Japonsko patří jednoznačně mezi jedna z nejvíce fascinujících míst na Zemi. Obklopené vodou, do nedávných dob prakticky izolované – jde také o místo, kde se zrodil kodex cti, loajality a odhodlání díky oddaným samurajům. Japonsko však není známo pouze díky těmto věcem. Jde také o místo, které je opředeno mnoha legendami, záhadami a pověstmi, jež se tradují do dnešních let, a co víc, objevují se stále nové záhady o tajemných, až mytických bytostech. The Spirit of the Samurai vás zavede do doby samurajů a bájných bytostí vycházejících z japonského tradičního folkloru a mytologie.
Cesta samuraje je lemována nebezpečím a krví padlých nepřátel
Za titulem, který vás zavede do doby starého tradičního Japonska, stojí vývojářské studio Digital Mind Games, vydavatelem je společnost Kwalee. The Spirit of the Samurai je akční příběhová plošinovka s RPG prvky a elementy metroidvanie.
Děj se dle stylizace odehrává někdy v období Sengoku. Hrdinou příběhu je samuraj Takeshi, který musí ochránit svou vesnici před útokem, který vede Shuten-dōji. Mocný Oni, který se svou armádou plnou Tengů, Jorogumo a padlých samurajů, kteří mu nyní jako nemrtví slouží, usiluje o dobytí Japonska a celého světa. Před Takeshim je však mnohem více, než se může na první pohled zdát. Samozřejmě že na to Takeshi nebude úplně sám. Jeho pomocníky jsou hodný lesní duch Kodama, roztomilá bojovná kočka Chisai a coby vypravěč bájná moudrá liška Kitsune.
Příběh je silně inspirován japonskou mytologií a folklórem, přičemž je patrné zaměření právě na legendu o vůdci démonů, Shuten-dōji. V tomto ohledu se vývojářům implementace příběhu založeného na mytologii a folkloru do zvoleného herního žánru povedla stejně dobře jako například vývojářům u titulu Ghostwire: Tokyo, který taktéž operuje s japonskou mytologií a folklorem.
Na začátku hry vás čeká osvojení si základních technik a principů hry, a to včetně nepovinných úkolů, které se nicméně v průběhu hry už nevyskytují. Příběh je ucelený, lineární, dále se nevětví a zaměřuje se výhradně na Takeshiho a v určitých pasážích na Chisai a Kodamu, za které budete také hrát.
Základní rozhovory probíhají formou textových dabovaných oken, klíčové události jsou ztvárněny povedenými cutscénami. Některé cutscény se vám ukáží i v případě smrti a nutno říci, že jsou opravdu povedené.
The Spirit of the Samurai není procházka růžovou zahradou
Jak jsem již zmínil, titul je akční plošinovkou s prvky RPG a metroidvanie. Boj je nedílnou součástí a jedná se o jeden z nejlepších a zároveň nejvíce zapeklitých prvků hry. Hned odpovím v tomto herním žánru na často kladenou otázku. Ano, The Spirit of the Samurai je možné hrát na klávesnici a myši. Nicméně hraní na ovladači může být pro některé hráče vhodnější. Také co se týče odezvy a lepší kontroly nad postavou je ovladač nebo samotná klávesnice (útok a blokování jsou na myši a pak na šipkách klávesnice) rozhodně lepší než myš a klávesnice.
Na klávesnici vám k řetězení útoků a vytváření komb stačí plynule mačkat šipky, u myši potřebujete i dobré časování. Znalým hráčům pak může princip soubojů velmi připomínat hry typu Dark Souls. Máte zde klasické útoky, které na základě technik můžete skládat do komb (k tomu se ještě dostanu), blokování a nechybí ani úskok nebo střelba z luku či vrh kunai.
Souboje jsou dynamické, nepřátelé se také snaží poměrně slušně taktizovat a dostat vás mezi sebe, aby vás mohli sekat z obou stran. Nicméně díky úskokům a kotoulům se i z takové situace lehce dostanete. Každý nepřítel, ať už nemrtvý samuraj, nebo nějaký démon, má své silné a slabé stránky, respektive je potřeba zjistit, jak na něj.
Nechybí samozřejmě ani souboje s bossy, kteří taktéž zapadají do mytologie a folkloru japonské kultury. V tomto ohledu je to opět trochu jako souboje s bossy v Dark Souls, u nichž musíte zjistit, jak na ně. Z velké části nicméně budete využívat kotouly, abyste uhýbali silným útokům.
Z jedné části zemřete párkrát kvůli postupu pokus–omyl, kdy prostě vstupujete do neznáma a můžete šlápnout na nějakou past nebo se za vámi zvedne mrtvola. Z druhé části budete spíše více umírat kvůli nešťastné náhodě, kdy postava nereaguje včas na vaše povely. V tomto ohledu je i frustrující, že když si chcete doplnit životy, animace pití lektvaru je poměrně zdlouhavá a nedá se přerušit, což platí i u lootování.
Hra se dělí na řekněme útočnou fázi, a to když hrajete za Takeshiho a Kodamu, který je v určité fázi zmenšená verze Takeshiho, a pak stealth fázi, kdy hrajete za Chisai, která je pro démony snadná kořist. To však neznamená, že by vám Chisai v bojích (řízená AI) nepomohla. Chisai vždy skočí protivníkovi na hlavu a po určitou dobu jej seká drápy. To nepřítele sice nezabije, ale dokáže vám to v případě větší tlupy získat potřebný čas.
Mistr katany a přehlídka technik
V průběhu hry získáváte zabíjením nepřátel a sbíráním různých předmětů zkušenosti. Díky tomuto procesu získáváte body schopností, které pak můžete utratit ve svatyni a zvýšit si tak jednu ze čtyř různých statistik, a to sílu, odolnost, obratnost nebo poškození způsobené lukem. Schopnosti vám nicméně žádným způsobem nenavýší životy. V základu tak přežijete 2–3 údery od běžných nepřátel.
Při zvýšení schopností (kromě poškození lukem) si můžete postupně zpřístupnit nové útočné pohyby, což je de facto jeden z hlavních taháků celé hry. Útoky se dělí na silné a pomalé, středně silné a středně rychlé a velmi rychlé, ale méně účinné. Všechny tyto útoky a pohyby vychází z reálných pohybů a útoku v boji s mečem. Můžete je také libovolně poskládat do třech navazujících sekvencí, které budete moci použít. Respektive máte pět typů postoje a do každé sekvence můžete dát tři z výše uvedených útoků. Správným použitím vytváříte úžasná komba, která se rovnají soubojům z akčních filmů.
Tento systém, který vám umožňuje upravovat komba a který se s rostoucí úrovní stává více zapojeným, je povedený a přidává osobitost přizpůsobení hry k vašemu preferovanému stylu. Tento prvek také přidává ke znovuhratelnosti – i když se jedná o lineární příběhovou hru, díky výše zmíněnému si vlastně můžete udělat rozdílné průchody, nebo si alespoň hru zpestřit. Zmíněný mechanismus se jednoznačně povedl, tedy s ohledem na ovládání, na kterém se dle vyjádření vývojářů pracuje, aby bylo pro hráče na klávesnici a myši plynulejší.
Ve hře je poměrně dost předmětů, což je zvláštní, protože zde není žádný crafting ani možnost, jak předměty kombinovat. Kromě lektvarů a předmětů užití, jako třeba kunai nebo šípy do luku, měníte všechno ve svatyni jako obětiny za zmíněné užitkové vybavení.
The Spirit of the Samurai rozhodně zaujme
Dalším bodem, kterým The Spirit of the Samurai jednoznačně vyniká, je vizuální stránka. Grafika je v 2D stylu s využitím stop-motion techniky, jež dodává celé hře tu správnou atmosféru a styl. Najdete zde nádherně ztvárněné scény, které jsou v určitých okamžicích pastvou pro oko, to vše s filmovou režií. Pohyb postav včetně nepřátel, kteří taktéž dělají prudké pohyby, je v kombinaci s designem více intenzivní.
Jak už jsem navíc zmínil, všechny pohyby, které v rámci boje Takeshi vykoná, jsou i v rámci komb postaveny na reálných základech. Vizuál je velmi působivý, i co se týče úmrtí, taktéž jak vašich, tak nepřátel. Protivníci umí být opravdu brutální a dokáží taktizovat nebo využít silnějšího spolubojovníka se štítem, s nímž poté společně postupují směrem k vám.
Některé závěrečné sekvence jsou ve spojení s osvětlením a zasazením opravdu filmovým zážitkem. Když ovšem několikrát zemřete v pasti s bodci, už se vám tato animace trochu přejí.
Tím se dostáváme k dalšímu lehkému nešvaru, kterým jsou kontrolní body, nebo body pro automatický save, chcete-li. Průchod jednotlivými lokacemi se klasickému pojetí metroidvanie moc nepodobá, nemůžete se vracet a průzkum se skládá spíše z některých lokací, kde můžete zajít do vedlejší místnosti, nebo chodeb v jeskyni, do kterých ale stejně v rámci postupu hry musíte zajít, abyste splnili specifický požadavek.
V některých lokacích je bohužel znát nahodilý pokles fps a hra se i na silných strojích trochu trhá. Což nemá nic společného s výskytem nepřátel, protože v jiných lokacích, kde se jich (oproti problémové lokaci) nachází víc, je hra plynulá.
Co také trochu zamrzí, je absence nějakého pohledu před vás, kvůli čemuž se vám stane, že naběhnete přímo do hloučku mezi nepřátele. Ale v tomto ohledu je trochu znát i záměr postupovat pomalu a obezřetně.
Audio stránka hry je perfektní, a to jak co se týče dabingu, tak co se týče zvukových efektů a soundtracku, který si mnoho hráčů rádo poslechne i mimo hru.
The Spirit of the Samurai je povedená akční plošinovka se stylizací do období Sengoku s příběhem, který je postavený na japonské mytologii a folkloru. Stop-motion animace se stylizací titulu jsou opravdu působivé a spolu se zvukovým doprovodem dokáží navodit tu správnou atmosféru. Titul bohužel táhnou dolů různé nedodělky a nedotáhnutí některých prvků do konce, jak byly původně zamýšleny. I přesto se však jedná o skvělý titul, na kterém je znát úsilí a zájem autora a který milovníky žánru i fandy do japonské mytologie a folklóru jednoznačně zaujme.