vás zadupat do země či pomást vaši mysl až k samotné hranici příčetnosti. To je jediná věc, kterou je u svého třeba Zorta hlídat. Když vám začne strašit ve věži, halucinace naberou až takové síly, že jen stěží poznáte, co je skutečné, a co ne.

Naštěstí Zorti – postavičky v modrých skafandrech – nejsou úplně bezmocní… nemají-li holé ruce. S klaksonem ve spreji snadno odeženete hrstku monster, zatímco na ty tužší funguje například bowlingová koule, nebo také vůbec nic. Ne vždy totiž dostanete příležitost se bránit, v horších případech zvolená technika obrany nemá žádný efekt, přestože před chvílí ještě fungovala.

Klaksonem proti zlu

Zorti jsou postavy tuze zábavné. Od twerkování až po interakce s různými objekty. Vsadím se, že si jako první věc v lobby nenecháte ujít příležitost demonstrovat na druhých hráčích funkce emotů. Ani my jsme neodolali. Se spoluhráči můžete komunikovat skrze hlasový chat přímo ve hře a vřele to doporučujeme. Nejenže podporuje atmosféru a podtrhuje samotu, jste-li daleko od ostatních, ale přítomnost hlasových filtrů při té správné příležitosti způsobí hromadný smích. Co nás naopak trochu mrzelo, je absence jakéhokoliv přizpůsobení Zorta. V praxi nemůžete změnit barvu kombinézy či přidat prvky odlišující jednu postavu od druhé, protože nevidíte ani přezdívky hráčů. Musíte se tak spolehnout pouze na rozpoznání hlasu parťáka, což je při chaotických situacích až nadlidský výkon.

Pokud se Zort rozhodnete vyzkoušet, nebudete muset sáhnout hluboko do kapsy. Tato cenově dostupná zábava za to jistě stojí. Obzvláště, když vývojáři sbírají podněty od komunity a zapracovávají je do dalších map, které mají do hry dorazit během tohoto roku. První úroveň v opuštěné továrně je poměrně chaotická, a to kvůli zmatečnému začátku bez nějaké bližší nápovědy i příšerně hlasitým televizím. Druhá mapa pod šitým nebem je podstatně více promyšlená. Každá nám trvala přibližně tři čtvrtě hodiny. Už se nemůžeme dočkat návratu, jakmile bude přidán nový obsah. Ve více hráčích je Zort čirá komedie s mnoha vtipnými úkoly i situacemi vyúsťujících z jejich plnění.

Na titulu je nízkorozpočtová produkce jen lehce znát. Rozhodně nás mile překvapil příjemný vizuál, hudba i technický stav. Většinou se podobné projekty potýkají s hromadou bugů. Zort není ten případ.

Neboj, mám plán! (slavná poslední slova)

Ačkoliv se Zort na trhu zjevil s mnoha jedinečnými mechanikami, nelze opomenout, že je titul stále v předběžném přístupu. Dvě mapy jsou zkrátka málo. S vidinou budoucích aktualizací trpělivě čekáme na další obsah. Některé hráče by mohl odradit také nedostatek vedení, což zároveň funguje jako dvousečná zbraň. Tvůrci záměrně nechtějí příliš vést za ručičku, aby vás neochudili o příležitost pocítit svobodu v objevování. Co je větší výzvou, je onen hororový prvek. Přestože jsem já i další spoluhráči strašpytlové největšího kalibru, Zort pro nás nepůsobil dost strašidelně, za což jsme na jednu stranu rádi, na tu druhou bychom si přáli pocítit mráz na zádech, zrychlený tep i orosené čelo.

Pokud se budou autoři dále držet zpětné vazby, nepoleví v úsilí a zapracují na drobných zádrhelech, Zort jistě čeká slibná budoucnost, budou-li ho tvůrci vydatně krmit novým obsahem. Je to sice chaos… hlavně na začátku, ale pořád je to až absurdně zábavný chaos. 

Zort je přesně ta hra, v níž je chaos nedílnou součástí zábavy. Strach tu funguje spíše jako kulisa pro absurdní situace za hlasitých výbuchů smíchu či panického řvaní. I když hra v předběžném přístupu prozatím nenabízí moc obsahu, rozhodně má dobře našlápnuto. Stačí sehnat partu, vyrazit do neznáma… a pamatovat, že kdo uteče, ten vyhraje.

Klady
  • ve více hráčích je to čistá komedie
  • vtipné a kreativní mechaniky
  • cenově dostupná zábava
  • aktivní vývoj s příslibem novinek
Zápory
  • prozatím málo obsahu
  • slabý hororový prvek
  • chybějící přizpůsobení postav k označení hráčů
Platforma PC
  • Datum vydání 07.12.2024
    • Vývojář Londer Software
    • Vydavatel Londer Software
    0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Atmosféra

    Nikola Mrázová Erlebachová

    Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

    Michal Mráz

    Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

    Adéla Pfefrová

    Od útlého dětství sledovala staršího bratra, jak hraje hry. A nakonec se to i pro ni stalo její vášní. V současné době téměř každý den ztrácí své nervy u hry Counter-Strike: Global Offensive, kterou hraje dlouhých 5 let. Její slabostí jsou rozhodně survival hry, jako například The Long Dark nebo The Forest. Svojí povahou je extrovert, když zrovna nesedí u her nebo seriálů, ráda poznává nové lidi a věnuje všechen svůj volný čas svým přátelům a rodině.

    Marcela Grázová

    Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.