Lidé mezi sebou bojovali již od nepaměti a za tu dobu válčení prošlo velkým vývojem. V moderním vedení boje se spoléhá na jiné metody než před několika desítkami let. Vládnou moderní technologie, vybavení, zbraně a vojáci se na bitevních polích střetnou jen zřídka, ale když už, tak to stojí za to. Squad je MMO FPS, ve které okusíte úskalí moderní války na vlastní kůži.
zdroj: Offworld
Od moddingu k plnohodnotné hře
Za titulem Squad, který odráží pojetí moderního boje v PvP hře, stojí vývojářské studio Offworld. Squad je MP FPS titulem, který vychází z modifikace Project Reality pro Battlefield. Znalým hráčům je pak zřetelná inspirace tituly jako Battlefield a Insurgency: Sandstorm nebo sérií ARMA od Bohemia Interactive. Titul odstartoval svou cestu již v roce 2015, kdy byl uveden do předběžného přístupu a za dobu do „ostrého vydání“ v roce 2020 prošel celou řadou změn. Ze začátku se jednalo o prostou multiplayerovou FPS s pár mapami a režimy, jejichž hratelnost nebyla nejlepší.
Mezi tituly své kategorie má Squad určitou konkurenci právě ve zmíněných titulech. Hry jako Call of Duty sází na akci v podobě rozsáhlých map (Battlefield) nebo menší lokace s pěchotními boji (Call of Duty) spolu v kombinaci s prvkem arkády. V těchto hrách můžete provádět šílené kousky, třeba vyskočit z vrtulníku nebo letadla, pistolí zastřelit nepřítele v jiném letadle a následně naskočit zpět do vašeho padajícího stroje. Případně jet tankem, ze kterého budete za jízdy vyskakovat a nastupovat, házet granáty po okolí, následně skočíte zpět a odjedete pryč. Zmíněná ARMA jde pak cestou hratelnosti a zábavy v reálném duchu, kdy můžete dělat to, co by bylo možné i v reálném světě na reálném bojišti. ARMA je tak vhodná pro hardcore hráče, kteří milují nesmlouvavou hratelnost, kdy jeden zásah do hlavy je stejně jako v reálném světě smrtící. Namísto toho, abyste k zabití nepřítele do něj museli vypálit celý zásobník útočné pušky a onen nepřítel měl perk, se kterým ještě může chvíli na zemi střílet (CoD).
Určitým kompromisem je Insurgency: Sandstorm, vedle kterého by se dal zařadit titul Squad. Insurgency: Sandstorm se odehrává, jak již název napovídá, hlavně na Blízkém východě, Squad zahrnuje kromě Blízkého východu také Asii, Evropu a Ameriku.
zdroj: Offworld
Squad sází primárně na kooperaci v týmu
Titul nenabízí žádnou kampaň a jedná se tak (kromě tutoriálu) o čistě multiplayerovou hru. V tutoriálu se naučíte základy, včetně seznámení se s dostupnou bojovou technikou a zbraněmi, pak už je to na vás. Tedy respektive na vás a na ostatních z vašeho týmu. Standardně jsou dvě znepřátelené strany rozdělené po padesáti hráčích. Po vzoru zmíněných titulů výše máte možnost přidat se k některé z čet, ve kterých může být až devět členů. V tomto ohledu si můžete nicméně i vytvořit soukromou uzamčenou četu tvořenou kamarády.
Není zde místo pro vlky samotáře nebo jednotlivé čety. Můžete tak zkusit samozřejmě hrát, ale záruka úspěchu je mizivá nebo zcela minimální. A to i když máte četu dobře poskládanou, co se týče povolání. Jde o týmovou hru založenou na postupech jako frakce a plnění i dílčích úkolů. Můžete si hrát i podle svého, ale pokud kvůli vaší lehkovážnosti nebo naprostému ignorování ostatních spoluhráčů frakce prohraje nebo zemře mnoho spoluhráčů, můžete být ze hry i vyhozeni.
Tak jako v každé válce, nebo řekněme frakci, i zde jsou různé specializace a princip velení. Jako hráč máte možnost si vybrat z několika povolání nebo rolí, chcete-li.
Nechybí velící a podpůrné pozice, jako je medik, velící pilot či přímo hlavní velitel. Přímé bojové role jsou ambusher nebo třeba rifleman. V podpůrných rolích pak najdete odstřelovače, granátníka nebo kulometčíka či sabotéra. Každá role s sebou nese svou specifickou sadu vybavení a samozřejmě i důležitost a zodpovědnost.
Jsou role, které nejsou určitým způsobem „důležité“ (každá je důležitá) nebo spíše klíčové. Role medika, který může oživovat raněné, specialistů, pilotů, inženýrů, kteří mohou stavět základny, nebo velitele už jsou ale opravdu důležité, tím spíše, že jsou omezeny v počtu na frakci. Velitel je opravdu jedna z klíčových rolí, protože nejen zadává úkoly jednotlivým četám, je zodpovědný za kooperaci a postup napříč válečným územím, ale může zařídit i bombardování oblasti a podobně.
zdroj: Offworld
Po velké mapě pěšky nebo v technice
Squad jako většina her v této kategorii nabízí celkem pestrou paletu současné vojenské technologie. To se netýká pouze vybavení vojáků, ale také vojenské techniky, jako jsou BVP, tanky nebo helikoptéry.
V tomto ohledu se vývojářům povedlo dobře vybalancovat prvek realističnosti s prvkem hry. Tedy používání pozemní a vzdušné techniky vyžaduje určité umění (v případě vzdušné techniky obzvlášť), ale zároveň je vše velmi příjemně zpracované a je znát závan arkády. Ovšem ani zdaleka to nemá co dočinění se zmíněnými šílenostmi jako v Battlefieldu. Tady i obyčejné nastoupení do BVP (bojového vozidla pěchoty) chvilku trvá, a tedy vyskakování a naskakování zde opravdu nehrozí.
Přesto se najde několik lehkých chybek, které nejsou nijak tragické, ale zmínit je musím. Hlavně co se týče hitpointů a jejich výpočtu, zejména na delší vzdálenost.
Ohledně vzdálenosti musím zmínit rozlohu map, které jsou opravdu rozsáhlé. A zde může nastat problém, který nemusí některým hráčům vyhovovat a mnoho hráčů se s tím setká. Rozsáhlé mapy, které jsou skvěle stylizované, problém jako takový nejsou. Problém představuje fakt, že kolikrát se můžete dostat do situace, kdy utíkáte několik minut přes mapu k určitému cíli, jen abyste v půlce cesty nebo těsně před stanovištěm dostali zásah od nepřátelského snipera nebo klidně od zbloudilé střely. To může být dost frustrující, pokud se vám to děje opakovaně. Navíc, pokud nejste zabiti, ale jen zraněni, kulháte, a když není v okolí žádný medik, je vám asi jasné, jak to dopadne.
Dalším faktorem jsou hráči samotní. Squad je multiplayerovka, týmová PvP akce, a tudíž jste odkázáni i na ostatní hráče, tedy jako tomu u her tohoto typu bývá. Pokud chytnete špatné spoluhráče nebo nezkušené hráče, může být hra silně nevybalancovaná a vy prostě budete umírat a umírat. Když se k tomu přidá i nezkušený velitel, špatní piloti a celkově lidi, kteří neznají své role, je zaděláno na problém.
zdroj: Offworld
Hratelnost, která si vás získá
Co se Squad nedá upřít, je celkově dobrá hratelnost v kombinaci s grafikou a ozvučením. Modely zbraní a techniky jsou velmi povedené a celkově se na MP PVP hru jedná o dobrý grafický kousek.
Co však jednoznačně vyniká, je ozvučení. Nejen techniky, ale i zbraní, včetně výbuchů a výstřelů. Při hře máte pocit, že se nacházíte opravdu na bitevním poli, protože z dálky slyšíte hluk střelby nebo výbuchy. V tomto ohledu to působí celé opravdu povedeným dojmem. A ještě lepší zážitek, který prohlubuje atmosféru, je, když běžíte svou cestou, z dálky slyšíte hluk střelby a najednou kolem vás dopadne pár zbloudilých střel z pušky.
Squad je bezpochyby skvělým zástupcem na poli taktických PvP FPS titulů, který kombinuje příjemnou hratelnost s ohledem na realističnost a pojetí moderní války. Pokud hledáte kompromis mezi arkádovostí a hardcore stylem, pak je Squad přesně pro vás. Pokud hře prominete pár drobných technických chybek a máte rádi hru v týmu, nezklame vás.