Sonic Origins – úvodka Sonic

Sonic Origins – aneb jak další kolekce na svět přišla

7. 7. 2022
 

Je až k neuvěření, jak nám čas protéká skrze prsty. Vývojáři si v posledních letech moc dobře uvědomili, že generace, která vyrostla na klasikách devadesátek, svou zálibu ve hrách ani dnes rozhodně neztratila. Jak pak lépe navodit pocit nostalgie než navrácením našich dětských hrdinů zpět na obrazovky moderních technologií? Jedním takovým milovaným hrdinou je bezesporu modrý ježek Sonic, který před pár dny slavil krásné jednatřicáté narozeniny. K této příležitosti se společnost Sega rozhodla vydat kolekci pojmenovanou Sonic Origins, která nás zavede zase zpět do dětských let. Obsahuje totiž první čtyři hry se Sonicem v remasterované podobě, společně s několika novinkami… alespoň tak hovoří marketing. Jak se tento narozeninový počin povedl, vám prozradí naše recenze.

Ve čtyřech se to lépe táhne

Sonic za těch jednatřicet let nasbíral skutečně mnoho herních titulů a obrovskou fanouškovskou základnu. Ta se v posledních letech značně rozrostla o nové mladé příznivce zejména díky veleúspěšným filmovým adaptacím. Je jasné, že Sega s kolekcí Sonic Origins cílí především na nové fanoušky, kteří původní hry nehráli, a v tomto ohledu se jí to daří dobře. Ale co ti ostatní? Řeknu to hned ze začátku na rovinu, pokud vaše knihovna čítá čtyři prvotní díly Sonica nebo jste je již hráli někdy dříve, kolekce Sonic Origins vám v podstatě nenabídne nic moc nového. Připočítejte navíc také přehnanou cenovku a ve výsledku dostanete za hodně peněz málo muziky – to je trochu smutné, uvážíte-li, že kolekce vyšla na počest tří desetiletí, která tu s námi Sonic strávil, ale těm zarytým dlouholetým fanouškům v podstatě nemá pořádně co nabídnout.

V jádru věci jde stále o to samé. Na různých 2D mapách se v roli modrého ježka snažíte probojovat ze startu až do cíle kdesi v nedohlednu na druhé straně obrazovky. V cestě vám jako vždy stojí nepřátelé a přisluhovači zlotřilého doktora Robotnika, jinak známého jako Dr. Eggman, a další nepěkné překážky. Vaší jedinečnou schopností je nejen ďábelská rychlost, ale také schoulení se do klubíčka, které v cestě nezastaví skoro nic. Po mapě sbíráte zlaté kroužky, jež zde představují vaše životy, a další vylepšení, jako jsou štíty, dočasná nesmrtelnost či zvýšení rychlosti. Jde tak o dynamickou skákačku s jasně daným cílem překazit plány padoucha a zachránit nebohá zvířátka či své přátele.

Tituly Sonic the Hedgehog, Sonic the Hedgehog 2, Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles a Sonic CD jsou čtyři první herní počiny modrého rychlíka, jež se ukrývají v jednom uceleném balíčku kolekce Sonic Origins. Asi jste již zaznamenali, že Sega tyto tituly na většině platforem stáhla z prodeje chvíli před vydáním Sonic Origins. V těchto dnech si samostatné hry už jen tak do svých digitálních sbírek nepřidáte. Kolekce však obsahuje všechny čtyři hry v původní klasické podobě, jak je moc dobře známe, ale nemohli bychom mluvit o remasteru, pokud by zde nebyla nějaká snaha o jejich vylepšení.

Něco navíc se vždy hodí

Na scénu tak přichází Anniversary režim, který se tváří jako remaster, ale upřímně to až takový rozdíl není. Je škoda, že si vývojáři s tituly nepohráli o trochu více. V menu si tak snadno volíte mezi klasickým a Anniversary režimem, jenž má každý vlastní systém ukládání. Klasický režim je přesně to, po čem budou prahnout spíše starší fanoušci. V rozlišení 4:3 a omezenými životy se vrátíte přesně do těch dětských let. Anniversary režim, s rozlišením 16:9 a bez omezení životů, pak ocení spíše moderní hráči.

To ještě není všechno, Horste! Novinkou jsou také další režimy, které sice nejsou nikterak originální, ale na druhou stranu aspoň ozvláštňují hratelnost. Nejzajímavějším z nich je Boss Rush, ve kterém se utkáte s několika po sobě jdoucími bossy. Dále vám hlavu zamotá Mirror režim, který vám umožní hrát každou hru prakticky obráceně, kdy se převrátí obrazovka a vy tak běžíte zprava doleva, a ne zleva doprava jako obvykle. Ten si však odemknete až po odehrání každé z her.

Dalším novým obsahem jsou srovnávací tabulky s jinými hráči. Můžete se tak podívat na své výkony, porovnávat je s ostatními a zkoušet se vyšplhat na lepší příčky. Ne že byste za to byli odměněni, ale pokud jste soutěživý typ, asi těžko se spokojíte s výsledkem hluboko za tisíci dalšími hráči. Jinou a méně drastickou formou závodění je Missions režim, ve kterém najdete šedesát výzev na různě upravených mapách, podobně jako v Sonic Generations. Jde tedy o obtížnostně odstupňované a časově omezené úkoly, kde dostanete určité cíle a jste hodnoceni za to, jak dobře se vám je podařilo splnit.

Konečně přidaná hodnota, která stojí za to

Pokud si chcete zavzpomínat na staré dobré časy, určitě vás zaujme Muzeum, plné skic, obrázků, písní a videí sesbíraných za celou třicetiletou historii… alespoň tak nám to bylo slibováno. Nechci znít jako hnidopich, ale za tři desetiletí se určitě muselo nastřádat daleko více zajímavých materiálů. Co takhle staré reklamy a upoutávky, které by v nás vyvolaly tu pravou nostalgii, když už tomu chceme říkat Muzeum? Není toho vyloženě málo a mnohé ukázky jsou dost zajímavé, jen bych očekávala trochu jiný obsah než staré obaly her a koncepty z animací. Základní kolekci si navíc budete odemykat skrze samotné hraní, kdežto Premium kolekce je dostupná pouze za zlaté hvězdy získané z výzev Missions režimu.

Mnou nejvítanější novinkou je Story Mode, jenž vám umožní hrát všechny čtyři díly v Anniversary podobě, jako jednu příběhovou kampaň. O návaznost všech se starají zcela nové animace propojující události her v jeden ucelený příběh. Animace pocházejí z dílny známého Powerhouse Animation Studios, které má nejen bohaté zkušenosti z herního průmyslu, ale ani seriálová tvorba mu není cizí. Zručnost zkušených animátorů je na výsledku rozhodně vidět, protože animace v Sonic Origins jsou neskutečně povedené, dobře propojují jednotlivé díly a vnáší do příběhu notnou dávku humoru. U Sonic CD ovšem byly použity původní cutscény v rozlišení 4:3, což působí trochu nekonzistentně vzhledem k celku. Vůbec by mi nevadilo, kdyby je Powerhouse Animation Studios předělalo do stejného stylu, jakým jsou vytvořeny všechny zbylé animace, ale co už.

Barvičkami se rozhodně nešetřilo

Samotné hry vám nabídnou stále ten stejně výborný herní zážitek na pozadí pixelových map v rozmanitých prostředích. Je zajímavé sledovat, jak se jednotlivé tituly postupně vyvíjely. Samozřejmě zde najdete také další postavy, jako je Amy, Tails, Metal Sonic a Knuckles. Mapy jsou rozmanité, od zelenavých kopců přes zamrzlé hory až po vesmírné základny, a vydáte se také pod zem, do vodních hlubin i do kasina. Prostředí jsou barevná a hýří barvami. Musím se však přiznat, že především u Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles je barevná paleta až natolik jasná, že se brzy dostavilo bolení hlavy kvůli přemrštěné rychlosti, ale o tom až později. Mapy vždy nabídnou několik možných cest, kterými se můžete vydat a nalézt na nich případné odměny a skryté bonusové úrovně. Není to vždy pouze o tom, běžet bezhlavě kupředu.

Opomenout nemohu ani hudební složku hry, která už jen svým samotným zněním navodí nostalgii v srdcích všech zarytých fanoušků a k titulům se dokonale hodí. Někdy jsou melodie sice trochu otravné, když tu samou smyčku slyšíte už několik minut hrát stále dokola, ale to není nic překvapujícího. Najdete zde tak takřka všechny remasterované původní skladby, až na ty ze hry Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles. Důležitou roli hrají také boss fighty, u nichž musíte být nejen rychlí, ale také dost pozorní, abyste zvládli reagovat na případné útoky. Dr. Eggman proti vám několikrát vyšle své robotické výdobytky v různých formách. I když se bossové tváří na první pohled každý zcela originálně, brzy přijdete na to, jak je všechny sundat raz dva. Problém je však v něčem zcela jiném.

Pojďme si namastit kapsy

Doteď nezazněla žádná z té větší kritiky, kterou jste možná během posledních dní již zaznamenali. Sonic Origins má na Steamu smíšená hodnocení, a dokonce jedni z vývojářů studia Headcannon (pracovali hlavně na remasteru Sonic 3) prohlásili, že se stavem hry nejsou spokojeni. Kolekci Sonic Origins trápí technické problémy, které se kvůli uspíšenému vydání k termínu oslav nestihly opravit. Jsou to zejména často nepřesné hitboxy, záseky, problémy s ovládáním, bugy či propadávání skrze plošiny, což vás mnohdy donutí vzteky vykřiknout takovou hromadu nadávek, o kterých jste ani nevěděli, že je znáte. Kolikrát se mi stalo, že jsem zemřela z naprosto neznámého důvodu nebo se Sonic rozhodl ignorovat plošinu a propadl skrze ni do rozžhavené lávy.

Aby toho nebylo málo, musím si ještě postěžovat na DLC politiku. Už několikrát jsem zmínila, že klasickou kolekci Sonic Origins pořídíte za nemalý peníz. Pokud navíc nejste majiteli Sonic Origins Digital Deluxe edice za 44,99 €, budete postrádat hned dvě placená DLC (každé po 3,99 €), která vám do hry přidají kosmetické úpravy a další postradatelné bonusy, jako je například přístup k těžším misím v Missions režimu, dodatečné animace, pozadí menu, další skladby či celých sto mincí… za to to vážně nestojí. Já se proto ptám, proč má Sega potřebu už k takto dost vysoké ceně za základní edici přidávat ještě placená DLC, jejichž obsah vlastně ani není nijak lákavý. Chudáci ti, kteří si pořídili Digital Deluxe edici a očekávali od ní něco víc. Když bychom celý tento odstavec chtěli nějak shrnout, jeden komentář na Steamu hovoří jasně. Říká, že Sonic CD na Steamu stál pět dolarů. Pokud bychom každý díl v kolekci nacenili stejně a přidali ještě nějakou částku za nový obsah, ať počítáme jak počítáme, celková cena by se měla pohybovat cca někde mezi 20–30 €.

Trpělivost růže přináší, což zde rozhodně neplatí

Pokud se podíváme na ovládání, nikoho jistě nepřekvapí, že na klávesnici se budete ze začátku dost trápit. Novinkou je zde funkce Drop Dash, která v původních hrách nebyla, ale zde funguje tak, jak má, pouze ve třetím dílu. U ostatních by se to dalo považovat ze převlečený Spin Dash, během kterého navíc Sonica prakticky nemůžete ovládat. Jak už jsem zmiňovala výše, největšími technickými problémy trpí třetí díl. Sonicova fyzika je poněkud pošramocená a může to teď znít neuvěřitelně, ale modrý rychlík je zde až příliš rychlý, a tak se vám kolikrát vytratí z prostředka obrazovky až doprava, někdy dokonce i mimo ni, pak nemáte šanci reagovat na případné překážky před vámi a tvrdě do nich narazíte. Nemluvě o tom, že vás z toho brzy začne bolet hlava.

Jak tedy kolekci Sonic Origins hodnotit? Upřímně nejsem dlouholetým fanouškem a rozhodně nemám odehráno tolik her, kolik bych si přála. I tak nemohu přehlédnout některé zásadní chyby a zejména přístup Segy k vývojářům z Headcannon není ukázkovým. Pro veterány, kteří znají tituly jak své boty, se může jednat o zklamání. Naopak noví hráči neznají původní hry, a tak přicházejí o možnost srovnání, které zde hraje pro mnohé podstatnou roli. Sonic Origins má své mouchy, a že nejsou malé, ale stále se jedná o tu zábavnou plošinovku, které bohužel podkopává nohy právě přístup Segy.

Sonic Origins je ucelený balíček prvních čtyř her s modrým ježkem, který novým fanouškům poskytne skvělý vstupní bod do tohoto rozšířeného univerza. Společně s novým obsahem dokáže zabavit na 15+ hodin v závislosti na tom, kolik toho budete chtít objevit a vyzkoušet. Svou práci odvádí také kvalitně zpracované animace propojující všechny čtyři díly v jednu příběhovou linii. Na druhou stranu jsou to právě dlouholetí fanoušci, kteří si všimnou nedoladěného a pošramoceného technického stavu, zejména u třetího dílu. Najde se také několik stížností na přehnanou cenovku společně s nepochopitelnou DLC politikou. Sonic Origins je tak dalším uspěchaným projektem Segy, který by si jistě zasloužil více péče a lásky.

Klady
  • nový obsah
  • čtyři zásadní hry série v jednom balíčku
  • nové vizuálně přitažlivé animace propojující všechny díly v jednu příběhovou kampaň
  • několik režimů ozvláštňujících už tak zábavnou hratelnost
  • pixelová grafika má své kouzlo a společně s hudbou utváří příjemnou scénu
Zápory
  • technické nedostatky
  • vysoká cenovka a DLC politika
  • remaster nabídne pouze mírné vylepšení
  • pro skalní fanoušky nejde o nic zásadního
Platforma PC
  • Datum vydání 23.06.2022
  • 0.0

    Doporučujeme

    Nikola Mrázová Erlebachová

    Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.