We Love Katamari REROLL - náhled

We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie – recenze remasteru hry z roku 2005

15. 6. 2023
Zdroj náhledu: MONKEYCRAFT Co. Ltd.

Máme rádi Katamari – tak by se asi dal charakterizovat rok 2005, kdy tehdy ještě na konzoli Playstation 2 zavítala hra We Love Katamari. Jednalo se o druhý díl série a pokračování hry Katamari Damacy z roku 2004. První zmíněná již svůj remaster dostala, a to v roce 2018 s názvem Katamari Damacy REROLL. Tímto remakem zažila série velkou platformovou expanzi. Zatímco původní díl vyšel pouze na konzoli Playstation 2, jeho vylepšená verze dorazila také na Xbox One, Nintendo Switch, PC a samozřejmě také novější Playstation 4. Stejný osud nyní potkal i jeho přímého pokračovatele We Love Katamari, který s dodatkem REROLL+ Royal Reverie taktéž přináší expanzi na všechny známé platformy a kromě toho i vylepšený vizuál a hratelnost. Jak se remaster povedl a zdali i po tolika letech dokáže praštěná hratelnost zaujmout, vám ukáže naše dnešní recenze.

Spíše pro skalní fanoušky nežli pro úplně nové hráče

We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie nabízí unikátní hratelnost, která nicméně není úplně pro každého. Pokud neznáte sérii Katamari, jedná se o japonský počin, v němž jakožto Princ pomáháte svému otci navrátit na oblohu všechny hvězdy a planety, které omylem vymazal. K tomu vám dopomůže malá kulička Katamari, kterou prostým koulením a nabalováním všelijakých věcí postupně zvětšujete. V každé jednotlivé úrovni začínáte s holou kuličkou, na niž nejprve nabalujete ty nejmenší věci. Čím více se vaše Katamari zvětšuje, tím větší a těžší věci dokáže pojmout, až se z vašeho drobátka stane gigantické monstrum, pro něž neexistuje téměř žádná překážka. Princip hry je tak poměrně jednoduchý, avšak musím uznat, že v dnešní době už si nejsem jistý, zda by série dokázala nějak více bodovat s úplně novým dílem. Je možné že ano, jelikož remaster prvního dílu byl k mému překvapení u hráčů poměrně úspěšný. Na druhou stranu si ale myslím, že by jakákoliv novinka zaujala spíše skalní fanoušky, což tak nějak musím říci i u tohoto remasteru. Svou stylizací a zpracováním cílí We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie spíše na hráčskou základnu, která hrála původní díl z roku 2005. Já osobně, jakožto úplný nováček, jsem měl ze začátku se hrou velký problém, a i když jsem si k ní po čase dokázal najít trochu cestu, troufnu si tvrdit, že se titul zavděčí hlavně svým skalním fanouškům a pro nováčky nemá moc co nabídnout. Na druhou stranu ale může We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie zaujmout malé děti a jejich rodiče, kteří pro své ratolesti hledají nějakou nenásilnou záležitost.

Princip hry je většinou stále podobný

Princip a úkol jednotlivých misí je ve většině případů stále stejný, a to udělat z vašeho holého Katamari co největší kouli. Většinou máte za úkol dosáhnout určité velikosti za předem daný časový limit, ale existují i úrovně, v nichž jen musíte za onen časový limit vytvořit co největší kouli, přičemž velikost jako taková není podmínkou pro jejich dokončení. Tento typ úrovní se hodí pro pozdější opakování, takže ano, We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie nabízí po dohrání i určitou znovuhratelnost, ovšem většinou jen formou překonávání vlastních rekordů. Hra rovněž obsahuje i úrovně pro dva hráče, takže ani užít si nějakou zábavu s vaším kamarádem nebude problém. V rámci remasteru nám kromě optimalizace na novější systémy a vylepšeného vizuálu přináší studio MONKEYCRAFT i nějaký ten obsah navíc. V rámci dodatku Royal Reverie obdržíme celkem pět nových úrovní, avšak tyto úrovně jsou spíše jen jako znouzectnost, než aby nějak více vyplnily celkový příběh. Na druhou stranu je hezké, že se vývojáři alespoň pokusili přinést rozšíření i po obsahové stránce, i když ve výsledku se o nic markantního nejedná.

Vizuální stránka doznala změn, ovládání je ovšem trochu krkolomné

Dalším zásadním vylepšením oproti původnímu We Love Katamari je vizuální stránka. Remaster We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie přináší o něco lepší textury, podporu vyšších rozlišení a v případě PC verze i pár nutných možností nastavení grafiky. Není jich sice moc a prakticky jediné, co si můžete nastavit, je kvalita stínů, anti-aliasingu či vypnutí a zapnutí vertikální synchronizace, ovšem i tak se jedná o docela dobré možnosti, které bych u remasteru tak staré hry upřímně ani nečekal. Velmi pravděpodobně ale nebude nutné do nastavení příliš sahat, protože požadavky pro spuštění hry jsou na dnešní dobu hodně nízké a We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie rozjedete i na opravdové plečce. Konkrétně mezi minimálními požadavky najdeme i Radeon Vegu 11, což je integrovaná APU grafika u Ryzenu 5 2000G. Optimalizace je tedy dle očekávání naprosto skvělá a za celou dobu hraní jsem se hrou neměl žádný velký problém. Malinko bych ale u remasteru zkritizoval ovládání. Nevím přesně, jak moc odlišné ovládání je na konzolích oproti originálu, ovšem u PC verze je v některých ohledech trochu krkolomné, jako by se snad původně ani s PC verzí nepočítalo. Abyste s vaším Katamari mohli vůbec hýbat, musíte kromě standardního W držet i klávesu I, při couvání to pak jsou klávesy S a K. Úplně jsem nepochopil, proč se vývojáři neupnuli pouze na nutnost jedné klávesy, tedy u PC verze na klasiku ve formě WSAD. Při většině úkonů je tak nutné držet naráz dvě klávesy, což ovšem ve výsledku působí dosti nepohodlně. Když už se tedy studio MONKEYCRAFT rozhodlo pro remaster, mohlo si dát větší práci s optimalizací ovládání a trochu jej zjednodušit. V současném stavu je ovládání hry trochu krkolomné a nutnou chvíli potrvá, než si na něj dokážete zvyknout, alespoň tedy co se PC verze týče. Dalším skvělým prvkem u hry je soundtrack a taktéž velká rozmanitost úrovní. Přestože je princip a účel hry stále stejný, neplatí to o vizuálním zpracování jednotlivých úrovní. Každá z nich vypadá úplně jinak a jednotlivá prostředí se od úrovně k úrovni liší. Nemusíte se tak při hraní bát, že by se některé z prostředí ve hře několikrát opakovalo. Zmínil jsem i skvělý soundtrack. We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie sází na japonskou hudbu, která skvěle doplňuje onu šílenou hratelnost. Tento prvek tak rovněž můžu označit za povedený, nehledě na to, že hra obsahuje tzv. album, v němž si můžete uložit své oblíbené písničky a následně si je kdykoliv pustit. Tím jsme se dostali na závěr naší recenze a již nezbývá nic jiného než si We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie zhodnotit a udělit výslednou známku.

We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie je důstojně zpracovaným remasterem původní hry z roku 2005, který svým zpracováním potěší především skalní fanoušky série Katamari a dá tak trochu zavzpomínat na doby konzole Playstation 2. Pokud jste původní díl hráli, určitě si remaster bez jakéhokoliv rozmýšlení zakupte. Hratelnost nicméně kazí pár nedostatků, a to především krkolomné ovládání, na které si v případě PC verze budete muset hodně zvykat. Za nás, za Gaming Professors, dávám hře We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie krásných sedm bodů z deseti.

Klady
  • rozmanitá stylizace jednotlivých úrovní
  • skvělý soundtrack s možností tvorby vlastního alba
  • stará známá a stále dobře fungující hratelnost z originálu
  • pro skalní fanoušky povinnost
Zápory
  • nováčci princip hry v dnešní době asi moc neocení
  • krkolomné ovládání u PC verze
  • dodatek Royal Reverie mohl více zapadnout
Platforma PC
  • Datum vydání 01.06.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Stanislav Hřiba

    Hraní se věnuje asi 13 let. Jeho první hry byly Counter-Strike 1.6 a série Hitman. V současnosti hraje hlavně simulátory a závodní hry, ale neodolá občas taky nějaké střílečce nebo kvalitnímu RPG. Nemá rád strategie nebo kontroverzní hry s erotikou. Většinu času hraje na PC, občas zapne i nějakou exkluzivitu na Switchi. Přispíval by rád články a recenzemi právě se závodní či simulátorovou tematikou.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.