Vždycky jsem si myslela, že karetní hry pro mě nebudou zrovna to pravé ořechové, ale poslední dobou jim začínám přicházet na chuť. U takovýchto her musíte dobře zvládat různé taktizování, předvídat soupeřovo jednání, a především dobře si rozmýšlet každý tah, protože i jedna malá chybka může znamenat váš konec. Pokud tedy očekáváte, že se u partičky karetní partie zrelaxujete, jste těžce na omylu. Na scénu totiž přichází Trials of Fire, které teprve nedávno vyšlo z předběžného přístupu a představuje se tak ve své plné kráse.
Smrt je pouze začátek
Titul má na Steamu spoustu kladných ohlasů, a tak hned očekáváte parádní a uspokojivou hratelnost… a ono to vážně tak je. Trials of Fire je zasazeno do fantasy středověku, kde se na umírajících pláních v pustinách země Ashe prohánějí nejrůznější bestie a bandité. Vaším úkolem je samozřejmě všechny tyto zlosyny včetně bossů porazit. Zdá se to jako nenáročný cíl, ale tak jednoduché to rozhodně není! Hra totiž spadá do žánru roguelike, a proto se připravte, že budete potit krev. Při každé smrti však musíte brát v potaz, že se zrodíte znovu a zároveň silnější. Právě tento prvek titulu přidává na zajímavosti, protože se mapa světa při každé nově započaté výpravě změní a stejně tak i rozmístění nepřátel. Nikdy tedy přesně nevíte, na co či na koho narazíte na místě, kde předtím stála například jen malá zřícenina s ukrytým lootem.
Vaši pozornost by měla především upoutat místa, jako jsou starobylé ruiny, děsivé lesy, temné jeskyně, záhadné chrámy či malé osady, kde můžete získat nejen úkoly, ale také spoustu vybavení a surovin. Při každé návštěvě jakéhokoliv místa dostanete na výběr z několika možností, co zde chcete udělat. Podle vaší volby tak místo opouštíte se získanou odměnou nebo vyvoláte souboj. Při špatných rozhodnutí vaši hrdinové také mohou přijít o část života v důsledku poranění. Je tedy třeba volit moudře.
Taktizování začíná
Na výběr máte hned devět hrdinů, z nichž se každý zaměřuje na trochu jiný styl boje a má jedinečné schopnosti. Prvně se vám odemknou pouze tři základní postavy – mág, lovec a válečník. Zbylé si zpřístupníte až při dosažení určitých levelů nebo po splnění úkolů. Protože se jedná o RPG, nechybí přiřazování vhodného armoru, zbraní a dalšího vybavení, které můžete díky jednoduchému systému upgradovat za nalezené suroviny. Každé postavě samozřejmě zvyšujete level, díky kterému postupně vylepšujete i herní karty. U mága se tak můžete soustředit na sílu útoků, u válečníka na blízko zase na obranu či naopak, je to pouze na vás.
Zdroj: Whatboy Games
Cestování po mapě složené ze šestiúhelníků relativně rychle unavuje vaši partu v podobě papírových poskakujících panáčků. Tento fakt neberte na lehkou váhu, protože čím více jsou vaši hrdinové unavení, o to více se váš karetní balíček zaplní kartami jako Fatigued, Exhausted aj. Ty neslouží k ničemu jinému, než abyste si při boji vytáhli méně použitelných karet. Únava nebude váš jediný problém. Dobré je také hlídat si morálku, protože ta vám dovoluje prohledávat mapu. Čím menší je, tím menší oblast prozkoumáte. Naštěstí můžete rozbít tábor, najíst se nebo si zameditovat a je po problému.
Celý svět v jediné knize
Všechny vaše akce se dějí na stránkách jakéhosi deníku. V knize obracíte listy, kde na každém najdete jinou část inventáře, mapu, karty apod. Nejlepší částí pak je, když narazíte na nepřátele a začnete tak boj – z knihy se najednou vynoří 3D prostředí bojiště a vaši hrdinové do něj jsou vhozeni jako hrací žetony. Levá strana připadá vám, pravá soupeři. Každá postava na začátku každého kola vytáhne tři karty ze svého herního balíčku. Abyste mohli efekt karty aktivovat, potřebujete určitý počet energie k jejímu zahrání. Tu získáte tak, že nepotřebné karty odhodíte a získáte tak jednu energii. Tento systém posouvá taktizování ještě na jiný level, protože ne vždy sesbíráte dostatečný počet energie pro vaše naplánované kombo. Často tak bude nutné rozhodnout se, jaký hrdina zasadí větší poškození, a zaměřit se primárně na jeho útoky.
Může se to zdát složité, ale ničeho se nebojte. Samotné souboje jsou zábavné a rychlé. Když až do posledního tahu nevíte, kdo vyvázne z této roztržky živý, rychle se vám orosí čelo z nervozity. Důležité je ovšem vědět, že pro vás hra končí, jakmile se roztříští všechny tři tokeny vašich postav. V takovém případě začínáte znovu. Pokud během souboje zemře například jen jeden člen party, není se čeho bát. Životy se mu po skončení boje z části obnoví a vy můžete směle pokračovat dál.
Pozor ovšem na bossy. S těmi si není radno zahrávat a často lehce vypadající souboj se ve vteřině může proměnit na rychlé vyhlazení. Občas mi totiž přišlo, jako by vaši nepřátelé měli cheaty, a zatímco vám padnou ty nejzbytečnější karty, enemáci mají zrovna šťastný tah. Trials of Fire vám zkrátka nikdy nedá jistotu, že jste v bezpečí.
Trials of Fire skvěle vyvažuje snahu o přežití s touhou objevovat a zkoumat herní svět. Generické pustiny Ashen jsou plné nejrůznějších pokladů, záhad a nepřátel, takže je zde stále co dělat. Souboje vás rychle chytnou a nebudete chtít přestat. Škoda jen lehce zmatečného počátečního zorientování v celém systému ovládání, upgradů a soubojů, které vám kvůli chabému začátečnickému tutoriálu bude chvíli trvat. Mapa oproti prostředí bojiště sice působí vizuálně slabě, ale nabídne vám toho tolik, že nebudete vědět, co dřív.