TopSpin 2K25 – návrat legendární série

18. 5. 2024
Zdroj náhledu: IGDB

Pokud je hra úspěšná, může se nezřídka stát, že na ni navážou další díly, případně se využije původní univerzum, až vznikne celá herní série. Někdy se však na toto pokračování série dlouhá léta. V dnešním případě se na něj čekalo dlouhých třináct let. TopSpin 2K25 navazuje na úspěšnou herní sérii, která vás zavede do světa servisů, brejků, tvrdých smečů a napínavých tenisových soubojů.

Zdroj: 2K Games

TopSpin 2K25 aneb ovládněte bílý sport

Za titulem, který vás vezme na tenisové dvorce všech povrchů, stojí vývojáři ze studia Hangar 13. Vydavatelem je společnost 2K Games. TopSpin 2K25 je, jak jsem již zmínil v úvodu, pokračování slavné tenisové série, jejíž poslední díl Top Spin 4 vyšel v roce 15. března 2011. Zároveň se jedná o pokračování, které započalo svou cestu již v roce 2003. Než vás uvítá nový díl, budete si muset zřídit 2K Account, který podporuje propojení se službami Steam. Také je dobré vědět, že využívá Denuvo ochranu, takže je zde nutnost internetového připojení i pro singleplayer. A nyní konečně k samotné hře.

Hned v hlavním menu vás čekají na pozadí obrázky světových tenisových jedniček. Hra vás ihned vhodí do zápasu mezi světovými tenisty. Tak trochu se i očekává, že tento úvodní zápas prohrajete, a spíš se jedná o takovou ochutnávku, co vás vlastně čeká. Po tomto úvodu se ale už můžete v klidu usadit a zamířit do velmi dobře zpracované akademie. Tam vás přivítá tenisová legenda John McEnroe, který vás velmi sympaticky provede základy tenisu a ovládání. A i když to nebývá mým zvykem, v tomto případě začnu hned s ovládáním. U sportovních her je vždy otázkou, jak moc je budete moci hrát s použitím klávesnice + myši, nebo zda bude nutné použít ovladač. Zde je pro hru jednoznačně lepší využití ovladače. S klávesnicí můžete hrát taky, ale je to poměrně utrpení. Klávesy totiž nejdou přemapovat, takže využíváte WASD pro pohyb, pro natočení hráče šipky, k tomu jsou pak ještě další klávesy k úderu a podobně.

Trénink vás však opravdu energicky provede ovládáním, které jste si zvolili, a rozhodně se nedá říct, že by se jednalo o procházku rajskou zahradou. Každopádně tutoriál je opravdu skvěle zpracovaný a dokáže vás připravit na to, co hra nabízí, a to včetně úderů, jejich správného odpalu, taktiky a umístění hráče. V potaz tedy musíte brát načasování odpalu i způsob, jakým budete pálit. Klíčovým faktorem celého úspěchu je zvolit správný typ z pěti úderů a k tomu si musíte přičíst postavení na kurtu, které hraje velkou roli. V momentě, kdy se k vám blíží míček, se objeví vodorovný ukazatel, který z levé strany linky jezdí vpravo k malé zelené oblasti. Vaším cílem je pak zmáčknout tlačítko pro úder přesně v té zelené části, abyste provedli co možná nejlepší a nejpřesnější úder. Zní to chaoticky, ale smysl to má a hratelnost je díky tomu opravdu svěží oproti klasickému pinkání tenisu z dob her na NES. Může se vám pak stát, že na základě vyhodnocení máte odpal příliš brzy, příliš pozdě, případně relativně dobře, a v zelené části je odpal překvapivě dokonalý. Dokonale odpálený míček na soupeře vyvíjí mnohem větší tlak a nutí ho k možným chybám. Špatný odpal může zapříčinit nejen nepřesnost a v kombinaci se špatným postavením může míček skončit v síti nebo v autu, poskytnout různé výhody na smeč a podobně. V tomto aspektu hrají svou roli i specializace vaší postavy, únava a atributy, ke kterým se ale ještě dostanu.

Je čas stát se jedničkou

TopSpin 2K25 nabízí sympatický režim kariéry, který je jedním z taháků hry. V režimu kariéry si můžete vytvořit vlastní postavu včetně vlasů, pleti a pohlaví. Kariéra je zábavná a nabízí opravdu spousty hodin zábavy, tedy za předpokladu, že zvládnete ovládání a budete se chtít pomalu prokousávat na vrchol. Než totiž budete mít možnost hrát na nejprestižnějších turnajích, musíte začít na nízkých soutěžích a šampionátech, což z logického hlediska dává smysl. V tomto ohledu je nutné zmínit, že i když hra nabízí několik licencovaných tenistů, z velké části se jedná o náhodně vygenerované hráče. Ti jsou sice v soupisce, ale máte pocit, že se opakují a odlišují je hlavně jména, která jsou někdy trochu nelogická. Ke vzhledu postav se vyjádřím později.

Kariéra se dělí do měsíců a v každém z nich můžete absolvovat trénink, výzvu a turnaj. Jak jistě tušíte, tréninky jsou zdrojem zkušeností, a tedy i bodů, díky kterým si následně můžete osvojovat konkrétní techniky. Ve výzvách se snažíte plnit různé úkoly a budovat si tak svou pověst. Turnaj je pak vyvrcholením vaší měsíční snahy. V tomto ohledu se sluší zmínit fakt, že jeho délku si můžete určit, tedy pokud chcete kariéru rychle prosvištět. Čím delší zápasy máte, tím více ale získáte zkušeností. Díky zkušenostem levelujete, respektive získáváte úrovně s tím, že svou postavu můžete formovat do předpřipravených herních stylů nebo si ručně rozdělovat body dle vlastního uvážení. Volit můžete mezi výdrží, silou úderu, hrou z voleje a dalšími specialitami. Tyto body hrají značnou roli a je opravdu dobré si ujasnit, jakým stylem chcete hrát – zda se budete zaměřovat spíše na defenzivní hru a taktiku udolat soupeře na výdrž, nebo pojedete na přesné a silné údery. Rovnou zapomeňte, že byste si udělali supermana a všechno nastavili na maximum. Tak to prostě nefunguje, a je to dobře. Pokud nechcete hrát kariéru, je zde možnost hrát jednorázové zápasy s libovolnými hvězdami napříč historií nebo můžete jít zdolávat protihráče v multiplayeru. V případě multiplayeru je však někdy problém se servery, také chybí pořádně fungující lobby i matchmaking.

zdroj: 2K Games

Hrát, vyčistit zuby a spát! Aneb odpočinek je také potřeba

Co se vývojářům v TopSpin 2K25 opravdu povedlo, je práce s únavou, která je v kariéře obsažena. Dobré psychické i fyzické rozpoložení je stejně důležité jako technická zdatnost, tréninky a hra. Vaši postavu unaví i to, jak létáte po světě na různé turnaje a šampionáty, abyste získávali zářezy ve snaze stát se tenisovou hvězdou a moci se tak účastnit jen prestižních soutěží.

Únava se projevuje na kvalitě vaší hry, a pokud ji necháte opravdu výrazně klesnout, riskujete i zranění. Je tedy rozhodně lepší volit v rámci vzdáleností, kde budete hrát, a nechat si něco uniknout, než abyste měsíce kurýrovali nějaký sval. Do kalendáře byste tak měli zakomponovat také odpočinek. Zranění mohou být opravdu různorodá, od méně závažných po třeba přetržení achilovky. Tato zranění se vám však nikdy (tedy, mně se to při hraní nestalo) nepřihodí během hry. Můžete tak nastoupit do zápasu, vyzdvihnout nad hlavu trofej a nakonec dostanete zprávu, že máte přetrženou achilovku. S některými úrazy se dá hrát, ale samozřejmě to má efekt na vaši hru a z méně závažných úrazů a zranění se může vyklubat něco opravdu vážného.

Zdroj: 2K Games

Ne každá trofej má krásný punc výhry

Po vizuální stránce působí hra opravdu rozporuplně. V případě hry na kurtu, kdy máte svou postavu před sebou z vyvýšeného pohledu a protivníka na druhé straně kurtu, působí dobře. Pohyby hráčů působí opravdu velmi realisticky a kromě pár drobných bugů je vše perfektní. Problém však může někdy být sytost obrazu a osvětlení, kvůli němuž je na určitých kurtech při jasném slunci problém vůbec vidět letící míček. Horší to je s animacemi postav a některé licencované hráče prostě nepoznáte. Animace diváků v hledišti se opakují a silně se opakují také reportéři a předávající cen. Ozvučení je naopak velmi povedené. Diváci fandí, rozhodčí křičí a výměnu si dokážete opravdu užít. Vývojáři šli tak daleko, že dokonce rozeznáte, když jste provedli přesný úder nebo když jste míček trefili hranou rakety. Atmosféra je v tomto ohledu opravdu povedená. Sluší se zmínit, že hra má českou lokalizaci.

Zaplaťte si svůj úspěch!

Patrně tušíte správně, titul nabízí i mikrotransakce. Za skutečné peníze si tak můžete koupit herní měnu, za kterou kupujete kosmetické doplňky, jako například oblečení nebo ruksaky, v nichž si nesete věci na kurt. Samozřejmostí jsou i bonusové zkušenosti, a tedy boosty, abyste si hru usnadnili.

Zdroj: IGDB

TopSpin 2K25 je příjemný návrat slavné tenisové série. Režim kariéry je opravdu povedený, získávání zkušeností a vylepšování vašeho tenisty působí dobře, taktéž nutnost operovat s únavou, vyčerpáním a předcházet tak zraněním. Co však může některé hráče zabolet, je poněkud složitější ovládání na klávesnici. Ani vizuální stránka tenistů není úplně dle očekávání, což naštěstí zachraňuje vizuální stránka hry na kurtu a hratelnost.

• hratelnost
  • režim kariéry
  • systém únavy a zranění