Sociable Soccer 24 - branka

Sociable Soccer 24 – arkádový fotbálek

27. 6. 2024
Zdroj náhledu: Tower Studios

Máte rádi fotbal? Rádi byste si tento sport vyzkoušeli i virtuálně, ale cena za EA Sports FC 24 se vám zdá příliš vysoká? Jste nováček v oblasti sportovních her nebo si chcete si u hraní prostě jen odpočinout? Právě pro vás je určena novinka od studia Tower Studios s názvem Sociable Soccer 24, která se navenek tváří jen jako další fotbalová hra. Ve skutečnosti ale tento titul absolutně ignoruje všechny zavedené simulační prvky z jiných podobných her a spíše láká na čistě arkádovou a jednoduchou hratelnost. Pokud máte rádi sportovní hry, které se berou alespoň trochu vážně, můžete čtení recenze v tomto bodě klidně ukončit, jelikož Sociable Soccer 24 nebude pro vás. Jestli ale hledáte něco jako Need for Speed ve fotbale, tento kousek vás bezesporu zaujme.

Mnoho licencovaných týmů, včetně naší Sparty

První věcí, kterou vás Sociable Soccer 24 dokáže překvapit, je jeho cenovka. Tento arkádový fotbálek se na Steamu prodává za necelých 25 euro, což je i vzhledem k velkému licencovanému obsahu poměrně zajímavá cena. Ano, asi je nám všem jasné, že kvalitou se ani zdaleka nepřiblížíme zmíněné sportovní sérii od EA Sports, avšak i přesto má Sociable Soccer 24 co nabídnout. Vývojářům se do hry podařilo implementovat licenci FIFPRO, díky níž se můžeme těšit na přibližně 1 000 licencovaných týmů napříč světem, včetně české Sparty, Plzně a Slovácka. K tomu všemu dostanete i 13 000 licencovaných hráčů, což je s ohledem na cenovku velmi dobré číslo.

Sociable Soccer 24 nicméně překvapí i z hlediska herních režimů. Kromě klasických klubových zápasů se můžete vrhnout na evropský, asijský, africký, či dokonce i světový šampionát po vzoru reálného mistrovství světa ve fotbale. Nechybí tak základní skupiny a vyřazovací část ve stylu play-off. Pokud byste tedy například chtěli virtuálním způsobem vylepšit výkony českých hráčů na Euru, Sociable Soccer 24 vám tuto možnost nabídne.

Zdroj: Tower Studios

Kvalita odpovídá ceně

Jak už bylo výše řečeno, Sociable Soccer 24 vlastně není žádným AAA titulem, a i přesto, že za cenovku necelých 25 euro nabídne slušné množství obsahu, jsou věci, kde se nižší cena prostě projevit musela. Tím je kvalita tolikrát omílaného obsahu, který nijak vyloženě neurazí, ale ani nenadchne. Dalo by se ve stručnosti říct, že kvalita odpovídá ceně. Dám teď stranou režim World, pod nímž se schovávají právě takové ty různé kontinentální a světové šampionáty. Proti tomuto režimu já osobně vyloženě nic nemám a nachází se zde přesně to, co bych tak nějak očekával. O čem se chci bavit, je primárně kariéra, která by měla být tím stěžejním a nosným prvkem hry. V ní si jednoduše řečeno vyberete svůj vysněný tým a pomocí několika po sobě jdoucích zápasů se snažíte postupně probojovat do vyšších divizí, až na onen vrchol. V každé sezoně na vás čeká přibližně osm až devět zápasů, přičemž o postupu do vyšší divize, neboli soutěže, chcete-li, rozhodne vaše umístění v celkové tabulce.

Rozhodně nelze titulu upřít fakt, že do kariérního režimu implementoval možnost upravovat vlastní sestavu, naplánovat strategii či rozložení hráčů na hřišti a obecně si z pozice trenéra sestavit svůj tým snů. Naopak jsem nikde nenašel žádný prvek, jenž by se staral o přebírání hráčů z jiných mužstev či plánování nějakých tréninkových programů a podobně. Tady jde celkem jasně vidět, že vývojáři šli opravdu na jistotu a arkádovou hratelnost nechtěli zatěžovat různými simulačními prvky, které by mohly být pro neznalé akorát zbytečnou komplikací. Jediné, co z pozice trenéra a manažera můžete udělat, je měnit hráče na hracím poli či je na základě jejich výkonů vylepšovat. Vylepšování hráčů je zpracováno poměrně zajímavě za pomocí kartiček a zkušenostních bodů. Prakticky to funguje tak, že pokud vás nějaký váš svěřenec nezaujme a chtěli byste se jej zbavit, můžete jeho zkušenostní body využít k vylepšení silnějších a kvalitnějších hráčů, již budou pro týmovou práci prospěšnější. Kartičky a styl vylepšování dá nejednou vzpomenout na hodně známý FIFA Ultimate Team, kde se tvůrci pravděpodobně dosti inspirovali.

Sociable Soccer 24 nabídne i určitou formu multiplayeru, který se však primárně zaměřuje na takové to gaučové hraní s kamarádem. Díky možnosti podpory dvou gamepadů si můžete zahrát s vaším kamarádem či ratolestí na jednom počítači nebo konzoli. Najdeme zde sice i online multiplayer, který navíc podporuje cross-platform hraní, avšak osobně jsem měl problémy se k nějakému online zápasu vůbec připojit.

Zdroj: Tower Studios

Když arkádově, tak opravdu arkádově

Pokud jde o hratelnost a ovládání, dokáže si Sociable Soccer 24 vystačit v základu jen s nějakými pěti až šesti tlačítky, a to i v případě klávesnice. Na té je sice ovládání trochu krkolomnější, ale v případě nouze lze titul odehrát také tímto způsobem. Defakto zde budete většinou používat jen šipky pro pohyb hráče, tlačítko space pro sprint a jednu ze tří kláves X,C a V pro kratší, případně delší přihrávku. Jako bonus můžete využít klávesy Z pro přepínání hráče, avšak já osobně jsem tuto funkci většinou nevyužil a spoléhal se na automatické přepínání, které si řídila sama hra. Podobně lze Sociable Soccer 24 ovládat i na ovladači a také zde si dokážete vystačit s cca čtyřmi až pěti tlačítky. Nějaké zaryté fotbalové fanoušky asi toto ovládání zklame, avšak jak už bylo řečeno, jedná se především o arkádově pojetý fotbálek, takže jednoduché ovládání je v tomto případě vlastně to, v čem hra jednoznačně figuruje a co funguje poměrně dobře.

Co mě naopak bohužel trošičku zklamalo, je nemožnost uživatelského nastavení ovládacích kláves, které by například právě u klávesnice mohly ze hry udělat méně krkolomný zážitek, než je tomu při výchozím nastavení. Například mi absolutně nevyhovovalo umístění přihrávek na klávesách X a C či pohyb hráče na šipkách, spíše bych si zvolil kombinaci WSAD a na přihrávky bez problémů i tlačítka na myši. Jenže ani v případě gamepadu, ani na klávesnici není možné nastavení ovládacích kláves nijak měnit a budete si muset zvyknout na to výchozí od vývojářů, což určitě nemusí úplně každému vyhovovat.

Když už jsme u věcí, které si ve hře nemůžete nikterak nastavit a změnit, zmíním v rychlosti i další slabinu, kterou je délka zápasů. Každé utkání ve hře trvá přibližně pět minut, což dává absolutně nemožnost plánování nějakých složitějších taktik či pokusů o otočení zápasu. Moje zápasy většinou skončily nanejvýš jen 1:1 či 2:1, a to jen v případě velkého štěstí. Po většinu času jsem však odcházel s výsledkem 1:0, protože prostě více toho za tuto dobu ani nestihnete. Je fakt, že na jednu stranu je díky tomuto hraní poměrně rychlé a plynulé, avšak většinu utkání se budete jen modlit, aby vám soupeř nedal pokud možno ani jeden gól, jelikož otočit takový zápas je kvůli nízké délce většinou pak docela obtížné. Osobně nemám nic proti tomu, aby Sociable Soccer 24 byl rychlý, plynulý a disponoval možností absolvovat jen několikaminutové zápasy. Uvítal bych však i možnost nastavit si délku zápasu alespoň na dvojnásobek nebo trojnásobek času, což by jistě otevřelo možnost pro zajímavější a možná vyrovnanější zápasy.

Zdroj: Tower Studios

Vizuální stránka průměrná

Závěr recenze bude už klasicky patřit vizuální a technické stránce. Graficky vás Sociable Soccer 24 nijak nevytrhne, hlavně kvůli tomu, že nenabízí prakticky žádné licencované stadiony a každý zápas budete koukat jen na jedno a to samé hřiště. Kvůli tomu vás hraní může po čase pomalu přestávat bavit, což se bohužel stalo i mně. Po vizuální stránce tedy titul nijak nevyčnívá, ale vyloženě se ani nejedná o nějakou hnusárnu, na kterou by se nedalo koukat.

Naopak musím vyzdvihnout optimalizaci, která je na velmi dobré úrovni, a titul si dokážete bez větších problémů zahrát i na slabších strojích. Tím bych dnešní recenzi uzavřel a vrhnul se na naše klasické závěrečné zhodnocení.

Sociable Soccer 24 je arkádovou sportovní hrou, která sází především na jednoduché ovládání, plynulé a rychlé zápasy, a nevyžaduje po hráčích žádné složité úkony či nutnost se učit. Díky těmto aspektům titul ocení především ti, kteří se chtějí jen nenáročně zabavit a moc u toho nepřemýšlet. Může se nicméně také jednat o vhodnou rodinnou hru na dlouhé zimní večery, kdy chcete s nějakým kamarádem či vaší ratolestí prostě jen zabít čas. Je trochu škoda, že zde nenajdeme nějaké možnosti nastavení, především délky zápasů, a taktéž uživatelsky nastavitelné ovládání. I přesto se ale jedná o povedený počin, který můžeme doporučit všem fanouškům nenáročných her. Sedm bodů z deseti.

• jednoduché ovládání, které pochopí i menší hráči
  • licence FIFPRO
  • plynulá a rychlá hratelnost