The Spectrum - cover

Retro konzole The Spectrum přinese autentický požitek z hraní na legendárním osmibitovém počítači

28. 8. 2024
Zdroj náhledu: Retro Games

Společnost Retro Games oficiálně oznámila, že na trh uvede retro konzoli The Spectrum. Jak už napovídá název, poslouží jako replika emulující legendární osmibitový počítač ZX Spectrum. Zařízení bude svými rozměry odpovídat originálu a bude vybaveno plně funkční klávesnicí. Byť byl design založen na nejslavnějším modelu s 48 kilobajty operační paměti, podporovány samozřejmě budou také hry pro pozdější verzi 128K.

Konzole bude napájena přes USB a k obrazovkám se bude připojovat přes HDMI. Připojit půjde až čtyři herní ovladače. V nabídce 48 vestavěných her nechybí naprosté klasiky, jako je skákačka Manic Miner, stealth akce Saboteur nebo legendární textovka s ilustračními obrázky The Hobbit, která proslula pokročilou schopností interpretovat textové příkazy hráče.

The Spectrum nicméně umožňuje nahrávat a spouštět i vlastní hry, přičemž součástí emulace je možnost kdykoli ukládat nebo přetáčet čas zpět. To se nepochybně bude hodit, neboť hry pro tento počítač jsou známy extrémní obtížností. Kdo preferuje před pohodlím autentický zážitek, může si zapnout simulaci nahrávání her z magnetických pásků. Kromě hraní bude možné vytvářet vlastní programy v prostředí Sinclair BASIC.

Do prodeje půjde The Spectrum 22. listopadu tohoto roku.

Legenda jménem Spectrum

Původní ZX Spectrum bylo vyvinuto významnou britskou společností Sinclair Research a uvedeno na trh v roce 1982. Koncepcí šlo o cenově dostupný mikropočítač, jehož hlavním účelem měla být výuka programování a budování počítačové gramotnosti. Pro jakoukoli praktickou činnost Spectrum příliš užitečné nebylo, byť zejména v komunistickém Československu se počítačoví nadšenci snažili tvrdit opak, aby přesvědčili státní úředníky i veřejnost, že mikropočítače nejsou jen drahé hračky.

Byly to však právě hry, které k ZX Spectru přitahovaly většinu jeho uživatelů. A to navzdory skutečnosti, že na rozdíl od dražší konkurence v podobě například Commodore 64 neobsahovalo klientské obvody poskytující hardwarovou podporu spritů, scrollingu obrazovky a jiných prvků, které jsou pro hry důležité. Herní knihovnu rozšiřovali hlavně mladí „programátoři z pokojíčků“, přičemž někteří nakonec založili profesionální vývojářská studia (tyto kořeny mají například společnosti Rare či Codemasters).

Nejen ve Velké Británii, ale také v Československu představovalo ZX Spectrum jeden z nejzásadnějších počítačů 80. let. Shánělo se ovšem velmi pokoutnými způsoby, neboť oficiální dovoz ze zahraničí byl zatížen masivním zdaněním. Výrobní družstvo Didaktik Skalica však začalo od roku 1987 vyrábět kompatibilní klon Didaktik Gamma s pamětí 80 kilobajtů, což tuzemskou spectrististickou scénu posílilo.

Zatímco britští uživatelé počítači udělili něžnou přezdívku Speccy, v tuzemsku byl díky gumové klávesnici znám pod méně lichotivým označením Gumák. Pro Spectrum na počátku 90. let vyšly první československé komerčně distribuované videohry, větší věhlas si ovšem získaly hry kolující v distribuci neoficiální. K předním tvůrcům her pro tento počítač u nás patřil František Fuka (prezentující se jako „společnost“ Fuxoft), Miroslav Fídler (Cybexlab) a Tomáš Rylek (T.R.C.). Trojice si společně říkala Golden Triangle a při vývoji her si vzájemně pomáhala.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.