ZERO Sievert intro

ZERO Sievert – S.T.A.L.K.E.R. trochu jinak

9. 10. 2024
Zdroj náhledu: CABO Studio

Datum 26. dubna 1986 vešlo do lidských dějin jako jedna z největších havárií v historii jaderné energetiky. Černobylská havárie i po více než třiceti letech stále nepřestává udivovat svými následky a životními příběhy prostých lidí, kteří jí byli ovlivněni. ZERO Sievert vám nabízí kombinaci atmosféry série S.T.A.L.K.E.R. a drsných mechanik Escape from Tarkov v 2D pixelovém podání.

ZERO Sievert 1

Jaderný spad ovlivnil místní faunu a flóru

Za titulem, který vás vezme do fiktivní postapokalyptické východní Evropy, stojí vývojářské studio s názvem CABO Studio, které založil Luca Carbonera, vydavatelem hry je společnost Modern Wolf. Jak jsem již v úvodu zmínil, ZERO Sievert je určitou kombinací her S.T.A.L.K.E.R. a Escape from Tarkov. Nejedná se však o FPS hru, jako ve zmíněných případech, ale o top-down RPG střílečku v 2D pixelové grafice.

Je nutné zmínit, že titul je momentálně ve fázi předběžného přístupu. Některé prvky, mechanismy a mnoho věcí, které vývojáři nastínili, jsou zatím stále ve vývoji. V této fázi hra zatím neobsahuje žádný hlubší příběh. Určité informace o tom, co se stalo, dostanete v průběhu hraní od obchodníků a klíčových postav v bunkru i mimo něj. Vše probíhá v rámci textových polí, což je u těchto her celkem běžné a ničemu to nevadí. V úvodu jsem zmínil havárii v Černobylu – ten zde sice není zmíněn nebo nějak konkretizován, inspirace je však silná (spolu s výše zmíněnými tituly).

Jaderná elektrárna byla aktivní až do roku 2014, poté místní vláda povolila nadnárodní společnosti Crimson Corporation, aby ji obsadila a udělala z ní jakousi tajnou laboratoř. Nikdo vně elektrárny neměl žádné informace, co se tam děje, nezřídka se děly podivné věci, úkazy a jiné anomálie. Dne 4. dubna 2017 došlo k výbuchu v elektrárně. Nikdo neví, co se stalo, ale jistě s tím měla co do činění společnost Crimson Corporation. Váš úkol? Přežít za každou cenu!

ZERO Sievert jako 2D S.T.A.L.K.E.R.?

Hlavní tahák celé hry (zatím) spočívá v hratelnosti, respektive v průzkumu, vylepšování vybavení (zatím pouze zbraní), získávání potřebného materiálu (i v rámci questů) a RPG s prvky přežití. V určitém a nadneseném slova smyslu je ZERO Sievert některými hráči nazýván 2D S.T.A.L.K.E.R. Sluší se zmínit, že hra vám nedá nic zadarmo a rozhodně se nejedná o procházku růžovou pixelovou zahrádkou. A právě zde se začíná určitým způsobem projevovat inspirace Escape from Tarkov.

V aktuální fázi je hlavní postup ve hře spojen s plněním úkolů od klíčových postav v bunkru. Úkoly a celkový postup jsou spojeny s řadou stále obtížnějších a nebezpečnějších misí. Ze začátku se jedná o shromáždění pár konzerv jídla nebo vás doktor pošle pro pár kusů masa zvířat, aby změřil stupeň kontaminace. Postupně se však budete vydávat na lov banditů, sběr vzácných kamenů nebo průzkum různých zařízení a získání dokumentů. Jindy můžete dostat nabídku na úkol, kdy máte veliteli bunkru získat videopřehrávač nebo pěkné hodinky. Samozřejmě je možnost si vzít úkol na lov tajemných ghúlů či jiných mutantů, kteří se potulují v blízkosti, a získat vzorky jejich DNA. Svět je však plný mnoha tajemství a po úspěšném dokončení prvních extrakcí můžete zkusit začít pátrat po příčinách katastrofy, která proměnila oblast v radioaktivní peklo.

V rámci lokací, kam se podíváte, je zatím k dispozici pět různých biomů a v budoucnu rozhodně přibudou další. Nyní je k dispozici oblast lesa, Makeshift Camp, Industrial Area, bažiny a obchodní centrum. Každá expedice bude trochu jiná, hra využívá prvek procedurálně generovaných map. Tento prvek zaručuje nejen to, že každá mapa bude vždy jiná, ale také že se zde budou nacházet i jiná NPC (krom klíčových postav oblasti) a nepřátelé. Základní rozmístění budov ve vesnicích, základnách nebo industriálních oblastech bude stejné, ale nacházet se budou vždy jinde. Některé prvky, včetně specifických zajímavostí, tedy zůstanou neměnné. Taktéž extrakční zóna se bude měnit. Do každé lokace jste dovezeni vlakem, a když ji chcete opustit, musíte se dostat po vzoru Escape from Tarkov nebo Hunt: Showdown do příslušné oblasti mapy. Tam musíte vyčkat pět vteřin, poté jste automaticky převezeni zpět do oblasti bunkru.

Napřed střílet a pak se ptát. Nebo ne?

Prvek procedurálně generovaných map se, jak jsem zmínil, vztahuje i na NPC, nepřátelé, faunu a flóru, ale také na neustále se měnící úkryty, místa pro kořist, domy či jeskyně, kam můžete jít, a jejich rozložení. Postup vám krom banditů, vojáků, nepřátelských stalkerů a monster budou ztěžovat také divoká zvířata v podání vlků nebo divokých prasat. S tímto prvkem však jde ruku v ruce jedno velké úskalí, které je v momentální verzi hry opravdu znatelné. Jde o opravdu dlouhé načítání lokací v řádu několika minut. Na sestavě Intel Core i9-9900K, 4,8 GHz, 32GB RAM (DDR4-3000Mhz) a RTX™ 2080 Ti XTREME WATERFORCE 11G mi načtení mapy při noční výpravě z bunkru do lesa trvalo skoro pět minut. Tento fakt sice nemá žádné závažné důsledky v rámci hratelnosti, může však některé hráče odradit, a je tedy na místě ho ještě poladit. V rámci předběžného přístupu se to dá ještě pochopit.

Zmínil jsem poměrně pestré spektrum nepřátel, od agresivních zvířat po ledabyle vyzbrojené bandity, profesionální vojáky nebo ostřílené stalkery. Tak jako v Escape from Tarkov a podobných titulech hraje velkou roli strategie. Zahájení přestřelky či napadení skupiny nepřátel je vždy velkou výzvou a nepřátele rozhodně není radno podceňovat. Divoká zvířata nebo různí mutanti sice moc inteligence nepobrali (to neznamená, že by bylo jednoduché se s nimi vypořádat) a útočí na vás spíše agresivně a v hloučku. Lidští nepřátelé, ať se jedná o vojáky, nebo bandity, si však už svůj postup dobře uvědomují. AI je v tomto ohledu opravdu povedená. Lidští nepřátele se kryjí za různé překážky, snaží se taktizovat, spolupracují nebo se vás snaží obklíčit z různých stran. Přestřelky jsou o to větší výzvou, že dokud nemáte dobré vybavení, minimálně policejní neprůstřelnou vestu a helmu, stačí dva přesné zásahy a jste mrtví. To platí i pro nepřátele, tedy férovost je v tomto ohledu opravdu dobrá. To, že nepřátelé reagují na hluk blízké střelby, patrně nemusím více rozepisovat.

Dobře zvolená výbava je základ úspěšné mise

Také se značně rozlišuje kalibr zbraní a typ munice, který budete používat. Tím se dostávám k vybavení, tedy konkrétně arzenálu zbraní, který je opravdu působivý. Naleznete zde různé druhy pistolí, revolverů, samopalů, útočných pušek, brokovnic a samozřejmě odstřelovací pušky. Názvy zbraní jsou upraveny, ale každému, kdo se pohybuje ve světě PC her, budou některé modely dobře známé. Každá ze zbraní má své statistiky, které udávají již zmíněný kalibr, životnost (čím více střílíte, tím rychleji se zbraň ničí – pokud zanedbáváte údržbu), způsobené poškození při zásahu, zpětný ráz, který má při opakovaných výstřelech vliv na přesnost během střelby, ergonometrii, rychlost střelby, počet nábojů v zásobníku a samozřejmě i cenu na trhu a váhu. Ke každé zbrani je navíc možnost použití různých typů střeliva. Můžete si zvolit, zda do své pušky chcete použít klasické celoplášťové střelivo, armor pene, subsonic (které je sice pomalejší, ale pro zbraně s tlumičem je skvělé), nebo třeba v případě brokovnic buckshot nebo slug. Nutno zmínit, že při střelbě a likvidaci protivníků jsou výše zmíněné prvky opravdu znát, i s ohledem na to, že se jedná o top-down střílečku.

Je tedy na vás, s jakou zbraní a vybavením v podobě vesty, brnění nebo antiradiačního obleku se vydáte plnit úkoly. Na začátku hry si můžete vybrat z předpřipravených balíčků výbavy, které zahrnují varianty na boj na krátkou vzdálenost, hit and run taktiku nebo výbavu odstřelovače. Každá z těchto základních výbav má své výhody i nevýhody. A jen tak mimochodem, pokud máte na své zbrani namontovaný puškohled, vidíte místo klasického křížku opravdu zvětšený pohled skrze zaměřovač.

Tím se dostávám k úpravám zbraní. K více než 30 zbraním je k dispozici 150 modifikací, které jsou reálné a je možné je i v rámci zbraně kombinovat. Máte na výběr různé typy optických zaměřovačů, laserový zaměřovač pod hlaveň, pažby, opěrky, gripy na předpažbí a samozřejmě i tlumiče nebo zásobníky na více ran. Vše dle reálných předloh a hlavně reálně kombinovatelné. Na pistoli tedy nenamontujete grip na předpažbí pro pušku nebo velký optický zaměřovač, můžete na ni však umístit laser nebo tlumič. U pušek můžete volit i mezi délkou hlavně, zda chcete mít krátkou 11’’ hlaveň, nebo třeba 24’’ odstřelovačku. Tohle se opravdu povedlo.

Přežít za každou cenu!

Se zbraněmi úzce souvisí i vybavení v podobě již zmíněných ochranných prvků, jako jsou antiradiační obleky, neprůstřelné vesty či dobrý batoh nebo svítilna na helmu (čelovka). Mohu vás ubezpečit, že pokud se vydáte na noční výpravu a nevezmete si pochodeň, noční vidění nebo svítilnu, opravdu neuvidíte skoro nic. Čas ve hře běží v reálných hodinách a je určen zejména dobou, po kterou budete spát. Zmíněný batoh slouží k možnosti vzít větší zátěž v inventáři, podle typu batohu i bez případných omezení.

Zmínil jsem prvky RPG, s nimiž úzce souvisí onen oblíbený prvek survivalu. V rámci vašich toulek za dobrodružstvím budete muset v první řadě dávat pozor na vaše zdraví a staminu nebo výdrž, chcete-li. Následně budete muset dbát na důkladný odpočinek, dostatek jídla i tekutin a radiaci. Pokud budete zraněni a neošetříte se obvazem (alespoň improvizovaným), začnete krvácet, pokud se stupeň krvácení dostane na hodnotu 3, je to už opravdu vážné a vaše zdraví vám začne nebezpečně rychle klesat. Prakticky se dá říci, že faktory přežití jsou vzájemně provázané. Pokud dostanete vysokou dávku radiace a nebudete mít potřebné léky (a hlavně neopustíte danou oblast), začnete krvácet z nosu a uší, následně budete zvracet, tedy ztráta tekutin, a vše může skončit smrtí. Nedostatek potravy vede k únavě, přesnost vaší střelby bude klesat, začnete být pomalí, a pokud nebudete dostatečně pít, můžete i zkolabovat.

Nošení zásob a správné hospodaření s inventářem je klíčové. Musíte myslet na hmotnost věcí, které s sebou nesete – včetně vybavení. Pokud limit přesáhnete o více než 5 kg, tak se prakticky nepohnete. Naštěstí jsou zde i různé potraviny, které doplní i několik potřebných faktorů najednou. Kvalitní čokoláda vás zasytí a dodá energie. Drůbeží polévka vám ještě k tomu dodá dostatek tekutin. Ve hře můžete také mnoho věci sami vyrábět v bunkru a postupem času se tak i zdokonalovat v různých odvětvích. Můžete být zkušení zbrojíři, precizní modifikátoři zbraní, kuchaři nebo fitness siláci.

Cvičení dělá mistra

V Zero Sievert existují dva druhy dovedností, primární a sekundární. Primární dovednosti přímo ovlivňují hratelnost. Například fitness zvyšuje vaši výdrž a kolik kilogramů vybavení unesete. Sekundární dovednosti ovlivňují vaše schopnosti vyrábět předměty.

Na zlepšení a zvýšení dovedností zde jsou dva způsoby. Tím základním je prosté provádění činností. Střelbu a zacházení se zbraněmi jednoduše zvýšíte tím, že budete střílet. A je jedno, zda na střelnici, nebo po nepřátelích. Nutné je se trefit. Druhý způsob je přečíst si knihy dovedností, které můžete najít po světě nebo si je koupit od obchodníků za nemalé peníze. Nejlepším řešením je tak ze začátku provádět různé činnosti, na které se chcete zaměřit. Pokud chcete zvýšit vaší kondici, prostě neste, co nejvíce zátěže je možné, případně se snažte často sprintovat. Chcete být skvělí kuchaři? Fajn, tak vařte a připravujte chutné pokrmy z masa a surovin, co naleznete nebo koupíte. Chcete se zaměřit na medicínu? Žádný problém, pomáhejte doktorovi, připravujte různé obvazy a snažte se vyrábět léky.

Atmosféra, která se vám bude líbit

Po grafické stránce nečekejte žádné super high-tech efekty a vizuální prvky, ze kterých budete mít pusu dokořán. Grafika je v povedeném 2D pixel artovém stylu, který jí poměrně sluší. V pohodě rozeznáte nepřátelské vojáky a jejich zbraň (která je zvětšena, aby bylo vidět, co kdo používá) i základní oblek. Nechybí ani krev, radioaktivní opar nebo vrány, které, pokud zabijete nepřítele, po chvilce přiletí pochutnávat si na těle. V lese můžete rozeznat i zajíce a další živočichy. Největší důraz je dle mého pohledu kladen právě na zmíněné zbraně, které jsou jasně zřetelné a hezky provedené (i v inventáři). Párkrát se mi sice stalo, že se zbraň mžikem naklonila jiným směrem, než jsem běžel a mířil, ale to opravdu velmi zřídka.

Po zvukové stránce je hra uspokojivá, slyšíte zvuky lokace, ve které se nacházíte, tamní flóru a faunu. V rámci zvuku musím jednoznačně vyzdvihnout zvuky zbraní, díky kterým můžete i po čase poznat, co má nepřítel za zbraň, včetně kalibru. Různé ozvěny v dálce, ať už střelby, či zvířat, jsou opravdu fajn. Atmosféra je v tomto ohledu povedená, nepřátelé reagují na zvuky, jako jsou výstřely nebo vaše kroky. V rámci soundtracku je zde zatím jedna skladba, která se opakuje například v menu nebo když dlouho někde stojíte a nic neděláte., Jinak je hra bez hudby, což v rámci jejího zaměření a obtížnosti musím uvítat. Kolikrát jsem skrze hustý les slyšel jen kroky a snažil se odhadnout, kde jsou nepřátelé – s hudbou by to bylo daleko složitější.

ZERO Sievert 6

Zero Sievert je vynikající hra, která vás dokáže pohltit a dodá vám vzrušení a adrenalin do žil. Zasazení do postapokalyptické východní Evropy po výbuchu jaderné elektrárny je dobře využito a pixelové provedení dává této top-down RPG střílečce šmrnc. Jde opravdu o působivý titul, který dokáže zaujmout. Přítomnost pestré palety skutečných zbraní, které můžete reálně upravovat, velké množství různých surovin, materiálu a vybavení vám zaručí, že se opravdu nudit nebudete. Nepřátelé vám nedají nic zadarmo a každý návrat z lovu, který přežijete, je sám o sobě úspěchem. Zero Sievert má rozhodně velký potenciál, a pokud máte tento styl rádi, líbí se vám atmosféra série S.T.A.L.K.E.R. a drsné mechaniky Escape from Tarkov v 2D-pixelovém podání, stane se z této hry jednoznačně žrout vašeho volného času.

Klady
  • zasazení hry a atmosféra
  • hratelnost a uživatelské rozhraní
  • pestré spektrum nepřátel
  • skvělá paleta zbraní a vybavení
  • možnost si opravdu dobře a věrohodně vylepšit zbraně
  • crafting a různé typy munice
  • procedurální generování map
  • zajímavé lokace
Zápory
  • nejasný příběh na začátku
  • delší načítání lokací
  • lehké chybky
Platforma PC
  • Datum vydání 15.11.2022
  • 0.0

    Doporučujeme

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.