Test Drive Unlimited: Solar Crown - cover

Test Drive Unlimited: Solar Crown – na dobrý poježdění to stačí

16. 10. 2024
Zdroj náhledu: Nacon

Test Drive je jednou z nejstarších závodních sérií vůbec. První díl se na domácích počítačích objevil už roku 1987 a od té doby díky různým vývojářským týmům vzniklo dalších 21 pokračování. Zásadním zlomem byl zejména Test Drive Unlimited, který se v roce 2006 zařadil mezi průkopníky závodních her s otevřeným světem a důrazem na multiplayer. Dnes tomuto subžánru neochvějně kraluje milovaná Forza Horizon, jejíž nejvážnější konkurenci zatím představuje The Crew Motorfest. Nyní se ovšem na startovní pole postavila také novinka Test Drive Unlimited: Solar Crown.

Známé série se poprvé chopili vývojáři z KT Racing (odnože francouzského studia Kylotonn) pod patronací vydavatelské společnosti Nacon. Což mimo jiné znamená, že nový Test Drive Unlimited nevznikal se srovnatelně silným produkčním a finančním zázemím, o něž se mohly opřít výše zmíněné konkurenční tituly. Přesto asi málokdo čekal fiasko, které s vydáním hry nastalo. Herní novináři ani hráči, co si zaplatili za přednostní přístup, se dlouho nemohli připojit k serverům a následovala lavina stížností na další technické i designové problémy. Já jsem s Test Drive Unlimited: Solar Crown většinu času strávil až po vydání prvního velkého patche. Což může být jeden z hlavních důvodů, proč bych jeho kvality nehodnotil až tak příkře.

Test Drive Unlimited: Solar Crown? Připojen, leč sám

Od vydání softwarové záplaty jsem již neměl problémy se ztrátou připojení k herním serverům, takže minimálně slibovaného vylepšení konektivity se hráči skutečně dočkali. Napoprvé totiž spojení vypadlo už v úvodním tutoriálovém závodu, z něhož mě hra vyhodila zpět do hlavního menu. To se poté opakovalo i v klasických závodech a volné jízdě po městě. Ztráta neuloženého postupu mě v těchto případech naštvala o to víc, že neměla žádné logické odůvodnění: Nebyl jsem v jakékoli interakci s jinými hráči, takže mi síťové připojení bylo k ničemu.

Těžko pochopitelné rozhodnutí udělat hru v režimu always online přináší problémy i nyní, kdy již servery běží přesně tak, jak mají. Najedete špatně do zatáčky a po prudkém smyku skončíte bez naděje na slušné umístění? Ve Forze Horizon můžete závod okamžitě restartovat, nebo dokonce převinout čas zpět před kritický moment. Test Drive Unlimited: Solar Crown ale ignoruje, že s vámi závodí jen počítačem řízení protivníci. Prostě se tváří, že je hra celou dobu multiplayerová, a restart v ní není možný. Ze závodu musíte odstoupit a pak jej z mapy znovu spustit, a chvíli si dokonce počkat v lobby. A ne, rozjetý závod nejde ani zapauzovat.

Nejvíc ironické na tom je, že jiné živé hráče jsem v otevřeném světě potkával jen sporadicky. Pokud se opravdu výjimečně jediný živý soupeř připojil do stejného závodu, byl to skoro důvod k oslavám. Reálně je tedy hra víceméně singleplayerová. Tvůrci ji nejspíš designovali s předpokladem, že její uživatelská základna bude násobně větší. O to víc se obávám, jak dlouho Solar Crown vydrží online podpora, bez níž se stane zcela nehratelný. Po kontroverzích kolem prvního The Crew a narůstajících stížnostech hráčů na live service a always online hry bych čekal, že se tvůrci potřebě neustálého připojení vyhnou. Jenže nevyhnuli.

Ošklivá grafika? Yes, but actually no

Mnoho odsudků Test Drive Unlimited: Solar Crown schytal za grafiku, která je označována za ošklivou a připodobňována ke hrám na předchozí generace konzolí. Po takto ostrých soudech bych osobně nesahal. Nejspíš i díky tomu, že jsem hrál na PC, kde lze nastavit vyšší úroveň detailů a není třeba se potýkat s neostrým obrazem upscalovaným pomocí FSR jako na konzolích.

Samozřejmě, i na počítačích si jde povšimnout, že Solar Crown není na pohled tolik atraktivní jako Forza, Need for Speed a jiné tříáčkové tituly. Některé grafické prvky jsou vyloženě nepovedené. Odrazy ve zpětných zrcátkách jsou zubaté a trhané až hanba. Postavy jezdců připomínají vysmívané avatary ze Zuckerbergova VR projektu Horizon Worlds. A na samém začátku nevypadají nejlépe ani ulice Hongkongu, v nichž se hra odehrává. Město, které dekády inspirovalo výtvarníky svým geniem loci, působí v některých lokacích sterilně a nudně. Částečně nepochybně kvůli tomu, že je zbavené husté dopravy a téměř všech chodců, ale svůj podíl na tom má i absence drobných detailů v designu budov.

Určitě bych netvrdil, že je Test Drive Unlimited: Solar Crown nějak neodpustitelně zaostalý po technické stránce. Důvod, proč i výrazně starší hry (třeba předchozí díly Forzy nebo nedoceněný Driveclub z roku 2014) působí na pohled lákavěji, spočívá hlavně ve zvolené výtvarné stylizaci. Solar Crown by určitě prokoukl s lepším svícením. Jakmile padne noc a ulice osvětlí pověstné hongkongské neony, jeho vizuální kvalita stoupá znatelně nahoru. A když navštívíte také vzdálenější kouty ostrova, objevíte i poměrně fotogenické lokace. Celkem slušně jsou zpracovány také interiéry vozů. Bohužel si je nejde moc užít. Pohled přes čelní sklo je z nějakého důvodu velmi neostrý, takže nemá smysl přepínat na kameru zabírající hru očima řidiče.

V Test Drive Unlimited: Solar Crown se jezdí dobře

Spoustu plusových bodů získá Solar Crown ve chvíli, kdy nastartujete motor a vyrazíte závodit. Jeho simkádový jízdní model je zábavný a velmi dobře trefuje balanc mezi pohodlným hraním (bez nutnosti se každou trať pečlivě učit) a pocitem, že vaše digitální auto sdílí základní fyzikální vlastnosti s reálnými vozy. Ostatně i volba obtížnosti ve hře ovlivňuje míru asistence s brzděním, trakcí atd., a nikoli řidičské schopností počítačem ovládaných soupeřů.

Hongkongské prostředí nabízí kromě městských dálnic i šotolinové a bahnité cesty přírodou a hlavně úzké, křivolaké uličky, v nichž je třeba hodně brzdit a opatrně najíždět do zatáček, takže zábavných tratí je k dispozici dostatek. Pozitivní také je, že se Solar Crown hraje příjemně na gamepadu i volantu, přičemž oba styly hraní samozřejmě přináší výrazně odlišný zážitek. Uvítal bych, kdyby do hry v budoucnu přibyla podpora pro virtuální realitu, která by imerzi při jízdě s volantem ještě výrazně pomohla.

Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se. Vážně!

Zatím by to mohlo vypadat, že Test Drive Unlimited: Solar Crown je vlastně vydařená závodní hra, jejíž problémy se točí hlavně kolem online funkcí. Jenže situace je bohužel o něco smutnější. Hra si totiž sama háže klacky pod nohy (nebo spíš lije olej pod kola?) nepochopitelně otravným zpracováním postupu kampaní. Zapomeňte na Forzu a její rozličné druhy závodů, z nichž si můžete vyzobávat ty, které vás baví nejvíce. Solar Crown se sune dopředu po víceméně lineární dráze.

Za závodění i plnění drobných výzev získáváte zkušenostní body a peníze. Pokud bodů nasbíráte dostatek, otevřou se vám nové závody v další části ostrova – jednou třeba dostanete možnost brázdit off-roadové tratě, jindy se zpřístupní supersporty. Nemůžete si přitom dovolit nějaké závody vynechávat, spíše jich mnoho budete absolvovat několikrát, protože finanční i bodová odměna za výhru je poměrně malá.

Nemusíte ovšem nutně stanout na stupni vítězů, abyste ze závodů neodjeli s prázdnou. Dokonce i za poslední místo nějaké body dostanete. Někdy tak jezdíte už vyloženě z povinnosti, abyste se v kampani posunuli dál. Pokud náhodou chcete nakoupit více aut stejné kategorie, budete muset ty samé závody opakovat opravdu mnohokrát. Auta lze před koupí samozřejmě testovat (jinak by se asi hra musela přejmenovat), ale bohužel je nelze prodávat. Zřejmě abyste nepřišli o všechno grindování, které pro vás tvůrci nachystali.

Právě takto pojatá, místy vyložené úmorná, kampaň je v současnosti největší slabinou Solar Crown. Blednou vedle ní jak hojně diskutované problémy se servery, tak další dílčí trable, jako je uživatelsky nepohodlné zpracování mapy nebo bizarní umělá inteligence řidičů ovládaných počítačem. Ti zcela náhodně dosahují buď mimořádně špatných, nebo naopak mimořádně dobrých výkonů. A někdy u toho dokonce popírají fyzikální zákony, takže vás třeba na rovince zničehonic začnou předjíždět srovnatelně silným autem.

Test Drive Unlimited: Solar Crown je hrou, jejíž ambice zřejmě přerostly možnosti tvůrců. Kdo čeká alternativu k blockbusterové Forze Horizon, dočká se nutně trpkého zklamání. Samotné závodění je přitom zábavné, a to navzdory mnoha problémům a podivným tvůrčím volbám. O tom, jak se na Solar Crown jednou budeme dívat s časovým odstupem, nejspíš rozhodne to, kolik péče mu ještě vývojáři v budoucnu věnují. Pokud uberou na grindování a opraví umělou inteligenci, dočkáme se slušného závodního titulu. Rozhodně se mi hra bude doporučovat snáze, bude-li co nejrychleji zaveden offline mód. Jinak nad ní bude neustále viset Damoklův meč v podobě vypínače na serverech.

• vydařený jízdní model
  • dobré ovládání pro gamepad i volant
  • prostředí Hongkongu
  • postup založený na grindování
  • neférová a nekonzistentní umělá inteligence
  • problémy s výkonem hry a konektivitou serverů
  • Datum vydání 12.09.2024
  • 0.0

Atmosféra

Ovládání

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.