V Rising - Cover

V Rising – definitivní recenze pro začínající upíry

24. 6. 2024
Zdroj náhledu: Stunlock Studios

Po zklamání, které přineslo Diablu IV, kde vývojáři postupně ničí vše, co dělá tuto hru zábavnou, se vývojáři ze Stunlock Studios vydali opačným směrem. Od vydání hry V Rising v předběžném přístupu plně naslouchali fanouškům a postupně svůj neotesaný kámen přetvořili v opravdový diamant mezi izometrickými ARPG. Konečně jsme se dočkali plnohodnotné verze této hry.

V Rising začíná krátkým přehledem posledních událostí. Poté, co upíři prohráli finální bitvu s lidmi, byli zahnáni do temných kobek, kde neměli jinou možnost než se uložit ke staletému spánku. Nyní nadešel čas znovu povstat a ovládnout stíny noci.

Krev jako klíč k přežití

Hráč se probouzí jako slabý a zranitelný upír po velmi dlouhém spánku a musí se vydat na cestu za obnovou své ztracené síly a budováním vlastního impéria. V Rising jedinečně kombinuje prvky přežití, stavění a RPG, což vytváří komplexní a návykový balíček.

Po absolvování úvodní lokace, která slouží jako tutoriál, se ocitáte ve světě Vardoran. Tento svět je rozdělen na sedm různorodých lokací – od temných lesů a lidských farem až po elektrizující výzkumná centra a kraj samotného Drákuly. Postupně prozkoumáte všechny kouty mapy, přičemž každý z nich nabízí unikátní výzvy a nepřátele.

V úvodu se budete muset naučit, že váš upír není nesmrtelný a může umřít, pokud nebude mít dostatečnou zásobu krve. Krev získáváte z různých nepřátel, každá krev má svou procentuální kvalitu a typ. Například krev kněžích zvýší sílu vašich kouzel, zatímco krev zvířat vám umožní rychlejší pohyb. Čím vyšší je procento kvality, tím více bonusů vám poskytne. Krevní zásoba však postupem času ubývá a spotřebovává se při léčení po boji. Abyste zůstali naživu, musíte neustále hledat nové oběti s co nejkvalitnější krví.

Krev ale není jedinou výzvou, která vás bude trápit. Ve dne se musíte skrývat před spalujícími paprsky slunce. Lidské farmy používají česnek k ochraně svých polí, což vašemu upírovi moc nevoní. Později se setkáte s hordami svatých kněží a paladinů. Stříbro je další slabinou, takže budete muset najít způsoby, jak bezpečně přenášet stříbrné mince a rudu v inventáři.

Určitě se nejedná o hru, která by vás vedla za ručičku. Občas se ocitnete v situaci, kdy vlastně nevíte, co by bylo nejlepší dělat dál. Po celou dobu vás provází jednoduché úkoly, na jejichž splnění si musíte přijít sami. Zejména v začátcích, kdy ještě nevíte, jak herní mechanismy fungují. Naštěstí nejste jediní a většina vašich dotazů je již zodpovězena na internetových fórech. Příkladem je úkol „Zabij Drákulu“, který mi svítil poslední třetinu hry, jelikož se jedná až o posledního bosse. Žádné originální úkoly nebo rozvětvený příběh nečekejte – postupně zabíjíte jednotlivé bosse, stavíte hrad, sbíráte suroviny a snažíte se dostat až k samotnému Drákulovi. Dle statistik na Steamu se Drákulu podařilo pokořit pouze třem procentům hráčů, což představuje skutečnou výzvu. První cesta k jeho pokoření vám zabere čtyřicet až padesát hodin herního času.

V-Blood: Cesta k obnově upírských sil

Pro obnovení svých upírských sil a schopností budete muset lovit bosse, kteří nesou speciální krev zvanou V-Blood. Každý ze záporáků je unikátní a jeho poražením získáte dovednostní bod a přístup k novým technologiím pro stavbu či výrobu. Celkem jich na vás v titulu V Rising číhá padesát sedm. Seznam protivníků je rozdělen do jednotlivých kapitol. Na konci každé kapitoly je vždy hlavní větší boss, jehož poražení vás posune do další kapitoly. V seznamu vidíte nepřátele, které jste již porazili, či ty, které je možné s vaším levelem porazit. Ti s mnohem vyšším levelem jsou zahalení jakousi fog of war. U každého hlavního nepřítele si můžete přečíst jeho roli ve světě a také všechny odměny, které vám jeho poražení přinese.

Samotné stopování probíhá tak, že znáte pouze směr a přibližnou vzdálenost (velmi daleko, daleko, blízko a podobně) k vašemu zvolenému cíli. Sledujete krevní stopu, která vám ukazuje správný směr. Obtížnost postupně roste, i když občas zakolísá jako krevní tlak. Opravdovou výzvu jsem poznal až u posledních tří bossů, kteří mi dali opravdu zabrat. Pokud jste masochista, V Rising nabízí i brutální obtížnost.

Abyste mohli lovit stále silnější V-Bloody, neobejdete se bez navyšování své úrovně. Systém levelování je zde úplně jiný než tak, jak ho známe. Nesbíráte žádné zkušenostní body zabíjením nepřátel, místo toho se váš level odvíjí od úrovně vašeho vybavení. Abyste mohli porážet silnější nepřátele, musíte nejprve získat lepší vybavení, které si většinou vyrobíte sami.

Arzenál možností: Volba zbraní a schopností

Tvůrci vsadili na akční bojový systém, který převzali ze svých předchozích F2P MOBA her – Bloodline Champions nebo Battlerite Royale. Tento systém vám umožňuje využít dvě schopnosti dle zvolené zbraně, jednu schopnost pro úhyb, dvě aktivní schopnosti dle vašeho výběru (útočné či obranné) a ultimátní schopnost.

V Rising vám nabídne bohatý zbraňový arzenál, což vám umožňuje přizpůsobit bojový styl dle vlastních preferencí. Můžete si vybrat: jednoruční či obouruční meč, sekery, kladivo, bič, sekáče, kopí, kosu, luk, kuši nebo duální pistole. Vaše schopnosti najdete ve svém spellbooku a dělí se do šesti magických kategorii: krvavá, temná, nečistá, iluze, chlad a elektřina. Jednotlivé schopnosti si odemykáte za talentové body, které získáváte zabíjením bossů. Kromě aktivních schopností si později odemknete i pasivní schopnosti, které získáte za upíří krystaly. Pokud je budete chtít odemknout všechny, čeká vás nekonečný grind, jelikož cena pasivních schopnosti je nastavena relativně vysoko.

Nesmím zapomenout ani na tzv. upíří schopnosti, které vám umožní proměnit se na různé druhy zvířat. Tyto proměny vám poskytují jisté výhody. Ve vlčí formě budete rychleji cestovat, v medvědí formě zase bourat větší překážky. Jako krysa se dostanete na nedostupná místa a v netopýří kůži přeletíte mapu v rychlém tempu. Je možné se přeměnit i v normálního člověka, pro obchodování s obchodníky či možností se procházet městem bez boje. Očarujete lidi a uděláte z nich své otroky. Ochočíte koně a uděláte z něj upířího oře.

Online versus offline hraní

Ať už jste samotář, nebo společenský upír, V Rising vyhovuje všem svými všestrannými serverovými možnostmi a nástroji pro zapojení komunity. Pokud máte radši samotu, sólo hraní přináší jisté výhody a flexibilní možnosti pro ulehčení a zpříjemnění zážitku. Můžete si nakonfigurovat svůj vlastní herní zážitek a vypnout různá defaultní omezení hry, např. možnost využívat rychlé cestování i s inventářem plným surovin, zvětšení velikosti stacků v inventáři, zvýšení šance na drop, rychlost craftingu, nebo dokonce i spawn s nejlepším vybavením ve hře. Tato flexibilita umožňuje méně náročnou a přizpůsobitelnou hratelnost pro hráče jakékoliv úrovně. Máte tak možnost užít si hru ve vlastním tempu.

Online režim nabízí servery plné dalších upírů, a ať už si vyberete PvE, nebo PvP server, rozhodně to přináší rozšiřující zážitek a svět Vardoranu náhle ožije. Je však důležité vybírat pečlivě, každý server má pevně nastavené hranice, které nejdou volně měnit. Postava, kterou na daném serveru vytvoříte, na něm taky zůstane, tak ať nemusíte začínat od začátku někde jinde. Možnost porazit neporazitelného bosse společně je příjemné. Jediná nevýhoda v takovém případě je archaický systém lootu, neboť padnoucí předměty může získat jen jeden, což v některých chvílích není úplně fér. Zejména když se na zabití bosse každý podílel stejným dílem. Můžete vytvářet klany a sdílet dobrodružství i suroviny společně. V online režimu je důležité také zabezpečení vašeho sídla, přece nechcete, aby vám někdo ukradl nasbírané suroviny. Poctivě tedy musíte plnit své „srdce hradu“ krví, jinak obrana padne a ostatní hráči budou mít možnost se k vám dostat a doslova vás vykrást. Tyto mechaniky nemusí vyhovovat každému, a proto se nedivím, že mnoho hráčů hraje sólo offline.

Co se týká režimu PvP, servery jsou nastaveny různě. Buď jsou pro PvP vyhrazeny jen některé oblasti, či jen v určitý čas, a poté se ještě liší, zdali je na serveru zapnuté, či vypnuté dobíjení hradů. Já jsem většinu času strávil na PvE serveru a vyhnul jsem se tak hrozbě od ostatních hráčů, což mi plně vyhovovalo.

Výstavba impéria: Základy vašeho upírského hradu

Jednou z klíčových aktivit ve hře V Rising je stavba a rozvoj vašeho vlastního upírského sídla. Zprvu je zásadní si zvolit správnou lokaci. Nejlepší je volit místo uprostřed mapy, abyste šetřili čas strávený na cestách. S nasbíranými surovinami totiž nelze rychle cestovat pomoci portálů, a tak musíte celou cestu zpět absolvovat po svých nebo později na koni. Ke konci levelování vám cestování usnadní netopýří forma, která tuto únavnou část násobně zrychlí, ovšem pouze v noci.

Stavění probíhá standardním způsobem – těžíte různé suroviny, za které budujete základy svého velkolepého hradu. Začínáte s minimem a dřevěným plotem, později plot vyměníte za kamenné hradby a zdi. Jakmile postavíte celou místnost z kamenných zdí, automaticky se přidá i střecha. Vaše sídlo může mít klidně i několik pater a být obklopeno okrasnou venkovní zahradou s ozdobným živým plotem a záhony květin.

Hrad budete muset naplnit všelijakými stroji a zařízeními pro výrobu a zpracování surovin. S rozšiřujícím se počtem druhů surovin budete neustále přidávat nová zařízení a rozšiřovat místnosti, aby se vám tam vše vešlo. Odemknete si i možnost postavit vězení, kde můžete držet očarované lidské bytosti a „pěstovat“ je pro jejich krev či na nich experimentovat. Očarované bytosti také můžete použít jako své posluhovače a vysílat je na lov surovin, abyste vy nemuseli. V PvP režimu slouží vaši posluhovači i jako ochranka sídla. V PvE režimu však vaši parťáci pouze bezcílně bloudí chodbami, protože vývojáři dosud nepřidali možnost obrany proti NPC útokům a podobně, což je jedno z častých přání hráčů již od předběžného přístupu.

Ani s pomocí vašich nohsledů se nevyhnete častému farmení a budete se muset vracet na některá místa opakovaně, abyste měli dostatek surovin pro další rozšiřování. Samotné zpracování surovin také nějakou dobu trvá, takže je nejlepší napěchovat všechna výrobní zařízení před odhlášením ze hry nebo před odchodem na dobrodružnou výpravu.

Frustrovaný upír: Když pád a rollback zkazí večer

Při online hraní hry V Rising je trochu nešťastně vyřešené stavění onoho hradu, zvláště pokud jde o výběr volné parcely. Na online serverech jsou často všechny atraktivní spoty obsazené, což vás nutí začít stavět v méně výhodných oblastech, kde na nízkém levelu nemáte co dělat a odkud to budete mít všude daleko.

Další nepříjemnosti, které mě při online hraní štvaly, jsou relativně časté restarty a pády serveru, navíc jsou obvykle spojeny s rollbackem. I když vás server deset minut před restartem varuje, stále dochází k určitému posunu zpět, což je velmi demotivující. Nechtěl jsem začínat od znova na jiném serveru nebo hrát sólo, takže jsem se s těmito problémy musel poprat.

Poněkud frustrující se občas stává i lovení bossů. Zejména u těch, kteří bloudí po cestách. To je tak, když vystopujete svůj cíl, započnete boj a najednou se k boji připojí klidně i další dva bossové nebo skupina nepřátel, kteří šli zrovna kolem. To zbytečně uměle zvyšuje obtížnost a vytváří nefér situace. Nerozumím tomu, proč všichni bossové nemají svou vlastní arénu, což by tento problém eliminovalo.

V Rising je fascinující ARPG, které přináší hráčům možnost přežívat v roli upíra v gotickém světě plném nebezpečí a nadpřirozených jevů. Každý kousek hry, od stavby hradů po vzrušující PvP střety, odhaluje pečlivou práci vývojářů. Nabízí dokonalou rovnováhu mezi prvky přežití a správou hradu, s důrazem na bojovou strategií a podmanivý, strašidelný soundtrack. Hra nejen baví, ale zároveň vás obklopí svým temným objetím a nabídne výzvy spolu s jedinečným zážitkem v žánru survival her. Bohužel je aktuálně bez zásadního end game obsahu. Vývojáři však slibuji pravidelné přidávání nových výzev.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Jiří Vančura.

• akční soubojový systém à la MOBA
  • rozmanitý design bossů a jejich schopností