UFO Defense - stret s ufonem

X-COM: UFO Defense – klasika, která definovala taktické strategie

19. 10. 2024

UFO: Enemy Unknown, v Americe známé jako X-COM: UFO Defense, spatřilo světlo světa v roce 1994 díky společnosti MicroProse. Hra byla vyvinuta bratry Nickem a Julianem Gollopem a Nickem Robertsem. X-COM se stal fenoménem díky svému originálnímu propojení strategické hry v reálném čase a taktických tahových bitev.

Záchrana světa

Děj hry začíná v roce 1999 (tedy v tehdy blízké budoucnosti), kdy se na Zemi objevují zprávy o neznámých létajících objektech (UFO) a rostoucích útocích mimozemských entit na nevinné civilisty. Organizace X-COM, tajná a globálně financovaná jednotka, je pověřena úkolem bránit Zemi před touto mimozemskou hrozbou. Hráč se ujímá role velitele této jednotky, spravuje základny, rekrutuje vojáky, vyvíjí technologie a bojuje proti stále sílícím invazním silám. I když příběh sám o sobě není detailně rozvinutý, skvěle slouží jako rámec pro hratelnost a postupné odkrývání mimozemské hrozby.

Mimozemská invaze

V polovině 90. let byly tahové strategie novinkou a X-COM přinesl inovativní koncept správy zdrojů, boje proti mimozemské invazi a taktické souboje. Významné bylo i propojení dvou hlavních části. V globální strategické fázi hráč spravuje svou organizaci X-COM, buduje základny a monitoruje planetu. Taktická bojová fáze vám nedá nic zadarmo a její složitost přitahovala i vášnivé zkušené hráče. Někdy stačí pouze vytáhnout nos z lodi a schytáte to hned mezi oči. Pokud ztratíte své vymazlené zkušené vojáky, tvrdě to pocítíte v následujících bitvách. Důkladně si proto promýšlíte každý svůj tah a díky tomu je hra velmi intenzivní.

Tohle není pro každého

Základní mechanismy hry jsou jednoduché, ale šířka možností je obrovská. Hra ani nedisponuje žádným úvodním scénářem, který by vám na začátku všechno ukázal a vysvětlil. Vyberete si místo pro svoji základnu a šup s vámi do vody. Tedy, lépe řečeno do hry. Proklikej si menu, proklikej se každou záložku, zkoušej a uč se. Pro nové hráče může být hra na začátku opravdu frustrující. Každý amatér si ji prostě nezahraje. Tento mikromanagement vybavení, výzkumu, a rozpočtových rozhodnutí však přidává hře další úroveň hloubky.

Počáteční kámen

Původní série X-COM prošla několika vývojovými fázemi, z nichž první tři díly (UFO Defense, Terror from the Deep a Apocalypse) zůstaly věrné kořenům strategicko-taktických her. Pozdější tituly, jako Interceptor a Enforcer, experimentovaly s jinými žánry, což fanoušci přijali smíšeně. Přesto se tato série stala jednou z nejikoničtějších v historii PC her a položila základy pro další strategické hry.

Restart série přišel v roce 2012, díky vydavatelství Firaxis Games, pod vedením Jakea Solomona a s titulem X-COM: Enemy Unknown. Tento reboot modernizoval původní mechaniky, díky kterým přivedl X-COM k novým hráčům. Všechny klíčové prvky jeho předchůdce, jako je řízení globální organizace, tahové taktické boje a výzkum mimozemských technologií s neustálým pocitem tlaku a ohrožení, byly zachovány.

Nástupce mimo řadu X-COM

Pokud nejste fanoušky retro her, mám pro vás dobrou zprávu. Jeden z bratrů, kteří tuto hru vyvinuli, Julian Gollop, pracoval v bulharském studiu Snapshot Games. To vydalo hru Phoenix Point, která je velmi podobná svému dědečkovi, ale je v novém, modernějším a pro mnohé i přijatelnějším herním kabátku. Nechybí staré známé tahové souboje malých jednotek ani globální mapa, na které si vybíráte misi a tým odvážlivců, nebo bláznů, kteří bojují o život.

Dobová jednoduchost

I když byla grafika ve své době považována za solidní, dnes působí samozřejmě zastarale. Jednoduché izometrické prostředí a statické animace moderní hráče možná neoslní. Na druhou stranu, design mimozemšťanů a různých prostředí je nadčasový a dodává hře zvláštní atmosféru. Zvukový doprovod je minimalistický, ale efektivně vytváří napětí, zejména během misí, kdy kroky mimozemšťanů znějí ve tmě a vy nevíte, odkud přesně přichází útok.

Fanouškovská základna

Fanoušci vytvořili komunitní projekt OpenXcom, který má za cíl modernizovat a zpřístupnit klasické hry X-COM: UFO Defense a X-COM: Terror from the Deep na současných operačních systémech. Zaměřují se na zlepšení kompatibility, odstranění chyb původní hry a přidání nových funkcí, aniž by změnili základní hratelnost.

OpenXcom poskytuje hráčům volně dostupný engine, který vyžaduje původní herní soubory a nabízí možnosti modifikací, lepší uživatelské rozhraní, podporu pro moderní rozlišení obrazovek a další vylepšení. Stránka také slouží jako komunitní centrum, kde najdete návody, aktualizace, modifikace a fórum pro diskusi.

Zkoušela jsem hrát původní verzi hry, ale kvůli pomalému a komplikovanému ovládání mi brzy došla trpělivost, takže jsem si nakonec stáhla tento engine. Pokud si chcete hru opravdu užít, mohu vám ho jen vřele doporučit. Zároveň doporučuji, zvlášť pokud jste ve hře noví, projít si na začátek nějaké návody.

X-COM: UFO Defense zůstává jedním z nejlepších příkladů toho, jak herní design založený na hloubce, strategii a taktických rozhodnutích může zůstat relevantní i po dvou desetiletích. Ano, grafika je dnes zastaralá a uživatelské rozhraní působí neohrabaně, ale samotné jádro hratelnosti je tak silné, že hra stále obstojí mezi moderními tituly. Pokud jste fanouškem strategií a nikdy jste nehráli X-COM: UFO Defense, stojí za to vrátit se do této klasiky. Mimozemská hrozba totiž nikdy nepřestává fascinovat.

• Datum vydání 31.12.1993
  • Vizuál

Atmosféra