Sands of Salzaar je sandboxová strategická hra zasazená do exotické fantasy pouště, kde rekrutujete, trénujete a vedete své vojenské jednotky do boje proti konkurenčním městům a frakcím. Tato hříčka byla vyvinuta studiem Han-Squirrel a vydána společností XD Inc. Při svém uvedení na trh se titul dostal na první místo světového žebříčku nejprodávanějších her na Steamu. Zároveň tento projekt do značné míry čerpá z oblíbené série Mount and Blade (dále jen MB). Účelem recenze je odpovědět na otázku, zda se jedná o kvalitní dílo, či nikoliv.
Budu barbar, kouzelník, sultán či randomák?
Po spuštění hry budete mít na výběr, zda si nejprve vyzkoušíte příběhový režim, nebo rovnou přejdete do sandboxového režimu. Pokud jste v Sands of Salzaar nováčkem, rozhodně bych vám doporučil příběhový režim, dokonce i tehdy, pokud chcete tento titul pro sandboxový režim. Mnohem lépe pochopíte některé postavy, klany a celkový svět, ve kterém strávíte hodiny.
Ještě dříve, než budete vrženi do pouště, si nejdříve vyberete jednu z různých postav. Pro každou z nich jsou k dispozici tři stromy dovedností a jedinečné vybavení. Jednotlivé postavy mají svou vlastní obtížnost, jejíž úroveň je snadno označena hvězdičkami, aby si hráči mohli vybrat tu správnou.
Mám spoustu společníků, a co máš ty?
Stejně jako v MB si najímáte společníky, kteří vám pomáhají při náročné cestě. Jejich účast můžete získat zaplacením finančních úplatků nebo splněním určitých úkolů, abyste dosáhli jejich přízně. Vaši partneři mají bohužel jen dvě využití. Pomohou vám v boji, pokud je máte ve své skupině, nebo jim můžete předat panství a oni se o vše postarají. Neexistuje žádná forma přátelské interakce. Konkrétně mám na mysli, že si s nimi nemůžete popovídat nebo navázat hlubší vztah jako v případě MB. To mě trochu zklamalo, protože každý si tu dokáže vyhledat společníka, jemuž bude sympatický už svým vzhledem.
Určitě by nebylo na škodu, kdyby vývojáři přidali více možností s těmito osobnostmi. Rád bych si našel partnera, se kterým bych mohl dobýt celý kontinent a třeba s ním randit, dvořit se, založit rodinu atd., jenže nic podobného zde není. Ve skutečnosti vám opravdu pomáhají pouze v potyčkách, jiné uplatnění nenabízejí. A pokud se rozhodnete přidat do některé frakce, nebál bych se říct, že jsou jen kosmetickým doplňkem, aby Sands of Salzaar nevypadal prázdný.
Osamělý vlk, nebo frakce?
Herní mapa je rozdělena podle jednotlivých frakcí na šest regionů. Například Crying Rock ovládá Dakn, která se mi líbí, jen co se týče ženských hrdinek. Ohledně frakcí se postupuje podobně jako v MB, plníte úkoly pro hlavní členy, abyste získali jejich popularitu, ti vám udělují dobytá území a posílají peněžní odměny, popřípadě žádají pomoc s útoky. Pokud vás naštvou, můžete kdykoliv odejít, předem však musíte počítat s určitými následky. Několikrát se mi stalo, že jsem opustil frakci a stal se úhlavním nepřítelem postav, se kterými jsem měl nejlepší vztah. Bohužel platí totéž, co pro vaše společníky. S jednotlivými členy frakce nelze navázat hlubší vztahy. Jediné, co ve skutečnosti můžete udělat, je přinést dárky nebo zaplatit za všechny alkohol v hostinci. Nemůžete je ani například – a pro mě osobně je to škoda – vybavit lepšími jednotkami. Lze se pouze podívat na jejich aktuální stav, ale to je všechno.
V tomto ohledu Sands of Salzaar selhává, protože nedokáže vytvořit potřebný mezilidský vztah, díky němuž byste z přítomnosti tohoto jedince ve skupině měli dobrý pocit. To je vlastně jeden z důvodů, proč jsem nikdy necítil potřebu přidat se k nějaké frakci. Pokud se rozhodnete hrát na vlastní pěst, můžete podnikat klasické nájezdy na nevinné farmáře, karavany, města atd., tedy v podstatě vše, co už znáte z MB. K tomu však připojte určité aktivity, jako je prozkoumávání podzemních lokací, ničení táborů banditů, osvobozování vojáků a nakonec samotné dobývání. Titul dokonce obsahuje některé události, které jsou více náhodné, konkrétně jde o získávání vzácných předmětů či postav. Je třeba vzít v úvahu, že Sands of Salzaar je druh fantasy hry, ve které stojíte proti temné straně. Díky tomu můžete do své party naverbovat poněkud zvláštní persony, jako je yetti, divočáci, hadi, velké invazivní žáby, vlci a mnoho dalších zástupců zvířat. Pak jsou tu ale tři druhy draků, démon či fénix, to už je pak jiná sranda.
Je tu jistý druh managementu
Kromě toho, že je důležité rekrutovat jednotky, musíte také dohlížet na pět dalších významných položek, jako je Utar (herní měna), dřevo, železo, nefrit a jídlo. Aby vaše jednotka dobře fungovala a nevymřela, musíte jí poskytnout dostatek potravy. Koneckonců, rozhodně nechcete pobíhat po horké poušti s prázdným žaludkem. Utar získáte z vedlejších úkolů, které tradičně dostáváte od farmářů, správců měst a frakcí. Můžete ho také získat procházením nebezpečných dungeonů, zabíjením rebelů a ničením jejich základen nebo ho naleznete ukryté na mapách. Na co potřebujete Utar? Hlavně na nákup jídla, vybavení pro sebe a své společníky, verbování, vylepšování a v případě nouze i na diplomacii.
Co se týče dalších tří předmětů, dřevo, železo a nefrit mohou být získány stejným způsobem jako Utar. Používají se však pouze při vylepšování jednotek nebo budov ve vašich městech. Jediný rozdíl je nefrit. Ten totiž především využijete pro získání silnějších jednotek, jako jsou zmínění draci a fénix. Samotná modernizace vašich měst je z hlediska potřebných materiálů poměrně náročná. Navíc, když o tom tak přemýšlím, nejsem si jistý, jestli je inovace nutná. Jediné věci, jež vám Sands of Salzaar umožňuje stavět nebo vylepšovat, jsou hlavní budova, farmy, doly, dva typy obranných věží a obchodní stanice. Pokud vylepšujete své doly, budou produkovat více železa, nefritu nebo dřeva. U obchodních stanic jsou karavany rozšířeny, takže můžete mít dva nebo tři vozy místo základního jednoho.
Toto město patří mně!
Několikrát jsem zmiňoval, že v Sands of Salzaar budou města, která je třeba získat. Dobývání funguje stejným způsobem jako v MB. Před zahájením ničivého útoku musíte město nejprve několik dní obléhat. Nepřátelé díky tomu získají čas na posílení obrany, což je pak aspoň větší sranda. Mnohdy se stane, že nepřítel proti vám postaví dvojnásobek vaší armády.
Po skončení obléhání můžete přejít k bitvě. Chcete-li dobýt město, musíte se pokaždé zbavit čtyř základnových stanic. Po vyhlazení posledních zbytků předchozí civilizace máte na výběr, co s městem uděláte. Můžete ho buď převzít pod svou vládu, nebo ho vyrabovat pouze pro peníze a ponechat ho současnému majiteli. Existuje také možnost nebýt k městu nepřátelský a ani ho nevyrabovat, protože vaším cílem je pouze znemožnit jeho provozovatele. Poslední možností je propustit město a dát mu možnost nepodléhat nikomu. Trochu mě zklamalo, že v dobývání nemáte možnosti pro určitou strategii. Například ve hře Mount and Blade můžete během obléhání strategicky rozmístit jednotky: pro oslabení města lze umístit katapulty, beranidla nebo věže. Je možné počkat i několik dní, aby obyvatelé dobývaného města přišli o zbývající potraviny. Sands of Salzaar vám bohužel nic takového nenabízí. Poté, co obléhání skončí, se musíte pustit přímo do boje.
Sands of Salzaar je opravdu dobrá hra, jež vás na dlouhou dobu přiková k židli. Pokud jste hráli sérii Mount and Blade, tento titul si opravdu užijete. Tato nezávislá hříčka od nezávislého studia vám nabídne několik hratelných postav, rozsáhlý otevřený svět, frakce, které můžete dobývat, a dobrý příběh.