Classic Marathon - kulomet

Střílečku Classic Marathon od tvůrců Halo si nyní můžete na Steamu zahrát zdarma

12. 5. 2024
Zdroj náhledu: Aleph One Developers

Americké studio Bungie vstoupilo v širokou známost roku 2001 díky prvnímu dílu přelomové série Halo. V té době však již za sebou mělo plodných deset let existence, během nichž se zaměřovalo na tvorbu her pro počítače řady Macintosh. Bohužel, společnost Apple se nikdy příliš nesnažila vycházet vstříc hráčům a obliba jejích počítačů navíc začala kolem poloviny 90. let významně uvadat. V Česku jsme ostatně hipsterskou hlášku „kup si Mac“ začali slýchat až někdy kolem roku 2006, kdy ji zpopularizovala slavná reklamní kampaň.

To je nejspíš hlavní důvod, proč trilogie first-person stříleček Marathon, kterou Bungie mezi lety 1994 a 1996 vydalo exkluzivně pro operační systém Mac OS, zůstala navzdory svým kvalitám poněkud zapadlá. Zájem o zaprášenou značku se ovšem vrací. Někdy příští rok by se mohl objevit zbrusu nový díl, který tentokrát bude mít podobu PvP online střílečky. Ale netřeba čekat. Již teď si hráči mohou zahrát port úplně původního Marathonu, který pod názvem Classic Marathon čerstvě vyšel na Steamu. A je k dispozici zdarma.

Classic Marathon - první level
Takto vypadá úvod hry s moderním HUDem, který, na rozdíl od toho původního, nezabírá velkou část obrazovky

Nejde v pravém slova smyslu o novinku. Diskutovaná nová verze Marathonu je dílem fanoušků, kteří na ní začali pracovat již roku 2000, kdy Bungie uvolnilo zdrojový kód k enginu druhého dílu série, Marathon 2: Durandal. Na jeho základě vznikl moderní engine Aleph One, jenž umožňuje všechny díly trilogie spouštět na moderních systémech a dovybavit je různými technickými vylepšeními. Jelikož roku 2005 Bungie z celé trilogie udělalo freeware, je možné kompletní předělávky volně šířit.

Ač není vydání Marathonu na Steamu ničím převratným, přináší hráčům kromě samozřejmé podpory achievementů také zvýšený komfort. Engine Aleph One ve steamové verzi umožňuje snadno zapínat mnoho užitečných zlepšováků. Míření myší se například chová podobně jako v moderních hrách a je možné razantně navýšit zobrazované zorné pole. To je v podstatě nutností, neboť původní hra běžela ve zmenšeném okně a počítala s malými dobovými obrazovkami. Na současných monitorech je tak v originální verzi stěží hratelná. Kdo si nepotrpí na maximální autenticitu, může do hry přidat i přepracované HD textury či jiné komunitní modifikace.

Trilogie Marathon byla původně postavena na 2,5D enginu, který pro nepřátele a předměty využíval klasické 2D sprity. Míření je v ní však umožněno po horizontální i vertikální ose, což u raných FPS nebylo samozřejmostí. Mezi její inovativní prvky patří také důraz na plnění úkolů v rámci jednotlivých misí, budování fikčního světa a příběh. Ten je vyprávěn hlavně prostřednictvím textů na počítačových terminálech.

Zatímco první Classic Marathon si lze zahrát už teď, navazující díly Classic Marathon 2 a Classic Marathon Infinity zatím na Steamu plánované datum vydání uvedené nemají. Nejspíše se jich však dočkáme brzy.  

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.