Kanadské vývojářské studio Compulsion Games, známé svými atmosférickými a narativně bohatými hrami jako Contrast a We Happy Few, se pustilo do dalšího ambiciózního projektu s názvem South of Midnight. Tato akční adventura z pohledu třetí osoby vás zavede do hlubin amerického Jihu. Zde se mísí realita s mýty, folklor s temnotou a mladá Hazel se zde stává nadějí pro městečko Prospero. S jedinečným vizuálním stylem inspirovaným stop-motion animací a slibným bojovým systémem založeným na textilním řemesle, totiž titul vzbuzuje mezi hráči velká očekávání. Pojďme se tedy v této recenzi ponořit do světa South of Midnight a společně se podívat na jeho výhody a nevýhody.
Příběh protkaný vzpomínkami a mýty
Příběh South of Midnight se odehrává v městečku Prospero, které momentálně sužuje ničivý hurikán. Tato ničivá živelná katastrofa strhne Hazelin dům do řeky i s její maminkou uvnitř. Následkem toho je dívka vtažena do světa jižanské gotiky, kde vzpomínky ožívají a mýtické bytosti se stávají realitou. Po návštěvě babičky Bunny se stává navíc Tkalkyní, osobou s magickou schopností spojovat přetržená pouta a léčit zraněné duše. Její cesta za záchranou matky a ochranou rodného města se též stává cestou jejího sebepoznání.
Titul je zasazený na americký Jihu, s jeho bohatou historií, folklórem a kulturou, která dodává příběhu jedinečný a podmanivý nádech. Co autoři před vydáním slibovali, to i splnili. Vy se díky tomu tak můžete podívat na zaplavená pole, zrádné bažiny i apalačské vrcholky, přičemž každá z těchto lokací nabízí jiný typ biomu. Těšte se tedy na rozmanité a vizuálně působivé prostředí, které odráží temnou krásu a mystiku této části světa. Opravdu je čím se kochat.
Hazel, Sumec a stigmata minulosti
Hazel, hlavní protagonistka tohoto příběhu, se jeví jako silná a odhodlaná mladá žena. Kromě ztráty matky se musí vyrovnat s nově nabytými schopnostmi a tíhou rodinného dědictví. Její proměna v Tkalkyni ji nutí čelit nejen vnějším hrozbám, ale i jejím vlastním vnitřním démonům.
Výraznou postavou hry je i mluvící Sumec, který figuruje jako Hazelin průvodce, společník a vypravěč příběhu. Jeho přítomnost zajišťuje humor a vhled do světa mýtů a legend, který společně s ní postupně poznáváte.
Kromě ústřední dvojice se v South of Midnight setkáte s celou řadou dalších postav, jejichž osudy jsou propojeny s tragickou minulostí města Prospero. Po cestě sbíráte do lahve fragmenty vzpomínek, takzvané ozvěny, díky nimž odhalujete jednotlivé osudy místních lidí a tvorů. Jedná se o tragické příběhy, díky nimž se lidé nebo zvířata proměnily v agresivní monstra. Z většinou z nich budete muset svést i nelítostný souboj. Vyléčení těchto příšer vyžaduje sesbírání a následné prožití těchto ozvěn, což přináší hluboký a velmi emotivní zážitek.
Nestvůry a bossové – temné projevy zkázy
Nepřátelé v South of Midnight jsou označováni jako „haints“, jedná se o projevy negativní energie a zkaženosti. Mají mnoho podob a každá z nich vyžaduje jiný přístup. Klíčem k poražení těchto nestvůr je správné využití Hazeliných magických schopností a adaptování se na silné a slabé stránky těchto příšer.
Rozmanité druhy nepřátel představují jedinečné výzvy a zkoušky pro Hazeliny schopnosti. Střetnutí s velkými bossy, kteří ztělesňují ty nejtemnější a nejničivější síly, jež ohrožují Prospero, jsou ikonické. Ať už bojujete s bájným Rougarou, pavoučicí Molly nebo s obřím krokodýlem, vždy se jedná o naprosto unikátní zážitek, který ovšem není vždy lehký. Souboje s bossy jsou hodně podobné těm v soulslike hrách.
Zdroj: Compulsion Games
Tkadlena a splétání osudu
Hazel jakožto Tkalkyně disponuje unikátními schopnostmi, které vycházejí z textilního řemesla. Mezi její nástroje patří vřeteno a tkalcovské háky, které slouží jak k boji, tak k překonávání překážek. Bojový systém je navržen tak, aby kladl důraz na přizpůsobení se různým typům nepřátel a využití magických dovedností k získání převahy v boji.
Rychlý a pohotový souboj má stát na řetězení útoků a zasazování přesných úderů. Můžete tak využívat tkaní nejen k obraně, ale i k útoku. Dále může očarovat předměty a překonávat environmentální překážky pomocí plachtění či skákání po uzlech z vláken. Kromě toho může hrdinka pomocí vláken ovládat i svoji dětskou panenku Krutona. Ten díky svému malému vzrůstu může prohledávat nory, bojovat v boji po boku Hazel a dokonce ho můžete házet na místa, kam byste se jinak nedostali.
Zdroj: Compulsion Games
Velká tapisérie, vlákna a stigmata
Koncept Velké tapisérie je klíčový pro pochopení světa South of Midnight. Představuje tkanivo osudů a vztahů, které spojuje všechny bytosti a místa v tomto jižanském městě. Tragédie, které postihly městečko, způsobily trhliny v této tapiserii, a Tkalkyně je povolána, aby je opravila.
Oprava vláken Velké tapisérie spočívá v prožití a pochopení ozvěn minulosti a napravení chyb a křivd, které vedly k vytvoření stigmat. Stigmata, která se objevují na postavách a místech, jsou v podstatě jizvy po těchto trhlinách, a Hazel tak musí rozmotávat složité sítě minulosti, aby je znovu zacelila.
Prozkoumávání, boj a rozmotávání
South of Midnight v sobě kombinuje prvky akční adventury s důrazem na průzkum, boj a řešení environmentálních hádanek, které jsou opravdu jednoduché. Příběh je rozdělen do čtrnácti kapitol a nabízí čtyři různé obtížnosti plus jednu, kde si sami můžete upravit náročnost jednotlivých výzev.
Prozkoumávání světa vás odměňuje sbíráním ozvěn, které odhalují příběhy z minulosti. Dále získáváte magické chmýří, za něž vylepšujete své schopnosti Tkalkyně, nebo si můžete navýšit zdraví. Boj vyžaduje rychlé reakce, strategické využití Hazeliných schopností a umění kombinovat útoky, aby měli co nejdrtivější dopad na nepřítele.
Máte možnost plachtit po obloze na éterickém kluzáku za doprovodu mluvícího Sumce. Jedná se o otevřený svět, v němž hledáte tajemné úkryty, skryté lokace s chmýřím nebo dokumenty, které odhalují další temná tajemství místních obyvatel.
Zdroj: Compulsion Games
Jižanská gotika ožívá
Jedním z nejvýraznějších aspektů South of Midnight je jeho vizuální styl inspirovaný stop-motion animací. Lehce trhané pohyby a ručně vytvořené rekvizity vdechují každé postavě a prostředí jedinečnost a osobitost. Autoři se snažili vytvořit dojem, že hrajete animovaný film, což dodává hře na jejím nepopiratelném šarmu. Najdete zde spoustu lokací, u kterých se budete kochat přírodou a jejím okolím. Na své cestě narážíte i na zvířátka od králíků a želv, přes aligátory až po majestátní jeleny.
Také hudební doprovod čerpá inspiraci z kultury amerického Jihu a dotváří tak příslušnou atmosféru. Lyrické písně a melodie podtrhují emotivní vyprávění a dodávají hře hloubku a autentičnost. Za hudbou stojí autor Olivier Derivière. Mezi moje osobně nejoblíbenější skladby patří Two-Toed Tom, Benjy a Life Is a Fight To Be Won.
South of Midnight je vysoce ambiciózní a originální projekt, který má rozhodně potenciál stát se dalším úspěchem studia Compulsion Games. Kombinace poutavého příběhu, unikátních postav, originálního bojového systému a jedinečného vizuálního stylu vytváří slibný mix, který jistě osloví široké spektrum hráčů. Titul přináší pohled do světa jižanské gotiky a pracuje s bohatou historií a folklorem příslušného regionu, což dodává hře na hloubce a autentičnosti. Koncept tkaní osudu a léčení zraněných duší se navíc stará o hluboký a emotivního zážitek.