Po velké válce je svět sužován obrovským suchem a kritickým nedostatkem vody. Vlnící se horký vzduch na všudypřítomné poušti jen sem tam rozvíří stroje převážející poslední zbytky drahocenné vody či bandité toužící po všem, co má alespoň zdánlivě nějakou hodnotu. Zní to jako Mad Max? Omyl! Tady jsme ve světě Sand Land.
Tvůrcem mangy Sand Land, která posloužila jako předloha námi recenzovaného akčního RPG, je Akira Torijama, známý především jako otec populárního Dragon Ball. Letos v březnu nás bohužel Akira Torijama nečekaně opustil, a my tak můžeme hru a zbrusu nový stejnojmenný seriál na Disney+ brát jako takový poslední vzdaný hold tomuto nadanému autorovi.
Zdroj: Bandai namco
Jednoduchý, ale poutavý příběh
Příběh hry jsem již malinko nastínil na začátku. Svět prošel velkou válkou, poslední řeka vyschla a z vody se stává nedostatkové zboží. Král se svou armádou je jediným, kdo má v poušti přístup k zásobám vody, a taky si za ni nechá patřičně zaplatit. Jeho hamižnost ale přesvědčí šerifa Rao k potřebě hledat řešení. Jednoho dne se tak vydává do vesnice démonů s prosbou o pomoc při hledání bájného vodního pramene, který se má nacházet kdesi na jihu. Na herních konzolích závislý, ale věčně znuděný démon Beelzebub a jeho přítel Thief na tuto výzvu kývnou, a začíná tak naše dobrodružství. My jako hráči se zhostíme ovládání Beelzebuba, ale hra nás chvílemi nechá hrát i za ostatní členy naší výpravy.
Příběh je jednoduchý, ale dokáže být dostatečně poutavý a odsýpá slušným tempem. A řekl bych, že se jedná o to nejlepší, co hra hráči nabízí. Každý rozhovor se navíc automaticky plynule přepíná do jakési animace, že jsem měl pocit, jako bych nehrál hru, ale sledoval anime seriál. Jediný problém mám s nutností ručně odklikávat pokračování rozhovorů, které kazí dojem z plynulosti a dává hráči najevo, že skutečně hraje hru. Dabované rozhovory sice pokračují i bez zásahu, ale prodleva mezi větami je v tu chvíli nepřirozeně dlouhá, že vás stejně nakonec donutí je odklikávat.
Žánrově těžko zařaditelný
Oficiálně o sobě Sand Land hovoří jako o akčním RPG. Já bych jej ale zařadil spíše do kategorie akční adventura. Ano, máme zde RPG prvky v podobě získávání zkušeností a následného odemykání nových skillů. Vzhledem k malému výběru ve mně ale vývojový strom vzbuzuje pocit, že byl do hry přidán jen proto, aby tam nějaký RPG prvek byl. Některé skilly, které mimochodem nejsou určeny jen pro vaši hlavní postavu, ale také ostatní členy party, jsou sice fajn, ale jsem si jistý, že bych se bez nich obešel. Vesměs se jedná o různé kombo útoky, možnost vyvolat si na pomoc další tank nebo pasivní bonusy k získávání peněz a tak podobně.
Velkou část hry se budete pohybovat v různých strojích. Ať už se bude jednat o tank, robota, auto, nebo motorku. Všechny stroje si můžete upravovat k obrazu svému. Vývojáři ze studia ILCA, Inc. šli trochu odlišnou cestou, než byste možná čekali, a místo úprav vybavení postavy zde budete měnit vybavení svého stroje. Možností je opravdu mnoho, a tak si můžete upravit vše možné od podvozku přes motor až po zbraňovou výbavu vašeho železného přibližovadla. Každý stroj se navíc hodí na jinou práci, takže zatímco tank vyniká v palebné síle a pancíři, robot vás svými skoky dostane na leckterou vyšší skálu. A zde už bychom žánrově mohli hovořit o simulátoru, protože s trochou nadsázky je model řízení tanku podobný World of Tanks.
Tu zbylou část budete běhat po svých. Ze stroje můžete kdykoliv vystoupit a vše si vyřídit pěkně ručně. V tu chvíli se ze hry stává akční mlátička a efektními kombo útoky vám dá jasně najevo, že se původně jedná o anime. Souboje jsou efektní a velmi plynulé. Zde autoři jednoznačně chybu neudělali, byť použití strojů vám práci významně ulehčí, a tak se nabízí otázka, zda by nebylo lepší sílu jednotlivých možností boje lépe vybalancovat. Zatímco takový tank rukama neubijete, svým tankem zničíte snadno prakticky vše, co vám přijde do cesty. Takže kromě zón, kde je použití strojů zakázané, si průchod hrou můžete výrazně urychlit.
Sand Land je tedy trochu složitější zařadit do jednoho žánru, a to jsem ani nezmínil, že se vám v některých pasážích natočí kamera z boku, jako byste hráli plošinovku. Pocitově ale říkám, a budu se opakovat, že se nejvíce jedná o akční adventuru.
Grafika vynikající, hudba průměr
Při prvním pohledu na grafickou stylizaci jsem si okamžitě vybavil Borderlands. Cel-shade grafika ve spojení s anime stylem k sobě výborně pasuje. Hra běží na Unreal Engine, což zaručuje velmi slušnou míru optimalizace, a byť jsem hrál na Steam Decku, nezaznamenal jsem výraznější problémy s výkonem. Minimalistické UI vnímám velmi pozitivně, neboť dokáže hráče mnohem lépe vtáhnout do děje než jeho přeplácané alternativy. Co mi časem začalo vadit, je ale věčně se vlnící obraz. Zapadá to do celkového konceptu vyprahlé pouště, ale po čase mi to začalo tahat oči.
Co se naopak moc nepovedlo, je hudební podkres. Nemyslím si, že je vyloženě špatný, ale tak nějak mi většinou k momentálnímu dění na obrazovce nesedl. Samostatný soundtrack bych si určitě nekoupil. Jinak jsou zvuky zpracované velmi dobře, ať už se jedná o motor, střelbu, nebo třeba dabing. Hlavní příběh je celý dabovaný a na slušné úrovni. Nejlepší dabing je originální japonský, ale ani jeho anglická varianta není zlá. NPC, která nejsou součástí hlavní dějové linky, se musí spokojit pouze s dabovaným pozdravem. Při putování pouští uslyšíte vtipné hlášky členů vaší party, ale bohužel jejich arzenál není tak velký, takže se velmi rychle začnou opakovat a nepůsobí to moc dobře.
Otevřený svět, ale málo, co dělat
Sand Land se chlubí otevřeným světem. Je rozumně veliký, ale místy jsem měl pocit, že až příliš koridorový. Nicméně jeho největší slabinou je prázdnota. Sice to zapadá do konceptu vyprahlého světa, ale hráč má jen málo důvodů jej prozkoumávat. Tu a tam narazíte na nějakou bednu s materiálem, kemp královské armády, agresivní zvíře, jeskyni anebo vedlejší úkol, který se ale většinou nese v duchu přines a odnes. Jako odměny dostanete materiál, který je potřebný k úpravě vašich strojů. Vzhledem k tomu, že pro průchod hrou nejsou tyto úpravy vyloženě nutné, nejste nuceni se do zmiňovaných aktivit zapojovat. Ocenil bych, kdyby byly opravdu pádné důvody k plnění vedlejších úkolů a prozkoumávání jinak krásně zpracovaného světa. Občas jsem se i v průběhu hlavního příběhu přistihl, že obdivuji perfektní výhledy nebo efektní zpracování interiéru. Mimochodem ve hře je také základní housing systém, takže si můžete hezký interiér zařídit i sami.
Dobře vyladěný, ale občas se chyba najde
Jak jsem již psal, vyladění hry Sand Land je na velmi dobré úrovni. Přesto jsem se s pár problémy setkal. V první řadě musím zmínit AI členů vaší party. Mnohokrát jsem je v boji přistihl při naprosto nelogickém běhání sem a tam. Místo aby pomáhali s eliminací nepřátel, snažili se proběhnout skrze stěnu pryč, což se jim logicky nepovedlo, a celá situace tak vypadala dost směšně. Jindy jsem otevřel dveře a parťáci, kteří chvíli předtím běželi za mnou, mě najednou zevnitř vítají. Jsou to tedy hlavně úsměvné chyby.
Další problém se týká ovládání, zejména dvojitého skoku, který budete používat při svém pěším pohybu hodně často. Hlavně zpočátku se mi stávalo, že jsem někam vyskákal a spadl, takže jsem stejnou cestu musel absolvovat znova. I přesto, že jsem skákal stejným způsobem a i dle animace jsem skočil dostatečně vysoko, to hra vyhodnotila tak, že to nestačí, a na překážku se mi nepodařilo vyskočit. S tímto problémem jsem se setkával velmi často a nemyslím si, že by to bylo mýma rukama.
S ovládáním se pojí ještě jeden drobný problém u strojů. Především při ovládání tanku jsem se setkal s chaotickým pohybem a najednou jsem jel dopředu, ale tank ve skutečnosti couval.
Pár slov na závěr
Krátce bych se ještě zmínil o kompatibilitě s konzolí Steam Deck. Oficiálně Steam tvrdí, že je kompatibilita nulová, ale ze zkušenosti vím, že tato informace často nemá nic společného s realitou. A to je i případ Sand Landu. Hra na Steam Decku při rozumném nastavení grafiky běží naprosto bez problémů a plná podpora ovladačů zaručuje i pohodlné ovládání. Já měl většinu času konzoli v docku a hrál jsem s klávesnicí a myší na externím monitoru v 1080p, což je vyšší než standardní rozlišení 800p. Občas docházelo k mírným propadům fps, ale nikdy jsem se nedostal do nehratelného stavu. Celkově jsem měl z hraní dobrý pocit.
Přes všechna negativa musím Sand Land hodnotit pozitivně. Rozhodně vzdává hold původnímu autorovi důstojně. Už jen samotný hlavní příběh stojí za zahrání a mohu jej vřele doporučit. Věřím však, že se najde i mnoho hráčů, kteří si užijí všechny aktivity okolo. Zda to stojí za nemalých 59,99 eur, které po vás bude vydavatel Bandai Namco Entertainment chtít, si však musíte rozhodnout sami. Já jsem se při hraní velmi bavil a Sand Land je pro mne příjemným překvapením.
Článek pro Gaming Professors napsal Matěj Kupský.