V dějinách herního odvětví se objevilo mnoho herních žánrů a stylů, které vývojáři postupem let vylepšovali či jinak upravovali. Když se však najde titul, který kombinuje několik osvědčených žánrů dohromady se zajímavým příběhem, přiláká to vždy velkou pozornost. Titul Stories Untold v rámci čtyř povídek kombinuje klasickou textovou adventuru, point-and-click prvky a další mechanismy do jedné antologie.
Zdroj: igdb.com
Retro nostalgie 80. let
Titul v roce 2017 vyvinulo studio No Code, stojí však za zmínku, že se jedná o ostřílený tým věhlasných jmen. Režie se ujal Jon McKellan, producent byl Omar Khan a designéři Jon McKellan s Graemem McKellanem. Jon McKellan je znám zejména díky titulům jako Observation (2019) a Alien: Isolation (2014). Vydavatelem pak byl Devolver Digital.
Dle vývojářů se mělo jednat o experimentální adventuru s příběhem, která tento žánr ohýbá do něčeho zcela jedinečného. Určitým způsobem se jim to povedlo, nicméně není vše tak růžové, jak patrně vývojáři zamýšleli.
Příběh se odehrává v Anglii roku 1986 a je rozdělen do čtyř epizod, z nichž každá představuje určitou část skládačky v hlavním příběhu. V první epizodě nevíte, kdo jste, nemáte jméno ani neznáte pohlaví či další podrobnosti. Postupem hrou se věci mění a vy začnete mít povědomí o vlastní identitě (tedy kdo je hlavní postava) a o tom, jaké je vlastně ono tajemné poselství.
První dvě epizody jsou zdánlivě samostatné a většinu hry strávíte interakcí mezi počítači. Jde tedy o prvek textové adventury, díky němuž získáváte informace a ovládáte hru pomocí různých příkazů a interakce. Ve třetí a čtvrté epizodě jsou zahrnuty také malé úseky průzkumu z pohledu první osoby.
Epizody se otevírají postupně, tedy jakmile dokončíte jednu, odemkne se následující. První je The House Abandon, textová adventura založená na parseru. Při spuštění se vám zobrazí obrazovka, klávesnice, lampa a stůl. Když začnete psát na klávesnici, vámi psaný text se objeví na herním monitoru.
Druhá epizoda je už poněkud zábavnější, protože se přesouváte do tajemné laboratoře. Budete se řídit pokyny na zeleném monochromatickém monitoru, pohrávat si se starými odolnými stroji a provádět zvláštní testy. Tato část hry je bezesporu jednou z nejzajímavějších a představuje kombinaci jak hutné atmosféry, tak i osobitých prvků hry.
Ve třetí epizodě se situace lehce mění, tedy zůstáváte stále u monitorů a následování pokynů, i když v jiném prostředí. Nově je zde však poněkud složitější aspekt kódů. Tyto kódy jsou součástí celé epizody a zároveň se jedná i o prvek hádanek.
Čtvrtá a tedy závěrečná epizoda je zcela nové místo s novým přístupem. Všechny epizody jsou navzájem propojeny, a jak se dostáváte dál, získáváte informace nejen o sobě, ale i o pointě a celkovém příběhu.
Zdroj: igdb.com
Pro specifický okruh hráčů
Co vás bezesporu zaujme (tím spíše, pokud máte tento žánr rádi), je koncept hádanek. Řešení hádanek v průběhu hraní vás dokáže poměrně příjemně potrápit. Navíc, některé jsou na dobu, ve které hra vznikla, opravdu inovativní.
Již na první pohled je patrné, že Stories Untold je určeno pro opravdu specifický okruh hráčů. Klasická textová adventura prostě nemusí sedět každému, a o to větší důraz je pak kladen na znalost angličtiny i základní pojmy a mechanismy tohoto žánru.
Záhy však přichází určité zklamání, protože pokud jste dostatečně vnímaví a máte trochu zkušeností s tímto stylem her, můžete v určité fázi poměrně dobře odvodit příběh, a tedy i jeho základní pointu. Hra je navíc velmi krátká a její délku určuje prakticky pouze vaše šikovnost. Pro někoho může být také zklamáním, že se nejedná o čistě textovou adventuru, ale v určité fázi se z ní stává walking simulator.
Hra kromě několika velmi povedených detailů nabízí i několik osobitých prvků. Tyto prvky vynikají zejména v laboratoři. Z pohledu celkového zpracování se pak pasáž s laboratoří jeví jako nejvíce hutná a opravdu plná atmosféry.
Musím však zdůraznit varování pro epileptiky (i když tato varování jsou u každé hry), v rámci hraní se opravdu setkáte s několika nepříjemně rychle blikajícími světly.
Celkově se design a provedení perfektně hodí do doby, ve které se hra odehrává. Retro na vás opravdu dýchá každým okamžikem. Tuto atmosféru ještě více prohlubuje povedený soundtrack, který se řadí do kategorie synthwave 80s. Za soundtrackem stojí Omar Kahn, kterého jsem zmiňoval ze začátku.
Zdroj: igdb.com
Stories Untold je velmi zajímavý návrat ke starým poctivým textovým adventurám. Jde o zajímavý experiment, který dobře začíná a vtáhne vás do tajemného světa plného hádanek, ale končí drsným probuzením. Hádanky a atmosféra při jejich řešení vás doslova pohltí, což je také hlavní tahoun celé hry. Naopak velkým zklamáním pro mě bylo završení ve čtvrté epizodě v podobě simulátoru chůze, obzvláště když se jednalo o poslední epizodu. Příběh je bohužel celkem fádní a v určitém okamžiku vlastně hrajete jen proto, že vás baví zdolávat hádanky, i když příběh už tušíte dopředu.