Sanity of Morris nám vypráví příběh o otci a synovi, jejichž nešťastný vztah je kdysi od sebe odloučil. Jonathan Morris obdrží nečekaný hlasový vzkaz od otce Hanka a to okamžitě všechno změní. John cestuje za otcem do Greenlake, aby zjistil, co se děje. Bohužel se sám John ocitne v něčem mnohem větším, než je jejich rozbitý vztah. V něčem, co staví oba jejich životy do vážného nebezpečí.
Nejsme tu sami
Během své cesty k otci se John ocitá mimo silnici, když ho vystrčí řidič dodávky. Musí tak dále pokračovat pěšky. Po cestě naráží na muže v oblecích, kteří pročesávají oblast, a usoudí, že bude lepší se jim vyhnout. Vydává se tak do stínů jen se svojí baterkou. Když John dorazí k otcově domu, zjistí, že se otec ztratil. Po průzkumu domu přichází na to, že Hank pracoval na něčem, co by mohlo změnit svět navždy. Jedná se o důkaz, že ve vesmíru nejsme sami.
John se vydává na cestu
Hank zanechává svému synovi za sebou vodítka ve formě poznámek, fotek a zvukových záznamů, které odhalují jeho výzkum mimozemšťanů pod jezerem Greenlake. John se snaží naplnit otcovo očekávání a vydává se po jeho stopě, aby zjistil, co se mu opravdu stalo. Čím více se ale o Hankovi dozvídá, tím víc zpochybňuje vlastní rozum a také možnost, že by mimozemšťané mohli opravdu existovat. Jeho cesta ho pomalu zavede do tajného zařízení a dál ho i posouvá k jeho mentální hranici. To, co zde objeví, mu rozhodně změní život.
Vezmi baterku a běž se plížit
Hráč bude hrát z pohledu první osoby za Johna, který musí neustále hledat předměty k vyřešení mnoha hádanek a získávat tak informace od otce. Některé hádanky jsou perfektně zasazené do příběhu, u některých naopak netušíte, co máte vlastně vůbec dělat, protože jsou nejednoznačně označené. Nezbývá vám tak než běhat a zkoušet všechno možné, co vám přijde pod ruce. Docela často se musíte ve hře plížit, protože je tu velké množství nepřátel, přes něž se musíte dostat ven. Bohužel vaší jedinou zbraní je v tomto světě jen baterka.
Sbírání příběhových střípků
Ve hře Sanity of Morris sbíráte tři druhy předmětů. Jsou to zvukové záznamy, fotky a tajné dokumenty. Vše se zaznamenává do Johnova deníku na časovou osu od roku 1960 až do roku 2020 s chronologickou posloupností. Všechny tyto „sběratelské“ předměty mají v Sanity of Morris hluboký a smysluplný kontext, který vyplňuje prázdná místa v tom, co hráč i John už ví. Tyto sběratelské předměty, cíle hry a další vodítka jsou hráči kdykoliv během hry přístupné v deníku.
Vcelku rychlý příběh
Samotný příběh se rozděluje do tří kapitol a jeho dokončení vám zabere něco málo kolem tří hodin. Jestliže poctivě hledáte veškeré záznamy do Johnova deníku, možná to zabere i trochu déle. Sanity of Morris proto můžete dokončit na jeden zátah. Rozdělení příběhu do tří relativně krátkých kapitol by mohlo být zajímavým lákadlem pro hráče, již mají omezený čas na hraní. Rozhodně vás nemusí odradit celková délka, protože hratelnost je více méně dost jednoduchá na to, abyste mohli hru kdykoliv vypnout a později se k ní vrátit.
Vizuální a zvuková stránka hry
Vizuální ztvárnění zvyšuje napětí a se svým důrazem na temnotu a světlo tak zrcadlí témata a emocionální boje, které John prožívá během celé hry. Společně s děsivými a působivými zvukovými efekty se v hráči vyvolává napětí a očekávání neočekávaného. Hlasové ztvárnění je perfektní, neboť přináší ty správné emoce, které v danou chvíli očekáváte od vašeho hrdiny. Sanity of Morris však rozhodně není vhodné pro mladší publikum.
Ne vše jde skvěle
Je vám tu sice servírován naprosto dokonalý příběh doplněný o spoustu informací, které dotváří děj, avšak co ta hratelnost? Nejednoho z vás určitě dovede občas k varu. Kdykoliv začne nějaká cutscéna, následuje po ní většinou útěk. Ten je doprovázen klikáním na správná tlačítka v určitém časovém limitu. To by sám o sobě takový problém nebyl, kdyby po vás hra nechtěla už mačkat tlačítko, když je John ještě stále zaseknutý cutscénou a nedá se ovládat. Dále jsou tu NPC, které vás vidí na druhém konci místnosti, ale když se připlížíte přímo k nim a oni se na vás otočí, nevidí vás. Jste v tu chvíli jako Harry Potter se svým neviditelným pláštěm. Setkala jsem se i s tím, že mě nepřítel viděl skrze zeď, a dokonce mě přes ni i několikrát zabil. Toto vše dost kazí celkový dojem ze hry.
Jak definovat Sanity of Morris? Nejvhodnější by asi bylo popsat tuto hru jako psychologický thriller propojený emocionálním poutem mezi Johnem a Hankem se skrytými prvky, které jsou zahaleny mlhou tajemství, a chytrými hádankami. Je to sice zajímavý titul, co se týče příběhu, ale hratelnost zde dost pokulhává. Hra má dva možné konce a záleží jen na vás, jak tento příběh pro Johna a Hanka skončí.