Jako každý rok, i letos se oblíbené MMORPG The Elder Scrolls Online dočkalo nového DLC. Tentokrát s názvem The Elder Scrolls Online: Gold Road. Shodou okolností se tento rok nese v duchu desátého výročí vydání hry, a proto řada hráčů očekávala něco velkolepého. Zda se jejich očekávání naplnila, zjistíme v dnešní recenzi.
Scribing aneb vytvoř si svá kouzla
The Elder Scrolls Online: Gold Road dorazilo na PC 3. června, na konzole PlayStation a Xbox pak o dva týdny později, 18. června. Obsah byl znám docela dlouho dopředu a řadu hráčů, včetně mě, hodně navnadil. Vývojáři ze studia ZeniMax Online Studios nám pravidelně vypouštěli střípky informací o chystaných novinkách, a kromě tradičního pokračování příběhu, který je mimochodem v TESO na poměry MMORPG hodně zajímavý, byl nejvíc očekávanou novinkou systém tvorby vlastních kouzel, tzv. Scribing. Tento systém se zpřístupní po dosažení 30. levelu nebo je na všech postavách automaticky odemknutý po splnění příslušného úkolu v případě, že máte alespoň jednu postavu s Champion Points, tedy na levelu vyšším než 50. Scribing je tedy sdílený pro celý herní účet, ale jednotlivá vytvořená kouzla sdílená nejsou. Každé kouzlo a jeho možné upravitelné varianty si musíte získat skrze série různých výzev pro každou postavu zvlášť. To je bohužel docela zdlouhavý a nudný proces, který je navíc repetitivní. Celkově ale Scribing hodnotím jako skvělý přídavek hlavně díky potenciálu do budoucna, neboť s dalšími updaty mohou do hry přibývat i nové modifikace vašich kouzel.
S úpravami kouzel je nově spojena i možnost změnit jejich vzhled. Na rozdíl od Scribingu, kde tvoříte od základů nová kouzla, se úpravy vzhledu týkají pouze základních kouzel jednotlivých class a jedná se o barevné změny efektů, nikoliv jejich statů. Ohnivé kouzlo tak například může mít fialovou barvu, blesk si uděláte modrý a tak dále. Tyto vizuální úpravy nejsou nijak vázány na Scribing.
Zdroj: Bethesda
West Weald a Skingrad
Jako u každého DLC, i zde jsme se dočkali nové zóny, a to konkrétně West Weald s hlavním městem Skingrad, které jsme naposledy mohli vidět v The Elder Scrolls: Oblivion. Zpracování této zóny a města je dle mého názoru na velmi vysoké úrovni a při prozkoumávání jsem cítil perfektní atmosféru. Okolí hlavního města Skingrad je poseto malebnými vinohrady, vzdálenější část je propletena hustou džunglí a to vše doplňují démonické lokace spálené řáděním daedrických monster. V žádném případě se tedy nejedná o jednotvárnou lokalitu a vždy budete mít co objevovat a čím se kochat. Velikostí je West Weald průměrný, srovnatelný například se sousedním Craglornem. Kromě hlavního města v The Elder Scrolls Online: Gold Road najdete ještě čtyři vesnice, které jako obvykle mají roli tzv. quest hubu, a pro rychlé cestování po mapě si odemknete dvanáct tzv. wayshrine.
Hlavní příběh vydrží dlouho
Samozřejmostí je také pokračování hlavního příběhu. Nechci prozrazovat detaily, protože se najde spousta lidí, kteří hrají TESO právě kvůli němu, ale mohu říci, že tentokrát se potkáme s novým daedrickým princem v ženském podání jménem Ithelia, kterou jsme neměli možnost vidět v žádné z předešlých her série The Elder Scrolls. A zcela dle očekávání přichází do Tamrielu rozpoutat chaos. Celý příběh i veškeré vedlejší úkoly jsou, jak jsme zvyklí, nadabované a umí hezky vtáhnout do děje. Pokud si hlavní příběhovou linku budete užívat a nebudete se za ničím příliš honit, čeká na vás zábava na dobrých 15 až 20 hodin. To je slušná porce na to, že se jedná pouze o DLC k MMORPG, a jen mě to utvrzuje v tom, že The Elder Scrolls Online patří k obsahově a příběhově nejlepším MMORPG na trhu.
Zdroj: Bethesda
Nový world event
Dalším přídavkem The Elder Scrolls Online: Gold Road je nový world event s názvem Mirrormoor Incursions. World eventy jsou do jisté míry náhodně spouštěné eventy pro větší skupiny hráčů. Konkrétně Mirrormoor Incursions se spouštějí pouze na nové mapě West Weald, a to na čtyřech k tomu určených místech. V průběhu tohoto eventu musíte spolu s ostatními hráči odrážet útoky daedrických démonů a následně porazit tři menší bosse, čímž přivoláte finálního, a tedy nejtěžšího bosse. Po jeho poražení vás již čeká nálož šťavnatých odměn. World eventy v TESO mám rád a tento je docela povedený. Jen škoda, že se s novými DLC již nedočkají úpravy starší eventy a soustředění vývojářů je zaměřeno pouze na nové zóny.
Nový trial
Nezapomnělo se ani na milovníky dungeonů. Nový trial dungeon pro 12členné skupiny s názvem Lucent Citadel je v tuto chvíli pravděpodobně tou nejtěžší výzvou, co se PvE týče. Přiznám se, že jsem neměl možnost tento trial vyzkoušet na vlastní kůži, ale z mnoha videí je jasné, že s touto výzvou se horko těžko perou i velmi schopné skupiny hráčů. Odměnou, nejen z Lucent Citadel, jim ale jsou předměty z deseti nových item setů.
Update 43 a chystané novinky na tento rok
Od vydání The Elder Scrolls Online: Gold Road uplynul již nějaký ten pátek, a stihl nám tedy vyjít i první větší update, konkrétně Update 43. A dá se říct, že to je to, na co jsem čekal. DLC jako Gold Road s sebou často přinesou nenaplněná očekávání, ale také spoustu chyb. Tento první update po vydání DLC opravuje drtivou většinu problémů, které hráči reportovali, a zároveň jsme se dočkali i dvou příjemných překvapení.
První překvapení je úprava Infinite Archive, PvE aktivity, který byla do hry přidána teprve před nedávnem. Jedná se o prakticky nekonečný dungeon, kde odrážíte vlny nepřátel, které postupem času získávají na síle. Úprava spočívá v nových lokacích, monstrech a hlavně odměnách. Hráči zde mohou získat sedm nových item setů, které nejsou k nalezení nikde jinde.
Druhé překvapení je spojeno s housing systémem a jedná se o tzv. Home Tours. Jde o systém, kde si můžete vyhledat domy jiných hráčů, navštívit je a třeba se inspirovat při dekorování svého příbytku. Všechny domy lze filtrovat dle zaměření, dekorací, velikosti a podobně, takže jednoduše najdete to, co hledáte.
Zatím nemáme konkrétní informace o novinkách, které nás ještě tento rok čekají, ale dle strohé roadmap je jisté, že se do konce roku dočkají i PvP hráči. Vývojáři pro nás totiž kromě quality of life změn chystají i nějakou zbrusu novou PvP funkci či možná nový mód.
Zdroj: Bethesda
A není to málo k desetiletému výročí?
Rovnou mohu říci, že tohle se mi zdá jako málo. Nechci říct, že se jedná o špatné DLC, to vůbec ne. DLC se podle mě povedlo. Ale čekal bych, že k desetiletému výročí vydání hry se vývojáři vytasí s něčím mnohem velkolepějším. Dostali jsme slušné DLC, ale upřímně nemám pocit, že by nějak vybočovalo z řady těch, která vyšla předešlé roky. Nezachrání to ani několik eventů, které jedou v průběhu celého roku. Osobně bych čekal, že se třeba vývojáři ohlédnou za tím, co za těch deset let vytvořili, a udělají nějakou globální úpravu, třeba v rámci obrovského celoročního eventu, kterým změní to, jak nyní vnímáme svět Tamrielu i v místech, kam jsme dlouho nevkročili. Bohužel mnoho hráčů bylo natěšených, po vydání Gold Road okamžitě zjistili, že to není to, co čekali, a již přestali hrát. Samozřejmě se ale našli i tací, kteří měli až přemrštěné očekávání, a reakce nebyla vždy úměrná realitě.
Abych to tedy shrnul. The Elder Scrolls Online: Gold Road je velmi dobrým DLC, které ale vyšlo v nevhodnou dobu, a tak jsou největší jeho novinky často až zbytečně kritizovány. Kdo se však ponoří do hlavního příběhu, toho čeká velká porce zábavy, a vlastně bych řekl, že si zde každý najde to svoje, proč má smysl se do světa Tamrielu zase vrátit. A kdo ví, třeba si na další DLC budeme muset počkat déle, než je zvykem, protože Bethesda chce změnit strategii vydávání nového obsahu a to pravidlo jednoho DLC za rok již pravděpodobně nebude platit.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Matěj Kupský.