Měli jsme možnost zahrát si demoverzi titulu Zoria: Age of Shattering, a jaké jsou naše první dojmy? Zoria: Age of Shattering je taktické týmové RPG s plynulým tahovým bojem, správou základny i společníků, jež se odehrává v rozsáhlém světě nazvaném Zoria. Vaším úkolem, jak jinak, bude vést tým čtyř hrdinů s jedinečnými dovednostmi a různými taktickými výhodami. Budete se muset postavit nespočtu monster i velkých bossů, již prověří vaše schopnosti. Zoria má hráčům nabídnout příběhově náročný zážitek pouze pro jednoho hráče, takže multiplayer zde nečekejte. Vývojářem tohoto titulu jsou Tiny Trinket Games, tři kamarádi z Bukurešti v Rumunsku, již milují žánr RPG (na hře je to vidět) a na tomto titulu pracují již sedm let.
Vítejte v Zorii
Zoria byla domovem pro všechny. Lidé byli však chamtiví a ti nejlepší z nich, Zorini (inteligentní, vynalézaví, ale i velmi násilničtí), chtěli víc. Toužili po tom, získat více půdy a jídla. Postavili si domy z kamene a dřeva a vyhnali veškerou divokou zvěř z lesů a jeskyní. V těchto jeskyních pak našli nástroj svého odporu, „zerrium“.
Po téměř dvou stoletích míru a prosperity po skončení Velké války s „ďábly“, se království Elion znovu ocitá v chaosu. Vžijte se do role ambiciózního kapitána a sjednejte znovu mír v království nebo si ho podrobte. Tak je přímo popsán příběh Zoria: Age of Shattering jejími autory.
V tomto demu dostanete na starost hlavního hrdinu nebo hrdinku (velitele), jenž je po hlavě vržen do naprosto běžného úkolu. Na první pohled se může zdát, že se jedná o naprosto triviální úkol. S postupem času však zjišťujeme, že tento jednoduchý úkol nabývá na své důležitosti i složitosti skrze postup příběhu. Máte možnost si vytvořit skupinu dobrodruhů (čtyř hrdinů). Samozřejmě tu existuje i volba rekrutovat NPC se širokou škálou dovedností (lancer, ranger atd).
Mixík Divinity i Baldur's Gate
Zoria: Age of Shattering přináší podobnou výzvu jako série Divinity: Original Sin, jež má laťku obtížnosti dost vysoko. I v Zorii tak budete nuceni vyzkoušet různé taktiky a přístupy, abyste se probojovali přes hordy nepřátel. Prostředí jsou zde velmi dynamická (překážky poskytují úkryt jak vám, tak i soupeřům) a tento titul nespoléhá jen na mřížkové bojiště či tradiční šestiúhelníkový pohybový systém. Pohyb v boji je tak mnohem přirozenější. Hráč by měl velmi přemýšlet, jak se přiblížit k nepřátelům, aby plně využil silné stránky svého týmu. V první řadě je dobré stáhnout pozornost na tanka týmu; healery, mágy a ostatní postavy na dálku je třeba držet v dostatečné vzdálenosti od blízkého kontaktu. Jelikož titul hrajete takzvaně z tříčtvrteční perspektivy, máte možnost vidět z mapy více a tím i lépe posoudit své taktické možnosti útoku (podobně je to také u hry Baldur's Gate).
Před bojem i během něj se samozřejmě můžete kochat krásným prostředím (občas trošku děsivým – mrtvoly přibité na kůlech) na mapách. Prostředí je skvěle zpracované a dává vám pocit, že tam doopravdy jste. Některé mapy mají krásné přírodní prostředí, jiné ukazují strašidelné výjevy okolních soubojů, z nichž srší strach a děs.
Sedm statečných
Hráči mají na výběr ze sedmi tříd. Pokud jste úplný nováček, doporučuji vyzkoušet jednu z těchto tří postav: Sentinel, Wizard či Priest. Sentinel je dobrým mixem mezi tankem a postavou na poškození (DMG). Wizard oproti tomu dává velké poškození v určitém území, slouží pro boj na dálku a umí si vytvořit vlastní ledový štít. Poslední postavou je pak Priest, jenž je hlavně buffer a healer.
Jako další postavy nám titul Zoria: Age of Shattering nabízí Battle Clerica, Rangera, Kingsmana a Lancera, již jsou už pro zkušenější hráče těchto her.
Každá postava má svoje staty, ty si může vylepšovat za každý získaný level. Pokud uděláte na postavě level, získáte pět bodíků, jež si můžete rozdělit mezi staty (stamina, strength, agility atd.). Za každých pět levelů postavy získáte navíc ještě skill pointy, jež můžete uplatnit ve stromu schopností. Za určitou peněžní částku můžete i své schopnosti resetovat a nastavit je znovu.
Co všechno tu můžete vytvářet
Zoria vám nabízí možnost odpočinku v kempu, jež si sami můžete postavit skoro všude (záleží na terénu). V něm pak vaši hrdinové mohou odpočívat, vařit a míchat lektvary. Začala bych asi nejprve odpočinkem. Pokud totiž spíte více jak čtyři hodiny, máte možnost získat bonusy na postavy, jež slouží k získání buffů nebo naopak k debuffnutí.
Co se vaření týče, můžete vařit v kempu a nejen tam. Můžete kuchtit kdekoliv, kde naleznete táborák. Vaření vám dodává zásoby potřebné k odpočinku a některá z jídel vám dodávají buffy na staty vaší postavy. Nové recepty naleznete během vybírání postav a věcí.
V alchymii si vyrobíte různé lahvičky na doplnění zdraví, many, energie (jednorázově nebo na postupné doplňování), buffy i debuffy apod. Alchymii můžete také využívat v kempu nebo u alchymistického stolku.
Pod vyrábění spadá výroba brnění, zbraní a cetek. Záleží, jaké použijete materiály, a podle toho dostanete rozdílné staty. Je to jeden velký experiment. Vyrábění funguje u kováře nebo když vlastníte Blacksmith Kit. Sbíráním všude možně můžete získat plánky na výrobu věcí (tzv. blueprinty).
Titul Zoria: Age of Shattering se zdá být téměř kompletní a připravený na vydání. Potřebuje však ještě něco málo poladit, jako například navigační bod na minimapě, protože párkrát si otočíte kamerou a jste zamotaní na to šup (bod nebod). Prostředí je naprosto úžasné a vtáhne vás do děje, stejně jako dynamická hudba v soubojích. Hra vyžaduje vaše naprosté soustředění a taktické myšlení. Dle mého názoru bude jistě konkurencí velkým titulům, jako jsou Divinity: Original Sin či Baldur's Gate. Nezapomeňte si proto tento titul přidat na svůj seznam.