TerraScape - úvodka

TerraScape – budovatelská vize v oblacích

6. 5. 2024
Zdroj náhledu: Bitfall Studios

Jako malí jsme si hráli na kovboje a indiány, na policisty a zloděje, na princezny a chrabré rytíře. Čím je člověk starší, tím více postupně přichází o ideály a zapomíná snít. To však neplatí v případě hráčů, kteří mají každičký den možnost stát po boku velkých válečníků, zachraňovat svět, vydat se objevovat vesmír nebo kolonizovat dosud neobydlená místa. Přestože se velmi ráda vcítím snad do jakékoliv role, nejraději ze všeho si hraju na boha. Strategické rozmisťování budov, plánování infrastruktury a zvelebování krajiny pod světatvůrcovskou rukou zažijete v útulném logickém titulu TerraScape.

Tempo určujete vy

Dalo by se říct, že žánr budovatelských strategií skýtá jeden poklad za druhým. Ať už postavíte město v Cities: Skylines II, budete bojovat o holý život v mrazivých pustinách Frostpunku, zavřete majestátní dinosaury do klícek v Jurassic World Evolution 2, nebo zabřednete do krás automatizace s titulem Factorio, častokrát vás bude limitovat pouze krátkozraká kreativita. Hra TerraScape je teprve v začátcích a v rámci předběžného přístupu prozatím nenabízí maximum. Vývojáři z malého nezávislého týmu Bitfall Studios však makají jako šrouby, aby si vysloužili místo na výsluní. Zda k tomu TerraScape má našlápnuto, rozebereme v této recenzi.

Titul TerraScape je zářným příkladem zástupce z řad budovatelských strategií, jak jste se před malou chvilkou dočetli. Ovšem místo spokojenosti občanů, správy cest, všeobecného blaha či veřejného mínění dává přednost hromadění bodů skrze budování království. Zapomeňte na časový pres, přírodní katastrofy či moderní technologie. Na vše půjdete hezky postaru. Klidné prostředí středověku stále čeká na moment své největší slávy, a právě k němu se pokusíte dobrat. Vše se přitom odehrává na plovoucím ostrově složeném z omezeného počtu hexagonových dílků. Místa tedy není nazbyt a každý krok se počítá.

Čím víc, tím líp

V teoretickém základu je TerraScape nesmírně jednoduchou záležitostí, díky čemuž není problém u hraní relaxovat. Praxe je sice o něco složitější, ale věřte mi, že vám bude stačit chvilka a z fleku se budete moct prohlásit za mistra. Ono těch mechanik totiž ve hře prozatím moc není, a jakmile objevíte fígl spojování, je to neustále o tom samém, ať už zabrouzdáte do jakéhokoliv herního režimu.

Idylický plovoucí ostrov na obloze zeje prázdnotou a úkolem hráče je nahromadit dostatečné bodové skóre či splnit výzvy. Body kumulujete tím, že na mapu strategicky stavíte různé druhy budov, aby vám vynesly co nejvyšší bodový zisk. Pochopitelně je zakopaný pes v umístění. Čím optimálnější polohu pro konkrétní typ stavby zvolíte, tím větších výšin dosáhnete. Rozdílné budovy těží z rozdílných vlivů, jako je správný biom nebo přilehlé přírodní zdroje. Například dřevorubec si sotva něco počne na planině, stejně tak rybář bez přístupu k moři uloví velké kulové. Klíčové je tedy pečlivě zmapovat terén a zvolit tu nejlepší pozici. Avšak brzy zjistíte, že mapa není nafukovací a body mohou jít i do minusu.

Nabídka budov je vám prezentována formou karetních balíčků různých kategorií, jako je například vesnice, město, farma, rybolov, věda, těžba aj. Každý tematický balíček nabízí čtyři typy karet. Od chalup přes náměstí až po tržnici a kapli dokážete zbudovat prosperující vesnici plnou drobného života, když se nebude ostýchat podívat se zblízka. Komplexnější stavby za vyšší bodový přísun si vysloužíte jako odměnu z procesu slučování budov dohromady, což vytváří větší a mohutné komplexy. Pozor však na počtově omezenou nabídku. Pokud nenasbíráte dostatek bodů před umístěním poslední dostupné stavby, vaše cesta se tím skončila.

Naštěstí titul počítá s tím, že i mistr tesař se někdy utne, a vhazuje do hry speciální karty. Když budete vědět, jak je použít, vynesou vaše skóre do oblak. Dokonce je možné nějaké již osídlené pole zničit pomocí bomby či jej přesunout jinam. Také se s jejich pomocí dá mapa do určité míry přizpůsobit vašim potřebám v navýšení zdrojů, máte-li po ruce ty správné nástroje. Jak je ovšem zřejmé, speciální karty nerostou na stromech, tak s nimi manipulujte moudře.

Tady málo, támhle nic

Prakticky celá tato znalost správného umístění budov do prostoru a jejich slučování ve velké komplexy je základ úspěchu v TerraScape. Odemykání nových kategorií karet vám dává prostor pro dosažení požadovaného skóre takřka levou zadní, když příslušné stavby postavíte v místech, kde mají největší dopad. S plněním cílů se vám brzy naskytnou nové, větší a rozmanitější mapy nabízející různé výzvy. I přesto jejich dosavadní počet hráče neuspokojí na příliš dlouhou dobu, stejně tak volné stavění.

TerraScape je logickou záležitostí a zpočátku je nesmírně zábavné objevovat mechaniky hry. Nadšení se ovšem vytrácí stejně tak rychle, jak se vám daří do nich pronikat. Titul nepůsobí jako složitá výzva, ale na druhou stranu vám alespoň prvních pár her nedá nic zadarmo. Aktuální problém projektu je, že rychle narazíte na zeď. Jednak se celý proces stává repetitivní a jednak za chvíli už nemáte co dalšího odemknout. Doufejme, že se nabídka do budoucna podstatně rozšíří. Když vás omrzí cesta vlka samotáře, multiplayer oceníte v kooperativní i kompetitivní verzi. Jen škoda, že servery zejí prázdnotou.

Idylické plovoucí ostrovy jako na dlani

Upřímně se ve mně bije způsob, jakým TerraScape hodnotit. Na jedné misce vah se mi líbí nenáročnost a útulný vizuál založený na hexagonech. Kladné ohlasy sbírá i příjemná podkresová hudba. Ostrovy si tak nerušeně plují kdesi v prostoru a vypadají jako mraveniště. Z dálky působí chladně a nezajímavě, ale jakmile se podíváte zblízka, spatříte, kolik života se na tak malý prostor vejde. Příjemným zpestřením by ovšem bylo, kdyby každá stavba daného typu nebyla jako přes kopírák. Rozmanitost by jistě pomohla v navození simulace města, ale to už je čisté hnidopišství.

Přivírám očka v uvědomění, že jde o předběžný přístup, ale druhou stranu vah vyvádí z míry dosud omezené možnosti hraní. V tomto případě je moudré posečkat na plné vydání, ale rozhodně titul mějte v merku, protože by přece jen mohl mít našlápnuto k cestě za nehynoucí slávou. Možná by nebylo od věci přidat výběr obtížnosti, protože výzev chtiví hráči zde moc nepochodí, což je velikánská škoda.

TerraScape nabízí jednoduchou a příjemnou hratelnost, která je vhodná pro odpočinek a relaxaci. Ovšem po určité době se opakování a nedostatek rozmanitosti ve hře může stát nudným. S omezenými možnostmi v předběžném přístupu je vhodné vyčkat na plné vydání, které by mohlo přinést vylepšení a rozšíření hratelnosti. TerraScape je zatím na začátku své cesty, a i přes současné nedostatky má potenciál stát se přitažlivým titulem pro fanoušky budovatelských strategií.

• malebný vizuál překypující detaily
  • komplexní, přesto snadno pochopitelná
  • příjemná míra složitosti