Po úspěšné hře Banished, která svým způsobem znamenala milník v budovatelských strategiích, je zde další hra, která si z tohoto povedeného kousku vzala inspiraci. Tímto titulem je Settlement Survival z roku 2021. Stejně jako v Banished i zde převezmete kontrolu nad skupinou přeživších, kteří hledají nový domov a vyhlídku lepšího života.
Přežijí jen ti nejsilnější
Hra nemá žádný příběh nebo specifický cíl, prostě musíte přežít, co nejdéle to půjde. Na začátku máte svěřenou malou skupinu přeživších na náhodně vygenerované mapě. Jak je u těchto her zvykem, začínáte výběrem obtížnosti a poté rozhodnutím se mezi sandboxem a klasickou verzí. Samozřejmě můžete případně navolit rozlohu oblasti, četnost zdrojů nebo třeba povolit mimořádné náhodné události. Tyto náhodné události pak „osvěžují“ hru v podobě nepříznivých povětrnostních vlivů apod.
Další možností, krom výše zmíněných standardních režimů, bude také několik speciálních. V současné době má hra pouze jednu speciální mapu s názvem Velikonoční ostrov, která, jak název napovídá, vám dá již trochu specifičtější cíl. Vaším úkolem bude postavit všechny sochy Moai, které jsou rozeseté po mapě, k čemuž budete mít již od začátku počáteční množství infrastruktury a technologií. Základní populace je pak několikanásobně vyšší než při startu ve standardním režimu, takže je hra náročnější.
Největším tahákem, nebo řekněme „akčností“, ve hře jsou pak katastrofy přicházející v různých podobách. Může se jednat o kruté zimy, které mohou drasticky snížit zdroje v divočině, nebo třeba kyselé deště, které mohou poškodit lidi pracující venku na polích. Podle dostupných informací se mají tyto náhodné události ještě značně rozšířit o zemětřesení nebo třeba i povodně. To, jak se s těmito katastrofami vypořádáte, je také velmi důležitou součástí průběhu hry.
To, jakým způsobem na danou situaci budete reagovat a jak ji vyřešíte, se pak odrazí ve dvou vlnách. Tou první vlnou je okamžitý efekt nebo efekt v několika následujících dnech. Zde se bude jednat zejména o náladu, tedy i spokojenost vašich obyvatel, zdraví, ale také i zdroje. Druhá vlna je pak dlouhodobý efekt, nebo spíše řečeno vývoj situace, který se může projevit v řádu několika následujících měsíců či let.
Hodnota zdraví představuje celkové zdraví obyvatel. Nízká hodnota může v lepším případě ovlivnit pouze jejich výkonnost, v horším případě způsobit vážnou epidemii, která může vést i k velkému počtu úmrtí. Nutno zmínit, že z takovéto katastrofy se už nikdy nemusíte dostat a epidemie může být tak silná, že všichni členové vaší komunity prostě zemřou. Případně se vám situaci podaří stabilizovat až za dlouhou dobu.
Učit se a objevovat nové technologie se vyplácí
Stejně jako v Banished je i zde poměrně pestrá škála budov k postavení. Těmi jsou například klasické příbytky či luxusnější sídla, ale také budovy ke vzdělávání, přístav k obchodování nebo i epické monumenty. Nechybí samozřejmě ani budovy na zpracování surovin nebo pro různá povolání.
Nejzákladnějším způsobem udržení zdraví je výstavba nemocnic, zajištění léků a vývoj technologií pro boj s infekčními chorobami. Kromě toho můžete i zahájit výrobu očistných předmětů, jakými jsou například mýdlo, anebo vystavět sociální zázemí v podobě toalet či lázní. To všechno hraje velkou roli a jde o účinný způsob zvyšování hygieny, která je pro zdraví obyvatel podstatná. Zde se tedy opravdu hodí rčení „čistota je půl zdraví“. Hygiena a celková infrastruktura je v tomto ohledu zpracována poměrně reálně.
Pokud chcete, aby vaši usedlíci měli lepší a kvalitnější život a mohli si dopřát luxus v podobě zmíněných sociálních zařízení, případně škol a různých specifických budov, musíte zvolit správné technologie.
Technologických stromů, které zpřístupňují nové budovy a povolání, je zde několik. Najdete zde technologické stromy pro logistiku, obchod, vzdělání či konstrukci, ale také pro těžbu nebo obyvatelnost. Každý ze stromů obsahuje opravdu velmi pestré technologie, které se větví a mohou se i následně ovlivňovat, ať v pozitivním nebo negativním smyslu.
Pokud například chcete základní pivovar vylepšit na vinárnu, musíte nejenže zvolit příslušnou technologii v sekci obyvatelnost, ale také musíte vyzkoumat technologie v sekci konstrukce. Pokud byste však chtěli vylepšit pivovar na lihovar, musíte v konstrukci vynalézt výrobu skla. Abyste mohli vyrábět sklo, musíte mít samozřejmě také příslušné suroviny. Vše je v tomto smyslu velmi příjemně a logicky propojeno.
Chci mít šťastný život, nebo udělám ostatní nešťastnými
Náladu vašich obyvatel, krom zábavy, dobrého jídla a pití, také ovlivňuje základní lidská touha po reprodukci. Pokud jsou tato touha nebo její praktikování sníženy, situace se negativně odrazí na počtu nově narozených dětí. To může vést k postupnému vymírání komunity. Pokud se zase rodí moc dětí a vy pro nové rodiny nemáte dostatek ubytování, celá situace může vyústit v nárůst kriminality, případně může dojít až k sériové vraždě. V takové situaci se jedná o jednu z velmi kritických fází, protože přicházíte nejen o lidské zdroje, ale v rámci toho také o profese, kterých se vražda dotkla, a zároveň klesá i spokojenost ostatních obyvatel.
I když to všechno vypadá parádně, všeho někdy moc škodí. Jedním ze zásadních problémů je, že hra operuje s velkým rozdělením surovin a zdrojů do různých kategorií a následně do velkého množství předmětů, které kolikrát slouží ke stejnému účelu.
Dalším určitým nešvarem je, že technologické body se ve hře získávají poměrně pomalu. I když můžete stavět školy a různé vzdělávací instituce prakticky dle libosti, což proces lehce urychlí, mají celkově velmi malý efekt.
Předběžný přístup
Grafika je poměrně jednoduchá, nicméně neurazí, a jedná se o příjemnou kombinaci kresleného interaktivního zpracování. V průběhu hraní se vyskytlo pár chybek, což je v rámci předběžného přístupu pochopitelné a zcela omluvitelné. Jednalo se spíše o lehce promixované textury či jejich probliknutí, tedy nic, co by narušovalo možnost hrát hru.
V rámci výstavby se hra změní ze svého klasického prostředí na kostičková pole, kde vidíte, kolik polí která stavba zabírá, případně můžete i označit, co budete chtít srovnat se zemí.
Pokud jste hráli Banished, případně Patron a podobné hry, orientace vám bude připadat velmi intuitivní a známá. Rozhraní je však velmi přátelské i pro zcela nové hráče v tomto žánru. Vývojáři využili zavedeného standardu a udělali dobře. Proč vymýšlet něco nového, když to, co tu je, funguje dobře a přehledně. I pro úplné začátečníky je však samozřejmě připraven tutorial, který je rozdělen do tří kapitol.
Settlement Survival je i v této fázi předběžného přístupu, kdy se ve hře nachází pár chybek, velmi příjemnou budovatelskou strategií. Hra má přiměřenou obtížnost dle vaší volby a hratelnost osvěžují i různé události a přírodní vlivy, které dokážou pěkně potrápit. Vývojářům z Gleamer Studios se inspirace opravdu povedla a dosáhli tak svého cíle. Pokud patříte mezi fanoušky budovatelských strategií a překousnete grafiku bez hlubších moderních efektů i trochu více kategorií pro suroviny a zdroje, hra vás bude bavit.