Hvězdná pěchota, v originále Starship Troopers, americký akční snímek, od kterého nikdo moc nečekal, a přesto se stal kultovním filmem v žánru sci-fi. Snímek natočil v roce 1997 režisér Paul Verhoeven podle stejnojmenného románu od amerického spisovatele Roberta A. Heinleina (autor románu Sirotci oblohy, který inspiroval vývojáře izometrického RPG Colony Ship) z roku 1959. Příběh se odehrává ve 23. století a sleduje protagonisty ztvárněné dnes již věhlasnými hereckými jmény jako Casper Van Dien, Dina Meyer, Denise Richards, Jake Busey, Neil Patrick Harris, Patrick Muldoon a Michael Ironside. Starship Troopers: Extermination je kooperativní FPS, která kombinuje prvky akční střílečky s mechanikami tower defense a zasazením do světa Starship Troopers.
„Služba garantuje občanství.“
Za titulem Starship Troopers: Extermination, který je momentálně ve stádiu předběžného přístupu, stojí vývojářské studio Offworld Industries. Rozhodně se sluší zmínit, že se jedná o plně licencovaný titul. Svět Starship Troopers jste mohli nedávno okusit v podání RTS Starship Troopers: Terran Command, kde jste se ujali role velitele čety vojáků. Starship Troopers: Extermination vás v tomto ohledu vrhá přímo do akce.
Příběh Starship Troopers: Extermination je zatím velmi prostý. Hlubinná těžařská kolonie na planetě Valaka, pod označením PE-59, byla zdecimována Arachnidy. Jste součástí úderného týmu, který byl vyslán, aby dostal území zpět pod kontrolu. Příběh není nijak zvlášť hluboký a hratelnost je prakticky o objevení se na spawnu spolu s dalšími patnácti hráči, splnění úkolů a následné extrakci. Najednou může být v jedné hře až šestnáct hráčů, a i když jste rozděleni na jednotlivá družstva, hrajete všichni spolu proti hordám velkých agresivních brouků řízených AI. Jedná se tak o FPS PVE titul, který je postaven na likvidaci nepřátel, plnění úkolů v rámci zvoleného režimu a také již zmíněných mechanikách tower defense.
Předběžný přístup nabízí dva možné herní režimy, tedy spíše dva typy misí. Prvním je Assault & Secure (AAS), kde máte rychlejší a mobilnější sadu cílů a musíte obsadit a udržet různé body v různých částech mapy. Typickým cílem je například aktivovat a hlídat rafinerie rudy, jež naplní přepravní tank, který pak musíte doprovodit zpět na základnu. Druhým je ARC Slam, který je možné hrát, až dosáhnete Ranku 5 v kariéře. V tomto typu mise je primární cíl stále na jednom místě, zatímco vy těžíte suroviny na specifických místech mapy, abyste ARC udrželi v provozu. V tomto typu se také více projevuje mechanika tower defense, protože kolem ARC musíte postavit důkladnou obranu.
Nemusíte se však obávat, že byste v jednom typu mise byli ochuzeni o něco, co je v tom druhém. Oba typy misí končí velkým finále, kdy musíte ubránit hlavní cíl před masivním náporem Arachnidů, který kombinuje všechny dosavadní druhy nepřátel ve hře. Vaším cílem je odolat náporu a poté se dostat do extrakční oblasti, kde na vás bude čekat transportní vesmírná loď.
„Mám jen jedno pravidlo! Kdo bojuje, nepřestává! Když utečete, zastřelím vás!“ – Jean Rasczak
Kariérní režim zahrnuje tři herní třídy, v nichž se vám postupně zpřístupňuje lepší vybavení v rámci toho, za kterou ze tříd hrajete. Můžete hrát za Huntera, Bastiona a Operatora, což jsou názvy pro klasické herní třídy Assault, Defender a Support. Jak již názvy napovídají, Hunter se specializuje na přímý boj, má útočnou pušku, která může být modifikována na odstřelovací pušku, a na zádech má jetpack, se kterým se můžete dostat na vyvýšená místa. Bastion je vybaven lehkým kulometem (taktéž je možné otevřít několik variací) a může kolem sebe rozložit ochranný kruhový štít. Je trochu škoda, že o tento štít nelze opřít kulomet pomocí dvojnožky, která je na zbrani znázorněna (to ostatně nejde nikde). Operator je pak klasický support, který umí léčit své spolubojovníky a případně je „zvednout“, než vykrvácí.
Každá ze tříd má také vybavení, které umožňuje budování základny. Systém budování základny je velmi jednoduchý a přehledný. Můžete budovat bunkry, zdi, strážné a dělové věže nebo střílny, které můžete následně vy (nebo parťáci) přímo obsluhovat. Všechno je navíc velmi intuitivní, což se hodí hlavně v případech masivních útoků, kdy brouci proráží jednotlivé zdi a vy potřebujete rychle reagovat. Během této fáze se spíše budete potýkat s problémy z řad samotných hráčů, kteří nemají zkušenosti s žánrem tower defense nebo jsou nováčci přímo v Starship Troopers: Extermination. Několikrát se mi stalo, že jsme s týmem dobře rozmístili útočné věže, načež jsme byli zastavěni velkými zdmi, které postavili jiní hráči. Případně byl postaven bunkr, do něhož jiný hráč prakticky zabránil přístup, když kolem (v dobré víře) rozestavil bedny s municí. Někteří hráči také využívají systém „ping“ skoro na všechno, co vidí, namísto toho, aby jej použili na silné brouky, kteří chrlí projektily, nebo na místa, kde je prolomena obrana. Mechanika „pingu“ jinak funguje dobře.
Svět Starship Troopers: Extermination vás zaujme
Po vizuální stránce by se dalo mluvit o líbivém díle, které dokáže v určitých situacích nabídnout skvělou podívanou a opravdu dokáže vtáhnout do děje a do světa Starship Troopers. Onen fakt, který tomu nahrává, je bez pochyb již zmíněná licence, v rámci níž jsou použity názvy, označení i grafické prvky z původního filmu. Titul odkazuje na původní film z roku 1997 snad vším, a to nejen vybavením, loděmi a nepřáteli, ale i zpravodajskými bulváry, které hrají před každým novým zápasem.
Umělá inteligence brouků, je průměrná v tom smyslu, že brouci dělají, k čemu byli stvořeni. Vrhají se tedy na všechno živé v okolí. Při závěrečné fázi se snaží dostat k hlavnímu cíli a zničit jej. Nepřátel je zde zatím pouze pět typů (Drone, Warrior, Gunner, Grenadier a Tiger Elite). Grafické znázornění je však působivé a musím říct, že opět v určitých situacích dokáže hra rozhodně zaujmout. Trochu horší je, když hrajete během písečné bouře nebo v noci. Zde je viditelnost opravdu velmi slabá, a to i přesto, že máte automaticky zapnutou svítilnu. V noci je pak přehlednost opravdu mizivá a některé zbraně, jako je třeba optika na odstřelovací pušce, je vám vyloženě k ničemu. Není zde bohužel ani možnost v rámci výstavby základny postavit nějaké světlomety, což by v tomto ohledu hru rozhodně oživilo. Tyto různé podmínky ovlivňuje mechanika MUTATOR, která po určitém časovém intervale změní podmínky pro nadcházející hru. To má za následek, že žádná hra není stoprocentně totožná a přidává tak body ke znovuhratelnosti.
Během hraní se sem tam objeví i nějaký ten bug, kvůli němuž se vy nebo brouci zaseknou o texturu. Slabší je to také s optimalizací, která by rozhodně potřebovala vyladit.
Ozvučení je na slušné úrovni, ale je znatelné, že se jedná o předběžný přístup. Různé efekty fungují dobře, ovšem se zvukovými projevy vojáků je to horší. Respektive stále slyšíte, jak hrajete pouze za ženského bojovníka.
Starship Troopers: Extermination je povedená PVE kooperativní FPS, která elegantně kombinuje prvky střílečky s mechanikami tower defense. Budování základny a následná obrana specifických cílů dodává hře určitý náboj, a to i přesto, že je v tomto stádiu předběžného přístupu koncept velmi jednotvárný a lehce chudý. Titul má rozhodně skvělý potenciál, který dokáže zaujmout a fanoušky tohoto univerza rozhodně nadchne, a to i přes určité nedokonalosti.