Slipways - Cover

Slipways – meziplanetárním obchodníkem

6. 1. 2022
Zdroj náhledu: Beetlewing

Bavily vás hry, které vám dokážou na nějakou chvíli usmažit mozek? Potom tu pro vás je Slipways, hra, ve které se stanete meziplanetárním obchodníkem. Prozkoumejte, ovládněte, využijte a vybudujte meziplanetární impérium, vytvořte řád, ve kterém bude každá planeta soběstačná a prosperující. V této šedesátiminutové hře strávíte dvacet pět let, ani nemrknete.

Koloběh prosperity

Cílem hry Slipways je vytvořit prosperující hvězdnou galaktickou civilizaci. Propojíte tedy síť planet tak, aby každá měla přístup ke zdrojům, které potřebuje k tomu, aby nejprve přežila a pak prosperovala. K výrobě koření je potřeba horníky na těžení, planeta plná horníků zase potřebuje jídlo k přežití a planeta na výrobu jídla běží na koření. Perfektní, nyní můžete spojit všechny dílky skládačky a vytvořit tím soběstačný planetární systém. Máte přebytek jídla a přemýšlíte o expanzi? Nezapomeňte, že meziplanetární tunely se nesmí křížit, takže si pořádně rozmyslete, jak bude budoucí spojení fungovat.

Každá planeta disponuje něčím jiným

Každá planeta je rozdílná v tom, co dokáže dovážet a vyvážet, a proto potřebuje specifický dovoz a vývoz. Mnoho planet nabízí výběr zdrojů, které může využívat, takže si můžete určit třeba kovářskou planetu, která bude vyrábět z minerálů roboty nebo počítačové čipy. Jaké planety máte k dispozici, je pro vás na začátku hry záhadou. Chcete-li odhalit neprozkoumaný prostor, vyšlete sondy, které stojí čas a peníze. Čas je nejdůležitějším zdrojem ve hře – peníze nejsou tak důležité, ale když vám dojdou, hra končí. Vzdálenost, na kterou můžete sondy vyslat, je omezena okraji vašeho impéria, což znamená, že nikdy nebudete muset riskovat expanzi bez záruky udržitelnosti obchodu.

Zdroj: Beetlewing

Štěstí obyvatel je základ

Udržitelnost obchodu je důležitá, protože musíte brát ohledy na štěstí všech obyvatel. Slipways vám ukazuje statistiky občanského a veřejného pořádku. Všechny tyto statistiky kombinuje do jedné nejdůležitější. Toto číslo začíná na hodnotě sto, ale pokud se někdy dostane pod šedesát, budete vyhozeni z vaší kanceláře, pravděpodobně do ledového vakua okolního vesmíru, a prohrajete. Štěstí obyvatelstva ztrácíte, pokud se nějaké z planet nedostává dostatečného uspokojení jejich základní potřeb, má občany bez zaměstnání, nebo nic nevyváží a jen se přeplňuje. I když je velikost impéria opravdu důležitým prvkem, není dobré se rozšiřovat jen proto, že můžete, protože nadměrné množství přebytečné tvorby je vysoce škodlivé. Štěstí obyvatelstva je jedním z násobitelů konečného skóre, zatímco peníze nikoliv.

Využij škody v prospěch

Tajemstvím celé hry je kombinace efektivity a risk-managementu. Ve chvíli, kdy se zapojíte do kolonizace planety, začne tato planeta produkovat a vyžadovat zdroje. Pokud vám nevadí nějaký čas být trestán úbytkem štěstí, můžete využívat zdroje, které planeta produkuje. Musíte ovšem mít už do budoucna naplánovanou technologii, která tento trest vynuluje v pozdní hře, potom to je naprosto v pořádku. Pokud nezískáte přehnané sebevědomí a nenecháte příliš mnoho planet trpět, můžete dřívější škody proměnit ve svůj prospěch.

Zdroj: Beetlewing

Čas, věčné platidlo

Ale opravdovým tajemstvím je tu čas. Každá standardní hra trvá dvacet pět let, což je někde mezi čtyřiceti pěti minutami až několika hodinami v reálném čase. Všechno, co ve hře děláte, od vysílání sond po stavění přepravních tunelů nazývaných Slipways, stojí čas. Neběží tu žádné hodiny a můžete vrátit všechny provedené akce, pokud jste neprozradili žádné informace, ale vše, co přináší hmatatelné výsledky, ubírá z omezeného času, který na hru máte. Toto omezení přináší důsledky pro každé rozhodnutí. I přes to všechno je Slipways uvolňující, snadná hra, která vám dokáže přinést podobný zážitek jako hry Crusader Kings nebo Stellaris.

RNG je opravdu potřeba

Rozmanitost hry pochází z výhod rady, kterou si na začátku hry vyberete, a náhodně generovaného impéria. Tato náhodná generace vás může přinutit i několikrát restartovat hru, zvláště pokud začínáte jen s jednou kolonizovanou planetou. Nejzajímavější hry bývají většinou ty s největší obtížností, ale také potřebují velké množství RNG.

Rada se rozhodla pomoci

Před každým začátkem hry si vyberete radu složenou ze tří občanů pěti rozdílných ras. Každý člen rady vám přidá šest techniků a umožní vám vybrat si jednu ze dvou jejich výhod, které jsou zdarma a vydrží vám do konce hry. Beetleborgové mají rádi továrny, Craggy McDiamondfaces mají rádi těžbu a tak dále. Všechny tyto faktory jsou v různé míře náhodné, takže když se zde rozhodujete, ve skutečnosti pouze vedete svou hru určitým směrem a rozšiřujete možnost budoucích strategií. Můžete se připravit, ale nikdy nemůže nic mít naplánováno dopředu. Pokud potěšíte radu splněním mise na základě jejich vlastních požadavků, je to obrovským faktorem jak pro výsledné skóre, tak pro získání technických bonusů, které budete potřebovat k dosažení velkého skóre v dalších oblastech hry.

Zdroj: Beetlewing

Nestačí jen neprodělávat

Posledním dílkem skládačky je dostat se dál než z původní stabilní polohy, kdy z jednoho požadovaného zdroje získáte jeden zdroj. Bonusové zdroje a několik importních a exportních tras vám nevystačí napořád, potom již budete muset spojovat trasy, protože světy s prosperujícími sousedy samy prosperují. Je to pravidlo nastavené pro delší hry, které odměňuje za dlouhodobé plánování. Na konci se vám tím vytvoří dominový efekt, který skóre mnohonásobně zvýší.

Start hry není nejpříjemnější

K úspěchu ze začátku vede hodně strmá křivka, a navzdory tomu, že hra má mít okamžitý zenový účinek, to není tak jednoduché. Ve skutečnosti je to ze začátku těžší, než se zdá, trvalo to jedno extrémně dlouhé video na YouTube, než jsem dokázal ze hry vytěžit maximum. Ve hře je složitý tutoriál, který je však jen ke čtení a není moc praktický. Nejlepší by byl nějaký vytvořený svět, ve kterém vám přesně někdo popíše, jak vše dělat a jak co funguje.

Mini story tu opravdu nechybí

Je tady taky pár příběhových prvků, což je jeden z důvodů, proč mám tak rád 4X hry. I když je to něco co je zde výborné, Slipways se nesnaží vyprávět příběhy, a vám někdy mohou vyskakovací okna narušit tok hry. Ve hře je například technologie zvaná Ascension Gate, která může obyvatelstvo proměnit na vesmírné anděly nebo něco tomu podobného. Nic se nestane, opravdu nic, prostě jen spotřebujete zdroj a vy získáte nárůst štěstí, ale proměna lidí ve vyšší bytost krásně ukončila mini příběh této hry.

Zdroj: Beetlewing

Myslím si, že je přesnější nazvat Slipways spíše velkolepou logickou hrou se strategickou tematikou než 4X-lite, stejně jako Into The Breach je logická hra na téma tahové taktiky. Největším protivníkem bude vaše vlastní netrpělivost, chamtivost nebo nedostatek prozíravosti. Osobně považuji tyto faktory za důstojné protivníky a častokrát jsem proti nim prohrál. Počítejte s tím, že ve hře najdete něco, co se vám nebude líbit. Osobně mi Slipways přišlo ve správný čas a obsadilo herní prostor, který jsem chtěl zaplnit. I když mě ze začátku hra moc neoslovila, protože jsem neměl tušení, co mám dělat, nakonec jsem si ji užil.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Michael Pavlík.

• herní mechaniky
  • hudba