Když se řekne nejstarší světově proslulý komiksový autor, kdo vás napadne? Pro mě je to rozhodně světová stálice Alejandro Jodorowsky. Tento kontroverzní chlapík je zaslouženou ikonou světového komiksu, nehledě na všechna jeho díla. A to se můžeme bavit o Incal, Metabaronovi, Bílém Lámovi, Borgiovi nebo mé velmi oblíbené Diosamante. Co si ale budeme, Kastu metabaronů asi nikdy nepřekoná. To dílo mělo naprosto vše a nakladatelství Crew to ví, a tak přišlo s jedním z dalších jeho kontroverzních a velmi zajímavých děl. Počin Showman Killer je totiž takový víkendový Metabaron – také se neštítí vůbec ničeho a umí uhodit hřebíček na hlavičku jednou ranou.
Autor:
Kresba:
Vydavatel:
Překlad:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
Vydání:
Alejandro Jodorowsky
Nicolas Fructus
Nakladatelství Crew
Richard Podaný
168
barevný
brožovaná
březen 2021
978-80-7449-963-0
první
Takže, kdo je Showman Killer?
Kdo je chytrý, kdo je zlý, kdo se s nikým v celé galaxii nemazlí? Ano, Showman Killer. Nejmocnější žoldák, který má rád jenom kublary a ublary. Tedy peníze. Nemá žádné emoce, necítí strach ani touhu, nic s ním nedokáže pohnout, až tedy do jednoho okamžiku, kdy mu zůstane na krku malé dítě a musí zachránit vesmír. Moment, že už jste to někde slyšeli? Ano, autor zde vykrádá sám sebe, což se přiznám, že mě děsně točí, protože je vlastně neoriginálně originální, ale přesto má od Metabaronů dvě vlastnosti, kterými se velmi odlišuje. Jednak vážně rád hrabe zlato a peníze, jednak se hrozně rád oddává sexu snad s každou bytostí po celém vesmíru.
A co je na tom vlastně nejzajímavější? Příběh neskutečně plyne, a to s nějakou podivnou maximální přirozeností. Žádná scéna není zbytečná, žádná událost nevýznamná a žádný dialog nesmyslný. Jsou zde sice hlášky, které hned na první stránce mohou někoho vyloženě odradit, třeba: „U všech roboďáblů, zase ten výběrčí spermatu.“ Ale sem to tak krásně pasuje a dává to tu smysl, až je to podezřelé. Jodorowsky zde ukazuje to, co umí nejlépe – nenávist k superhrdinům a perfektní úchylné hlášky. Někoho by to mohlo odradit, ale je to něco jako autorova signatura; když nejste připraveni vidět prsa, odporné obličeje a divné bytosti, tohle není nic pro vás. Ostatně Tuleňohlav mě straší ve snech i dávno pro přečtení.
On vlastně i sám Showman Killer je takový prapodivný charakter. Nemá emoce, a tak ani příběh řádně neodvypráví. To dělají postavy, které se kolem něj míjejí a díky nimž je vlastně příběh nějak ucelený. Na rozdíl od světa Metabaronů je však Showman jednohubka, která netěží z onoho obrovskému univerza, které už Jodorowsky jednou vybudoval. Tohle je vcelku humorná postava, která je vlastně naprosto hloupá, až zbytečná s tím, jak je skvěle udělaná. Prostě jodorowina.
Zdroj: Nakladatelství Crew
Showman Killer je surový!
Pokud jste kdy četli jakékoliv dílo dnešního autora, musí vám být jasné, že komiks je neskutečně brutální a násilný. Autor si vždy umí přizvat naprosto bravurního parťáka, který jeho scénáři vdechne dílo. Tím dnešním je Nicolas Fructus, jenž do počinu dal snad všechno, co mohl, a ještě k tomu hromadu věcí navíc. Ano, je to ten autor Thorinthu, kdybyste se někdo chtěli zeptat. Každopádně spojení těchto dvou je naprosto fantastické. Explicitnost některých scén je sice až neuvěřitelná a v některých momentech možná za hranicí, ale přesto k tomu všemu úžasně padne. Tohle je doslova harmonie scenáristy a autora.
Scénář totiž už tak trošku někde znáte a předvídáte, ale s tím vizuálem dávají dohromady unikátnost, kterou v dnešním světě už asi jen tak neuvidíte. Hranice umění a reality. Neznám snad počin, který by byl tak surový a vypadal tak dobře. Jasně, je tu i velké kouzlo překladu, neboť právě díky Richardu Podanému toto dílo evropského komiksu může zářit. Namátkou – paleočubka, střevožrout, roboďábel, felivolavky, Tuleňohlav a mohl bych pokračovat. Tady si sedlo všechno.
Zní to jako komiks na plný počet bodů, že? Tak jdeme na určité nedostatky. Showman Killer je prostě trošku obrácený Metabaron. Pokud znáte dílo Jodorowského, nedokážete to dostat z hlavy a ta hranice je prostě nepřekonatelná. Rovnou tak strhneme body za nějakou chybějící originalitu. Dějově sice jede bomby, ale vlastně tam trošku čucháte happy end, a to mi také sundávalo v tom všem násilí body dolů. A nakonec? Ačkoliv jak jsem psal u scénáře na začátku, všechno dává smysl, v nějakém širším měřítku je to prostě splácanina všech autorových děl do jednoho. Škoda.
Zdroj: Nakladatelství Crew
Showman Killer je vzhledem k tomu, co dneska vychází, neuvěřitelný komiks. Alejandro Jodorowsky zde prodává všechno, co se za sedmdesát let své praxe naučil, a nebojí se jít ani za určitou hranici lidskosti. Perfektní kresba s úžasným překladem mu navíc také svědčí. Jen to nemá jednoduše řečeno to metabaronské čaro, které zde autor chce navodit, a je to tak v závěru dokonalá a bezchybná skoro až parodie.