Soulmask art

Soulmask – síla kmene

8. 12. 2024
Zdroj náhledu: CampFire Studio

Není žádným tajemstvím, že různé kultury a uskupení (nejen) v dávných dobách dávaly svým bohům obětiny. Výjimkou nebyly ani lidské oběti. Mohlo se jednat o prosbu bohům v případě, kdy kmen sužovala nemoc, sucho, hladomor a jiné pohromy. Nezřídka se stávalo, že jako oběti bohům posloužily zajatci. Jsou dochovány záznamy, kde se jedinec přihlásil dokonce dobrovolně jako výraz uznání, odhodlání a kmenového smýšlení. V Soulmask se rozhodnete postavit se vůli svého kmene a nestát se pouhou obětinou nenasytných bohů.

zdroj: CampFire Studio

Když kmenová rada rozhodne…

Soulmask je sandboxová hra se survival prvky, která je momentálně ve fázi předběžného přístupu. Za titulem stojí vývojářské CampFire Studio pod taktovkou vydavatelské společnosti Qooland Games. Ve své podstatě se jedná o kombinaci několika herních mechanismů, žánrově se pak jedná o craftingové RPG z pohledu třetí osoby se survival prvky. Titul je zároveň zaměřen na kooperaci a nabízí prvky PvE a PvP. Celkovým konceptem a hratelností se pak hra velmi podobá titulům jako Valheim, Conan Exiles, Ark nebo Enshrouded.

Příběh v tomto stádiu není nijak zvlášť hluboký a vzhledem k tomu, že se jedná hlavně o online zábavu, se to ani neočekává. Děj začíná cutscénou, která zobrazuje útěk od vašeho původního kmene, který se vás snaží obětovat při rituálu. Při útěku naleznete tajemnou a na první pohled děsivou masku, která se vám sama přichytí na obličej. Tohle je začátek vaší cesty v nehostinném a nebezpečném světě kmenů, lovců a tajemna.

Začátek hry je pak typický pro hry tohoto žánru. Tedy vytvoříte si postavu, kterou si můžete celkem hezky navrhnout dle svých představ. Nutno zmínit, že tvorba postavy, co se týče tvaru těla, je opravdu pestrá a nabízí možnost vytvořit si útlou sportovní postavu lovce nebo třeba i kypré ženské tvary.

Následně se už nacházíte uprostřed herního světa, který je rozdělen na různé biomy, od zalesněných pralesů až po zasněžené hory. V rámci biomů nechybí ani odlišné povětrnostní podmínky, počasí, různá stvoření a předměty, které se také liší. A jistě již tušíte správně, každá z oblastí nebo biomů, které můžete napříč rozsáhlým světem prozkoumávat, se liší i svou obtížností.

zdroj: CampFire Studio

„Jeden za všechny, všichni za jednoho“

Soulmask je hlavně o spolupráci s vašimi kmenovými příslušníky, které můžete nalézt všude po světě, nebo se můžete spřátelit přímo s některým rozvětveným kmenem. Vhodné využití AI příslušníků není sice vyloženě klíčovou záležitostí, ale je to jeden z hlavních prvků, na kterém titul staví. Každý z těchto příslušníků má jiná specifika, silné a slabé stránky a tak se i hodí do různých biomů a na různé práce. Silné bojem zocelené příslušníky můžete vyslat na válečnou výpravu, zatímco jiní pro vás budou shánět suroviny a materiál. Aspekt kmenových příslušníků je také dobrým způsobem, jak mít pocit, že nejde jen o vás, ale také o dobro kmene jako komunity. Na průzkum si můžete vzít k ruce až tři příslušníky, což se hodí hlavně pro určitý pocit jistoty při soubojích, i když každá ztráta je oslabení pro kmen. Kmenoví příslušníci mají kromě jiného i své vlastní osobité (náhodné) dovednosti a schopnosti, které mění jejich fungování, a sluší se zmínit, že někteří jsou opravdu užiteční jedinci, které ztratit prostě nechcete.

Užitečná napříč biomy může být také divoká zvěř, která se dá využít jako hospodářská zvířata nebo jako dopravní i bojový prostředek. To se týká hlavně obrovských mamutů, na jejichž hřbetu můžete mít vybudovaný posed s podlahou pro několik lidí. To se hodí třeba k vrhání oštěpů na nepřátele pod vámi.

V tomto ohledu se sluší zmínit PvE a PvP prvky, protože spolupráce se zakládá i na tomto aspektu. Můžete si vybrat, zda budete hrát na PvE, nebo PvP serverech, případně můžete hrát plně sólo offline. Nicméně koncept hry je opravdu silně navržen na kooperaci s ostatními hráči a samotný svět k tomu také vede.

zdroj: CampFire Studio

Soulmask nabízí velmi povedený systém levelování

Vaše postava, jak už tomu tak bývá, v ničem nikterak zvláště nevyniká. Kmenoví příslušníci jsou tak v drtivé většině díky vyšším dovednostem lepší (ze začátku). Tajemná maska vám téměř libovolně umožňuje mezi jednotlivými příslušníky „přeskakovat“ z jednoho na druhého a měnit tak, za koho můžete v danou chvíli hrát. Z tohoto pohledu pak můžete mít chvílemi pocit, že hlavní hrdina je spíše ona tajemná maska než osoba, která ji nosí.

Jedním z povedených prvků hry je systém levelování, který je dobrý a plynulý. Začínáte nazí a k lepšímu vybavení se musíte prostě propracovat a získávat tak znalosti a zkušenosti. Až se dostanete do úrovně, kdy skolíte svého prvního bosse, budete mít pocit zadostiučinění, protože to opravdu není jen tak. A to s sebou nese první možný negativní oříšek.

Abyste ve hře měli nějaký pořádný progres, je k tomu zapotřebí věnovat jí dostatek času. I když máte stále co dělat, důraz na věnovaný čas je znát a mohl by se přirovnat k MMORPG. Během věnovaného času nebudete mít pocit promarněné minuty, protože když nesbíráte materiál, vyrábíte předměty nebo stavíte tábor, případně se snažíte získávat nová přátelství nebo se připravujete k boji.

Vaše činnosti se nesou ruku v ruce s dovednostmi a technologickými stromy, které nabízí pestrou škálu možností, jak se zaměřit na váš herní styl a na činnosti, které vykonáváte. Jedná se o poctivé RPG prvky, za které by se nemusely jiné RPG tituly stydět. Získávání XP není zároveň vázáno na jednu konkrétní činnost, takže nejste nuceni dělat jednu konkrétní věc pro obecný postup.

Jak budete postupně budovat své obydlí, budou se u vás postupně zastavovat nahodilí kolemjdoucí, z nichž se, pokud jim to dovolíte, postupně stanou vaši kmenoví příslušníci. Budování je bohužel určitým způsobem další prvek, který je alespoň v tomto stádiu lehce záporný. Během budování jsem narazil na různé bugy, kdy některé textury neseděly, jak měly, nebo se sem tam propadly. Věřím, že to je v rámci předběžného přístupu, ale zmínit to musím. Budování není zároveň tak hluboké jako ve Valheim i přesto, že je k dispozici spousta dekorací a předmětů.

zdroj: CampFire Studio

Není míru bez boje

Přišel čas si něco říci o hratelnosti a boji. Jak jsem zmínil, hrajete z pohledu třetí osoby a tomu odpovídá jak pohyb, tak boj. Animace pohybu a soubojů působí v některých případech poněkud kostrbatě, až strnule. V nahodilých případech můžete mít pocit, jako by se postavy mezi určitými pohyby nebo postoji lehceteleportovaly. Není to sice nějak závažné, ale pokud to budete vídat xx hodin, může vám to začít vadit.

Souboje jsou oproti tomu celkem zábavné a nabízí příjemnou mlátičku. Samotný soubojový systém nejlépe charakterizuje kombinace titulů jako Risen či Gothic. Máte mechaniku úderů s klasickými zbraněmi na blízko, blokování a odrážení. Typy zbraní mění způsob, jakým útočíte. Nejvíce mě zaujala možnost bojovat s dvojicí mečů, jejichž použití dělá animaci jako při použití Dancer's Swords z Dark Souls. Ano, znalí hráči tak mohou vidět podobnost se „sword dancer vrtulníkem“.

Pokud chytnete správnou partu lidí a vydáte se napadnout nepřátelský tábor, může se jednat opravdu o skvělý zážitek. Dobývat nepřátelskou pevnost pomocí ručních beranidel a následného zdolávání případných jednotlivých pater je opravdu skvělý pocit, a to i přesto, že se tyto hromadné boje změní v bojové skupinky, kdy se snaží více lidí napadnout jednoho hráče.

Pokud hrajete čistě PvE a bojujete jen s AI nepřáteli, neznamená to, že by byly souboje lehčí, ba naopak. Někteří bossové umí opravdu potrápit a je jedno, zda hrajete na PvP, nebo PvE serveru. Chyba, která vám může zážitek pokazit a která se stává poměrně hojně, je „efekt vzdáleného nepřítele“. Tento „efekt“ nastává v okamžiku, kdy se rozhodnete vybrat nepřátelskou truhlu, ale náhle se vám zobrazí upozornění, že jsou v okolí nepřátelé. Vy se koukáte všude možně a nikde nikdo, až když uběhnete několik desítek metrů dál, uvidíte v textuře zaseknutého darebáka, který vás pronásledoval.

Po vizuální stránce nabízí Soulmask vcelku hezké pohlazení pro oko, někteří kmenoví příslušníci a některá vybavení, která můžete mít, mají parádní šmrnc i přesto, že mohou místy působit lehce komicky. Můžete vidět krásné scenérie, hezké detaily a magické působení střídání dne a noci. Oheň, stíny, zbraně i modely nepřátel jsou hezké a zapadají elegantně do hry. Trošku horší už je nahodilý pokles v kvalitě grafiky při průchodu různými oblastmi nebo pokles ve snímkové frekvenci v různých biomech.

Audio stránka je příjemná, ozvučení odpovídá zasazení hry a doprovod ambientní hudby hezky zapadá do atmosféry a situace, ve které se nacházíte.

Berte prosím na vědomí, že titul je ve fázi předběžného přístupu a některé mechanismy, prvky a aspekty hry se mohou ve finální verzi značně lišit.

zdroj: CampFire Studio

Soulmask nabízí velmi povedené propojení survival prvků do sandboxového titulu, zasazeného do podmanivého kouzelného světa plného primitivních kmenů. Možnost vybrat si, zda chcete hrát na PvP, nebo PvE serverech, dokáže zpříjemnit vaši hru stejně dobře jako povedený systém levelování, včetně stromů dovedností. Využití kmenových společníků, kteří vám mohou opravdu pomoci a můžete s nimi vyrazit i do boje, působí dojmem, že jste jen jeden z mnoha a že na prvním místě je komunita. Na titulu je nicméně vidět důraz na online hru s ostatními hráči, s nimiž si ji vychutnáte nejvíce.

Klady
  • různé biomy se specifickými předměty, florou i faunou
  • možnost využít divoká zvířata k dopravě nebo k chovu
  • aspekt kmenových příslušníků, které můžete různě využívat
  • možnost hrát na PvP, PvE serverech nebo sólo
Zápory
  • nutnost věnovat větší množství času k dosažení progresu
  • Některé chyby v animacích a texturách
Platforma PC
  • Datum vydání 31.05.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.