Moje babička často zdůrazňovala, že je velmi důležitá osobní sebereflexe a při případném neúspěchu bychom měli vzít odpovědnost za vlastní činy, nikoliv svádět vinu na druhé. Tvůrci očekávaného, avšak neustále posunovaného a nakonec extrémně neúspěšného a zrušeného titulu The Day Before by si tuto lekci měli vzít k srdíčku. Abyste měli lepší přehled, oč jde, připomenu klíčové momenty vývoje.
Před dvěma lety jsme avizovali první odklad hry. Původně byla plánována na červen 2022, nicméně byla odložena až o téměř celý rok kvůli implementaci Unreal Engine 5. Vydání titulu bylo nově naplánováno na 1. března 2023, ale tento termín byl nakonec změněn. Další prodleva přišla 26. května, když se vývojáři ze studia Fntastic zapletli do sporů ohledně ochranné známky názvu hry, což vedlo k dočasnému stáhnutí hříčky ze Steamu. Tento krok vzbudil mezi fanoušky podezření o neexistenci projektu, na což vývojáři rychle reagovali. Nedlouho poté byla zavedena nová ochranná známka „Dayworld“. Příběh tím ale není u konce. V listopadu loňského roku jsme informovali o dalším odkladu, konkrétně z 10. listopadu na 7. prosince. Při tom bylo také odhaleno, že studio vyhrálo spor o původní název, čímž hra mohla být opět zařazena na Steam.
Když se The Day Before konečně vydalo, uplynulo pár hodin, a už byla hra kvůli skrovnému zájmu hráčů svržena z trůnu (jednalo se o nejočekávanější gamesu na Steamu). Tento projekt, o němž se žertovalo, že je pouze fikcí, se kvůli absenci hráčské základny oficiálně stává vzpomínkou. Fntastic teď měl na výběr. Mohl následovat cestu Hello Games, kteří se po kriticky odsouzeném No Manʼs Sky nebáli vytáhnout ztracené kulky z kabelky, dokázali obrátit kormidlo a titul zachránili. Stejným příkladem tohoto odhodlání může být také CD Projekt Red a jejich Cyberpunk 2077, ten i přes počáteční potíže a soudní spory nakonec našel cestu k oblíbenosti u hráčů. Avšak v případě Fntastic se jednotlivá obvinění netočila správným směrem a studio se ukvapilo k akci, kterou by šlo charakterizovat jako totální sebedestrukci. Když už se zdálo, že je vše uklidněno a studio se vydá na svou novou cestu, zjevilo se na Twitteru prohlášení, které půjde do historie jako totální nezdar. Namísto toho, aby vývojáři ukázal drobet sebereflexe a omluvili se komunitě za zklamání (šeptá se už o novém projektu ve vývoji), Fntastic z neúspěchu projektu obvinil právě komunitu.
Po vzoru jejich hry bylo i prohlášení společnosti nakonec staženo z veřejného prostoru internetu, avšak díky bdělým členům komunity na Twitteru, kteří text zachytili a zachovali formou snímků, zůstává stále dostupné (děkuji uživateli @TradingWebsite). Fntastic ve své manifestaci obviňuje kritiky a blogery ve snaze očistit svoje jméno. Tato snaha akorát zapříčinila, že pokus vysvětlit selhání The Day Before působí dojmem honosné katastrofy. Předtím, než nastoupili na obrannou linii, autoři zdůrazňovali, že od komunity nevzali ani korunu a že mají za sebou několik let stálé působnosti:
„Na hře jsme tvrdě a poctivě pracovali pět let. Od uživatelů jsme si nevzali ani korunu, nevyužili jsme crowdfunding a nenabízeli jsme předobjednávky. I po ukončení hry jsme společně s vydavatelem vrátili peníze všem hráčům, včetně vrácení těm, kteří o ně nepožádali. Kolik společností takto vrací peníze? Nejsme žádná rychlokvaška. Fungujeme od roku 2015 a vždy jsme podnikali poctivě.“
Dále se pokoušeli vyvrátit zvěsti, že měli podvést své investory:
„To není pravda. S naším vydavatelem máme stále skvělé vztahy. Ukončení vydávání The Day Before nemělo na naši spolupráci žádný vliv. Od roku 2021 máme novozélandské studio s názvem Mytona Fntastic a úspěšnou hru Propnight, které se prodalo téměř milion kopií, Propnight také spolufinancoval vývoj The Day Before.“
Nakonec začali tvrdit, že ve hře bylo implementováno vše, co ukazovali v trailerech. Zároveň zmiňovali, že za neúspěch může negativní kampaň:
„Realizovali jsme vše, co bylo ukázáno v upoutávkách, od vylepšení domů a detailního světa až po terénní vozidla. Kvůli chybám jsme vypnuli pouze několik menších funkcí, jako je parkour, ale plánovali jsme je zahrnout do plné verze. Vzpomínáte si na experiment, kdy máte spočítat růžové předměty v místnosti a vzpomenout si na ty modré? Nebudete si pamatovat žádný. Všechno je to o soustředění. Negativní předsudky, vštípené některými blogery vydělávajícími na nenávisti, ovlivnily vnímání hry. Podívejte se na nezaujaté hraní, jako je stream Dr. Disrespecta. Navzdory bugům a problémům se serverem se mu hra líbila, což jsme později opravili, a titul dostal o víkendu lepší hodnocení. Bohužel nenávistná kampaň už napáchala značné škody.“
„Mimochodem, po ukončení prodeje nám mnoho lidí psalo, že je blogeři podvedli a že se jim hra líbí, a žádali o přístup. Také jsme se dozvěděli, že vznikly petice proti vývoji a na černém trhu cena hry přesáhla 200 dolarů a někteří si dokonce začali vyrábět vlastní mody. Děkujeme všem odesílatelům mailů, kteří nám vyjádřili podporu a apelovali, abychom se nevzdávali a pokračovali v práci. Na závěr vás vyzýváme, abyste se přihlásili k odběru našich sociálních sítí, abyste věděli, co se bude dít dál.“