Je to již více než 16 let, kdy světlo herních monitorů spatřilo záři dnes již kultovní strategie a herní série Sins of a Solar Empire. Unikátní náročná strategická hra, odehrávající se v reálném čase, která obsahuje některé prvky z 4X her, nadchla herní nadšence i kritiky. Původní titul byl v průběhu let rozšířen v podání mnoha DLC a stand-alone her, a vytvořil tak skvělé herní univerzum. Sins of a Solar Empire II je pokračování legendární vesmírné strategie, která kombinuje 4X mechaniky s taktikou bitev v reálném čase.
Pokračování, na které se dlouhá léta čekalo
Za titulem, který vás zavede do tvrdých bitev, těžení surovin, diplomacie a výroby, stojí vývojáři ze studií Ironclad Games Corporation a Stardock Entertainment, které je zároveň vydavatelem.
Sins of a Solar Empire II se odehrává několik desetiletí po událostech první hry. Jednotlivé frakce upevnily svou moc a stále se snaží vyhladit své soky. V roli císaře a zároveň vrchního velitele budete vést jednu ze šesti hratelných frakcí, které jsou rozděleny do tří druhů. Vaším cílem je dobýt galaxii a získat pro sebe a svou frakci absolutní nadvládu. Není to však pouze o válčení, musíte zároveň budovat impérium, spravovat planety a navazovat nová diplomatická spojenectví.
Každý druh má své specifické unikátní jednotky, technologické možnosti a v rámci frakce i specifické zaměření, které by se dalo rozdělit na více ofenzivní s orientací na výrobu nebo defenzivní s orientací na výzkum.
V současné době nemá titul žádnou příběhovou strukturu ani kampaň. Ta přijde až s chystaným DLC Sins of a Solar Empire II - Times of War. Kampaň dle dostupných informací bude zahrnovat celou řadu hratelných scénářů, cutscén, nové jednotky a další novinky. Zaměření se bude týkat historie Trade Order/TEC, Advent a Vasari, která sahá až 11 000 let zpět.
Sins of a Solar Empire II kombinuje dva subžánry, kterými jsou 4X (Explore, Expand, Exploit, Exterminate) a RTS (Real-time strategy), spadající do velkého herního žánru strategických her.
Vývojáři moc dobře vědí, že se jedná o hru pro náročné hráče, ale jsou si vědomi i toho, že jde o pokračování slavné série, která stále láká množství fanoušků. Je zde obsaženo mnoho dat a informací, včetně těch, co vysvětlují herní prvky a mechaniky. Zároveň se však v určitém ohledu jedná o malý nešvar, které může potenciální hráče odradit. Pokud patříte mezi absolutní začátečníky, bude pro vás křivka učení opravdu strmá, protože hra je obsáhlá, komplexní a hlavně se všechno děje v reálném čase (možnost pozastavení během hraní a zadání příkazů naštěstí nechybí). Pokud patříte mezi veterány, budete mít sice cestu trochu snazší, ale nikoli jednoduchou. Sins of a Solar Empire II obsahuje oproti svým předchůdcům dostatek novinek a předělávek, od pohybu planetárních soustav, respektive spojení mezi planetami, až po rozložení flotil.
„A přece se točí“
Planety už nejsou pouhé statické body. Linie postupu, planety samotné a prakticky i fázové dráhy se v průběhu času pomalu posouvají. To může vést k situaci, že se původně bezpečný prostor velmi rychle změní v nehostinnou oblast. Samozřejmě že v uživatelském rozhraní máte k dispozici nástroj, který vám umožní poměrně přesně zjistit, jakým směrem se planety posunou, a díky tomu se na to vhodně připravit. Jinými slovy, tím, jak se galaxie „pohybuje“, jsou ovlivněny planety, konstrukce na orbitu a flotily v systému.
Ani vývoj na planetách nebo potenciálních světech už není tak těžkopádný, vyžaduje však více pozornosti a pečlivé nastudování informací. Dat, kterými se musíte prokousat, a postupů, které se musíte naučit, abyste si hru opravdu užili, je mnoho.
Umělá inteligence umí potrápit
Ze začátku si můžete zvolit mapu, která se liší jak do maximálního počtu hráčů, tak do počtu planet či dalších vedlejších efektů, mezi něž patří třeba výskyt vedlejších (menších) frakcí a černých děr. Čím větší mapa (záleží na maximálním počtu hráčů), tím víc je na ní planet. Nechcete-li hrát proti živým hráčům, lze se postavit čistě proti počítači, který obsadí všechny hráčské sloty.
Umělá inteligence je poměrně agresivní (i přesto, že nastavíte defenzivní zaměření) a dokáže překvapit také na nízkých úrovních. V případě, že zvolíte agresivní hru a maximální obtížnost, se jedná o opravdovou výzvu, která dá zabrat i zkušeným hráčům. Nejenže AI dělá skvělé manévry a je takřka neomylná, ale také lehce (a někdy méně lehce) podvádí. Není to však pouze o tom, že by se snažila shromažďovat za každou cenu maximum flotil. Pokouší se o rozložené vítězství na všech frontách, včetně šikovné taktiky „oťukávání“ vašich sil a následného úderu na nejslabší místo. Jinými slovy, AI pozitivně překvapila.
Hra se tedy odehrává v reálném čase a v základu ovládáte dva hlavní typy jednotek, kterými jsou planety (nebo asteroidy či orbitální stanice) a vesmírné lodě. Na to, abyste mohli produkovat vesmírné lodě, logicky nejprve musíte mít schopnost je vyrábět.
Tím se dostáváme k ekonomice, která je jednoduchá a běží na třech základních zdrojích. Jsou jimi kredity (lze získat pasivně obchodováním), krystaly (které získáte těžením na krystalových asteroidech) a kov (taktéž z asteroidů). Následuje ještě řada „exotických materiálů“, které jsou nutné k výstavbě specifických kapitálních a vlajkových lodí, stejně jako k provádění některých výzkumných předmětů a výstavbě hvězdných základen. Tyto exotické materiály získáte průzkumem, těžbou, vítězstvím v akcích menších mocností nebo třeba i zničením nepřátelských lodí.
Pokud na planetě vybudujete dostatečné množství továren, můžete následně sledovat, jak se vaše vojenská síla zvyšuje nejen po stovkách, ale i po tisících lodí. Každá loď se staví jednotlivě a lze ji také jednotlivě ovládat. Dokonce můžete ovládat jednotlivě každou stíhačku z vesmírného nosiče – jakési vesmírné letadlové lodi. Musím však připustit, že je to téměř nemožné, neboť stíhačky jsou opravdu malé.
Sins of a Solar Empire II nabízí pestrou paletu unikátních vesmírných jednotek
Jedním z mnoha prvků, kterými Sins of a Solar Empire II, vyniká jsou bojové jednotky, s nimiž budete prozkoumávat, kolonizovat a dobývat vesmír. Výborný je i bojový systém. Vesmírné jednotky jsou páteří vaší útočné a určitým způsobem také obranné síly. Je nicméně nutné vzít v úvahu, že sice můžete mít impérium bez vlastních flotil, ale nemůžete mít flotily bez planet. Určitou výjimkou jsou Vasari, kteří místo toho, aby měli domovskou planetu, vstupují do hry s hlavní mateřskou lodí, kolonizovatelnou planetou. Na vás je se rozhodnout, zda se zde usadíte, nebo budete riskovat a najdete planetu lepší. Vasari to díky své zásobě exotických materiálů a speciálním vlastnostem rasy udělat mohou. Výrobu na planetách nebo hvězdných základnách však obejít nelze.
V předchozích dílech série jste museli správně pochopit roli každé lodi, abyste vytvořili bojeschopnou flotilu. Hra vás nyní určitým způsobem vybízí, jak flotilu správně poskládat. Tento prvek rozhodně nejvíce pomůže novým hráčům a zároveň to dopřává možnost hráčům na vysokých úrovních mít ještě unikátnější složení svých flotil. Každá frakce má svá unikátní plavidla s osobitým designem i vlastnostmi. Důležitou roli nyní mají také malé bojové stíhačky a plavidla, která dokáží opravdu narušit obranu nepřítele. Zároveň se jedná o doprovodná eskortní plavidla, která zajišťují ochranu před případným nebezpečím, v určitých situacích představovaným vedlejší frakcí.
Bojový systém je pak pomyslnou třešničkou na dortu, která se u her často nevidí. Na každé bojové lodi je simulován každý jednotlivý zbraňový systém, přičemž existují lodě, které těchto zbraňových systémů mají několik. Simulován je také každý jednotlivý projektil. Díky tomuto přesnému systému, který všechno zaznamenává (nutno zmínit, že v reálném čase), jen málokteré střetnutí působí repetitivně, protože složení každé flotily určuje, jak bude bitva probíhat.
Můžete mít lodě, jejichž úkolem je zlikvidovat nepřátelské střely a torpéda, nebo naopak můžete mít silné zbraňové nosiče, které jsou vhodné pro absolutní destrukci, avšak na úkor obrany a pancéřování. A opět je to o taktice, plánování a konečné strategii. Pokud má nepřítel hustou flotilu tvořenou těžkými nosiči torpéd a následnou formací středních lodí a vy nemůže proniknout, není nic lepšího než se otočit a následně se vrátit s útočnou flotilou rychlých stíhaček, které proniknou obranou a jednoduše nepřítele uhlodají. Možností je opravdu hodně, každá loď má svou důležitost a hodí se k něčemu specifickému.
Úlohu přitom hraje i diplomacie, díky níž můžete doplňovat zdroje, případně si zajistit pakty o neútočení. Diplomacie je ale bohužel jinak poměrně holá a v tomto ohledu je škoda, že zde není hlubší interakce s vedlejšími frakcemi. Získání vlivu u některé z frakcí může zajistit opravdu zajímavé a užitečné bonusy.
Technologické nebo výzkumné stromy, chcete-li, jsou primárně zaměřeny na rozmezí civilní/ekonomické a na obranné/útočné. Každá frakce má stromy, které jsou rozděleny na dvě odvětví, skládající se až ze čtyř stromů. Specifické pro každou frakci je i označení stromů a různé konkrétní technologie. Zaměření se pak stupňuje na jednotlivé tiery od Tier 1 po Tier 5. Jedná se hlavně o procentuální hodnoty a o možnosti výstavby specifických zařízení nebo lodí.
Krásná grafika, kterou Sins of a Solar Empire II disponuje, rozhodně zaujme
Z hlediska přehlednosti uživatelského rozhraní jsou k dispozici důležité ukazatele a hodnoty, které budete při správě svého impéria potřebovat. Orientace je poměrně intuitivní a manipulace s jednotlivými prvky příjemně plynulá. Nicméně opět bude záležet, jak dobře se s hrou seznámíte v tutoriálu, abyste byli schopni všechny funkce naplno využít.
Vizuální stránka Sins of a Solar Empire II je jedním slovem působivá. Všechno je hezké, elegantní, plné detailů a efektů, a když máte trochu času, můžete se prostě kochat skvělou podívanou, třeba uprostřed nějaké masivní bitvy. Díky tomu, že má každá frakce osobité lodě s dobrým a unikátním designem, se to neomrzí.
Trochu slabší je to nicméně s audio stránkou. Nejde o to, že by byl zvuk špatný, to rozhodně ne, ale přece jen se jedná stále o stejné pojetí zvuku i přesto, že se nacházíme ve vesmíru, a tak by to chtělo nějaké hlubší efekty. Hru doprovází příjemný soundtrack a také dabing jednotlivých hlášek je na dobré úrovni. V konečné kombinaci vizuálu s audiem se jedná o působivý projekt, v němž se prostě budete chtít kochat masivními bitvami.
Sins of a Solar Empire II je skvěle propracovaná náročná strategie, která díky kombinaci 4X a RTS nabízí jedinečnou zábavu pro všechny milovníky žánru a vesmíru. Unikátní rasy a frakce, osobité vesmírné lodě a bojový systém spolu s parádní grafikou a ozvučením působí skvěle. Díky její propracovanosti a náročnosti se ale také jedná o hru, kterou je nejprve potřeba se naučit. Herní mechaniky jsou náročné a počáteční učení může některé potenciální hráče odradit. Pokud titulu věnujete ochotu si jej postupně osvojovat, stane se z něj žrout vašeho volného času. Pokračování univerza se jednoznačně povedlo.