Ugly - úvodka

Ugly – krása v nedokonalosti

7. 9. 2024
Zdroj náhledu: Graffiti Games

Ideál krásy je po staletí proměnlivým konceptem, avšak stále intenzivněji utahuje korzet lidské psychiky. Zatímco dříve byl spojován především s fyzickými rysy, čím dál častěji lidstvo uznává, že skutečná krása vychází z nitra. Tato myšlenka se kolikrát odráží i ve světě videoher. Španělští vývojáři z drobného nezávislého studia Team Ugly už od začátku intenzivně drnkají na struny děsivé zápletky v titulu Ugly, který vychází z lidské podstaty.

Zrcadlo osobnosti

Ugly je napínavá plošinovka, v níž pomocí zrcadlové mechaniky řešíte náročné hádanky, nejen co se týče logického uvažování. Klíčové bude stejně tak načasování a přesnost. Zrcadlo funguje jako osa souměrnosti – cokoliv uděláte na jedné straně, se zrcadlí na tu druhou. Zatímco vy máte hmotné tělo a můžete interagovat s okolím, váš odraz je jako duch. Smí procházet skrze stěny i levitovat v prostoru. Díky možnosti si s odrazem vyměnit místo nebo pozici osy symetričnosti průběžně měnit se Ugly stává poměrně náročnou výzvou.

Další funkcí zrcadla je zobrazení vzpomínek, což je hlavní způsob vyprávění příběhu. Stačí vidět jednu, abyste hned pochopili, že padouchem zde je muž v červeném – hlava rodiny, vysoce postavený šlechtic, otec. Ten má rád pouze sám sebe. Ve své ješitnosti a krutosti chce zplodit dědice stejně tak krásného jako on sám, jenže syn nesplňuje jeho vysoké standardy, přestože je milý a vstřícný. Vzpomínky jsou roztroušené po celém polorozpadlém sídle. Když budete dost pozorní, na každém kroku můžete nalézt řadu symbolik a detailů doplňujících dějové mezery mezi memoáry. Není-li vám po chuti krev a všudypřítomný pach smrti, Ugly se vám zřejmě do vkusu netrefí.

Světlo, které září z nitra

Sídlo je rozděleno do pěti částí představujících pokaždé novou herní mechaniku se zrcadlem i etapu života nešťastné rodiny. Postup je tak z jedné části do další pevně lineárně daný skrze zamčené dveře, přesto Ugly nabízí i trochu té svobody v pořadí řešení hádanek. Z úspěšně dokončeného levelu vyjdete s klíčem, dokud nezískáte zlatý, otevírající nové křídlo.

S každým takovým postupem se zvyšuje logická náročnost hry, protože se vám do cesty postaví nejen nové překážky, ale také fyzikální zákony. Přes barvu si například nepřehodíte pozici s odrazem, čímž jsou často zjevná řešení blokována. Navíc neopatrného hráče snadno může uvěznit jednosměrná cesta, pokud si dopředu nepromyslel tu zpáteční. Modré střepy jsou jedinou věcí, se kterou odraz dokáže interagovat. Díky tomu hráč může upravovat jeho polohu a dostat se na jinak nepřístupná místa. Bedny s pentagramy se taktéž zrcadlí podle osy a fyzika nastoupí v diagonálně situovaných levelech, kdy bude třeba využít rychlosti pádu a správného načasování k vyšším skokům.

Přestože je Ugly logickou plošinovkou o ješitnosti lidského srdce, hráč musí čelit kruté minulosti a všem jeho strašákům. Celkem šest bossů otestuje vaše pohotové jednání v krizových situacích, protože vás donutí rychle přijít s řešením a ještě rychleji jednat. Myšlení za pochodu však není vždy dobře vyvážené a některé střety jsou samá frustrace, jiné přejdete mrknutím oka. Někdy stačí pokazit i jeden jediný skok, abyste do sebe kopli lahvinku silného moku, skáceli se v opilecké agónii k zemi a absolvovali to celé znovu.

Zdroj: Team Ugly

Co je opravdu důležité?

Paradoxně se tak temná a hrůzostrašná zápletka odehrává v poměrně příjemném kresleném prostředí, že by si ho jeden spletl s pohádkou. Nenechte se však okouzlit prvními dojmy. Přestože sídlo působí krapítek zchátrale, jinak útulně, ta největší zvěrstva se dějí hluboko pod povrchem, stejně tak jako otec schovává svou pravou tvář. Čím více rozplétáte nitky příběhu a dozvídáte se o osudech všech postav, kterým krutý šlechtic zničil život, tím více se vám pod kůži zaryje jakýsi neklid. Dříve barevná paleta barev s dětskými kresbami rázem přejde do pochmurných odstínů, čemuž je uzpůsobena také hudba. V poslední části dokonce uslyšíte pouhé kvílení smyčců a nářky. Tolik propracovaných a promyšlených detailů přispívá k hutné atmosféře a podporuje celkový dojem ze hry. Žádný dabing není potřeba, veškerou práci zastane sladěný vizuál s audiem.

Ugly není pohádka pro děti a věřím, že i někteří dospělí se titulu vyhnou obloukem, a to nejen kvůli logickým hádankám. Po dokončení hlavní části příběhu můžete přestat hrát. Pokud ovšem toužíte po skutečném konci, čeká vás dalších dvanáct úrovní esteticky vyhlížejících jako samotné peklo. Ke zdolání této náročné porce navíc musíte prokázat mistrovství každé z dříve naučených mechanik a hromadu trpělivosti. Hádanky jsou mnohdy daleko těžší na provedení než na odhalení správného řešení. Alespoň vás Ugly nenechá na holičkách. V dobách největší nouze vždycky můžete sáhnout po nápovědě. Ta však neřeší pár řádků nazpět řečený problém.

Ugly je vysoce atmosférická hra, která nabízí náročné logické hádanky a temný, hluboký příběh. Díky unikátním herním mechanikám a sladěné formě s obsahem poskytuje intenzivní melancholický zážitek, který však nemusí být pro každého. Hráči hledající něco více než jen standardní plošinovku jistě ocení intenzivní výzvu tváří v tvář lidské zkaženosti.

• mechanika zrcadlení
  • silný příběh
  • krásný a propracovaný výtvarný styl