Second Front

Second Front – ovládněte válku

28. 7. 2024
Zdroj náhledu: Hexdraw

Druhá světová válka byla globální konflikt, který probíhal od roku 1939 do roku 1945. Začala útokem nacistického Německa na Polsko 1. září 1939, což vedlo k vyhlášení války ze strany Spojeného království a Francie. Válka zahrnovala většinu světových národů, které se rozdělily na dvě hlavní aliance: Spojence, včetně Spojeného království, Sovětského svazu, Číny a Spojených států, a Osy, zahrnující Německo, Itálii a Japonsko. Konflikt se vyznačoval masivními vojenskými operacemi, genocidou Židů známou jako holocaust, a použitím jaderných zbraní na konci války. Skončila kapitulací Německa v květnu 1945 a Japonska v září téhož roku, což vedlo k rozsáhlým změnám ve světovém politickém uspořádání a založení Organizace spojených národů (OSN). A jelikož jsem vám nyní dal shrnutí událostí z tisíců knih a milionů dokumentů na jednom místě, je na čase se do ní podívat blíže v tahové strategii Second Front od studia Hexdraw, které zpracovalo některé její bitvy.

Nebojte, už vás historií nudit nebudu

Pokud ale čekáte, že budete hrát nějakou příběhovou kampaň, kde vás čeká hromada úkolů, budete na omylu. Hra sama o sobě příběh nemá, obsahuje ale 48 epických scénářů, které se během celého tohoto světového konfliktu odehrály. Podíváte se tak do Stalingradu, Borisova nebo Korostyšivu. Nicméně jak se sluší a patří, nejprve musíte projít hromadou tutoriálů a nějakými těmi menšími misemi. Ono totiž vědět, jak se ovládá více než 40 typů pěchoty a více než 200 druhů tanků, vozidel či děl, není snadné. Rozhodně přípravu nepodceňujte, soustřeďte se, ať základy pochytíte, ona se totiž válka snadno nevyhraje a počin vám to velmi rád připomíná. Tutoriál jsem totiž dělal na šestkrát.

Jakmile skončíte, je na čase si vybrat scénář. Trošku horší je, že rozhraní není plně vysvětleno, byť nutno podotknout, že se tvůrci snažili vám dát dostatek informací v tutoriálu. Stejně ale jako jsou teorie a praxe rozdílné věci, tak náhodné klikání a taktizování jdou pocítit každou chvilku. Pozitivní ale je, že je ke hře od tvůrců obsáhlý dokument, kde je Second Front vypitván do detailů. Doslova masakr, ale číst se to nedá, nicméně pokud se někde zaseknete, může to být vaše spása. Pro mě byla. 

Zdroj: Hexdraw

Konec keců, jdeme na Second Front

Země, na niž budete bojovat, je rozdělená na hexadecimální mřížce, podobně jako v Humankind nebo Civilizaci. Jsou na ní viditelné všechny různé typy krytí, oblasti, kam můžete postupovat, krásně svítí a to, kam nedostřelíte, zase ukáže dobře viditelná clona. Jednoduché, přehledné a musím říct, že velice funkční, ony to ty tahové strategie totiž vážně potřebují.

Ostatně každé kolo je rozděleno do čtyř fází – pohyb a palba, palba od nepřítele, ústup a fáze boje na blízko. Síla u Second front je v tomto případě v detailu, například v první části, tedy pohyb a palba, sice můžete rovnou vystřelit, ale občasně řeknu, že je daleko lepší se hýbat, a to hned několika způsoby. Vojáci se umí plazit, chodit či běhat, přičemž pokud o vás nepřítel ještě neví, tak na sebe upozorníte. Je to takový zvláštní druh stealthu, nicméně válečná hra Last Train Home používá podobný model. U palby mi neuvěřitelně vyhovoval ukazatel procentuální šance na zásah vzhledem k typu útoku, pomáhalo to více přemýšlet o riziku.

Právě poslední fáze, tedy boj na blízko, bývala v mém případě ten největší gamechanger, který mě stál výsledek střetnutí. Jedu trošku harakiri styl naučený z většiny strategií, a tady mi brutálně selhával, protože jsem do pasti zaháněl sám sebe. Tato poslední fáze se ale dá přeskočit a pokud dobře nastavujete jednotky, k boji na blízko nikdy dojít nemusí. Na druhou stranu, doporučuji se co nejlépe schovávat a šetřït jednotky. Posílat je neustále na smrt a hledat obětního beránka není nejideálnější řešení.

Zdroj: Hexdraw

Můžete si i vytvořit vlastní scénář

Jakmile skončíte s připravenými scénáři a budete si říkat co dál, je tu editor map. Rozhodně doporučuji si nějakou zkusit vytvořit a pokud si nebudete jistí, že nejste profíci, na Steamu je jich už nyní dostatek, abyste se nechali sami inspirovat. Hra sice nežije tak velkým modderským životem, jak by mohla, ale je tam dost scénářů a map k tomu, abyste se zabavili na další desítky a desítky hodin. Editor je příjemný bonus, ale platí zde otázka, můžeme jej počítat jako součást počinu?

Ono totiž jak je taktizování složité, tak je grafika velice příjemně a dovolím si říct jednoduše kreslená. Ačkoliv by tak mohla někoho odradit, řeknu vám, že právě díky tomu je bojiště naprosto dokonale přehledné a málokdy se stane, že byste si nevšimli převýšení nebo krytu na mapě. Navíc u blízkého přiblížení si můžete prohlédnout své tanky do detailů. Jsou údajně navrženy autenticky podle skutečných strojů, ale dovolím si být lehce skeptický, zase tak blízkou podobu tam nevidím. 

Velmi kvalitně hodnotím i přiložené audio. Hra sama o sobě je tichá, nečekejte moc hudby v pozadí, nicméně právě střelba a pohyb jednotek jsou zářnými tahouny celého počinu. Hudbu jako takovou hra samozřejmě má, jedná se o takovou tu válečnou, která připomíná devadesátá léta, když někam přijíždějí ve filmech americké tanky. Prostě dojáky budující napětí s cílem budoucí záchrany. Nebudu ale lhát, že jsem si Victory March několikrát nepustil. Pokud si jej najdete, že zní jako televizní hudba z Hunger Games?

Zdroj: Hexdraw

Second front je velmi hezky udělaná válečná hra, která nabízí širokou škálu snad úplně všeho, co se od válečné tahové strategie dá očekávat. Všem, kteří se v ní chtějí stát profesionály, doporučuji jako první přečíst manuály, protože bez nich se budete posouvat horko těžko. Na jednu stranu kvituji promyšlenost a na druhou pláču nad zbytečnou složitostí, protože se tím eliminuje možnost dostat se do širšího publika hráčů. Nicméně se jedná o dobrou jízdu s menšími nedostatky. Tak na co čekáte, je na čase vyrazit na Caen!

Klady
  • edukativní prvek
  • historické zpracování
  • taktizování na nejvyšší úrovni
  • přiblížení na detailní průzkum
  • přehledné bojiště
Zápory
  • místy vážně až moc složité
  • nevěřím, že jsou tanky autentické
Platforma PC
  • Datum vydání 31.01.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Ovládání

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.