The Stone of Madness - úvodka

The Stone of Madness – ach ty španělské kláštery

31. 3. 2025
Zdroj náhledu: IGDB.com

Představte si Španělsko 18. století, kde ženy znající matematiku jsou považovány za heretičky a končí na hranici. Kdo je tam posílá? Sympatičtí mladí mužové pracující v klášterech vedoucí takovou agendu, za kterou se ani Gestapo či StB nemusí stydět. Ve hře The Stone of Madness se podíváme do jednoho z klášterů, kde skončíme po obvinění z kacířství. Naším úkolem je  dostat se ven. Jak se říká, kostky jsou vrženy, a vývojářské studio The Game Kitchen dalo všechno do toho, abychom si sebetrýznění řádně užili. Ostatně, pokáním ke svobodě, ne?

Leh, šplh, dřep, zámek

Příběh se odehrává ve Španělsku 18. století, v historickém temném období inkvizice a náboženského útlaku. Hlavní hrdinové, všichni označení za šílence nebo kacíře, jsou uvězněni v klášteře Santa Rita, kde jsou podrobováni brutálním experimentům a mučení. Naším úkolem je vést tuto skupinu na cestě za svobodou, přičemž cestou odhalíme spoustu tajemství spojených s děsivou pevností. 

Každá z herních postav má svůj unikátní příběh a motivace, které se odhalují během příběhu. Eduardo de Rojas je takový zvláštní depkař s pořádnou silou, šikovnýma rukama a strachem ze tmy. Leonora Guzmán má zase sklony k násilí, umí odemykat zámky, šplhat, hrát na violu, ale má strach z ohně. Rozumíme si ale, že? Oni totiž mniši věří, že hrdinové skutečně trpí duševní poruchou (u Agnes Santos s nimi souhlasím), jiní byli obviněni neprávem. Hra míchá realitu s iluzemi a musíte se často rozhodovat, komu věřit a jaké informace považovat za pravdivé. Tento psychologický prvek mě ze začátku brutálně ničil, ale nakonec jsem si zvykl, a do titulu se neskutečně vžil.

Zasazení do období španělského baroka dodává hře unikátní tematickou identitu. Klášter je plný detailně navržených místností, ukrytých cest a historických odkazů, které dodávají pocity nádherného dobového kouzla, ale zároveň ukazují, jak nebezpečná a odporná místa kláštery byly. Kněz Fernando Martín o tom ví své. Každý kout budovy má svou historii a postupně se odkrývají hrůzy, které se zde odehrály, a jedna je doslova odpornější než druhá.

Zdroj: IGDB.com

The Stone of Madness je plné kombinací

Hratelnost kombinuje prvky stealth akce, strategie a survivalu. Musíte pečlivě plánovat pohyb postav, využívat prostředí ke skrytí a hledat bezpečné cesty ven. Každá postava má unikátní schopnosti – někteří jsou lepší v manipulaci se zámky, jiní v boji nebo v léčbě psychických stavů členů týmu, ostatně, jak už jsme si řekli výše. Především ale platí, že správná kombinace dovedností je klíčová pro úspěšný útěk.

V počinu je i prvek psychické stability. Každá postava může v důsledku stresu, strachu nebo zranění začít trpět halucinacemi, které mohou vést k iracionálním rozhodnutím nebo přímo k nebezpečným akcím. Většinou se ale pouze rozhodne utéct z nějaké lokace. Není to ale tak super, jak to zní, hra si hodně zakládá na stealthu a představte si afektovaný útěk z místa, kde jste obešel hromadu strážných. Je tak nutné nejen spravovat fyzické zdraví postav, ale také pečlivě sledovat jejich mentální stav a hledat způsoby, jak je uklidnit nebo léčit.

Nepřátelé v klášteře jsou vcelku hloupí strážci – mají své vlastní hlídací trasy, reagují na zvuky a dokážou analyzovat hráčovy kroky, ale jakmile se naučíte jejich schémata, máte vyhráno. Každý průchod je sice jedinečný, musíte se přizpůsobit, ale že by se AI sama učila, to se říct nedá. Technická stránka hry je až neuvěřitelně plynulá. Nic se nezasekává, množství snímků je stabilní, ale to je asi viditelné hned při jasném grafickém zobrazení.

Zdroj: IGDB.com

Nádech novověku

Grafika hry je silně stylizovaná a připomíná klasické ručně kreslené ilustrace. Každý prvek prostředí je detailně propracovaný a vytváří dojem, že si čtete krásnou historickou knihu, která dává smysl. Navíc vizuál dává ten krásný brutální nádech, jenž se s dobou a tématem krásně propojuje. S tím, jak je navíc nenáročná a dává smysl ve všech směrech, se mito neskutečně líbí. Především tedy kreslené scény. 

Zvukový design je jedním z největších taháků hry. Tiché kroky, šepoty v temných chodbách a znepokojivé zvuky v dálce vytvářejí neustálé napětí. Hudební doprovod je minimalistický, což ještě více zdůrazňuje pocit osamělosti a nejistoty. Dominuje zde však dabing postav, který  je kvalitní a pomáhá hráči lépe pochopit jejich psychologické rozpoložení.

The Stone of Madness je originální a náročná stealth strategie, která kombinuje psychologické prvky s hlubokou taktickou hratelností. Hráč se neustále ocitá pod tlakem, ať už kvůli přísným pravidlům přežití, nebo kvůli narůstajícímu šílenství postav. Líbí se mi tato kombinace, protože se tím titul stává neohratelný. Navíc, díky procedurálně generovaným úrovním a široké škále možností, jak řešit situace, je neustále co dělat, řešit a objevovat.  Navzdory občasným technickým nedostatkům je hra fascinující svou atmosférou, příběhem a originálními mechanikami. Pokud hledáte netradiční strategický titul s temnou atmosférou a psychologickými prvky, The Stone of Madness je skvělou volbou, která vás vtáhne a nepustí.

Klady
  • skvěle uchopené téma
  • reprezentace stealthu
  • atmosféra je pohlcující
  • skvělá práce s audiem
  • kvalitně vyvíjený psychologický nátlak
  • kreslený vizuál
Zápory
  • AI není nejmoudřejší
Platforma PC
  • Datum vydání 28.01.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Ovládání

    Atmosféra

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.