Většina dětí, a nutné dodat, že i dospělí, jsou v určitém úžasu, když vidí vlak. Pokud se ještě k tomu jedná o historický kousek, tedy parní lokomotivu, je úžas namístě. Lokomotiva představovala vrchol strojírenské technologie, výtvor lidského umu a génia lidí, díky kterým se tento stroj stal symbolem dopravy a zároveň překonávání velkých vzdáleností. Sweet Transit je budovatelská strategie, která vás zavede do světa, kde jsou železnice a vlaky hlavní páteří transportu.
zdroj: igdb.com
Spojení, které je na vzestupu?
Mezi budovatelskými strategiemi a city buildery byl faktor železnic dlouhá léta opomíjený nebo se jednalo jen o okrajové záležitosti zakomponované pouze kvůli celistvosti bez větších důsledků a dopadů. Změnu přinesl titul Railway Empire, který se výhradně zaměřuje právě na stavbu železnic, a to od prvopočátku parních lokomotiv až po moderní pojetí. V této strategii je vaším cílem spojovat jednotlivá města a zařídit tranzit mezi nimi pouze využitím důmyslných železničních tepen. Výstavba měst je zde velmi okrajová a vy jen máte možnost postavit v nich specifické budovy, jako jsou různé haly a továrny.
Mezi další významné tituly patří český hit Mashinky, za kterým stojí Jan Zelený. Tato budovatelská strategie začínala svou cestu kombinací budování města a železnic. Postupně (titul je stále ve fázi předběžného přístupu) byly do hry přidány automobily i letadla a celkově se koncept Mashinek rozrostl do plnohodnotného city builderu. Pořád je v nich kladen důraz na železnice, ale již se nejedná o hlavní páteř pro přepravu osob a materiálu (i když je stále nejvýhodnější).
Další titul, který v tomto ohledu stojí za zmínku, je Workers & Resources: Soviet Republic. Ten posouvá koncept budovatelské strategie, a tedy i city builderu, do nám nedávné doby sovětských republik. Tento titul jede na všech zásadních možnostech dopravy. Koncept železnic je zde povedený a skvěle kombinuje další prvky spojené s dopravou a výstavbou.
Mezi zmíněné tituly pak přichází Sweet Transit od samostatného vývojáře, kterým je Ernestas Norvaisas. Nejedná se o žádného nováčka, vývojář v minulosti působil ve společnosti Wube Software, která stojí za hrou Factorio. Ernestas Norvaisas vytvořil svůj titul zcela sám, od designu přes přímou grafiku až k programování jednotlivých mechanik. Vydavatelem je společnost Team17.
zdroj: igdb.com
Svět, ve kterém jsou železnice alfou a omegou
Sweet Transit je budovatelská strategie typu city builder, ve které jsou vlaky, a tedy železnice, základem pro rozvoj města. V tomto titulu nenajdete žádný jiný dopravní ani přepravní prostředek, než jsou vlaky. Vlaky se starají o přepravu zboží, které pohání vaše vesnice, i o expanzi do nových oblastí. Přitom musíte spravovat materiál, zároveň se starat o růst vašeho města a o jeho samotnou výstavbu.
Časový úsek, do kterého je Sweet Transit situován, by se dal dle staveb a lokomotiv odhadovat na pozdní dobu Divokého západu, tedy western, k čemuž napomáhá i hudba. Najdete zde tak parní lokomotivy, včetně dobových vagónů, povětšinou dřevěné budovy a celkový nádech osidlování západu. To však není úplně skálopevné, protože vývojář svůj titul i po uvedení do plné verze stále rozšiřuje. Důkazem je nedávná aktualizace, která přidává elektrické sítě a základní větrné turbíny. Do budoucna se pak očekává i postupné uvedení do modernější doby.
I když je Sweet Transit příjemný, co se týče hratelnosti a intuitivního budování, nabízí hra také speciální výukový program, který však není integrován do běžného hraní, jako tomu je u jiných titulů. Tutoriál je rozdělen na 14 kurzů a je doporučen přes začátkem hry. Kurzy zahrnují kompletní provedení mechanik a principů hry a díky nim si osaháte ovládání, trasy vlaků, údržbu kolonie, vylepšování a vše potřebné pro příjemné hraní. Některé lekce jsou plně textové, jiné jsou více praktické.
zdroj: igdb.com
Sweet Transit nabízí několik herních režimů
Sweet Transit vás staví do role stavitele, správce a dává vám odpovědnost za růst vašeho města do podoby vlakové utopie. Jsou zde dva herní režimy, kterými jsou klasický sandbox (Nový svět) a scénář.
Režim Nový svět začíná jednoduše jako u všech her tohoto typu. Máte základní množství materiálu, jedno skladiště a následně můžete stavět. Zároveň je vhodné znát už základní mechaniky hry, protože jak se vaše město pomalu rozrůstá a železniční síť se vyvíjí, podporuje zároveň nové budovy a typy vlaků. Vývoj hry bude ovlivňovat i to, jak budete rozvíjet vlakové trasy a reagovat na potřeby města. Jedná se o sandbox, kde jste svým vlastním pánem, a před spuštěním si můžete ještě mnoho věcí nastavit.
Kromě Nového světa je zde implementován režim Scénáře, ve kterém budete mít za úkol překonávat logistické výzvy a požadavky, jimž budete čelit. Scénáře jsou rozděleny do kapitol a každá vyžaduje splnit nějaké specifikum, od nejlehčích po nejtěžších. Opět si v nich skvěle osvojíte, co jste se naučili v tutoriálu, a zde to jednoduše bez nápovědy převedete do praxe. Úspěch ve scénářích je znázorněn počtem hvězd, přičemž tři hvězdy jsou maximum a po splnění scénářů nemáte potřebu se do nich opakovaně vracet.
Následně zde jsou možnosti věrné rekonstrukce dopravních systémů v Ottawě, Římě a Paříži. Města jsou plně funkční sama o sobě a nemají úvod do toho, co se již odehrálo. Můžete je libovolně měnit nebo nechat vše běžet tak, jak je. Jinými slovy, naleznete zde standard herní kategorie, který odpovídá hře a jejímu zaměření. To není na škodu a dává vám to možnost se plně rozhodnout, jaký režim budete chtít hrát, zda budete chtít překonávat výzvy, nebo se budete pohodově soustředit na budování vlastního funkčního města.
Po vstupu na mapu máte prakticky volnou ruku (záleží tedy, zda jste si vybrali již existující město, nebo volnou hru). Kromě určitých milníků a splnění požadavků neexistuje žádný pevný cíl, technologie se odemykají postupně, a pokud chcete dokončit celou technologickou řadu, bylo by potenciálním cílem postavit specifické budovy a ty následně udržovat. To samozřejmě znamená shromáždit dostatečné množství materiálu a najmout správné lidi.
zdroj: igdb.com
Začínáme stavět svůj sen
Po vzoru některých her i Sweet Transit nabízí možnost dvou režimů zobrazení, tedy reálný pohled a poté konstrukční pohled, ve kterém máte větší přehled. Mapa je pak v konstrukčním pohledu tvořena čtvercovými dílky. Takto pak funguje celý proces budování a konstrukce, neboť podle počtu dlaždic stavíte potřebné budovy, cesty nebo železnice.
Při konstrukci nemusíte nutně pokrývat pravé úhly dlaždic (pokud se nejedná o budovy), ale můžete stavět i šikmo nebo do kruhu a tvořit tak efektivní zatáčky. Přestože mnoho map bude pokryto vegetací, nejedná se o stromy vhodné k těžbě. Z vašeho základu, který máte do úvodu hry, musíte vybudovat školky těžebních stromů a připojit je k pilám.
Vaše město také potřebuje zdroj potravin, k čemuž vám v počátku poslouží rybářská mola. Musíte myslet i na skladování potravin a na celý koncept logistiky, kdy je potřeba i zadat, kam se z výrobny (ne pouze z rybářských mol) budou suroviny uskladňovat. Následně pokud už máte rozjetý proces výroby, musíte zadat, z jakého skladiště se do výrobny daný materiál přesune. K tomu vám mohou do začátku a na krátké vzdálenosti posloužit obyčejné cesty. Tedy transport materiálu pěšky, protože jak jsem zmínil, jediný koncept tranzitu ve Sweet Tranzit je formou železnic. Pokud byste si mysleli, že vyřešíte problémy v transportu jednoduše, že pro začátek uděláte dostatečně dlouhé pěší cesty, tak se pletete. Občané nejsou ochotni cestovat na dlouhé vzdálenosti nebo přes divočinu.
Lidé rovněž nevstupují do zcela sousedících budov. Jeden dílek musí vždy být mezi budovami, abyste mohli zavést cestu. Jinými slovy, nemůžete udělat 4 x 4 budovy vedle sebe a spoléhat, že když je zde jedna cesta, dostanou se ostatní občané dále.
Lehce kostrbatý je fakt, že lidé nejsou schopni žít sami pro sebe. Veškerou logistiku musíte ručně zadat, a to v každém bodě. To zahrnuje sledování rozsáhlé kurýrní služby, která přepravuje zboží z národních nebo kontinentálních skladů do lokálních podniků. Tento důraz na logistiku může některé hráče odradit a v určitém pohledu to připomíná hru Nebuchadnezzar, ve které musíte zadávat veškerou roznášku formou tras po městě, což je po čase otravné.
zdroj: igdb.com
„Jede jede mašinka“
Systém vlaků dostává svůj největší efekt v plném budování města a budováním železničních stanic můžete vytvořit obchodní trasy vzdálené od sebe několik zemí. Máte možnost pokládat kolejnice po jednom čtverci nebo dlouhé úseky po několika stech. V tomto ohledu je k dispozici automatický systém zatáčení, jehož cílem je propojit existující kolejnice nebo udržovat cestu. Tento systém však může lehce zlobit, když se rozhodnete na sebe navázat několik cestovních uzlů a linek, které trasa používá.
Samozřejmě že to není pouze o pokládání kolejnic a výpravě vláčků, ale opět o logistice a organizaci. Po položení trati musíte také přiřadit odpovídající návěstidla. Díky tomu se vlaky budou moci pohybovat správným směrem a znatelně se sníží dopravní zácpy. Když se vrátím k návěstidlům, těmi se řídí i pracovníci a obsluha vlaku. Nejde jen o to, mít návěstidla na správných místech, ale také jejich dostatečné množství, aby strojvůdce mohl upravit i rychlost vlaku.
Sweet Transit obsahuje také systém atraktivity a žádostí, který se dá využít k motivování daných pracovníků. Je to prosté, většina lidí chce zejména klidný a čistý životní prostor, což znepříjemňuje pobyt v blízkosti průmyslu. Nechybí ani poptávka po klidných sídlech, která nabízejí soukromí od ostatních, zároveň však je vyžadován přístup do komunitních zón, parků nebo škol. I s těmito požadavky se budete muset umět vypořádat.
zdroj: igdb.com
Sweet Transit zaujme jednoduchostí i oddechovou hratelností
Již jsem zmínil v úvodu, že Sweet Transit nabízí příjemnou hratelnost a je velmi intuitivní. To je rozhodně pravda, výstavba a její koncept je pohodový. Trošku zvláštní je však koncept hierarchie budov. Pro hlubší koncept a další možnosti specifických budov musíte přece jen trochu klikat. Specializovanější budovy jsou z přímého uživatelského rozhraní zcela odstraněny, pokud jste neklikli na nadřazenou strukturu.
Gameplay je zaměřen na detailní správu a výstavbu železniční sítě, přičemž k růstu je zde i poměrně pestrá paleta surovin a materiálu. Některé z nich jsou nutné pro fungování města a jeho rozvoj, jiné zase pro údržbu a budování. Můžete stavět různé typy tratí, vytvářet rozvrhy vlaků, spravovat města včetně průmyslových zón. Mechanika hry je robustní a nabízí mnoho možností, jak optimalizovat své impérium. Celkově je hra zaměřena hlavně na efektivitu, kterou i odměňuje. Obtížnost se zvyšuje úměrně s vaším růstem, a čím více rostete, tím více musíte řešit složitější logistické problémy. Ze začátku je zde poměrně pomalejší tempo, respektive než se všechno rozhýbe, trochu to trvá.
Vizuální stránka Sweet Transit je stylizována do konceptu Divokého západu, je jednoduchá, elegantní a líbivá. Zároveň je tento koncept přehledný, díky čemuž se můžete ve hře snadno orientovat ve svém železničním království. Jedná se o klidnou nenásilnou hru, která se nese v relaxační vlně, čemuž napomáhá i příjemná hudba.
Sweet Transit je příjemná budovatelská strategie, ve které je správné fungování železnic alfou a omegou. Titul vyniká svou pohodovou a intuitivní hratelností v kombinaci se správou železnic a měst. Tempo hry je ze začátku poměrně pomalé, a jakmile se naopak rozjede, můžete se dostat do stádia, že jen plníte tužby obyvatel vašeho města, a to jak po stránce atraktivity prostředí, tak po ekonomické stránce. V konečném důsledku se jedná o povedený titul, který nadchne milovníky budovatelských city builder titulů a fanoušky železnic.