Vývojáři z Game-Labs mají na svém kontě zajímavé tituly. Studio vešlo do povědomí již svou první hrou, kterou byla prvotřídní (a zatraceně obtížná) strategie Ultimate General: Gettysburg. Po velkém úspěchu následovala hra Ultimate General: Civil War. Následně studio trochu vybočilo ze svého strategického zaměření s perfektní survival hrou This Land is My Land, o které jsme vás již informovali. Nyní se vývojáři paralelně k rozpracovaným projektům vrací k sérii Ultimate a přináší Ultimate Admiral: Age of Sail, který po herní stránce kombinuje hry série Ultimate General a titul Naval Action. Napnout plachty a vzhůru na širé moře. Tohle bude pořádná jízda (nebo spíše výzva)!
Americká revoluce a napoleonské války
Z časového období se hra odehrává uprostřed námořních (bojovat budete ale i na souši) tažení v období Americké revoluce a napoleonských válek. Konkrétně pokrývá roky 1775–1815 a (vzhledem k rozšíření Barbary War) následující léta.
Můžete si vybrat ze tří oficiálních kampaní. V Rule the Waves se ujmete role britského námořního velitele. Rozkazem je chránit Anglii a stát se legendárním námořním hrdinou pro nadcházející staletí.
V Don’t Tread on Me budete jako námořní velitel pomáhat nově zrozenému národu. Vaším úkolem je zorganizovat námořní síly, dovést je k vítězství a přispět k vytvoření USA jako svobodného národa.
V Barbary War se piráti z barbarských států zmocňují amerických obchodních lodí a zadržují jejich posádky kvůli výkupnému. Budete velet expedičním silám a musíte skoncovat s krutostmi pirátů.
Kromě kampaní vás pak ještě čekají samostatné bitvy, kterých je celkem devět Ty zahrnují boj na moři či na souši i kombinace v podobě vylodění se a dobytí pevnosti nebo naopak hru z pohledu jejího obránce. Případně musíte čistě zničit jednotky na souši a zároveň na moři odolávat útokům nepřátelských fregat.
Pak zde jsou ještě volné bitvy. Zde si vyberete jeden z šesti národů a prakticky si vytvoříte bitvu podle svého gusta, včetně vybavení. Jedná se tedy o hru podobnou prvku „skirmish“ z obdobných strategických titulů. Jednotlivé národy mají však předurčené, jaké bitvy mohou mít, tedy zda se bude jednat o čistě námořní nebo pozemní bitvy. To ale ničemu nevadí, protože vybavení vojáků nebo lodí si můžete navolit podle sebe. Liší se tak pouze typy lodí.
Začátky jsou opravdu těžké
Při začátku každé kampaně procházíte originálním vstupem do dějové a časové linie. Obtížnost si volíte v průběhu této časové osy, kdy je vyprávěn příběh o vašich začátcích a vy jej svým vstupem doplňujete. V praxi to vypadá zhruba následovně: při prvním útoku jsme se utkali pouze se slabou hrstkou nepřátel – lehká obtížnost. Při prvním útoku jsme se utkali pouze s několika jednotkami nepřátel – střední obtížnost. Při prvním útoku jsme se utkali s velmi početnou armádou nepřátel – těžká obtížnost. Takto si postupně navolíte obtížnost pozemních i námořních bitev, včetně zdrojů a verbování důstojníků.
Svoboda volby je základ úspěchu
Každý příběh je poměrně originální a skvěle zapadá do časového období hry. Vše je navíc doplněno nádhernými obrázky v dobovém grafickém stylu.
Co je však na režimu kampaně opravdu zajímavé, je svoboda, kterou hráč má při budování svého námořnictva a pozemních sil. Je tak čistě na vás, zda se pokusíte splnit daný úkol s řadovými vojáky, mariňáky, granátníky nebo třeba pouze pomocí kanónů. Nutno dodat, že ne vždy je to tak přímočaře jednoduché, jak se může zdát, a každá jednotka má opravdu svůj silný význam.
Představte si, že budete přecházet z jedné mise do druhé, někdy pošlete jednu nebo více svých lodí na vedlejší misi. Za to budete následně odměněni, ale pak budete muset tyto peníze investovat zpět do flotily před další úrovní.
To znamená, že hráč má nad situací naprostou kontrolu. Přinejmenším tedy do té míry, že jeho flotila se může skládat z libovolné kombinace ukořistěných a zakoupených lodí, dostupných děl, vylepšení a možností posádky (včetně zbraní). Nevýhodou samozřejmě je, že se můžete dostat do situace, kdy máte flotilu lodí, která je pro nadcházející misi z velké části nevhodná, nebo, což je pravděpodobnější, nemáte dostatečně velké pozemní síly pro některé mise, které se odehrávají na pevnině.
Příprava potrápí, odměna je však sladká
Příprava před každou bitvou může hráče, který se nikdy nesetkal s tituly Ultimate General, pěkně potrápit. Pokud si myslíte, že prostě zvolíte vždy jen nejdražší nebo nejsilnější typ jednotky, zvolíte nejsilnější zbraně a půjdete do bitvy, tak velmi rychle pochopíte, že to se tady dělat nedá.
V první řadě je nutno zmínit, že menu pro navolení armády, respektive flotily včetně důstojníků, posádky, vybavení a následně i pozemních jednotek, je jedním z klíčových prvků hry. Toto rozhraní také může působit pro nováčky silně chaoticky, nebo spíše složitě. Proto rozhodně doporučuji projít si poctivě tutoriál.
V tutoriálu se dozvíte, jak bojovat na vodě i na souši a jak manipulovat s jednotkami. Nicméně při stisknutí klávesy Esc se dostanete do klasického menu s exitem, save/load, options atd. Na pravé straně máte ještě k dispozici sedm instruktážních videí, a to včetně videa port. Ta vám perfektně popíší a zobrazí, co je potřeba u výběru jednotek brát v potaz a jak s celým rozhraním vlastně zacházet.
Ultimate Admiral: Age of Sail a historicky přesné modely
Vývojáři jsou pověstní svou precizností, a to nejen v sérii Ultimate General, ale i ve hře This Land Is My Land. Všechny předměty a zbraně, nebo konkrétně všechny lodě, jednotky, kanóny, ale také i názvy a modely, jsou historicky přesné. Můžete tak ve hře spatřit skutečné důstojníky z daného období, skutečná historická válečná plavidla, a to včetně lodí ikonických pro každý národ. Nechybí tak USS Enterprise, USS Syren, Ville De Paris, Antelope, Espaňa apod., opravdu všechny historické lodě daného období, a to v perfektním provedení s mnoha detaily.
Stejný detail a historickou přesnost mají i kanóny a vybavení pozemních jednotek. To se týká také skutečných statistik, tedy jaké vlastnosti daná zbraň nebo kanón má, a jejich následného přenesení do hry. Zde je rovněž odveden pořádný kus práce, protože některé muškety byly na opravdu krátkou vzdálenost a doba nabíjení byla neúnosná. To můžeme třeba vidět v legendárním filmu Patriot s Melem Gibsonem, kde proti sobě stojí na poli anglická a francouzská armáda.
Morálka armády je základ, vybavení je nutnost
Každá jednotka ve hře Ultimate Admiral: Age of Sail, přes domobranu, řadovou pěchotu, ostrostřelce nebo mariňáky, má vlastní statistiky a atributy. Nejdůležitějším faktorem je však morálka. Jsou situace, kdy jednotka utrpí jen malé ztráty, ale dostane se do obklíčení nebo pod těžkou palbu z děl, případně padne její velící důstojník, a tak začne váhat, nebo dokonce prchat z boje. To vše z důvodu postihu k morálce.
Každá jednotka, jak jsem již uvedl výše, má i svoje specifické atributy. Domobrana tak nebude nijak zvlášť vynikat oproti ostříleným mariňákům nebo granátníkům. Na druhou stranu granátníci nebo řadová pěchota budou na delší vzdálenost horší než ostrostřelci, kteří dokáží střílet na dlouhé vzdálenosti, ale v případě boje na běžnou vzdálenost jsou rozdrceni fusiliery.
Vaše jednotky si můžete vybavit podle vlastního uvážení. Limitováni jste pouze financemi a případně v konečném důsledku i maximálním počtem posádky na lodi, případně nosností.
Ve vaší armádě tak můžete mít sbor granátníků, kteří jsou vybaveni vysoce přesnými a silnými mušketami, k tomu jim můžete dát počáteční atribut morálky a rychlosti přebíjení. Rázem se tak dobré jednotky (granátníci jsou opravdu schopní i v základu) stane mnohem lepší jednotka. Nicméně finančně se rovná třem průměrným jednotkám, což se ne vždy vyplatí, a to zejména kvůli využití křížové salvy. Ztráta takové čety, nejlépe i s dobře cvičeným velitelem, je citelná rána a to jak finanční, tak morální. Pokud tato četa padne a jsou poblíž ostatní jednotky, má tento neblahý fakt vliv i na ně.
Takto obdobně si vylepšujete prakticky všechny jednotky ve hře, a to včetně lodí a jejich posádky s kapitánem. Lodě pak můžete rovněž lehce upgradovat v základu. Můžete tedy pořídit silnější trup, kvalitnější plachty nebo i bonus k rychlejšímu přebíjení kanónů. Všechno má samozřejmě svou cenu a také vliv na nosnost, případně prostor na palubě.
Všechno má svou cenu
Vše je opravdu promyšleno do nejmenšího detailu a každý bonus má své pro i proti. To samé se vztahuje i na atributy pěších jednotek. Pokud uděláte z vašich ostrostřelců přímo snipery, tak mají opravdu dostřel na dlouhou vzdálenost, nicméně jsou prakticky nepoužitelní v případě, že jim dojde munice. Granátníci, fusilieři nebo mariňáci mohou provést i celkem efektivně útok ztečí, kdy využijí bajonety.
Své čety můžete i rozdělovat do menších skupin, což se hodí zejména u sniperů a ostrostřelců. Nemusíte tak mít celou četu na jednom místě a její efektivní rozdělení může pomoci držet klíčové pozice na různých stranách, případně podpořit vaše ostatní jednotky.
Jednotky se mohou během boje také vyčerpat. Například pokud budete vždy spoléhat na útok ztečí, je jasné, že vaše jednotky se vyčerpají rychleji, než když budou za opevněním pečlivě střílet.
Umělá inteligence, dobrý parťák a zlý protivník
Ovládání jednotek probíhá klasickým způsobem, kdy vyberete četu a následně vydáváte rozkazy, respektive klikáte myší co a jak. Zde se bohužel opakuje lehký nedostatek i z předchozích dílů. Pokud vyberete větší množství jednotek najednou a vydáte jim hromadný rozkaz, jednotky kolikrát bezmyšlenkovitě běží přes sebe na místo určení. Dokonce i když máte jednotky již seřazeny v dané formaci a dáte jim pokyn myší na dané místo, dochází ke křížení cest jiných jednotek nebo k nesmyslnému změnění pozic. Tohle se dá naštěstí obejít pomocí hromadného označení jednotek a zafixování pozice jako jednotného regimentu.
O něco lépe na tom jsou námořní jednotky. U námořních jednotek navíc můžete požádat o pomoc AI, která nad danou lodí převezme plně kontrolu a bude se snažit nejlépe, jak bude umět. Během hraní jsem zkoušel záměrně AI v tomto směru hodně potrápit. S jednotkami jsem zaplul schválně k okraji mapy nebo do těsné blízkosti jiných lodí. Následně jsem vydal rozkaz, aby se AI o sebe postarala. K mému úžasu dokázala za situace, kdy hrozila srážka lodí, nebo dokonce vplutí lodě na mělčinu, skvěle reagovat a odvrátit nejednu nehodu. Tomu pomohla zejména možnost spustit okamžitě kotvu a skasat plachty.
Námořní bitvy mají ještě jednu drobnost, a to, že můžete ručně zadat, kam mají vaši vojáci, respektive dělmistři, mířit na nepřátelské lodi. Pomocí klávesy tak přepnete do zaměřovacího módu a myší označíte, zda se má střelba z kanónu soustředit na příď, záď, kajuty nebo kormidlo.
Umělá inteligence si pomáhá, jak může
AI nepřátel, zejména na nejtěžší obtížnosti, dokáže opravdu potrápit (i na střední obtížnost se v některých bitvách zapotíte). AI ve hře Ultimate Admiral: Age of Sail funguje opravdu dobře, a dokonce spolupracuje. Tohle se nejlépe projevuje, když se AI snaží přispěchat na pomoc jiné jednotce z vašeho obklíčení. Podobný případ je, když potopíte nepřátelskou loď a přeživší námořníci se snaží dostat na člunech do bezpečí. AI vyráží s nejbližší lodí tyto muže vyzvednout a pluje jim naproti, zároveň se je snaží krýt palbou. Tito námořníci na člunech se mohou dokonce znovu nalodit na loď, kterou její posádka v panice opustila nebo jejíž posádka byla zabita, a tím ji zajmout.
Sluší se zmínit, že jde AI necheatuje nebo nijak nepodvádí jako v jiných podobných hrách. Tady se jede stejně tvrdě na obou stranách. AI si to však většinou vždy vynahradí větším počtem jednotek v bitvě, takže nemá ani důvod nějak podvádět.
Grafika, která zaujme, soundtrack, který doplňuje atmosféru
Jak jsem již nastínil výše, grafika hry Ultimate Admiral: Age of Sail se opravdu povedla. Ve své kategorii dosahuje hra velkých kvalit. Detaily jednotek jsou povedené a uniformy jsou znatelně rozeznatelné. Bohužel se nedá kamera natolik přiblížit, abyste si mohli vychutnat třeba výrazy vojáků. Ve hře také bohužel chybí krev, tedy stejně jako v Ultimate Generals. To trochu ubírá na pocitu z bitevní vřavy. Přeci jen dřívější nebo spíše tyto historické bitvy byly v první řadě brutální a krvavé. Nicméně tyto krvavé efekty v konečném důsledku stejně udělají jen jednu velkou červenou louži a zbytečně ubírají výkon. Patrně proto je vývojáři do hry nezahrnuli.
Pozemní jednotky, včetně zpracování mapy, tedy terénu, vody ale i budov, jsou opravdu povedené a nedá se zde nic vytknout. Hradby se dají zničit, v zemi jsou vidět díry po dělových koulích a ve vzduchu kouř z střelného prachu. Záblesky z děl jsou prostě skvělé, a to nejen při slunečném počasí, ale také v dešti.
Co je ale opravdu velkou potěchou pro oko, jsou modely lodí. Všechny lodě odpovídají historickým předlohám a pokud se o tom budete chtít přesvědčit, tak jako já, stačí zadat název lodě ze hry a podívat se na internet. Zde si vývojáři opravdu vyhráli.
Po zvukové stránce je hra opět na vysoké úrovni. Dabing průvodní postavy u jednotlivých kampaní je příjemný a srozumitelný. Když vojáci vyhrávají nebo když námořníci zasáhnou kritickou část nepřátelské lodi, radostně zvolají hurá. Na druhou stranu, když mají zlomenou morálku a prchají, jen křičí „utíkejte, zachraňte se“. Ozvučení zbraní, prostředí, moře, dopady dělových koulí, vše je perfektní a opravdu si můžete vychutnat skvělé bitvy.
Hudba je příjemná a odpovídá časovému období ve kterém se hra nachází. Pochodující jednotky jdou v rytmu bubnů a píšťaly. Během bitvy se hudba mění z klidného tempa do vážnějšího svižnějšího, a to v závislosti na situaci a bitevní vřavě. Zde se bohužel často objevuje jeden zvukový bug, kdy při silné salvě kanónů hudba nebo některé zvukové efekty prostě vynechávají. Neděje se to sice často, ale děje se to.
V celkovém pohledu se však jedná o velmi dobrou souhru grafiky a zvukových efektů, která odvádí dobře svoji práci. Výstřely z palubních děl jsou slyšet i na delší vzdálenost, samozřejmě s patřičným tlumením v rámci vzdálenosti od místa konfliktu.
Hru můžete sledovat na Steamu.
Ultimate Admiral: Age of Sail perfektně navazuje na své předchůdce ze série a troufám si tvrdit, že vývojáři překonali touto hrou sami sebe i vysokou laťku, kterou si nastavili. Hra je opravdu povedená a pro milovníky strategií je jasnou volbou. Kombinace námořních a pozemních bitev funguje perfektně a něco podobného tu prostě chybělo. I přes drobné chybky se jedná opravdu o velmi povedenou hru, která potrápí mozkové závity, ale o to větší potěšení při úspěchu přinese. Zároveň však není rozhodně pro každého, protože nováčkům může přijít opravdu těžká, nebo minimálně složitá k orientaci, a to hlavně v předbitevním rozhraní.