TIEBREAK Official game of the ATP and WTA

TIEBREAK: Official game of the ATP and WTA – tenisové hvězdy ve hře

14. 10. 2024
Zdroj náhledu: Nacon

Zdá se, že sportovní hry, zvláště pak tenis, zvaný též „bílý sport“, zažívá plodný rok. V nedávné době vyšel TopSpin 2K25 jakožto pomyslný návrat k legendární sérii a dnes tu pro vás máme TIEBREAK: Official game of the ATP and WTA, který se může chlubit oficiálními licencemi.

Realita, která nefunguje dle očekávání

Za titulem, který vás vezme na tenisové dvorce všech povrchů, stojí vývojáři ze studia Big Ant Studios, vydavatelem je společnost Nacon. TIEBREAK: Official game of the ATP and WTA, zkráceně pouze TIEBREAK, byl poměrně dlouhou dobu ve vývoji a ve fázi předběžného přístupu. Vývojáři se netajili tím, že procestovali celý svět, aby zachytili autentické pohyby tenistů a dokázali hráčům přinést realistický a podmanivý zážitek. Titul nabízí více než 120 oficiálně licencovaných profesionálních tenistů. Ano, všechno to zní opravdu hezky, ale realita je přece jen trochu někde jinde. Tenisty a jejich pohyby budete moci opravdu zřetelně rozeznat, a to včetně některých typických projevů i movesetů, samotná hratelnost je ovšem něco jiného.

TIEBREAK nabízí standardní nabídku tenisových her, respektive zde najdete herní režimy jako kariéra, rychlá hra, online nebo challenge. Za zmínku rozhodně stojí obsáhlé výukové programy, které vás naučí základy hry a poskytnou rady do začátku.

A teď zásadní informace! TIEBREAK je sice určena pro PC, ale nepodporuje myš ani klávesnici, ke hraní tedy musíte mít herní ovladač. A zde je další potíž, hra má s některými běžnými ovladači problém je vůbec rozeznat.

Zmíněné herní režimy nabízí to, co od nich čekáte. Za zmínku stojí režim kariéry, ve kterém si můžete vytvořit svého tenistu (nebo hrát za oficiálního hráče) a utrácet herní peníze za výhody, které se hodí k vašemu hraní. Můžete si najmout zaměstnance a mít prakticky celý tým jako profesionální hráči. Zásadní problém režimu kariéry však je, že nemůžete žádnou formou vylepšovat statistiky ani atributy svého hráče. Vaše postava se sice téměř po každém turnaji zvedne na vyšší úroveň, ale na její herní vlastnosti to nemá žádný vliv. Základní úroveň vaší postavy zůstává na té výchozí, se kterou jste začínali, a nezvyšuje se ani při procházení herního režimu kariéry.

Z určitého pohledu se tak jedná o zbytečný režim, a to i přesto, že je ve hře funkční oficiální kalendář, který nabízí oficiální turnaje ATP a WTA. Ve hře můžete hrát i podle již zmíněného kalendáře v průběhu několika let. Můžete se probojovat do turnajů Masters 1000 a WTA 1000, naplánovat sezónu v ATP/WTA 500 a 250 a zlepšovat tak svůj rating.

zdroj: Nacon

TIEBREAK pokulhává v základních aspektech

Každý aspekt hratelnosti je zde, jednoduše řečeno, nedokonalý a má dost chyb. S TopSpin 2K25 zmíněným v úvodu se to opravdu nedá srovnat (ten zase ztrácí jinde). První zásadní problém je podání, při kterém se musíte spoléhat pouze na čisté načasování. Nejsou zde žádné ukazatele nebo měřiče, kdy máte míček odpálit, vše je pouze o načasování. To na jednu stranu může být elegantní, ale ztrácí se tím jeden z aspektů hry. Silné, agresivní podání je poměrně náročné, tím spíš, že i rozhraní pro měření času podání je celkem komplikované. Je zde sice možnost bezpečného podání, s tím ovšem pro změnu nedosáhnete jinam než do středu podávacího pole.

Podání jsou tři typy, Flat, Kick Serve a Slice, AI pak automaticky mění pozici podle toho, jaký typ vyberete. Pokud se vám podaří perfektní servis, je to téměř vždy výhra. Pokud chcete soupeřovo podání vrátit, stačí stisknout tlačítko, hra vás pak navede na trajektorii míčku.

Pohyb je debata sama o sobě, nemůžete pro něj použít obratnost, zrychlení ani přesnost. K pohybu a aktivaci sprintu musíte mačkat levý a pravý spínač. A to nejlepší na závěr, nedochází prakticky k žádné ztrátě výdrže. Pokud byste tedy mysleli, že soupeře jednoduše unavíte, budete s ním hrát dlouhé výměny, kdy třeba i nějaký bodík pustíte a pak se do toho dáte, tak bohužel. Můžete téměř neustále běhat, protože výdrž se dobíjí po každém bodu a na dlouhé výměny to málokdy dotáhnete.

Ne proto, že byste byli třeba nešikovní, ale protože jsou zde chyby v animaci, takže i když běžíte k letícímu míči, abyste jej odpálili, vaše postava je zaseklá v animaci a jednoduše dost přesně nereaguje. Můžete se dostat i do situací, kdy se v jedné vteřině otočíte a rozběhnete, abyste se následně sekli a buď zasáhli, nebo minuli míč.

I když vývojáři uváděli, že pokud porazíte nějakého hráče na určitém povrchu, můžete mít na jiném značný problém, nejedná se o čistou pravdu. I když jsou ve hře různé údery, kvalita povrchu, tedy typ kurtu, neznamenají prakticky žádný znatelný rozdíl.

zdroj: Nacon

Povedený vizuál, který zaujme

V čem TIEBREAK určitým způsobem vyniká, je vizuál. Ztvárnění hráčů, světových es, ale i méně známých, je povedené. Jejich projevy, včetně gestikulací nebo movesetů při podání, do jisté míry odpovídají reálným předlohám. Za zmínku stojí i skluzy a dokroky, které taktéž působí realisticky. Dvorce vypadají podle očekávání a jsou znatelné také různé povrchy. Zde tedy na rozdíl od jiných titulů mají hráči opravdu pěkné animace (když fungují, jak mají) a zvukové projevy svých reálných předloh.

Titul nabízí komplexní nástroje pro tvorbu obsahu. Můžete si vytvořit vlastní kurty, stadiony i tenisty. O své výtvory se můžete podělit s ostatními. V tomto ohledu se jedná opravdu o pěkný prvek, který dokáže kolikrát zabavit více než samotná hra na kurtu.

TIEBREAK: Official game of the ATP and WTA patří k těm titulům, které možná měly ještě nějaký čas být v předběžném přístupu, aby se vyladily všechny neduhy. Problémy s pohybem a hratelností, odezva a kariérní režim bez možnosti si hráče vylepšovat, zlepšovat a navyšovat jeho atributy, to všechno prostě nenadchne. Navíc se jedná o PC hru, která vůbec nepodporuje myš ani klávesnici. Titul mohu doporučit se zavřeným okem jen opravdovým nadšencům nebo hráčům, kteří si prostě počkají, až jej vývojáři dají do kupy, jak slibují.

• grafické zpracování hráčů, včetně jejich movesetů
  • oficiální licence ATP a WTA
  • možnost pořídit kompletní profesionální zázemí včetně odborných pracovníků