K říjnu patří nejen Halloween a Den vzniku samostatného československého státu, ale také Steam Next Fest – online festival nadcházejících her, během nějž dávají zejména indie vývojáři hráčům k dispozici stovky dem. Událost je samozřejmě urputným bojem o pozornost, v němž spolu soupeří jak relativně velké a očekávané tituly, tak malé a nenápadné hry. Abyste se v té záplavě aspoň trochu zorientovali, dodrželi jsme naši malou redakční tradici a společně připravili tipy na dema, která zaujala nás.
Říjnový Steam Next Fest odstartoval 14. října a potrvá až do pondělí 21. října. Užívat si jeho nabídku můžete až do pondělních 19:00, kdy celá akce končí.
Patrik Klicman
Wild Woods / Octofox Games
V poslední době jsem měl to štěstí, že jsem s přáteli strávil hodně času hraním dvou her – Sackboye a Chlupatých zabijáků. Když jsem tak zjistil, že jednoho krásného dne vyjde Wild Woods, který kombinuje roztomilá zvířátka, co se nebojí povraždit své okolí, a kooperaci, neměl jsem na výběr a hned jsem se do hry musel v demu pustit. Jednoduchá kooperativní hra, kde hraje klíčovou roli spolupráce, dominuje velmi snadným ovládáním, roztomilým designem a hromadou akce. Prakticky se svými spoluhráči běháte po lese, vylepšujete svůj dostavník (což je taková řekněme základna) a nakonec se postavíte zlému králi v srdci lesa. Navíc je hra extrémně hardwarově nenáročná a s těmi požadavky byste ji dneska možná mohli rozchodit i na kalkulačce. A to hlavní? Je to vážně neskutečně návykové a roztomilé!
Zdroj: Octofox Games
Scarlett Deer Inn / Attu Games
Ten Steam už mě docela zná. Jakmile je hra plošinovka, jdu po ní jako jelen po lani. Scarlet Deer Inn byl přesně tím, co jsem v určitou dobu potřeboval. Jednoduchá, nádherně udělaná plošinovka, ze které dýchá slovanský folklór a která staví na krásném a dojemném příběhu. V hlavních rolích zde máme mámu dvou dětí Elišku, které s loučí odkrývá tajemná místa. Upřímně jsem na hru najel ze zvědavosti, ale neuvěřitelně si mě získala, protože, dámy a pánové, tohle je skutečně vyšívaná hra, a v tomto případě byla i mně vyloženě na míru. Krásná hudba, sympatický humor, a celkově, byť v krátké ukázce to napětí je, z ní čiší ta krásná letní česká zahrádkářská pohoda, a to já v tenhle začínající chladný podzim tuze rád.
Zdroj: Attu Games
Sacred Earth - Reverie / Sacred Start Team, VisuStella
Poslední dobou mě neskutečně fascinuje žánr JRPG. Takže když jsem viděl ukázku na Sacred Earth, ani jsem moc nečetl, o čem bude, a rovnou jsem po ní skočil. Jak jsem tedy byl překvapený, že se si z JRPG vzala jen něco, ale že je to neskutečně vytuněná vizuální novela, si asi dovedete představit. Nicméně právě tohle kouzlo si mě velmi získalo. Zvláštní kombinace dungeon crawleru, jako je Potion Permit, s hromadou barev, akce a velice propracovanými bojovými sekvencemi. Tedy na vizuální novelu. Barvy, animované kočky holky, prsaté elfky, sympatický hlavní hrdina a víceméně taková falešná záchrana světa. Inspirace klasikou, okořeněná moderním herním stylem, není co řešit. Už nyní vcelku povedená, s nenáročným ovládáním, velmi přímočará. Problémem snad je, že vyjde až v druhém kvartálu 2025, ale to se dá zvládnout.
Zdroj: Sacred Start Team, VisuStella
Milan Koubský
The Stone of Madness / The Game Kitchen
Izometrická stealth adventura odehrávající se v blázinci uprostřed hor v 18. století, ze kterého musíte utéct. Na první pohled mi hra připoměla Commandos, až na to, že je lineární a hrdina nemá zbraň. The Stone of Madness je okořeněn nadpřirozenem, neboť vám kromě hlídačů stojí v cestě i duchové a do toho hrdina magoří z nalezených mrtvol. Je to klasická stealth okořeněná adventurními prvky a dialogy. Hra je stylizovaná do ručně kreslené grafiky, která sice z ptačí perspektivy tolik nevynikne, ale můžete si ji ještě užít v animacích. The Stone of Madness bohužel neobsahuje dabing ve hře, zato je zasazen do neokoukaného prostředí a doby. Útlocitné povahy mohou být také v klidu, díky použité stylizaci je násilí dost abstraktní a vyžaduje představivost. The Stone of Madness stojí za vyzkoušení, potenciál má.
Zdroj: The Game Kitchen
Miroslav Libicher
Gravelord / Fatbot Games
Slovenský boomer shooter Gravelord jsme vám představili zhruba před dvěma měsíci. Autoři z Fatbot Games tehdy slibovali starosvětský design inspirovaný Quakem, zábavný systém upgradů a sebereflexivní humor. Že bych se u hraní zrovna plácal do kolen, to upřímně říct nemůžu. Ale v jiných ohledech byla moje očekávání naplněna. Level design je v dobrém slova smyslu zapeklitý, postavený na hledání klíčů a orientaci v prostředí. Akce je příjemně svižná, byť doufám, že se ještě zapracuje na animacích zbraní i nepřátel. Hodně se mi líbí výtvarné zpracování hry. Někomu připomíná Borderlands, já v něm ovšem pořád vidím spíš oživení a modernizaci vzhledu, který mnoho first-person stříleček mělo v období kolem přelomu tisíciletí. Na vydání plné verze, jehož datum zatím nebylo specifikováno, se rozhodně těším.
The Precinct / Fallen Tree Games
Jako každý rok je Next Fest plný projektů, které jsou na pohled zcela amatérské, technicky sotva funkční a designově nevyladěné. Izometrická příběhová akce The Precinct mezi nimi ční, neboť se prezentuje demem, které je zpracované velmi profesionálně navzdory tomu, že jde teprve o pre-alfa verzi. Vývojáři předtím vydali podařenou akci American Fugitive, takže nijak nepřekvapí, že jejich novinka je rovněž jakousi variací na první dva díly série GTA. Tentokrát jste ovšem v roli policisty, který se protlouká hříšnou Amerikou 80. let. Atmosféra neo-noirových filmů je cítit za každým rohem a akce je zábavná. Uvidíme, jak na tom bude hotová hra, která bude muset pozornost hráčů udržet déle než jen v řádu desítek minut. Vyjít by měla ještě v tomto roce.
Captain Blood / Seawolf Studio, General Arcade
Při hraní dema jsem si říkal, jak se někomu povedlo udělat rubačku, která grafikou i designem naprosto věrně vystihuje, jak tento žánr vypadal zhruba na přelomu šesté a sedmé konzolové generace. Až později jsem si pořádně přečetl popisek a zjistil, že před sebou nemám vydařené retro, ale autentickou starou hru vyvíjenou ještě pro původní Xbox. Původně měl projekt inspirovaný dobrodružnými romány Rafaela Sabatiniho na starosti ruský tým Akella, který chtěl navázat na své předchozí pirátské tituly. Vývoj se ale dostal do vážných problémů a nakonec byl zrušen prakticky těsně před dokončením. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se Captain Blood chytne u moderních hráčů. Z dema působí kompetentně, ale zároveň je na každém kroku cítit jeho poplatnost již přežitým trendům.
Jan Pinc
CLONY / YORUROJI
Na rozehřátí nabízíme nejnovější z nesčetných variací Sokobanu. CLONY se tentokrát odlišují tím, že svou kostku můžete několikrát za úroveň naklonovat. Vaše kopie se poté pohybují všechny najednou a je pouze na vás, jak je synchronizovaně dostanete na všechna cílová tlačítka. Nic, co bychom už neviděli jinde, ale grafika i soundtrack jsou celkem úhledné – a navíc se podobné hry vyznačují onou návykovou smyčkou, co vás nutí spouštět další a další levely.
CLONY by mělo vyjít ještě tento měsíc, v říjnu 2024.
Jazzhands / Amber & Toby
Pár let zpátky jsem recenzoval emotivní záležitost Before Your Eyes, která se ovládala pomocí mrkání do webkamery. Jazzhands se ovládání kamerou drží také, ale spojuje ho s rytmickou hrou, což vše dělá ještě o řád divnější.
Váš hrdina Mojo je pařmen s jediným cílem – šířit funk všude, kde se objeví. Jakmile roztancuje celý svět a naše planeta mu začne být malá, je čas vyrazit s pozemskými beaty do vesmíru. To provádíte tím, že podle pokynů na obrazovce děláte různá gesta a co nejlépe dodržujete rytmus hudby, abyste měli pořádný bodový zisk. Detekce gest navíc není úplně bezchybná a z hraní vás velice rychle začnou bolet ruce, takže to není tak lehké (a tak nudné), jak by se mohlo zdát.
Jazzhands zatím žádné datum vydání nemá.
SISYPHE / Lucas Ljunggren
Ne každý ví, čím se provinil Sisyfos (myslel si, jak není chytrý ve srovnání s bohy; klasika), ale každý si pamatuje, jaký byl jeho trest. Je přitom až zarážející, kolik vývojářů tento příběh očividně nepochopilo a inspirovalo se jím pro vývoj videoher, které už z definice mají být zábavné.
SISYPHE vás postaví do role krychle, která se pinocchiovsky snaží stát opravdovou koulí. Valíte se tak do nekonečných kopců, zdoláváte překážky a postupně z vás odpadávají ostré rohy, aby vám odemkly nové možnosti pohybu. Nejde však o žádnou hardcore plošinovku, spíše o rozjímavou záležitost s abstraktním pozadím a pohodovou hudbou. Musíte si představovat, že vaše krychle je šťastna.
SISYPHE by měl vyjít v poslední čtvrtině roku 2024.
Petra Svobodová
Incantation / Softstar Entertainment
Pokud jste milovník hororů a znáte film s názvem Incantation, máme pro vás dobrou zprávu. Vývojáři z Softstar Entertainment se rozhodli, že jej převedou do herní adaptace z pohledu první osoby. Můžete se tedy těšit na strašidelný příběh hrůzy a tajemství adaptovaný do herní podoby, která je neméně děsivá. Děj titulu se odehrává v prokleté vesnici Chen, v níž se v roli matky ujímáte pátrání po své dávno ztracené dceři. Prostředí vesnice je velmi živé a zároveň působí velmi tíživým dojmem. Kromě hmatatelného šílenství a strachu existuje ve vesnici navíc tajemná síla, která přivádí lidi k šílenství. Společně s hlavní představitelkou tak pečlivě prozkoumáváte každou píď vesnice, abyste našli co nejdříve svou dcerku. Těšit se můžete jak na chytré hádanky, tak i na quick time eventy, stealth akci a děsivý příběh na pozadí. Kvůli neustálé hrozbě si však dobře hlídejte záda, neboť nebezpečí může udeřit téměř odkudkoliv. Demo nabízí rozhodně několik skvělých lekaček, u kterých se vám skoro zastaví srdce.
The Scourge / Rare Reversee, Beaztek
Demo The Scourge nám přináší pohlcující, strašidelný zážitek hororově logického RPG, které v sobě mistrovsky propojuje městské legendy Saigonu z devadesátých let a osobní tragédii hlavního představitele. Od samého začátku vás tento titul zaujme svým bohatým příběhem, jenž propojuje srdečné vyprávění se směsí psychologického hororu. Hlavní představitel využívá lucidního snění, aby zjistil pravdu o smrti své rodiny. Společně s ním tak procházíte jeho temnými nočními můrami a roztříštěnými vzpomínkami, které stírají hranici mezi realitou a iluzí. I tento hororový titul nabízí řešení hádanek, a nejen to. Všechna rozhodnutí, jež v průběhu hry uděláte, mají své důsledky, které zjistíte bohužel až na konci. Díky tomu si budete moci tento titul zahrát vícekrát, abyste odhalili úplně vše. Dobrou zprávou je, že titul vyjde už 23. října tohoto roku.
Tenebris Somnia / Andrés Borghi, Saibot Studios
Pokud jste fanoušci klasických survival hororů, jako jsou například Resident Evil či Silent Hill, nenechte si rozhodně ujít tento zajímavý počin. Tenebris Somnia totiž přináší mrazivý zážitek, který spojuje žánr survival hororu s retro 2D estetikou připomínající NES. Společně s hlavní hrdinkou jste vrženi do strašidelného světa plného složitých hádanek a děsivých stvoření. Pixel art v této hře vzbuzuje nostalgii a zároveň poskytuje patřičně znepokojivou hororovou atmosféru. Čím se však odlišuje Tenebris Somnia od ostatních? Je to využití hrané kinematografie. V klíčových momentech vyprávění se dočkáte působivých hraných sekvencí, v nichž hrají opravdoví herci z profesionálního filmového štábu. Díky tomu titul hravě osloví jak nostalgické hráče, tak i nováčky. Titul prozatím nemá uvedeno datum vydání, a proto si ho nezapomeňte přidat na svůj seznam přání.
Tituly, které se nevešly do užšího výběru, ale stojí za váš čas
AI Limit
Bloodcrave
Fast Food Simulator
Filter
Floralis
Karma: The Dark World
Rainchaser
Rift of the Necrodancer
Virballs
Whispers of the Eyeless
Youth Northbound