Achievementy patří již neodmyslitelně k moderním hrám. Původně se jednalo o určitý zvláštní úspěch, odznak nebo trofej za splnění určitého specifického úkolu či podmínky. Většinou pak jsou achievementy nebo úspěchy spojené se zdoláním něčeho obtížného nad rámec celkového příběhu či hratelnosti. Jde především o výzvy, které vývojáři implementovali do her. Může se jednat o průchod hrou bez smrti či bez zabití jediného protivníka. Nebo třeba belou cestu nést v ruce určitý předmět či zdolat RPG bez jediného bodu v inteligenci, kdy se s vámi ostatní NPC nedomluví, nebo spíše vy s nimi.
Lov achievementů se pak dá dělit na relaxační zdolávání výzev, anebo již profesionální lov. Jedná se o lovce, kteří prakticky hrají hry, pouze aby zdolali všechny tyto achievementy a také výzvy vývojářů. Mezi jednu z největších výzev odměněnou achievementem patří pak výzva od vývojářů hry Pillars of Eternity „I Beat the Ultimate“. Měl jsem to štěstí, že shodou okolností v rámci achievement huntingu znám jednoho ze 13 lidí na světě, kterým se povedlo legitimně splnit tuto výzvu od vývojářů ze studia Obsidian.
Zdroj: Meat-King©®
Ahoj, děkuji, že jsi souhlasil s rozhovorem. Mohl by ses prosím našim čtenářům krátce představit?
Začneme klasicky. Jmenuji se Lukas a na Steam jsem se připojil ve věku 21 let v srpnu 2004 pod aliasem Meat-King©®, odkazem na sérii Hitman, který vykouzlí úsměv na tváři starší generaci hráčů.
V kolika letech ses dostal ke hraní her? Pamatuješ si svou první?
Nepamatuji si svou první hru, a ani svůj věk, kdy jsem začal hrát. Hraní videoher tehdy spojovalo mé sourozence a přátele dohromady. Byl to náš společný koníček. A v průběhu let se hraní her stalo pohodlným způsobem, jak nejen zůstat v kontaktu s rodinou, ale i získat nové přátele online, případně mi poskytnout únik z reálného světa.
Jaký typ her rád hraješ? Ovlivňují nějak tvé chování?
Brzy jsem se usadil v žánru RPG (role-playing games). Z hlediska pohlcení jsou mou dokonalou drogou a do jisté míry zacházím i s lidmi v reálném životě jako s NPC. Ať už jsou pro mne zdrojem informací nebo poskytovateli questů.
Kdy ses k achievement huntingu dostal? Která hra tě nastartovala a vytvořila z tebe lovce?
Kolem roku 2008 jsem si všiml mé přehlídky achievementů, kde byla udána průměrná míra perfektně dokončených her, a to spustilo mou obsedantně-kompulzivní poruchu. Od té chvíle jsem začal znovu hrát nedokončené hry a o 12 let později (2020) jsem konečně dosáhl svého cíle mít míru dokončení 99 %.
Vybíráš si hry na základě achievementů? Tedy že si nejdříve prostuduješ achievementy, než si hru koupíš, nebo achievementy zkoumáš až následně?
Na začátku jsem kupoval hry podle tržních trendů, AAA hry a dle doporučení od kamarádů. Postupem času se můj úhel pohledu na herní průmysl změnil a začal jsem si více uvědomovat obsah, kterému se rozhodnu věnovat. Hru, která mě zajímá, obvykle sleduji na fórech, kde jsou do týdne po vydání zvýrazněny nefunkční achievementy a chyby. První rada od ostříleného lovce: Specializujte se na žánr, který máte nejraději, a kupujte jen to, co opravdu chcete hrát.
Zpátky k achievementům. Máš přes 300 her, z kterých máš 233 perfektních, tedy dokončených na 100 %. Kdybys měl jmenovat pět her, které bylo nejtěžší dokončit, jaké by to byly?
Můj osobní seznam masochistických herních achievementů je následující:
- Grim Dawn
- Pillars of Eternity
- Battletech
- Pathfinder: Kingmaker
- Path of Exile
Pillars of Eternity 2 jsem schválně vynechal, protože achievementy pro Steam je zde lehké získat. Obtížnost The Ultimate Challenge však představuje něco úplně jiného, o tom ale později.
Začněme citátem Jishe Sawyera z Pillars of Eternity (PoE): „Co to znamená dosáhnout vítězství v PoE, když byl duch výzvy porušen?“
Vykládám si toto prohlášení tak, že podvádění začíná lží sobě samému, následováno lží komukoliv jinému, komu ji předložíte. A vymkne se to kontrole, jakmile to na vás nějaký vášnivý hráč vytáhne. Podám si každého, kdo, kdo „získal“ achievement podporovatele v PoE v roce 2015.
V případě nefunkčního achievementu založím na fóru vlákno a zasadím se o jeho opravu nebo odstranění. Mými úspěšnými příklady jsou Of Orcs and Men and The Incredible Adventures of Van Helsing. Vyzývám proto čtenáře, aby na fórech co nejdříve reportovali jakékoliv problémy související s achievementy. Dále bych rád propagoval snímky obrazovky a videodokumentaci zisku achievementů jako důkaz legitimního dokončení hry. Jak říká stará IT moudrost: Snímek obrazovky, nebo se to nestalo.
Patříš mezi třináct hráčů na světě, kteří legitimně dokončili výzvu v Pillars of Eternity „I Beat the Ultimate“. Můžeš nám o tom prozradit více? Jak moc těžké to bylo a která etapa byla nejtěžší?
Mými slovy: Se všemi božskými výzvami aktivovanými najděte co nejúčinnější způsob, jak dokončit hlavní příběhovou linii, po cestě porazit čtrnáct bossů a přitom zaznamenat celé své dobrodružství. Největší překážkou, kterou bylo třeba překonat, byl psychický stres spojený s několika neúspěchy a nezdary. K poslednímu aspektu přispěli bossové Concelhaut, Nemnok the Devourer a Hauani O Whe. První dva mají přisluhovače a schopnosti, které zruší vaše buffy, což se rovná okamžité porážce. Ten třetí je založen na DPS (damage per second, pozn. redaktora), a pokud nejste s jeho zabíjením dostatečně rychlí, jeho schopnosti vás nakonec přemohou. Jo, a než to zapomenu, po celou dobu svého utrpení musíte udržet na živu dívku, která vás následuje. Ó, Velo, bláhové dítě, ať tě vezme Hylea!
Zdroj: Meat-King©®
Co bys doporučil hráčům, kteří by to chtěli zkusit? Jak se mohou připravit?
Předpokládejme na chvíli, že se věnujete maratonům a rádi byste se zúčastnili akce Ironman na Havaji. Do takovéto výzvy prostě jen tak neskočíte, je potřeba se hodně připravit. Doporučuji střídavě hrát mezi skupinou a sólo postavou na nejvyšší obtížnost se všemi aktivovanými božskými výzvami, kromě Eothasovy a Waelovy. Další fáze, už se všemi aktivními božskými výzvami, poté bude skutečnou výzvou. Časový odhad předpokládám kolem 200–400 hodin, hodně záleží na přizpůsobivosti a dovednostech. A než si budete myslet, že to dokážete rychleji, mějte na paměti následující: Toho, o co se chystáte pokusit, dosáhlo pouze třináct dalších lidí na této planetě. Nechť vás vždy provází štěstěna!
Tento a mnoho dalších achievementů z tebe dělá profesionálního achievement huntera. Píše ti hodně hráčů s žádostí o pomoc nebo radu?
Nepovažuji se za profesionálního achievement huntera, spíše za veterána s letitou praxí a jasnou představou, co rád hraje. Jen zřídka dostávám otázky týkající se achievementů. Většinu času jsem to já, kdo se ptá ostatních na výhody a nevýhody her, které mě zajímají. Jsem velmi zvědavý člověk.
Pojďme zabrouzdat trochu do psychologie achievement hunterů, protože sám se za huntera považuji, i když nedosahuji tak vysoké úrovně jako ty. Jak bys vysvětlil touhu achievementy získávat? Co cítíš, když achievement získáš, a především co pociťuješ, pokud získáš nějaký, který nikdo jiný ještě neměl?
Vnímám to jako soutěž mezi zapálenými lidmi, kteří chtějí ukázat svou obětavost, dovednost a vůli. The Ultimate je ztělesněním mé touhy být považován za jednoho z nejlepších na světě. Obecné uznání a fyzická cena byly klíčovými faktory v mé motivaci jít nad rámec povinnosti. Udělejte si chvilku a položte si následující otázku: Dělám to pro pocit úspěchu, nebo jen pro zvýšení procent? Pokud je to to druhé, pak bych řekl, že vám chybí soustředění a podlehli jsme lovu achievementů jako rychlému občerstvení.
Někteří z nezasvěcených nazývají achievement huntery blázny, že už to nemá nic společného s hraním, ale je to posedlost. Jak bys na tohle reagoval?
Diagnózu šílenství přenechávám lékařským expertům.
Jaké máš plány do budoucna? Připravuješ se na nějakou velkou achievementovou výzvu?
Ano, mám v úmyslu udělat něco, co je na Steamu neslýchané – dokončit všechny moje nedohrané hry. A mohu s radostí říci, že na mém seznamu jich zbývá už pouhých 30.