Rainbow Six Extraction – úvodka

Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction – ultimátní test spolupráce

19. 1. 2022
Zdroj náhledu: Ubisoft

Každý alespoň už jednou ve svém životě zažil takový ten ukázkový den blbec. Někdo ztratí klíče, rozejde se s ním jeho druhá polovička, ujede mu autobus přímo před nosem, dostane padáka v práci, přepadne ho nečekaný déšť nebo kousek od něj dopadne ruská kapsle Sojuz a způsobí smrtící epidemii… vskutku klasické pondělní ráno. Nejnovější kousek Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction si bere základní prvky a mechaniky z Rainbow Six Siege a místo lidských nepřátel nám servíruje hrozbu mimozemského parazita.

Velké padabum

Jakmile neidentifikovatelná kapsle dopadla do Nového Mexika, bylo zapotřebí akutní situaci řešit okamžitě. Po dopadu se z kráteru vynořila agresivní monstra, kterým se přezdívá Archæané, a černý parazitický biofilm zvaný Sprawl začal pomalu pohlcovat a ničit vše, co mu stálo v cestě. Byla tak svolána celosvětová rada s verdiktem vytvořit speciální skupinu REACT, která by byla schopna řešit nejen ty aktuální, ale i budoucí krizové situace tohoto typu. Jejím primárním úkolem je samozřejmě zastavit tuto nákazu, ale také shromažďovat data a studovat je pro rozvoj lidské technologie dost účinné k potlačení všech možných hrozeb.

Operační skupina REACT sestává z těch nejlepších speciálních jednotek z celého světa a vydává se do center zasažených oblastí amerických regionů, aby shromažďovala cenná data. Všechny získané podněty jsou zaznamenávány do databáze CODEX spravované umělou inteligencí, která za pomoci složitých algoritmů vyhodnocuje chování a způsob fungování Archæanů i Sprawlu. Stanete se jedním z operátorů tohoto týmu a vydáte se na životu nebezpečné mise do ohnisek nákazy. Budete plnit úkoly jako průzkum prostředí, ničení hnízd, záchrana zajatých operátorů, lov monster, zabití elitních nepřátel či sbírání vzorků ve snaze doplnit CODEX novými údaji, abyste přispěli k probíhajícímu výzkumu. Takto by se dala shrnout zápletka tohoto titulu, ale jak už jste si jistě dobře vědomi, hra se z velké části soustředí spíše na herní zážitek než na příběh. Ten zde skvěle vyplňuje a utváří ono pozadí scény pro jednotlivé mise, jinak nehraje nijak důležitou roli.

Ani kuře zadarmo nehrabe

Hlavní herní náplní jsou jednotlivé mise, které procházíte ve tříčlenném týmu se svými kooperačními parťáky. Hra podporuje funkci crossplay a remote play, takže stačí, aby měl Rainbow Six Extraction zakoupený pouze jeden z hráčů a další dva mohou využít Buddy Pass – čtrnáctidenní přístup zdarma. Jelikož se jedná o titul, pro který je dán velký důraz na komunikaci a spolupráci celého týmu, jako osamělého vlka vás bude čekat o dost trnitější cesta. Pokud se rozhodnete jednat na vlastní pěst nebo s jedním dalším kamarádem, hra pro vás bude o mnoho těžší. V takovém případě můžete zkusit tým doplnit z dalších online hráčů. Ani v jednom případě se vám však nedostane takového zážitku, jako kdybyste hráli v sehraném tříčlenném týmu s přáteli.

Ač se na to první pohled nemusí zdát, Rainbow Six Extraction vám nedá nic zadarmo, a věřte mi, že každou malou chybu tvrdě pocítíte. Za pochybení vás bude čekat náležitý trest, z něhož je asi tím nejhorším zajetí jednoho z dostupných operátorů, se kterým následně nemůžete znovu hrát, dokud ho v některé z dalších misí nezachráníte. Tato a další mechaniky jsou na titulu jako třešnička na lahodném zmrzlinovém poháru a činí ho tak značně realističtější, zajímavější a zábavnější, ale o tom až o pár odstavců níže.

Tři zóny, tři úkoly, tři operátoři… desítky nepřátel

V oblastech zamořených biofilmem Sprawlu, které se neustále mění a rozrůstá každou minutou, jsou vybraní operátoři postaveni před jednu z několika map skládajících se z dílčích zón od sebe oddělených speciální dekontaminační místností, která představuje bezpečné a sterilní místo. Každá zóna obsahuje jiný cíl a stejně tak má vlastní časový limit. Není však nutné splnit tento cíl, aby se operátoři mohli dostat z jedné zóny do druhé. Zdroje střeliva a především lékárniček jsou vysoce omezené. Jakmile někdo z vašich spoluhráčů zemře a nestihnete ho včas zvednout, bude uvězněn ve žlutém kokonu. Nyní nastane rozhodnutí, jestli svého partnera hodíte přes rameno a bezpečně dopravíte k nejbližší únikové cestě, nebo ho zanecháte vlastnímu osudu.

Mise jsou sestaveny z jednotlivých úkolů, které jsou vám náhodně přiřazeny dle aktuální situace. Vždy dostanete celkem tři obtížnostně odstupňované cíle, jejichž splnění je už pouze na vašem uvážení a možnostech. Už i během prvního či druhého úseku se můžete rozhodnout pro ukončení mise a bezpečně se tak vrátit na základnu. Není tedy nutné splnit všechny tři úkoly, ale poté počítejte s menšími odměnami v podobě zkušenostních bodů. Budete riskovat a shrábnete několikanásobně větší odměnu, nebo naopak vsadíte na jistotu?

Co se týče náplně úkolů, rozhodně se nebudete nudit – dopravení padlého spoluhráče do bezpečí, eskortování civilisty, detonace hnízd a věží, sabotáže, chycení živého Archæana, zabití elitního monstra, mapování hnízd, tiché zabití a mnoho dalšího. Celkem třináct různých úkolů zaručí, že budete stále hledat nové a lepší způsoby, jak je úspěšně dokončit a vyjít z nich bez větší újmy. Ve finále se ovšem jedná o tu samou obměnu stejného základu někoho zachránit, něco zničit, něco zabít, přinést či odnést. Přesto se alespoň u mě ani po několika hodinách nedostavil stereotyp, ale chápu, že se jistě najdou tací opačného názoru. Z mého pohledu je Rainbow Six Extraction hrou, u které se moc nevyplatí prosedět několik desítek hodin v kuse, ale dávkovat si zážitek s přáteli po menších soustech kupříkladu jeden večer v týdnu.

Ve znalostech je síla

Konečně se dostáváme k jednotlivým operátorům. Jde o ty největší profesionály protiteroristických jednotek z celého světa, kteří byli naverbováni jako součást týmu REACT, a jsou to také staří dobří známí z předešlého Siege. Každá jedna z osmnácti hratelných postav má unikátní soubor schopností, dovedností a výbavy, přičemž vám tak nabídne trochu jiný zážitek a strategii než ostatní. Získejte taktickou výhodu už jen sestavením týmu tak, aby se speciální schopnosti všech tří členů vzájemně doplňovaly. Pouhé zbraně vám často k obraně a útoku nebudou stačit. K dispozici dostanete také další technické vybavení, které bylo speciálně vyvinuto ze získaných dat. V arzenálu najdete hračky, jako jsou všemožné výbušniny, drony, barikády, miny, brnění a mnoho dalšího. S tím samozřejmě souvisí přímá úměra dostupných oblastí a vybavení k vašemu postupu hrou. Více shromážděných informací do CODEXu = rekrutování více operátorů, nové výzvy i lokace a samozřejmě účinnější prostředky k boji.

Prostor pro taktizování začíná už v samotném lobby při výběru nejvhodnější postavy. Než ovšem dostatečně pokročíte v kampani, zpřístupní se vám pouze polovina z nabízeného počtu operátorů. Postava Doc zaujímá roli medika a kromě léčení disponuje větší odolností. Finka je taktéž medik, jejíž možnosti léčení nejsou omezeny na množství blahodárného séra, ale na cooldown. Hibana je rychlá, se schopností používat explodující granáty, naopak Sledge dokáže pomocí svého kladiva odstranit z cesty rozpínající se Sprawl… nepřipomíná vám to něco? Hádáte správně, tyto postavy jste jistě už viděli v předešlém Siegi a trochu mě zarazilo, že si tvůrci opravdu nedali tu práci s tvorbou nových jednotek a skutečně je i s jejich speciálními schopnostmi přenesli 1 : 1 ze Siege do Extractionu. Pokud jste si tedy oblíbili nějakou postavu ze Siege, s velkou pravděpodobností ji najdete i zde, a tím pádem budete mít určitou výhodu.

Nebyl by to Ubisoft, kdybyste zde nenašli všemi oblíbený obchod s mikrotransakcemi, ve kterém za herní měnu již tradičně naleznete různé skiny a kosmetické doplňky pro vaše operátory, aby vás o to více zamrzelo, jakmile o ně přijdete v boji. Už před oficiálním spuštěním hry obchod čítá pár položek, ale počítáme s daleko větším rozšířením nabídky, jakmile půjde hra do prodeje.

Chyby jsou stejně vážné jako jejich následky

Každá mise pro operátora, ale i pro vás představuje značné riziko. Navrátíte-li se z mise s minimálním zdravím, operátor obdrží oranžový status „neaktivní“ a zabere určitý čas, než se ze svých zranění sám zotaví. Druhým případem, kdy nebudete moct opětovně zvolit stejného operátora po sobě, je zabití a chycení do žlutého kokonu. Ne vždy se musí vašim přeživším spoluhráčům podařit odnést vaše tělo s sebou zpět na základnu. V takovém případě daný operátor obdrží rudě zbarvený status „ztracen v akci“, dokud jej s jinou postavou na další misi nezachráníte. Po úspěšné záchraně bude navrácen zpět jako neaktivní a zraněný a budete muset opět čekat na jeho vyléčení.

Tento herní princip vás nutí si jednotlivých operátorů vážit a ze všech sil se snažit, abyste o ně nepřišli. Záchranná mise totiž představuje pořádnou výzvu a stejně tak léčba zabere určitý herní čas. V případě, že by se vám povedlo mít neaktivní všechny hratelné postavy, budete muset pykat dlouhou čekací dobou, protože pouze vy a váš tým jste zodpovědní za své zdraví, munici, strategii i morálku a v případě selhání si ponesete následky. Mějte ovšem na paměti, čím větší riziko, tím větší odměna. Ve finále je tedy ze začátku výhodnější hrát cca za dvě až tři vybrané postavy a těm zvyšovat level než se naopak zaměřit na úplně všechny.

Vesmírná nákaza na buněčné bázi

REACT stojí proti mimozemskému organismu Sprawl, který se živí okolními zdroji a tím neustále roste a vyvíjí se. Kromě základní podoby odolného černého biofilmu, který vás mimochodem zpomaluje, pokud na něj vstoupíte, a naopak vaši protivníci jsou na něm rychlejší, potkáte po oblastech také jeho zpevněnou podobu nezničitelné membrány, která paradoxně vytváří často zajímavé, až obdivuhodné scenérie. Další formou nákazy jsou již dříve zmíněná hnízda a samozřejmě vaši úhlavní nepřátelé Archæani.

Právě ti tvoří širokou škálu unikátních nepřátel různých rozměrů, barev, tvarů i schopností. Jsou rozděleni do celkem čtyř tříd podle stupně hrozby, kterou představují. Jejich design je hodně organický a často připomíná dřevnatou či kamennou strukturu. I jejich rozdílné schopnosti a útoky vás při prvním setkání mohou rychle srazit na kolena, pokud nebudete dost ostražití. Na druhou stranu vám nic nebrání v tom, si na jejich pohyby a útoky rychle zvyknout, jelikož jednají stále podle stejného vzorce. Najdete zde typy od explodujících jedinců přes toxické potvory až po mrštná monstra nastražující pasti, střílející projektily, vyvolávající další nepřátele, či se schopností se zneviditelnit. Spektrum protivníků je akorát tak široké na to, abyste se s nimi pozvolna seznámili a naučili se čelit jejich útokům rychle a efektivně, což je možná ten problém.

Endgame aneb když už není do čeho píchnout

Kromě hlavní kampaně můžete zkusit výzvy, které ovšem sami tvůrci doporučují plnit až po dosažení levelu deset s danou postavou operátora. Jejich náročnost je totiž na zcela jiné úrovni, což ovšem platí také pro odměny. Prvním režimem je Maelstrom Protocol, který se vyznačuje zvýšenou aktivitou nepřátel, a na rozdíl od základní kampaně musíte splnit jeden úkol v každé z celkem devíti zón. Bohužel se tento režim kromě počtu úkolů a zvýšené agresivity nepřátel v mnohém neliší. Touto cestou se však můžete dostat ke speciálním doplňkům pro vaše operátory a ke zvyšování své hodnosti.

Dále je zde mód Veteran s důrazem na organizované použití značně omezené munice. Mód Wall-to-Wall se zaměřuje na týmovou spolupráci. Kick the Anthill váš tým zabarikáduje uprostřed nepřátelské zóny a vaším úkolem bude odolat všem útokům. Pro ty nejzkušenější hráče jsou připraveny několikatýdenní výzvy, tzv. Crisis Events, ve kterých vaše schopnosti prověří extrémně silná monstra. Bohužel tyto výzvy se spustí až při vydání plné hry, a tak jsme neměli tu možnost si je na vlastní kůži vyzkoušet – známe pouze teoretický obsah, proto tento odstavec berte prosím s rezervou.

Protiklady se přitahují

Celá estetická stránka hry se nese v duchu kombinace žluté a tmavě zelené barvy. Ty jsou do hry implementovány jak v samotných mapách, tak v menu, v lobby i na veškeré marketingové užití. Musím uznat, že i když se tyto dvě barvy k sobě vyloženě nehodí, zde působí přesně tím správným „toxickým“ dojmem. Z hlediska grafické podoby Rainbow Six Extraction vskutku neurazí, ale ani vyloženě nenadchne. Povedenou grafiku pocítíte zejména v cutscénách a designu okolního prostředí i nepřátel.

Opomenout nemohu ani zdařilé audio a nejen doprovodnou hudbu v pozadí, ale především děsivé zvuky vydávané nepřáteli či zrychlený tep při krizových situacích. Pokud nevlastníte zrovna nejvýkonnější stroj, i na nižší detaily hra běží plynule a vypadá stále dobře. Na to, že jsme si hru mohli zahrát s týdenním předstihem, nás velice překvapila dobře zvládnutá optimalizace a absence jakýchkoliv bugů. Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction rozhodně má co nabídnout a sami jsme byli uneseni z toho, jak je hra ve společnosti přátel zábavná i přesto, že má hororový zjev. Stále si však kladu otázku, jak na tento díl série vlastně nahlížet. Vidím zde spoustu podobností s předchozím Siegem a říkám si, v čem je Extraction jiný… chybí mi nějaká ta snaha o jedinečnost a inovaci. Autoři akorát vzali základy z předchozí hry, místo obránců nám do cesty postavili mimozemskou hrozbu, dokonce sem přenesli ty samé postavy a to je celé. Chápu, že jsme z dalších titulů Ubisoftu zvyklí na jejich systém ubifikace, ale to stále nemění nic na situaci, že tím může být mnoho hráčů zklamáno.

Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction uhodil hřebíček na hlavičku a přinesl nám povedenou kooperativní střílečku, která i přesto, že se od posledního Rainbow Six v mnohém nezměnila, představuje zábavný hardcore zážitek. Skvěle zvládnutá optimalizace, funkce crossplay a remote play i absence jakéhokoliv bugu ještě týden před vydáním je na Ubisoft neskutečný výkon! S novinkami se tvůrci zrovna moc nepřetrhli. Na ubifikaci bychom měli být již zvyklí, ale to není žádná omluva pro to, že se autoři mohli trochu více zaměřit na to, jak tento titul dále ozvláštnit a posunout vpřed.

Klady
  • grafická podoba hry
  • crossplay a remote play
  • zábavná kooperace
  • chyby a zaváhání mají své bolestivé následky
  • optimalizace a technický stav i před vydáním
Zápory
  • vážně by to nešlo bez těch mikrotransakcí?
  • hra se v podstatě nesnaží o originalitu
  • na útoky nepřátel si zvyknete, úkoly po čase mohou omrzet
Platforma PC
  • Datum vydání 15.01.2022
  • 0.0

    Doporučujeme

    Nikola Mrázová Erlebachová

    Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.