V poslední době se to s „opravárenskými simulátory“ a celkově různými mechanickými, budovatelskými a stavitelskými simulátory na herní scéně jenom hemží. Těžko říct, zda za to může celosvětová pandemie, uzavření různých středisek, anebo prostě i snaha mladší generaci něco málo naučit bez toho, aniž by se někdo zranil. Zcela jistě neunikly vaší pozornosti F2P (Free-to-play) hry jako War Thunder a World of Tanks. V těchto hrách se můžete ujmout role velitele různých bojových strojů včetně tanků. A o tancích bude v dnešní recenzi hlavní řeč. V Tank Mechanic Simulator vás nečeká nic jiného než se plně seznámit s nejvíce ikonickými tanky druhé světové války. Tentokrát s nimi ale nebudete brázdit bojová pole, stane se z vás renovátor těchto plechových bestií.
Kde se vlastně původně vzal tank?
S prvním návrhem (nebo řekněme principem) nám známého tanku přišel již vynálezce Leonardo Da Vinci, nicméně trvalo ještě celou řadu let, než se tanky dostaly ke slovu a než začaly rozhodovat bitvy. Tanky byly poprvé nasazeny v průběhu první světové války a používaly se především jako obrněné transporty, díky kterým bylo možno se dostat z patových situací zákopové války. Sloužily tedy hlavně k prorážení ostnatých drátů a vytvoření cesty, zároveň byly vybaveny kulomety nebo lehkými děly.
Z historie k renovaci v Tank Mechanic Simulator
Jak jsem již naznačil, tak ve hře Tank Mechanic Simulator se bude točit vše kolem tanků. I když zde příběh nehraje prakticky žádnou roli, do hry vás uvede fakt, že zdědíte dílnu po otci, který byl uznávaným renovátorem tanků. Do začátku vám pomůže váš strýc, který s vámi komunikuje formou e-mailů na vašem starém PC. Tímto způsobem, tedy že dostáváte zprávy (nejen od strejdy, ale i od zákazníků), se ze začátku naučíte základy hry. Váš strýc vám tak postupně přihraje zakázky, kde budete ze začátku jen odstraňovat rez, opískujete různé komponenty, natřete je základní barvou a poté dáte finální nátěr. Tento princip vlastně funguje celou hru, a jedná se tak o přesný postup. Máte zarezlý nepojízdný tank, odstraníte rez, opískujete, natřete primární barvou a poté hlavní nátěr. Poté je na řadě doplnit chybějící součástky nebo opravit vše, co je rozbité.
Zakázky pouze přes e-mail
Všechny zakázky v Tank Mechanic Simulator dostanete pouze skrze e-mail. Pokud nějakou zakázku přijmete, přesune se vám do organizéru. Tam již vidíte, v jakém stavu je tank, který budete renovovat, a co je potřeba udělat. Někdy vám bude stačit odstranit rez z pár komponentů a provést cyklus odstranění rzi, opískování, nátěr, jindy zase budete opravovat motor.
Zakázky jsou různorodé, nicméně mnohokrát si s vámi systém zakázek pohraje tak, že budete kroutit hlavou. Například můžete dostat zakázku, kde je prakticky celé tělo tanku v pořádku, ale věž tanku je úplně zrezlá – máte tedy krásný luxusní tank jako z fabriky, ale jeho majitel mu nechal úplně zreznout věž. Můžete také rozebírat prakticky celý tank, kde je potřeba opravit jen jednu zrezlou součástku (tohle je už alespoň uvěřitelnější).
Bohužel tento princip zakázek ubírá hře onen osobitý požitek. Přeci jen v Car Mechanic Simulatoru za vámi zákazník přišel s problémem, kdy má pocit, že mu něco klepe v motoru nebo že slyší praskání u pravého předního kola. Nicméně vzhledem k tomu, že se s tanky běžně nejezdí, tak chápu, že vám před dílnou nezaparkuje borec v tanku, abyste se mu podívali na žihadlo. Namísto toho vám přijde e-mail s prosbou o pomoc nebo s doporučením od někoho, komu jste už tank renovovali. Člověk se pak možná i zamyslí, kolik lidí má vlastně tank.
Nemusí to fungovat, hlavně ať to má potřebná procenta
Tank ze zakázky kolikrát nemusíte opravit ani na plných 100 %. V některých případech bude zákazník spokojený, pokud mu nějakým způsobem opravíte/zrenovujete tank, aby měl třeba z původních 30 % alespoň 70 %. Stačí tedy něco málo porychtovat, zbavit rzi, opískovat, a můžete poslat tank zpět a máte splněno. Tohle je k zamyšlení, nicméně platí pořekadlo „náš zákazník, náš pán“ aneb „úkol zněl jasně“.
Tanku, kde jsi?
Tanky nebudete opravovat či renovovat pouze formou zakázek. Čas od času vám přijde zpráva od vašeho strýce, že má lokalitu, kde by měl být tank. Pokud tento tank najdete a vyprostíte, bude váš. Tohle už zní zajímavěji, že? Když se vydáte do terénu, tak vás v první řadě praští do očí poněkud starší a nevzhledná grafika. Zpracování terénu a venkovního prostředí není opravdu nic extra, tím spíše, že jedete po poli s lučním kvítím, které proniká i do vašeho vozidla. Chvílemi jsem měl pocit, že grafický tým byl rozdělen na část, která udělá zvlášť terén a vegetaci, a pak na tým zkušených grafiků, kteří se postarali o perfektní grafiku tanků. To je pochopitelné, ale takový rozdíl jsem opravdu nečekal.
Nejdříve tedy musíte tank objevit, protože od strýce sice dostanete přibližnou lokalitu, ale ta hlavní práce je stále na vás. Zde vám pomůže detektor kovů a lopata. Nejprve tedy musíte tank lokalizovat, poté začít základní výkop, a až když opravdu narazíte na tank, zavolat vyprošťovací tým, který vám (samozřejmě za peníze) tank pomůže vyprostit, naloží jej a pak odveze k vám do dílny. Někdy je tank v bažině, jindy v hlíně. Zde už přichází na řadu hravost, protože tank musíte před naložením alespoň částečně od hlíny očistit – k tomu Vám pomůže wapka, nebo musíte z bažiny odčerpat vodu.
Více zkušeností – více možností – více zábavy?
Za každou splněnou zakázku nebo plně renovovaný tank získáváte zkušenosti, respektive reputaci. Ta zde slouží k odemykání různých vylepšení na vašem tabletu. Po čase tak můžete při pátrání po tanku namísto detektoru kovu použít dron a satelit nebo získat přístup k lepším cenám náhradních dílů na trhu. Můžete si rozšířit vaši dílnu, zřídit si více míst pro tanky na vašem parkovišti, či dokonce rozšířit vaše soukromé muzeum, které je pro vás určitým zdrojem vedlejších příjmů. Můžete si otevřít vlastní lakovnu, nebo si díly na různé tanky dokonce sami vyrábět. Bohužel, vše je pouze formou klikání na panelu, takže zapomeňte na možnost koukat se, jak opracováváte různé kovy a slitiny do finální fáze požadovaného komponentu
.Trocha zpestření od klikací rutiny přichází, když se otevře možnost testovací jízdy nebo možnost si vystřelit z kanónu. Musím přiznat, že se jedná opravdu o pěkně zpestření, ovšem i to vás po čase omrzí, protože trať na vyzkoušení podvozku je opravdu malá a střelnice je také silně jednotvárná. Vzhledem k tomu, že graficky se nejedná o nic speciálního a jedná se prakticky o stejné grafické provedení, jako když vyprošťujete tank, tak si to jednou nebo dvakrát zkusíte a vrátíte se zpátky do dílny.
Renovace vlastního tanku je pastvou pro technické oko
Když se teď vrátíme k samotné renovaci tanku, tak zde přichází ta pravá zábava. Samozřejmě si musíte projít procesem zbavení rzi, očištění pískem, nanesení primárního nátěru a poté hlavní barvy. Sem tam nějaký ten díl můžete odříznout nebo urazit palicí. Ovšem samotná renovace tanku je jedním slovem “perfektní”, jak po grafické, tak po technické stránce. Zde přichází to pravé, co hra nabízí. Všechny tanky (a dvě obrněná vozidla) jsou naprosto skvěle zpracované. Musím přiznat, že jsem si ani nedokázal představit, jak precizní postup musí být dodržen, když prakticky stavíte podvozek tanku včetně ozubených kol a pásů.
To však není všechno, v Tank Mechanic Simulator se nezabýváte pouze exteriérem, ale také interiérem – všechny možné přihrádky, sedadla, pedály, střílny, trubky, hadičky, péra, tlumiče, vnitřek věže, zkrátka vše, na co si jen vzpomenete, tady je, a hezky graficky detailně.
Při renovaci máte navíc možnost přepínat pohled mezi interním/externím, ve „stínovém“ pohledu vidíte pouze interiér a co je potřeba udělat.
Přesnost – preciznost – poctivost
Druhá strana mince, která může na většinu hráčů působit značně negativně, je důraz na přesnost a preciznost. Kolikrát budete potřebovat něco vyměnit nebo odmontovat, ale budete muset rozebrat třeba i půlku celého tanku, abyste se k dané součástce dostali.To samozřejmě není na škodu a je to i logicky možné, nicméně hra Vám už neukáže, co vše je potřeba odmontovat. Dostanete se tak do fáze, kdy raději odmontujete všechno, v tabletu si namačkáte automaticky opravit a očistit všechny komponenty a poté je zase všechny naskládáte zpět.
Kolikrát se mi stalo, že jsem při prvotní renovaci špatně očistil pískem základní součást trupu, a tak byla hotova jen z 99 %. Na to mě však hra v této fázi nijak neupozornila, takže jsem začal skládat tank zpátky, a až když už bylo všechno na svém místě, zjistil jsem ve finální analýze, že podvozek má 99 %. Výsledek byl, že jsem musel celý tank opět rozebrat a celý postup zbavení rzi, pískování a nanášení nátěru dělat znova. Naštěstí je v celkové analýze tanku možnost zobrazit přesně onu chybějící součástku, kterou lze následně nakliknout a odmontovat – pokud k ní tedy je volný přístup. Pokud se jedná o něco „hlubšího“, tak vám nezbývá než se pustit do kompletní demontáže. Bohužel, tuto analýzu využijete, až když už máte tank z větší části postaven, protože při začátku renovace je zde ona nepřehlednost, s níž vám hra prostě neporadí.
Bez systému zakázek by se nám žilo lépe
Chápu, že vývojáři museli do hry dát i nějaký systém plnění úkolů, ale přeci jen bych si u takto specifického simulátoru dokázal představit, že pouze renovujete tanky a vystavujete je v muzeu, případně extrahujete tank, zrenovujete ho a poté vystavíte. V Tank Mechanic Simulator by se také mohla oceňovat i historická přesnost, respektive grafické ztvárnění, protože tank po renovaci můžete nechat klidně červený s fialovými puntíky, na německý tank můžete dát ruskou hvězdu apod.
Vývojáři Tank Mechanic Simulator se opravdu snaží
Vývojáři však nezahálejí a stále se snaží Tank Mechanic Simulator na Steamu vymazlovat. Musím říct, že také velice rychle reagují na Steam diskusích, kde i hráčům radí s různými problémy nebo se snaží pomoci. Většina nahlášených bugů nebo věcí, které by se daly zlepšit, jsou tak již předmětem hlavních diskusí a následně jsou upravovány nebo předělávány.
Tank Mechanic Simulator je povedená hra, která nádherným grafickým zpracováním přináší pohled do mechaniky a konstrukce ikonických tanků druhé světové války. Jedná se o velmi specifickou hru, která však po čase omrzí, protože na rozdíl od Car Mechanic Simulatoru máte pouze dokola opakující se stejný postup bez možnosti osobité inovace. Nicméně přístup vývojářů je velice aktivní a naslouchající komunitě. Některé prvky, které hráčům vadí, jsou tedy již probírány a předělávány.