Ships at sea - úvodka

Ships at Sea – já si pluji se svou lodí...

2. 1. 2025
Zdroj náhledu: Igdb.com

…do přízemí, do poschodí, propluju vám celý dům. Devět mil a sedm pídí čeká ještě před mou přídí, během plavby piju rum. Kdo poznal pohádku, získává zlatého bludišťáka s oceněním znalec mytických večerníčků. Tvůrci z Misc Games si ale řekli, že plují rádi po všech mořích a oceánech, jež naše modrá planeta nabízí, a tak vytvořili simulátor lodí jménem Ships at Sea, kde vám nezbude nic jiného než hrdinsky vyplout, zkoumat, opravovat a občas si ulovit nějakou tu pořádnou rybu, protože co jiného by jste chtěli na moři jíst? Konzervy?

Zahajte kariéru loďaře

Titul Ships at Sea rozšiřuje námořní hry o propracovanou kariéru a otevřený svět. Začínáte jako začátečník s jednoduchou lodí, dědící krachující rodinný podnik, a postupně si budujete kariéru v oblastech jako komerční rybolov, přeprava nákladu nebo údržba námořní infrastruktury. Na rozdíl od dramatických narativů v jiných titulech je příběh zde spíše rámcem pro budování vlastního dobrodružství. Volnost při výběru kariérního zaměření a možnost multiplayerové spolupráce přidávají hře dynamiku. Tato flexibilita dává prostor pro kreativní přístup, ať už hrajete sami, nebo s přáteli​.

Samotná hratelnost je rozdělená do tří hlavních pilířů: rybolov, přeprava nákladu a servisní služby. Každá oblast má své unikátní mechaniky – rybolov zahrnuje různé techniky, jako jigging, což je technika rybolovu, při které rybář používá speciální návnady zvané jig. Tyto návnady jsou obvykle vybaveny olověným závažím, které jim umožňuje rychle klesat ke dnu, a ostrým háčkem, na který rybář láká ryby. Jigging spočívá v tom, že rybář pravidelně zvedá a spouští prut, čímž imituje pohyb zraněné nebo unikající kořisti. Tento rytmický pohyb přitahuje pozornost dravých ryb, jako jsou tresky, tuňáci nebo lososi, a nejlepší na tom je, že tyto ryby hra přitáhne též. Další metodou lovu jsou ve hře třeba dlouhé šňůry, ale ty mi nepřijdou natolik zajímavé jako jigging, tudíž vás obohacovat nebudu. Přeprava nákladu hovoří sama za sebe a servisní služby dle mého také. Prostě opravujete lodě.

Zdroj: Misc Games

Ships at Sea má být o spolupráci 

Multiplayerové módy jsou obrovským tahákem – hráči mohou zakládat společné firmy, sdílet zdroje nebo soutěžit proti sobě. Prostředí je dynamické díky reálně simulovaným povětrnostním podmínkám a plně otevřenému světu. Každá plavba je jedinečná a neustále vyžaduje přizpůsobování se aktuálním podmínkám​, Je to takové příjemné si plout, kdežto najednou déšť, mlha, blesky a bouře, čímž každá plavba působí autenticky a nepředvídatelně. 

Bohužel, hned zde je od začátku takový menší kámen úrazu. Hra sice nabízí cross-play, ale je stále nevychytaný. Ships at Sea se velmi často, jakmile chcete navázat nějakou větší spolupráci, z mně neznámého důvodu začne hrozně sekat a z mého plutí se rázem stává peklo na vodě. S přáteli tak momentálně hrát nedoporučím, hezky v klidu plujte sólo. Ostatně, předběžný přístup je nyní plánovaný až do třetího kvartálu roku 2026 a bůh ví, jestli v té době vůbec výroba hry skončí. 

Ovládání je intuitivní a nabízí realistický zážitek – hráč může ovládat různé přístroje na palubě, jako sonar nebo radar. Hra sice není válečná, ale když si představíte, jak právě sonar hledá ponorky, tak něco podobného je využíváno i pro rybolov. Pokročilý systém fyziky, včetně Nvidia WaveWorks a reálně simulované vztlakové mechaniky, zaručuje autentický pohyb lodí na moři​. Což je vlastně to nejčastější, co ve hře hráč dělá – pluje. Vy nejenže se snažíte vydělávat peníze ve své společnosti, ale zároveň musíte ty lodě využívat k pohybu a objevování. Ono totiž začít v onom krásném člunu, máchat pádly, snažit se posunout a koupit si reálnou loď na reálných vlnách mělo vážně obrovské kouzlo. 

Zdroj: Misc Games

Slyším racka?

Grafická stránka je ohromující. Díky použití moderních shaderů nabízí hra realistické zpracování oceánu, odrazy světla na hladině a dynamické efekty počasí. Přístavy, mořská krajina a detaily lodí působí autenticky, i když při bližším pohledu mohou být některé objekty méně propracované​, především ty na břehu. Nicméně Ships at Sea vypadá vážně vizuálně velmi dobře. Bohužel, i když už je Unreal Engine 5 používaný, a na titulu to jde vidět, stále zde je nějaký problém s bugy. Nepočítaje, kolikrát mi hra spadla.

Audio je jedním z hlavních taháků – realistické šumění moře, bouře nebo zvuky lodních motorů dodávají na imerzivnosti. Hudební doprovod je jemný a doplňuje relaxační atmosféru hry. Každá povětrnostní situace má svůj unikátní zvukový profil, což zvyšuje pocit autenticity​. Já jsem zde byl odvařený především z toho, jak moc jsem se cítil jako kapitán na lodi, i když jsem byl kapitánem své sedačkové lodi u monitoru. Sluchátka na uši a jste v tom, a je to nádhera.

Než přejdeme ke shrnutí, neodpustím si ale pár věcí. Máme zde počin s obrovským potenciálem a velkým příslibem do budoucna, který jako simulátor lodi může obstát. Vážně může. Jenomže nyní je to spíše trápení se na moři. Koukáte na zadek, vozíte náklad, lovíte ryby, díváte se na hromadu záseků, nefunkční multiplayer, a byť to vážně dobře vypadá a zní, vůbec tu hru nedokáže spasit. Upřímně, i ten začátek. Začnete v jednoduchém člunu, ale než našetříte na loď, abyste se nějak posunuli trošku dál, několik hodin to trvá. Tutoriál samotný je navíc takový lehce ušlý a utahaný a vypadá to, že se hře vůbec nechce s vámi nějak začít. Spíš potýrat, pozlobit a pluje se dál, tečka, nic víc.

Ships at Sea je moderní námořní simulátor, který má možnost posunout hranice žánru díky realistickému zpracování, otevřenému světu a možnostem multiplayeru na další kosatku. Tempo samotné je ale příliš pomalé, hra se hrozně často zasekává a nakonec děláte pár činností neustále dokola. Prakticky si hrajete na práci po práci, což mě psychicky naprosto likviduje, a to i když jsem milovníkem moře, a kdykoliv vypluji z přístavu, slyším ten nádherný šum vody a mohu se podívat, jak se to pode mnou krásně vlní.

Klady
  • krásný vizuál
  • příjemné mořské audio
  • rybolov je fajn
Zápory
  • hra se neuvěřitelně zasekává
  • multiplayer pořádně nefunguje
  • většinu času trávíte repetitivní činností
  • postup na lepší loď trvá hrozně dlouho
  • předběžný přístup bude ještě minimálně dva roky
Platforma PC
  • Datum vydání 23.05.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Příběh

    Atmosféra

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.