The Chant - úvod

The Chant – spirituální noční můra

4. 10. 2024

The Chant je hororovou akční adventurou pro jednoho hráče z pohledu třetí osoby, která se odehrává v duchovním útočišti na vzdáleném ostrově uprostřed ničeho. Poklidný víkend plný meditací a hledání spirituální cesty se brzy mění v hrůzu. Poté, co se omylem skupině podaří při modlitebním zpěvu otevřít jinou dimenzi s názvem The Gloom, nastává kolem psychedelický teror, který se živí na jejich negativních energiích. Připravte se s hlavní hrdinkou komunikovat s ostatními obyvateli ostrova a odhalte přitom složitou a tajemnou historii ostrova i místního kultu. Zároveň se připravte, že se stanete svědky děsivého odhalení vesmírného teroru. Pouze vy se můžete postavit těmto děsivým tvorům z jiné dimenze. Pojďme se tedy spolu blíže podívat na tento titul od společnosti Brass Token a jejich inspiraci kosmickým terorem H. P. Lovecrafta.

Víkend plný meditací

V The Chant se hráči ujímají postavy Jess Briarsové, která na popud své kamarádky přijíždí do Prismic Science Spiritual Retreat na tajemný ostrov Glory Island, kde se snaží najít klid kvůli své problematické minulosti. To, co se zprvu zdálo jako poklidný víkend plný meditací, se záhy promění v totální chaos. Jeden skupinový zpěv totiž neúmyslně otevře dveře do The Gloom – tajemné, pokřivené říše nočních můr, která čerpá svoji energii z negativních emocí a myšlenek.

Příběh The Chant je velmi bohatý a prolíná v sobě osobní cestu Jess s děsivou historií tajemného kultu na ostrově, který tu v sedmdesátých letech zkoušel propojit svět s jinou dimenzí. Jak postupně prozkoumáváte ostrov, odhalujete další složitá témata ukrytá ve hře. Jde například o psychická traumata, spiritualitu a vnitřní souboj proti temným myšlenkám nacházejícím se v hlavách každého jednotlivce.

Přežijete na ostrově?

Jak už jsem zmínila výše, jedná se o hororový titul z pohledu třetí osoby, jenž je obohacený o survivalové prvky. Hráči jsou tak nuceni ke strategickému myšlení. Díky bohatému craftingu musíte shromažďovat zdroje a rozumně spravovat svůj inventář, abyste se mohli vrhnout do boje nebo utéci, což bývá občas lepší volba. Hra navíc představuje hráčům tři důležité ukazatele, které si musíte hlídat. Jedná se o mysl (když jste v naprosté tmě, ztrácíte příčetnost), tělo (fyzické zdraví) a ducha (nabíjí se pomocí modrých hub a slouží k využívání speciálních útoků).

Pokud se stane, že se vaše mysl vyčerpá, přijdou halucinace. Nečekejte však nic extra hrozného, neboť kolem vás vše vybledne, slyšíte hlasy nebo se objeví „muší“ příšera, která vás pronásleduje skrze The Gloom. Tento aspekt by se dal jistě lépe zpracovat, obzvláště pokud se jedná o inspiraci Lovecraftem, neboť to není vskutku nijak děsivé, spíše trošku nepříjemné. To, co však ve vás vyvolá pocit úzkosti, je minimální vybavení a setkání s různými prizmatickými tvory a kultisty napříč ostrovem. Zároveň si musíte dávat pozor na svá rozhodnutí, neboť to může mít významné důsledky na příběh.

Prizmatické kameny

Soubojový systém v tomto titulu je celkem inovativní a intuitivní, zaměřuje se na sesbírání prizmatických kamenů a jejich využití. Tyto jedinečné kameny vám umožňují využívat různé schopnosti (zpomalení času, odražení nepřítele a tak podobně), zbraně nebo vám otevřou možnost dostat se na určitá zapečetěná místa v The Gloom. Jejich schopnosti můžete různě kombinovat během boje, což vám dovoluje využívat nejrůznější strategie na vaše nepřátele. Zároveň však musíte během boje dávat pozor na Jessin psychický stav.

V boji proti příšerám využijete dvě různé vykuřovací tyče pro různé typy nepřátel, jednu zápalnou tyč (protože kdo by nechtěl nepřítele vidět shořet až na popel, že?), esenciální olej a samozřejmě sůl (doporučuje deset z deseti lovců příšer). Kromě zbraní pak využijete svoji schopnost uhýbání útokům, protože chvílemi se budete cítit jako v nějaké souls hře, hlavně pokud hrajete na nejtěžší obtížnost.

The Chant - prismatické kameny

Postavy a příšery v The Gloom

Design postav v The Chant je velmi pozoruhodný. Zprvu jsou všichni velmi rozzáření a ve světlých barvách, postupem času, jak se noří více a více do negativních emocí, se mění jejich vzhled. Kromě fyzického vzhledu, v rámci něhož čisté oblečení nahrazuje špinavé a potrhané, si můžete si všimnout i psychické proměny ostatních členů ostrova (Hannah, Tylera, Kim, Sonnyho nebo Mayi), kterým se v obličejích zračí naprosté šílenství a souboj s jejich vnitřními démony.

Nemohu opomenout ani různorodost entit z dimenze The Gloom, které jsou nepředvídatelné a nutí vás rychle se adaptovat. Naleznete zde květiny, nejrůznější prizmatické tvory (Mind Eater, Mimicrawler), obří žáby či kultisty se zvrácenou motivací. Řada těchto protivníků je velmi nápaditá a zároveň i velmi nebezpečná, proto je prosím nepodceňujte (alespoň pokud hrajete na nejtěžší obtížnost).

Psychedelické umění ze sedmdesátek

Po vizuální stránce je The Chant ohromujícím titulem. Jeho estetika je silně inspirovaná psychedelickým uměním ze sedmdesátých let a mistrně při tom využívá zářivé barvy a surrealistické krajiny, které evokují znepokojivou krásu. Světelný design vylepšuje atmosféru, posouvá se od té klidné a lákavé až ke zlověstné a klaustrofobické, společně s tím, jak se hráči noří hlouběji do The Gloom. Za mě titul perfektně spojuje přírodní ostrovní krásy s hororem z jiného světa, což vede k velmi působivé vizuální cestě, která působí pohlcujícím a znepokojivým dojmem zároveň.

Elektronický rockový soundtrack

Co se týká zvukové stránky titulu, ani zde bych neměla nějaké výtky. Zvuk v The Chant vás rozhodně nezklame a umí perfektně vybudovat tu správnou atmosféru. Elektronický rockový soundtrack, který složil oceňovaný Paul Ruskay, dokonale doplňuje téma psychedelického hororu. Hudba plynule zapadá do titulu, v němž bravurně umocňuje chvíle napětí a zoufalství. Strašidelný zvukový design – v kombinaci se znepokojivými zvukovými podněty – vytváří pohlcující svět, který vás vtáhne ještě hlouběji do svého děsivého vyprávění.

The Chant od Brass Token úspěšně spojuje příběh, vizuální umění a celkem poutavou hratelnost. Rozhodně se nebojím říci, že jeho psychotropní krajina a rezonující témata osobního boje v kombinaci s kosmickým hororem vytvářejí nezapomenutelný zážitek. Tento titul je zaměřen jak na fanoušky kosmického hororu H. P. Lovecrafta, tak i na milovníky narativních her s jedinečným zvratem. V The Chant najdete nejen vzrušení, ale také hluboký vhled do nestability lidské psychiky.

• vyprávění příběhu (propojuje prvky hororu s hlubšími psychologickými tématy)
  • unikátní hratelnost (tradiční prvky survival her s jedinečnými funkcemi – rituální zpívání atd.)
  • vývoj postav – propracované, každá z nich ztělesňuje odlišné rysy a obavy