The Outer Worlds Spacer's Choice Edition - úvod

The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition můžeme konečně označit za dobrý remaster původní hry

6. 8. 2023

Kalifornské vývojářské studio Obsidian Entertainment vydalo v roce 2020 zajímavý akční sci-fi počin The Outer Worlds, který v byl v mnoha ohledech nazýván přímým nástupcem série Fallout. Ačkoliv já jsem byl s tímto přirovnáním spíše opatrný, je pravdou, že The Outer Worlds toho má s Falloutem společného opravdu hodně. Ať už je to například způsob vyprávění příběhu, otevřený svět, hromada hlavních a vedlejších questů, či prozkoumávání otevřeného světa a sbírání různých předmětů, je pravdou, že titul v mnohém Fallout připomíná. Jedná se ale spíše o inspiraci nežli nějakého přímého pokračovatele. To však nic nemění na tom, že byl The Outer Worlds skvělou hrou, která dokázala oslovit opravdu široké publikum hráčů.

Proč ale ten minulý čas? Kromě toho, že Obsidian Entertainment oficiálně pracuje na druhém díle, vydalo studio také vylepšenou verzi s označením The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition, která je tzv. remasterem, a kromě kompletního obsahu, který byl do The Outer Worlds kdy vydán, nám přináší také upravený vizuál, jenž bude více odpovídat současným standardům. My jsme si vylepšenou verzi zahráli a naše dojmy z ní si můžete přečíst v dnešní recenzi.

Krušné začátky

Ještě předtím, než se do recenze The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition pustíme, je třeba si ujasnit jednu zásadní věc. Možná se divíte, proč se do recenze pouštíme až nyní, když vylepšená verze vyšla už letos v březnu. Důvodem byly značné porodní bolesti, kterými remaster trpěl. Titul trpěl technickými problémy, od častých pádů a špatného výkonu až po výrazné propady snímkovací frekvence, jež i na grafických kartách nejvyšší řady byly dosti znatelné. Problémy jsme zaznamenali také my, a to až v takové míře, že nebylo možné The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition nějak rozumně zhodnotit. Proto jsme s recenzí čekali, až vývojáři problémy opraví, a říkám, že to čekání se opravdu vyplatilo. V současné době je vylepšená verze úplně jinou hrou, než byla před pár měsíci, a musím uznat, že na RTX 3060 a Ryzenu 5 3600 mi nyní běžela stabilně na nejvyšší detaily v rozlišení 1080p. Za mě tedy velký krok vpřed a rozhodně měl takto The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition vypadat už při svém vydání. Tím jsme si zhodnotili technickou stránku a nyní se pustíme i do příběhu a hratelnosti.

Kolonistou v souhvězdí Halcyon

Příběh prvního The Outer Worlds vypráví o skupině kolonistů, kteří hledají nový začátek v systému Halcyon. Jak už to tak ale bývá, vše nedopadne úplně podle představ a vaše loď se ocitne mimo nastavený kurz. Po nějaké době jste nicméně probuzeni z kryospánku, abyste se vrátili a vydali se bojovat proti korporaci, která kolonii provozuje. Jak totiž zjistíte, vše nepůsobí tak růžově, jak se zdá, a navenek se s novým životem v novém systému objevuje i několik nekalostí, kterým musíte učinit jednou provždy přítrž. Alespoň to tedy tvrdí Phineas Welles, který vás z dlouhého spánku probudil a jenž jako nejhledanější zločinec započal válku proti celé korporaci.

Velmi na příběhu cením jeho možnost ovlivnění. Ano, pomocí dialogů, kterých je ve hře požehnaně, a vašich činů můžete vyprávění hodně ovlivnit a je prakticky jen na vás, zda se přidáte na stranu Phineasa Wellese, nebo budete více věřit činům korporace, které se na většinu kolonistů chystají. Tuto možnost rozhodně cením, což se samozřejmě odráží i na jiných aspektech. The Outer Worlds má vícero konců, tudíž příběh nabízí i skvělou možnost znovuhratelnosti. Co se týče jeho kvality, musím uznat, že se mi zamlouval a mohu jej s klidným svědomím označit za povedený. Kromě hlavní dějové linky nabízí vylepšená The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition také dvě příběhová rozšíření, která se v klasické edici dala zakoupit samostatně. Ve Spacer's Choice Edition je dostanete již v základu, tudíž lze tento remaster označit i za jakousi kompletní edici, která vám nabídne téměř vše, co do hry za její dobu vyšlo. Pokud jste tedy s The Outer Worlds ještě nepřišli do styku, doporučuji vám rovnou zakoupit tuto vylepšenou verzi, která se prodává za oficiální cenu 60 euro. Samozřejmě můžete zainvestovat za menší peníz také do původní verze, jež je stále v prodeji. Musíte ovšem počítat s tím, že příběhová rozšíření si budete muset dokoupit samostatně a k tomu dostanete i o poznání horší vizuál nežli v případě Spacer's Choice Edition.

Vizuální stránka se razantně zlepšila

Rovněž se asi sluší říci, jak moc se vyplatí přejít na Spacer's Choice Edition majitelům původní hry. Obsidian si bohužel tuto situaci tak trochu zkomplikoval sám, jelikož je možné, že si vylepšenou verzi moc původních hráčů nekoupí. Proč? Upgrade z původního The Outer Worlds na The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition existuje a překvapivě není ani nijak drahý, konkrétně stojí okolo deseti euro. Abyste však měli na tento upgrade nárok, musíte vlastnit nejen původní hru, ale i dvě příběhová rozšíření, jinak vám možnost upgradu nabídnuta nebude. Pokud vlastníte pouze základní hru, Obsidian vám za verzi Spacer's Choice Edition naúčtuje plnou cenu 60 euro, tedy totožnou jako pro úplně nové hráče. To je za mě docela nešťastné řešení a možná i důvod, proč mnoho původních majitelů nebude ze základní hry upgradovat. Úplně v pohodě by totiž stačilo, kdyby vývojáři vytvořili nějaký výhodný balíček i pro majitele základní hry a třeba za poloviční cenu dali těmto hráčům možnost si chybějící dodatky dokoupit a zároveň získat vylepšenou verzi. Věřím, že by se tento krok z dlouhodobého hlediska vyplatil Obsidianu více, ale to je spíše jen můj osobní názor. Každopádně současná politika s upgradem se mi moc nelíbí.Co se týče změn, tou největší je asi vizuální stránka, která dosáhla opravdu velkých změn, a dovolím si tvrdit, že mě v tomto ohledu The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition v některých aspektech až šokoval. Téměř bezpochyby si všimnete razantních změn v herním světě. Vypadá o něco barevněji, má detailnější textury, propracovanější efekty a dokázal vylepšit i některé menší nedostatky, s nimiž jsem nebyl v původní hře úplně spokojen. Jedná se například o některé noční scenérie, které už nepůsobí tolik zašedle a nudně, ale více se přibližují dnešním standardům. Spacer's Choice Edition v tomto ohledu nabídne reálnější a ostřejší odrazy různých světel, detailněji zpracované osvětlení cedulí a samozřejmě také mnohem věrnější pohled na hvězdnou oblohu. Dalšími vylepšeními je o něco lepší výhled do dálky, a jak už bylo řečeno, razantní změny v herním prostředí. Toho si všimnete už na samotném začátku při vaší první misi na planetě Terra-2. Vegetace planety se o něco více rozrostla, najdeme zde více rostlin, hustší porosty, robustnější a detailnější skály či budovy. Implementováno bylo rovněž dynamické počasí a menší prodlevu lze zaznamenat i například při načítání jednotlivých lokací, které již netrvá tak dlouho. Asi není potřeba popisovat úplně do detailu vše, každopádně lze s určitostí říci, že se po vizuální stránce titul rozhodně posunul a o něco věrnější a detailnější zážitek rozhodně The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition nabízí. Samozřejmostí jsou také o něco detailněji zpracované postavy a jejich animace.

V krátkosti už jen zmíníme, že The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition ani tak primárně necílí na PC, jako na konzole Xbox Series a Playstation 5. Díky vylepšené verzi se nám na konzole současné generace dostane 60 fps při rozlišení 4K a nechybí ani plná podpora ovladače DualSense. Bohužel jsem kvalitu konzolové verze nemohli otestovat, jelikož jsme k recenzi obdrželi PC verzi. I ona se však dočkala plné podpory rozlišení 4K, tudíž v tomto případě jde o takřka totožné vylepšení jako u konzolí.

Další změny už nejdou tolik znát

Vývojáři s vydáním The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition slibovali i vylepšení umělé inteligence, které sice přišlo, ale ne tak velké, jak bych asi já osobně očekával. Ano, nepřátelé už se při přestřelkách nechovají tak hloupě, defakto vám již neběhají přímo do rány a nutno říct, že i jejich obranná reakce vám dokáže někdy pořádně zatopit, ovšem to je jen polovina toho, co jsem od vylepšení čekal. Parvati a obecně vaši parťáci dokáží být v některých chvílích hodně nevyzpytatelní a i v Spacer's Choice Edition se mi hodněkrát stávalo, že při pokusu o stealth postup mě jejich chování nakonec spíše prozradilo. Rozhodně nečekejte, že vás vaši parťáci budou poslouchat na slovo. Samozřejmě jim můžete dávat různé typy rozkazů, mezi nimiž je i útok či vaše následování, ale zvláště při druhém jmenovaném rozkazu mě dokázali mnohdy ignorovat. Šlo například o situaci, kdy jsem na nepřítele neměl odpovídající vybavení a při pokusu o můj útok by mě pravděpodobně rozstřílel na kusy. V těchto situacích jsem většinou vzal rychle nohy na ramena a snažil se z konfrontace co nejrychleji a bez větší újmy vypadnout. Bohužel, ať jsem se snažil, jak chtěl, moji parťáci mě většinou poslechli jen na pár vteřin a místo mého následování se do bitvy po pár vteřinách sami vrátili. Samozřejmě jejich snažení většinou vedlo ke smrti, což není tak strašné, jelikož při každé smrti se vám sami po čase opět oživí. Každopádně tyto situace nebyly příliš příjemné a častokrát jsem na ně doplatil i já sám.Bez velkých změn zůstal i soubojový systém, respektive střelba. Střílení v The Outer Worlds nebylo nějak slavné, a to hlavně kvůli své těžkopádnosti a nepříliš pohodlnému ovládání zbraní. Musím se přiznat, že jsem nějakou optimalizaci čekal i tady, avšak po testování musím říct, že je ovládání zbraní na podobné, ne-li úplně totožné úrovni, což je tedy rozhodně škoda. Snad nějaké pozitivní změny přinese připravovaný druhý díl.

Posledním zásadnějším vylepšením v nové verzi je úroveň postavy. Zatímco v původní hře jste mohli vašeho hrdinu vylepšit do maximální úrovně 30 (s vydanými DLC se úroveň zvýšila až na 36), u Spacer's Choice Edition je tento limit takřka neomezený a vaši postavu můžete dostat až na úroveň 99. Na jednu stranu je toto zvýšení pozitivní, jelikož můžete vaši postavě dopřát více perků a lépe vylepšit některé její dovedností. Na druhou stranu bych řekl, že je tato úroveň až příliš zbytečná a úplně v pohodě by stačilo, kdyby se hodnota maximální úrovně zvýšila třeba jen na 50–60. Já osobně jsem po dokončení příběhu a obou rozšíření skončil na úrovni 45, a to nutno dodat, že jsem se snažil plnit i většinu vedlejších questů. Ale i tak je zvýšení maximální úrovně rozhodně skvělý posun, což vás bude defakto nutit plnit ony vedlejší questy a všechny jiné aktivity, které svět The Outer Worlds nabízí. Tímto jsme se dostali na závěr dnešní recenze, tudíž nezbývá nic jiného než si The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition zhodnotit a udělit mu výslednou známku.

The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition je po svých úvodních problémech skvělým remasterem, který přináší zajímavou hru ve stylu Fallout z roku 2019 na PC a konzole nové generace bez kompromisu, co se kvality a zpracování týče. Škoda jen některých drobností a zvláště nechápavé cenové politiky, kterou Obsidian u vylepšené verze nasadil. Pokud jste se dosud s The Outer Worlds nesetkali a plánujete si jej zahrát, rovnou investujte do Spacer's Choice Edition, v níž získáte kompletní obsah včetně dvou příběhových rozšíření. Rozhodně do této edice investujte také v případě, že jste vlastníkem základní hry a dvou příběhových DLC. Za deset euro se vám tento upgrade určitě vyplatí. Pokud ovšem patříte mezi tu třetí skupinu, tedy vlastníte základní hru, ale žádné či jen jedno příběhové DLC, budete si muset chybějící obsah původní edice nejdříve zakoupit či rovnou zaplatit plnou cenu za Spacer's Choice Edition. Rozhodně se vám vyplatí si chybějící obsah původní hry zakoupit a posléze využít možnost upgradu za deset euro. Osobně nicméně doporučuji vyčkat na nějakou slevu, jelikož ve výprodeji dokáží být původní DLC i o více než 50 % levnější. Velká škoda, že Obsidian nenabídl nějaký výhodnější balíček také pro tuto základnu hráčů. Věřím totiž, že by se mu tento krok z dlouhodobého hlediska vyplatil více. Přes to všechno je omlazený The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition skvělým počinem a za nás, za Gaming Professors, mu uděluji nádherných osm bodů z deseti.

• vizuální stránka doznala razantních změn
  • obsahuje obě příběhová DLC
  • výborná optimalizace