Zbojníci náhled

Zbojníci – hra protkaná asymetrií

13. 1. 2025
 

Desková hra Zbojníci od vydavatelství TLAMA Games, v originále známá jako Brigands, představuje asymetrickou strategickou zábavu pro 2 až 6 hráčů ve věku od 10 let. Hra kombinuje prvky dedukce, blafování, podvodů, dohadů a taktiky. Jeden z hráčů přebírá roli korunního prince, který se odvážně postaví proti nenasytným loupežným zbojníkům snažícím se obohatit na úkor královské pokladnice.

Hra probíhá během šesti kol, každé rozdělené do dvou fází. V první fázi hráči tajně umisťují figurky do různých čtvrtí města. Princ rozmísťuje své stráže, aby zadržel zbojníky, zatímco zbojníci se snaží ukořistit co nejvíce dukátů a vyhnout se zatčení. Ve druhé fázi se odhalí rozmístění figurek a vyhodnotí jednotlivé čtvrti – buď dojde k úspěšnému lupu, nebo k uvěznění zbojníků. Každá čtvrť nabízí odlišné možnosti zisku a rizika, což přidává na variabilitě a strategické hloubce.

Hra plná asymetrie

Jedním z klíčových aspektů deskové hry Zbojníci je asymetrie, která spočívá v tom, že hráči zaujímají různé role s odlišnými cíli, schopnostmi a postupy. Tato odlišnost zajišťuje unikátní herní styl každé strany a podporuje znovuhratelnost.

Princovým úkolem je chránit pokladnici a zadržovat zbojníky. Strategicky rozmísťuje své stráže, aby předvídal jejich pohyby, a spravuje omezené zdroje tak, aby jeho zásahy byly co nejefektivnější. Naopak zbojníci se snaží získat co nejvíce dukátů, přičemž jejich úspěch závisí na schopnosti předvídat princovy tahy a skrývat vlastní záměry. Zbojníci hrají každý sám za sebe, což zvyšuje míru soupeření. Nečekejte tedy žádnou kooperaci, jde o silný kompetitivní titul. Hra je díky tomu plná zábavných momentů, například když jeden zbojník pomocí akčního žetonu „vykopne“ soupeřova zbojníka přímo do náruče princových stráží.

Rozdíly se projevují také v asymetrii cílů. Princ vyhrává tehdy, pokud dokáže minimalizovat ztráty a udržet bezpečnost pokladnice po dobu šesti kol. Zbojníci naopak usilují o to, aby nashromáždili padesát či více dukátů než jejich soupeři, a přitom se vyhnuli zatčení. Jejich cíl je tedy nejen finanční, ale také taktický – musí zvládnout unikat princovým strážím a zároveň překonat ostatní zbojníky.

Asymetrie a modulárnost herního plánu

Herní plán je dalším zdrojem asymetrie. Každá čtvrť města nabízí specifické akce, které mohou ovlivnit jak prince, tak zbojníky. Zbojníci riskují větší kořist v atraktivních čtvrtích, ale tím zvyšují pravděpodobnost, že budou chyceni. Princ se musí rozhodovat, kde má největší šanci zasáhnout, protože nemůže pokrýt celé město. Navíc je každé kolo ovlivněno nově otočenou kartou dne, které přináší nové podmínky a situace, což nutí obě strany přizpůsobovat svou strategii podle aktuálního vývoje.

Kromě těchto specifických akcí je herní plán modulární, tzn. že si ho před každou herní partií sami náhodně složíte. Tato variabilita zaručuje, že žádné dvě hry nebudou stejné. Rozmístění čtvrtí kolem kruhového žaláře má také velký vliv na strategii. To přispívá ke strategické hloubce a variabilitě každé partie. 

Akce zbojníků a prince

Hráči mají k dispozici různé akce, které zdůrazňují asymetrii hry. Zbojníci například mohou stáhnout svou bandu z čtvrtě, ukrást dukáty soupeřům, přesouvat se mezi čtvrtěmi nebo manipulovat s ostatními hráči. U každé akce je uvedeno číslo určující pořadí, v jakém se akce vyhodnotí, pokud by na jedné čtvrti mělo svůj akční žeton více hráčů současně. Akčním žetonem může překvapit i princ.

Princ naopak využívá svůj akční žeton k nasazení stráží na výzvědy, zatýkání či přesuny, přičemž může zbojníky oslabit odebráním karet z ruky nebo dukátů z kapsy.

Hráčská deska prince a speciální akce v žaláři

Když princ umístí stráže do žaláře, může aktivovat speciální schopnost spojenou s tímto místem. Jednou z možností je vylepšení jeho schopností posunutím ukazatele o jedno pole výš, což mu zároveň přinese nový akční žeton. Následně princ vyhodnotí efekt rozsudku podle své desky, přičemž zbojníci musí za uvězněné bandity zaplatit pokutu. Výše pokuty je určena úrovní princovy schopnosti.

Po zaplacení pokut jsou všichni bandité v žaláři propuštěni, což zajišťuje, že žádný hráč nezůstane dlouhodobě znevýhodněn. Na začátku hry je pokuta nastavena na nulu, což dává hráčům čas na vytvoření strategie, aniž by byli hned penalizováni.

Napětí, zábava i výzva

Jedním z nejvýraznějších aspektů hry Zbojníci je intenzivní interakce mezi hráči. Blafování, dedukce a schopnost předvídat soupeřovy tahy jsou klíčové pro dosažení úspěchu, což vytváří atmosféru plnou napětí a zvratů. Díky modulárnímu hernímu plánu a variabilitě akcí v jednotlivých čtvrtích je každá partie unikátní a nabízí nové strategické výzvy, což zaručuje vysokou míru znovuhratelnosti.

Hra si zaslouží pozitivní ohlasy za svou dynamiku, zábavnost a přístupná pravidla, která ji činí vhodnou pro široké spektrum hráčů. Dovedu si ji představit i během rodinných herních večerů. Napětí mezi rolemi prince a zbojníků dodává každé straně odlišný herní styl, který podporuje asymetrii a obohacuje herní zážitek.

Za zmínku však stojí drobná nevyváženost mezi rolemi, kdy vítězství zbojníků může být při vyšším počtu hráčů náročnější. Zbojníci totiž čelí nejen princi, ale i ostatním zbojníkům. Nicméně tato výzva může být pro mnohé hráče motivující.

Zbojníci jsou atraktivní volbou pro hráče, kteří hledají hru s vysokou mírou interakce, dedukce a strategického plánování. Díky své variabilitě a dynamice jsou skvělou volbou pro všechny, kteří touží po deskové hře plné napětí a intrik. I přes drobné výhrady ohledně vyváženosti rolí hra nabízí bohatý a zábavný zážitek, který rozhodně stojí za vyzkoušení.

Klady
  • skvělá znovuhratelnost díky modulárnímu plánu
  • asymetrické cíle a akce jednotlivých rolí
  • vysoká úroveň interakce
  • pěkná grafika
  • nezabírá moc místa na stole
Zápory
  • ve dvou hráčích hra nenabízí tak velký potenciál
  • někomu nemusí vyhovovat škodící prvek hry
  • nevyváženost rolí zbojníků a prince
Infobox
  • Autor Florian Boué, Laurène Brosseau
  • Vydavatel Aspic Games
  • Distributor Tlama Games
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Interakce

Strategie

Znovuhratelnost

Zpracování

Cena / výkon

Tereza Seidlová

Ubongo a Catan jsou hry, díky kterým kdysi propadla do světa deskových her. Dnes už se její sbírka rozšířila o komplexnější kousky jako Kutná Hora či Ztracený ostrov Arnak. U vystudované rybářky není žádným překvapením, že má slabost pro hry se zvířátky a přírodovědeckou tematikou. Na základní škole trávila spoustu hodin hraním videoher World of Tanks a War Thunder. Nyní se k PC hrám snaží opět najít cestu.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.