Již po několik desetiletí si lidé uvědomují, že život na naší planetě a potažmo v naší sluneční soustavě nebude trvat věčně. Pokud se tedy lidstvo nezničí samo, jsou zde různé scénáře, jak může život na planetě Zemi skončit. Jedním z nich je i jasně vypočítaný fakt, že celou sluneční soustavu pohltí naše hvězda, Slunce. Zdroj života bude jednou i ohnivý meč, který zpečetí osud celé své soustavy. Z tohoto důvodu se lidstvo připravuje na možné osidlování dalších planet, a to i mimo naší sluneční soustavu. Naše technologie však nedosahují (prozatím) takové úrovně, jakou je postavení velké meziplanetární lodě ve stylu Colony Ship nebo jiných mezihvězdných plavidel. The Solus Project vás zavede do vzdálené budoucnosti, ve které se lidstvo vydalo do vesmíru hledat svůj nový domov.
zdroj: igdb
Podobnost čistě náhodná, nebo skvělé využití inspirace?
The Solus Project je dobrodružný sci-fi survival z pohledu první osoby, který vyšel v roce 2016. Za titulem stojí vývojářská studia Hourences, Grip Games a vydavatelem je společnost Teotl Studios.
Příběh vám bude připadat opravdu povědomý. Nacházíte se na vesmírném plavidle, jehož posádka má za úkol nalézt pro lidstvo obyvatelnou planetu. Vy jste klíčovou postavou, inženýrem jedné z těchto průzkumných posádek, která hledá nový domov pro lidstvo, jehož svět již dávno neexistuje. Když se ocitnete v neznámé soustavě na orbitě planety, která se zdá být vhodným kandidátem pro nový domov, je vaše vesmírná loď sestřelena a vy jste nuceni nouzově přistát právě na ní. Po nouzovém přistání se osamoceni probouzíte na neznámé planetě, kolem vás jsou trosky, a aby toho nebylo málo, jste patrně jediní, kdo z původní posádky zůstal naživu.
Vaším cílem je za každou cenu přežít, prozkoumat planetu a postavit signální věž, skrze kterou byste mohli kontaktovat další vesmírné lodě. Nic však není tak přímočaré, jak se na první pohled může zdát, a planeta skrývá více, než byste se odvážili očekávat.
Dobrodružný příběh je tedy velmi podobný dnes již kultovnímu populárnímu titulu Subnautica. Nenechte se však zmást, protože The Solus Project byl uveden na trh ve zmíněném roce 2016 a Subnautica až v roce 2018. Vývojáři ze studia Unknown Worlds Entertainment si, zdá se, vypůjčili prvotní zápletku příběhu, kterou přeformulovali daleko lépe pro svůj survival titul Subnautica, než jako tomu bylo u The Solus Project.
zdroj: igdb
The Solus Project spíše jako walking simulátor
Prvním úkolem, který po svém probuzení skrze personální počítač dostanete, je vyrobit ostrý kámen a prořezat se skrze pletivo. Skrze rozházené záznamové disky si pak osvojíte základy hry, v rámci nichž budete plnit jednotlivé úkoly výroby a přežití, třeba jak přespat v jeskyni, získat pitnou vodu a podobně. Tyto úkoly nemusíte dělat, ale jedná se o takový vstupní tutoriál, který vám hodně napoví, a to i v případě prvku přežití, tedy survivalu. K tomu se ale ještě dostanu.
Příběh je vyprávěn prostřednictvím krátkých monologů a kamenných tabulek, případně nalezených deníků, které váš personální příruční počítač postupně luští. Velká část příběhu je pak vyprávěna i formou zvukových záznamů.
Vaším hlavním cílem během jednotlivých misí, které provádíte kvůli získání materiálu pro vybudování vysílací věže, je vcelku prostý. Je to o tom, dostat se z bodu A do bodu B, přičemž postupně pravidelně narážíte na různé hádanky, překážky nebo mechanismy, které musíte zprovoznit, abyste se dostali dále, kam potřebujete. V průběhu této cesty poodhalujete i tajemství planety.
K vyřešení některých hádanek potřebujete také specifické nástroje nebo jejich kombinaci, máte tak k dispozici kladivo, louči nebo teleportační zařízení, které vystřelí disk, na nějž se po jeho dopadu můžete teleportovat. Toto teleportační udělátko představuje jeden z hlavních pilířů hratelnosti a v postupu hrou. Bohužel se setkáte i s případy, kdy tento teleportační disk nefunguje úplně správně a vy se můžete dostat do míst, z nichž se ani s vystřelením dalšího disku jinam nedostanete.
Zmíněné hádanky a puzzle mechanismy nejsou nic zvláštního ani složitého, jako tomu je u jiných her. Prakticky vám stačí se jen trochu zamyslet nebo důkladně prozkoumat okolí. Někdy ale zabolí, že se budete muset pro klíčový prvek do mechanismu vracet i skrze několik lokací, kterými je herní svět spojován. To je tedy klasické a standardní klišé, ale je to určitým způsobem otravné, vracet se na místo, kde jste byli několikrát, jen proto, abyste nyní sebrali něco, co jste předtím vzít nemohli.
zdroj: igdb
Umrznutí, nebo sežehnutí?
The Solus Project je kategorizován jako survival a je tomu opravdu tak. Musíte se starat o výživu, hydrataci, úroveň tělesného tepla a další biologické faktory. Ty můžete sledovat na svém příručním počítači, který máte trvalo na ruce ve stylu zařízení Pip-Boy, známého ze série Fallout.
To, že je The Solus Project převážně průzkumná hra, zjistíte po prvních dvou hodinách hraní. Ani zmíněné survival prvky nejsou pro postup hrou nijak zvlášť zásadní, a to přesto, že jste náchylní na povětrnostní podmínky, včetně možnosti zásahu bleskem při bouřce.
Na jídlo a pití narazíte prakticky na každém kroku. Louč, kterou ze začátku vyrobíte, nikdy nevyhasne a známky podchlazení vyřešíte tím, že si v jeskyni vyrobíte malý ohýnek, který je možné rozdělat prakticky po pár metrech od sebe. Přehřátí organismu pak jednoduše zchladíte skokem do vody, která je na ostrovní planetě prakticky všude a vy se můžete cachtat, jak se vám zlíbí.
Přesto v některých situacích dokáže hra vytvořit opravdu dobrou atmosféru, a to jak v rámci průzkumu planety, která má svá tajemství, tak i v případě útěku, před nebezpečnou mrakovou anomálií. Přiznávám, že stejně jako například v titulu Conarium si mohli vývojáři tento únikový sektor odpustit, protože ničemu neprospívá a jen kazí atmosféru.
zdroj: igdb
Planeta plná záhad
Po vizuální stránce se v době vydání jednalo o lepší průměr. Efekty počasí a stínů jsou tím nejpůsobivějším prvkem v The Solus Project, jinak hra vykazuje standardní umírněnou grafiku. Prostředí, které je tvořeno několika koridory a pár propojenými cestami, je taktéž zlatým středem.
Určitou hororovou atmosféru však dokáže v kombinaci s ozvučením a některými efekty přesto vyvolat. Jedním ze silných zážitků může být nalezení malého kamenného městečka v jeskyni, kde jsou všude malé figurky. Víc bohužel prozradit nemohu, protože bych vás připravil o patrně jeden z nejlepších zážitků ve hře.
Lokace pak zahrnují tunely, šachty, ostrovy s různými biomy i mnoho šachet s žebříky a mechanismy. Po audio stránce se jedná taktéž o zlatý střed, dabing je odpovídající a hudební doprovod dokáže navodit pocit, který vás pohodlně usadí do děje hry.
zdroj: igdb
The Solus Project je příjemný průzkumný walking simulator, který se snaží poutavě spojit příběh a survival prvky. V tomto ohledu však bohužel selhává a nenabízí, co jiné podobné tituly ve své kategorii. Příběh a jeho vyprávění nabízí některé zajímavé momenty, a to i přesto, že jsou rozděleny do povětšinou monotónního putování z bodu A do bodu B. Jedná se jednoznačně o promarněný potenciál a rozhodně se nejedná o plnohodnotnou survival hororovou hru.