Růžový a černý - úvodka

Růžový a černý – recenze

6. 9. 2024

Občas si říkám, že mě žádný komiks nedokáže překvapit, ale mýlil jsem se. Mexický spisovatel a současně i ilustrátor Tony Sandoval dokázal vytvořit pozoruhodný kousek, od kterého jsem nedokázal odtrhnout zrak. Vstupte do fascinujícího vyprávění, které se vymyká běžným žánrovým škatulkám. Scénář Sandovala mísí tajemství, erotiku a humor do jedinečné mozaiky, která vás zaručeně zaujme. Díky vydavatelství Comics Centrum si tento skvost můžete užít i v našich končinách.

Autor obálky:
Věkové doporučení:
Originální název:

Tony Sandoval
Tony Sandoval
Tony Sandoval
Comics Centrum
18+
Ladislav Niklíček
Oscuro en Rosa
144
barevný
vázaná
srpen 2022
978-80-7652-088-2

Zdroj: Comics Centrum

Má to růžové chvilky

Růžový a černý je zajímavý komiks, na který běžně nenarazíte. Scénář, co zde Tony Sandoval vypracoval, kombinuje prvky tajemna, erotiky a humoru. To vše doprovází jeho unikátní styl kresby, díky níž je dílo vizuálně poutavé a nezaměnitelné. Ti z vás, kteří se s prací autora již setkali, mi jistě dají za pravdu, že má vskutku osobitý styl. Ten však nemusí sednout každému a v případě recenzovaného kousku Růžový a černý to platí dvojnásobně. Jak jsem uvedl, jedná se o příběh, jenž je doplněn explicitním obsahem. Rovnou podotýkám, že se nejedná čistě o pornografický kousek, ve kterém byste neustále nacházeli sexuální prvky. Jistě, narazíte zde na detailně vyobrazené ženské genitálie, obnažená prsa nebo samotný akt, ať už v případě dvou slečen, nebo heterosexuálního řádění na pláži.

Vyprávění vás zavede na začátek léta, kdy sledujete mladou dívku Glorii, která má na břehu tůňky zvláštní a velice smyslný sen. Během něj se z vodních vln vynoří neznámá bytost, se kterou zažije vášnivou scénu. Od té noci její tělo prochází prazvláštní změnou – získává podivný růžový výrůstek připomínající penis. Díky němu zažívá se svými přáteli neobvyklé zkušenosti, které otřesou jejím dosavadním životem. Abych zachoval tajemno, co zde Tony Sandoval představil, nebudu více prozrazovat. Připravte se ale na vzrušující cestu, během níž se seznámíte s podivnými bytostmi – dodnes nezapomenu na kluka, co má nos jako pořádné chlapské kladivo v kalhotách –, mystikou, humorem a zmíněnou erotikou.

Skvělé na komiksu Růžový a černý je to, že se v něm dokáže najít většina čtenářů různých žánrů. Pokud máte rádi lehký explicitní obsah, máte ho zde vyobrazený. Jste fanoušky mystiky a různých záhad? Pak je recenzované dílo právě pro vás (má to však jedno „ale“, o němž si povíme později). Rádi se zasmějete a seznámíte s neobvyklými hrdiny? Inu, i to vám tento kousek nabízí. Mně osobně se na celém komiksu líbilo to, že vám dává prostor, abyste v něm našli právě to své. Několikrát jsem za své působení v magazínu zmiňoval, že mě zajímá psychologie. Díky tomu jsem si párkrát vzpomněl na různé interpretace hadů – kupříkladu na výklad „The Interpretation of Dreams“ od Freuda, kde diskutoval o hadech jako sexuálních symbolech. Tím však odbíháme od tématu a Freudova myšlenka úplně nezapadá do kontextu tohoto příběhu.

Zdroj: Comics Centrum

Nejdominantnější stránkou celého komiksu je jeho vizuál, díky němuž upoutá vaši pozornost. Už samotná obálka, na které vidíte stojící obnaženou hrdinku, kolem níž se obmotávají dva hadi, je poutavá. Aby toho nebylo málo, pod jejíma nohama skáčou kapři. Ilustrace je primárně barvitější, ale v určitých pasážích se autor nebál sáhnout i po depresivnějších barvách, aby zvýraznil emoce, okolí a další aspekty. Jak bylo uvedeno, v některých pasážích se setkáte s opravdu detailními záběry. Nebudu lhát, když řeknu, že se především týkají nahoty a celkového explicitního obsahu.

Bohužel se najdou i ty černé

Přestože Růžový a černý má několik kladů, nevyhne se úplně negativním věcem. Jako první z nich je příběh. Ten bohužel není zcela vysvětlený a buď si spoustu věcí musíte domyslet, nebo musíte žít s vědomím, že nikdy nezjistíte, o čem to vlastně celé je. Nejednalo by se o tak závažný problém, kdyby tu nehrála důležitou roli mystika. Kolikrát jsem se ptal, kdo byla ta záhadná bytost, kvůli níž získala Glorie výrůstek? Proč se kolem ní dějí prazvláštní věci, které ovlivňují okolní svět? To jsou otázky, na které během čtení nezískáte odpovědi. Pokud by se pracovalo na pokračování, dalo by se to považovat za dobrý způsob, jak čtenáře udržet v napětí a donutit je se těšit na nové vydání. Bohužel mám takový pocit, že se nic takového nechystá. Proto zařazuji tuto absenci širšího vysvětlení do negativní oblasti. Na to navazuje hned další problematika – uspěchanost. Kvůli nedostatečnému odhalení nebo seznámení s jinými důležitými aktéry, kteří jsou pro děj zásadní, skáčete z jedné stránky na druhou a pořádně nechápete poselství, jež by vám mělo být předáno.

Dosud nemohu přijít na to, co si z toho mám vlastně odnést. Celou dobu jsem si myslel, že půjde o vnitřní souboje protagonistky, kde se její představy pouze v její mysli promítají do reality. Jenže z této představy jsem byl v pozdějších stranách vytržen. Pokud spadáte do kategorie čtenářů, pro něž je vyprávění důležité, asi bych komiks Růžový a černý nezařadil do své knihovny za tímto účelem. Kdybych dostal otázku, proč si recenzované dílo pořídit, rozhodně bych odpověděl: kvůli kresbě, která je naprosto úžasná, a celkové odlišnosti od ostatních počinů s podobnou či jinou tematikou.

Růžový a černý je vizuálně atraktivní komiks s originálním zpracováním, který kombinuje prvky erotiky, mystiky a humoru. Jeho nejsilnější stránkou je jedinečná kresba Tonyho Sandovala, která zanechá hluboký dojem. Jenomže recenzovaný kousek do jisté míry trpí kvůli nedostatečně jasnému směru a hlubšímu vysvětlení příběhu. Uspěchanost a nezodpovězené otázky zanechávají pocit nedotaženosti. Pokud jste fanoušky netradičního vizuálního umění a jste ochotni přehlédnout narativní mezery, stojí za to tento komiks stejně vyzkoušet.

• unikátní vizuál
  • variabilita žánrů
  • podnětné zobrazení symboliky