Také byste si přáli cestovat na chvíli do minulosti? Roztočit první kolo, otisknout svoji ruku do pravěké jeskyně, probrat s Alexandrem Velikým strategii nebo ochutnat první čokoládu? Všechny tyto a mnoho dalších důležitých dějinných událostí nyní můžete navštívit v nové deskové hře Výpravy do minulosti, kterou do češtiny lokalizovalo vydavatelství Blackfire. A výprava to bude vskutku působivá.
Výpravná série
Výpravy do minulosti vydalo pod původním názvem Trekking Through History americké studio Underdog Games. Titul byl finančně podpořen úspěšnou crowdfundingovou kampaní na platformě Kickstarter. Studio Underdog Games se věnuje vydávání titulů s velkým vzdělávacím přesahem. V Trekking the National Parks jsme s nimi mohli prozkoumat národní parky USA, v Trekking the World nás vzali na cestu kolem světa (a vy si ji můžete zažít na vlastní kůži díky platformě Board Game Arena) a v HerStory jsme poznali řadu význačných žen historie.
Žádný z jejich titulů se dosud české lokalizace nedočkal, vzhledem k jejich popularitě to však byla jen otázka času. Vydavatelství Blackfire si pro první spolupráci vybralo Výpravy do minulosti, které jsou hráči hodnoceny coby to nejlepší z portfolia Underdog Games. Jsou určeny pro 1–4 hráče od 10 let a na jednu herní partii budete potřebovat 30–60 minut. Autor Charlie Bink je jedním ze zakladatelů studia Underdog Games a pracoval tak na všech jejich titulech. Ilustrátorem se stal Eric Hibbeler, jehož tvorbu můžete znát z titulů Sky Team, My Father’s Work nebo Junk Orbit.
Jedním slovem: wow!
První věcí, která vás na Výpravách do minulosti upoutá, je jejich produkční stránka. Když jsem nedávno recenzovala další skvělou rodinnou hru se vzdělávacím přesahem Po stopách Darwina, velmi jsem se rozplývala nad kvalitou a promyšleností jejího provedení. Výpravy do minulosti si s ní v ničem nezadají, ba dokonce ji v lecčems převyšují. Jsem nesmírně šťastná, že se v poslední době rojí tolik her s promyšlenými komponentami. Obzvlášť s cenovkou, s jakou se Výpravy do minulosti prodávají.
Již ilustrace na obálce vás svojí dynamikou z dálky upoutá. V původním vydání byla obálka také působivá, tvůrci se ji však pro celosvětový dotisk, jehož součástí byla i česká verze hry, rozhodli změnit. A byla to rozhodně správná volba. Nová obálka s lidmi vstupujícími do časového víru jen hýří barvami a skvěle vnadí na to, co hráči najdou uvnitř.
Po rozbalení vás čeká úžasný insert od firmy GameTrayz, v němž mají všechny komponenty svoje dedikované místo a do nějž se vejdou karty i v pevných obalech. Součástí je také vyjímatelný zásobník na žetony zážitků, který perfektně poslouží pro jejich distribuci během herní partie. Žetony zážitků nejsou kartonové, jak je dnes ve hrách zvykem, ale jsou vyrobeny z tvrdého plastu a velmi dobře se s nimi manipuluje. Namísto herní desky tu je velká neoprenová podložka, která má v insertu své bezpečné místo. Je krásná, funkční, včetně bodovací stupnice a nápovědy ohledně hodnot jednotlivých časových linií, a ani ty barvy nejsou tak vybledlé, jak na neoprenových podložkách bývá zvykem. Jen mohla mít prošité lemování, ale to je jen velmi drobný detail.
A karty s jednotlivými dějinnými událostmi? Těch je hodně, jsou velkoformátové, avšak stále se vejdou do obalů. Krásné ilustrace jsou perfektně stylizované do podoby reklamních plakátů lákajících na skvělé zážitky v hlubinách historie. Karty mají ražbu lněné tkaniny a hezky se tak drží v ruce, na druhou stranu jsou poměrně tenké a již od výroby přišly prohnuté. Což není nic, co by nespravily obaly. Samozřejmostí jsou nápovědní karty pro hráče a chronologický seznam všech událostí ve hře.
Posbírejte zážitky
Ve hře Výpravy do minulosti se stanete turistou toužícím posbírat co nejvíce zážitků z nejrůznějších důležitých milníků dějin. Na výpravu budete mít tři dny, přičemž v každém z nich procestujete jen dvanáct hodin. Ve svém tahu si vždy vezmete kartu z centrální desky. Každá karta odpovídá jedné události, přičemž čím více nebo čím hodnotnějších zážitků v podobě plastových žetonů vám poskytne, tím více času vás její návštěva bude stát. Na tahu je vždy ten, kdo v daném dni dosud utratil nejméně času.
Karty si před sebe vykládáte do časové linie. Během hry těchto časových linií vytvoříte víc. Nemůžete totiž nově vyloženou kartu umístit kamkoliv, vždy jen na vršek časové linie, a to pouze tehdy, pokud chronologicky navazuje. Vezmete-li si kartu, která se odehrává více v minulosti než vaše poslední vyložená karta, musíte starou časovou linii sbalit a začít novou. Časové linie vám zůstávají i mezi jednotlivými dny neboli herními koly. Vaše skóre na konci hry bude velmi ovlivněno tím, jak dlouhé časové linie se vám podařilo vytvořit. Pokud jsou příliš krátké, body naopak ztratíte.
Co máme dnes v itineráři?
Jednoduchá premisa by vás mohla mylně přivést k názoru, že Výpravy do minulosti jsou hrou jen o náhodě. A máte pravdu – pokud by šlo jen o tvoření co nejdelších časových linií, hra by opravdu byla pouhou přehlídkou toho, kdo má větší štěstí na tažené karty. Každý den ale před sebou budete mít velkou desku představující váš itinerář. A s itineráři hra najednou dostává zcela jiný rozměr.
Žetony zážitků, jež obdržíte během vašeho putování, si dáváte na desku itineráře. Těch je ve hře velké množství a během každé partie každý hráč uvidí jen čtyři z nich. Na každém z nich najdete předpis toho, jaké žetony zážitků budou pro vás výhodné. Za jejich posbírání můžete získat poměrně hodně bodů. Zatímco některé itineráře vás vedou k tomu, sbírat velké množství jednoho typu zážitku, jiné odměňují diverzitu. Je jen na vás, který itinerář si pro daný den zvolíte. Druhý den se dle aktuální situace můžete rozhodnout vydat zcela jiným směrem.
Prostor pro taktizování
Díky rozdílné časové náročnosti jednotlivých událostí (kterou si můžete snížit pomocí časových krystalů), pouhému tuctu hodin strávených cestováním, odměně za dlouhé časové linie a rozdílným itinerářům poskytují Výpravy do minulosti překvapivě velký prostor pro taktické rozhodování. Rozhodnutí, kterou z celkem sedmi karet v každém kole vzít najednou, není vůbec jednoduché a často pro vás bude výhodnější nějakou časovou linii ukončit, pokud vám to dá více bodů díky žetonům zážitků v itineráři. Hra je tak poměrně napínavou a zajímají vás i tahy ostatních hráčů, které mohou ovlivnit vaše rozhodnutí.
Míra taktizování je samozřejmě spojena s delšími časovými prostoji, které se mohou vyskytnout při hře s lidmi trpícími analytickou paralýzou. Naštěstí nejsou tahy nikterak dlouhé, a tak vás hra nikdy nezačne nudit. Tedy, nebudete-li ji hrát se třemi hráči trpícími analytickou paralýzou.
Věrný odraz historie
Výpravy do minulosti vás mohou vzít na návštěvu celkem 108 historických událostí. Během jedné herní partie je ani zdaleka neuvidíte všechny, často jen třetinu z jednoho dne. Tím je zajištěna větší znovuhratelnost, v dalších partiích se totiž nemusíte bát, že uvidíte to stejné stále dokola.
Hra má opravdu velký vzdělávací přesah. Každá karta je datována konkrétním rokem a na jejím rubu je dlouhý popis vysvětlující danou událost. Nenásilně a hravě se tak vy a vaší blízcí můžete dozvědět, kdo byla Rosa Parks, kdy se roztočilo první kolo nebo kolik cm ve skutečnosti měřil Napoleon.
Autoři navíc odvedli velice dobrou práci ve výběru událostí, které ve hře zobrazili. Jde o směs věcí nám notoricky známých a takových, o kterých se ve škole příliš často v našich zeměpisných podmínkách neučí. Zdůrazňuje také podíl žen a nejrůznějších menšin na historii, a to i bez nutnosti zobrazovanou historii svévolně měnit. Napoleon je tak zobrazen coby muž, stejně jako zbytek jeho vojska, a ve hře nenajdete ani afroamerické krále evropských zemí. Na druhou stranu je vzdán hold nigerijské kultuře, jež začala tavit železo, stejně jako ženským kněžkám vzývajícím starověká božstva.
Jen tak si sám plout časem
Výpravy do minulosti vyšly v češtině v edici, která byla dosud přístupná jen podporovatelům crowdfundingové kampaně. Součásti krabice je tak i mód pro hru sólo, stejně jako malé rozšíření s časovými víry.
Pravidla pro jednoho hráče jsou velice jednoduchá, a umělý hráč není vůbec těžký na obsluhu. Vždy si totiž vybere tu nejnižší kartu do své časové osy. Umělý hráč má čtyři stupně obtížnosti, odlišené přístupným itinerářem a speciálními dovednostmi. Zatímco tu lehkou dáte s prstem v nose, u expertní se již řádně zapotíte, aby vás neporazil.
Rozšíření s časovými víry do hry přidává jednu novou možnost, již můžete využít namísto vykládání karty. Pravidla pro jejich implementaci opět nejsou nikterak složitá. Možnost nebrat si žádnou z vyložených karet však nejednou oceníte. Karet časových vírů je 24, což ještě dále zvyšuje znovuhratelnost hry.
Výpravy do minulosti jsou nadstandardně zpracovanou rodinnou deskovou hrou, v níž navštívíte nejrůznější historické události. Hra nemá nikterak komplikovaná pravidla a trvá maximálně hodinku. Výpravy do minulosti nabízí příjemně velký prostor pro taktické rozhodování a díky informacím na rubu karet mají velký vzdělávací přesah. Na prvním místě však byla pro autory hratelnost a ta je velice zábavná. Ještě na vyšší úroveň ji povyšuje precizní zpracování, které je za relativně malou částku opravdu precizní. Součástí krabice je totiž skvělý insert, plastové žetony zážitků ve vyjmutelném zásobníku, velkoformátové karty i neoprenová podložka namísto centrálního plánu. Výpravy do minulosti jsou zkrátka skvělou volbou, pokud hledáte hru rodinnějšího typu.