V éře osmibitových a šestnáctibitových počítačů kralovala německé herní scéně vývojářská a vydavatelská společnost Rainbow Arts, která propojovala mnoho výrazných talentů. Podílela se na tak ikonických hrách, jako byly The Great Giana Sisters (1987), Katakis (1987), Turrican (1990) a taky X-Out (čteme jako „Cross-Out“). Tato scrollovací střílečka byla nejprve vydána na sklonku roku 1989 na Commodore 64 a nedlouho poté portována na další významné počítače své doby. Což bylo ZX Spectrum, Atari ST, Amstrad CPC, ale hlavně Commodore Amiga. Právě amigácké verze her z přelomu 80. let a 90. let byly zpravidla těmi nejlepšími a nejvyspělejšími, protože technici z Commodore vybavili tento kultovní počítač důmyslným systémem zákaznických obvodů, které se staraly o perfektní audiovizuální prezentaci. X-Outu pro Amigu si nyní vzali do parády tvůrci z německé společnosti Kritzelkratz 3000 a vyrobili na jejím základě věrný remake nazvaný X-Out: Resurfaced.
Euroshmup s dávkou inovací
Čtenářům, kteří se neorientují v historii žánru shoot 'em up, se sluší připomenout velké schizma, které mezi jeho tvůrci a příznivci donedávna panovalo. Původní baštou shmupů je Japonsko, kde se jim dařilo zejména na arkádových automatech a konzolích. Tyto hry kladly na hráče vysoké nároky a obvykle vyžadovaly perfektní průchod bez jediné chyby, jenž byl možný jen díky mnohahodinovému tréninku. Evropské shmupy vznikaly hlavně pro počítače, kde musely konkurovat mnoha jiným žánrům. Proto se chlubily omračujícími grafickými efekty a hratelnost oživovaly přítomností štítů (díky nimž nebyla hráčova raketka zničena po jediném zásahu) či možností za herní měnu dokupovat upgrady a zbraně. Tyto inovace se mezi fanoušky japonských shmupů nikdy nedočkaly vřelého přijetí. Přesto se objevily hry, které s nimi pracovaly důmyslně. X-Out mezi ně nepochybně patří.
Hra ve své amigácké verzi zaujala nejen bravurní grafikou a chytlavou hudbou geniálního skladatele Christophera Hülsbecka (taktéž známého pod internacionalizovanou variantou svého jména Chris Huelsbeck), ale také inovativním pojetím. Jako jeden z mála shmupů své doby nebyl X-Out umístěn do mezihvězdného prostoru, ale pod vodní hladinu. Hráč v něm totiž ovládá futuristickou ponorku bojující s mimozemšťany obsadivšími pozemské oceány.
Druhou a ještě výraznější inovací byl systém nákupu upgradů. Purističtí žánroví fanoušci, kteří by se nejaponského shmupu nedotkli ani hranou svého joysticku, vždycky nakupování kritizovali jako mechaniku narušující temporytmus hraní. Také rádi tvrdili, že upgrady slouží jako berlička pro špatný design – bez nich by se prý mnohé euroshmupy vůbec nedaly dohrát. Původní tvůrci X-Outu ovšem nakupování použili tak, aby hratelnost oživili a přidali jí strategickou vrstvu. Hráč totiž za herní peníze nenakupuje pouze zbraně, ale také jednotlivé ponorky, které tak v zásadě slouží jako životy. Lze rozmýšlet, jestli vyrazit na misi s jedním dobře vyzbrojeným plavidlem, anebo třeba se třemi nesoucími slabší zbraně.
Neopravujte to, co není rozbité
X-Out: Resurfaced věrně zachovává level design, rozmístění nepřátel a do velké míry i grafiku původní hry. Přichází však s několika zlepšováky. Ovládání je přesnější a díky širokoúhlému poměru stran má hráč lepší výhled a větší prostor pro manévrování. Výrazné úpravy se dočkal obchod s upgrady, který byl v původní hře matoucí (alespoň pro hráče bez papírového manuálu). Nyní je jasně vysvětleno, k čemu který upgrade slouží, jaké má základní parametry a do jakého slotu jej lze umístit.
Grafický facelift se projevil doplněním některých animací (např. oranžové ponorky se po zásahu potápí, zatímco v originálu jednoduše vybuchly a zmizely) a shaderů, které se starají o moderní světelné a částicové efekty. Původní pixel art ovšem zůstal takřka kompletně zachován, jen byl přepracován do vyššího rozlišení. Doplněné shadery mě nijak neuráží, ale trochu mi připomínají přepálený bloom efekt nadužívaný s nástupem 7. generace konzolí. Aktualizace ikonického key artu z přebalu původní hry se ovšem povedla. Postaral se o ni ostatně Oğan Kandemiroğlu, bratr již zesnulého tureckého výtvarníka Celâla Kandemiroğlu, který stál za přebaly nejen originálního X-Outu, ale i několika dalších slavných her od Rainbow Arts.
Pochvalu si rozhodně zaslouží vylepšená zvuková stránka hry, a to zejména její hudební doprovod. Remaster původních skladeb, stejně jako šestice skladeb nových, je dílem samotného Chrise Huelsbecka. V menu můžete přepínat mezi původním a novým soundtrackem, přičemž bych doporučil spíše ten nový. Zejména z technických důvodů, protože čtyřkanálový zvuk čipu Paula na Amize byl charakteristický výraznou separací mezi levým a pravým kanálem, což je při poslechu na sluchátkách nekomfortní.
Trénink, nebo trainer!
Když nebudete umírat, dá se X-Out: Resurfaced dohrát za zhruba půl hodiny. Jenže umírat nejspíš budete mnohokrát a do zdárného konce se nedostanete dřív, než si všechny levely pořádně nacvičíte. Jak je u shmupů z přelomu 80. a 90. let obvyklé, jde o velmi obtížnou hru, přičemž náročnost se neskrývá ani tak v kličkování mezi nepřátelskými projektily, ale v navigaci mezi environmentálními překážkami. Ta sice není až tak komplikovaná jako v kultovním R-Type a jeho evropských nápodobách, ale potrápit dokáže.
Vaše ponorka ostatně vydrží slušnou dávku zásahů ze zbraní, zatímco kolize s okolním prostředím znamená okamžitou zkázu. Bohužel si remake ponechal původní hitbox, který má nepříjemně podlouhlý tvar. V japonských shmupech je hitbox obvykle jen malým bodem uprostřed lodi, zatímco v X-Out: Resurfaced stačí, aby se příď ponorky překryla s překážkou snad o pouhý pixel a jeden pomyslný život je v tahu. Naopak souboje s bossy jsou až překvapivě nekomplikované a jednoduché.
Vysokou obtížnost hry se vývojáři pokusili vyřešit trochu netradičním způsobem. Když hodně umíráte, postupně se vám odemykají vestavěné cheaty pomocí úvodního „traineru“ (umně imitujícího skutečné trainery, které do her pro Amigu přidávali autoři cracků). Ten mimo jiné umožňuje zvýšit odolnost ponorky proti kolizím či přidává více peněz na upgrady. Tímto způsobem je zajištěno, že víceméně každý hráč X-Out: Resurfaced nakonec pokoří a zároveň se nepřipraví o autentický zážitek vyplývající z postupného učení se levelů a vzorců útoků nepřátel. Pokud neradi cheatujete a zároveň se nechcete vydávát do hlubin oceánů sami, můžete hrát také v lokální kooperaci s dalším hráčem.
X-Out patří k nejzajímavějším a nejpovedenějším euroshmupům z šestnáctibitové éry a jeho remake jej zpřístupňuje současným hráčům se zachováním všech předností a vlastně také většiny nedostatků. Dovedl bych si vysnít jiný přístup k modernizaci grafiky, nicméně navzdory všem výtkám bych si přál, aby se podobného remaku dočkaly také jiné výrazné shmupy z Amigy. Třeba Apidya nebo Banshee.