Rušení oficiálních serverů pro starší videohry je něco, na co už jsme si tak nějak zvykli. V lepším případě při něm přijdete o některé funkce (například online žebříčky), případně o celý multiplayerový prvek, takže můžete hrát jen sami. U titulů s live service ale vypnutí hlavního serveru znamená pro hráče konečnou, což právě nám názorně předvedl Ubisoft se svou The Crew. Hra totiž již dříve avizovala svoje ukončení a od 31. 3. 2024 je zcela nehratelná. Tento krok však vyvolal na internetu takový odpor, že vznikla iniciativa Stop Killing Games, která chce podobným případům do budoucna zabránit. Klidně i právní cestou.
Za Stop Killing Games stojí Ross Scott z kanálu Accursed Farms, mimo jiné tvůrce Machinimy Freeman’s Mind. Ten už nějakou dobu vedl nepravidelnou sérii videí Dead Game News, která se novinkami o podobných zrušených hrách zabývala, ale s koncem The Crew se zřejmě rozhodl přejít do ofenzivy. Podle Scotta se naskytla příležitost k zásadní změně, neboť šlo o relativně známý titul s možností využít evropských práv na ochranu zákazníka. Pokud by tedy soud rozhodl, že vypínání online her je nezákonné, šlo by o důležitý precedens pro pozdější případy a zároveň o důvod, aby se vývojáři začali tomuto problému věnovat.
Prvním krokem je momentálně podepisování oficiálních petic (prozatím dostupných jen v UK, USA a Austrálii) a reklamování The Crew přes kontaktní formulář Ubisoftu. Další akce budou následovat brzy.
Konečně se něco pohne
Scott otevřel téma, o kterém už se dlouho ví, občas se o něm mluví, ale pořád se jej všichni bojí doopravdy řešit. Servery zajišťující funkčnost her spadají obvykle pod vývojářskou společnost, a jakmile počet hráčů klesne pod určitou hranici, jejich provoz se přestane vyplácet. Následovné vypnutí online funkcí tak může zablokovat některé prvky (případ Mirror’s Edge) nebo rovnou celé herní módy (případ Dead Space 2). Problém nastává ve chvíli, kdy hra vyžaduje připojení k internetu neustále. Pokud společnost podobnému titulu vypne servery, znamená to, že veškeré peníze za jeho koupi nebo za nákupy v aplikaci propadají bez náhrady (připomeňme třeba Evolve nebo Loadout).
Pesimistické odhady tvrdí, že pokud si na takhle nejisté vlastnictví zvykneme, může se rozšířit z oblasti herních licencí i do jiných odvětví. To ani není tak vzdálená budoucnost – příkladem budiž konzole OUYA, která vám po vypnutí oficiálního obchodu poslouží už maximálně jako těžítko. V neposlední řadě jde také o stále aktuální otázku uchovávání a zpřístupňování starých her.
Je samozřejmě nutné mít na paměti, že se tu stýkají právní řády několika různých států, licenční ujednání, ochrana zákazníka a další rozsáhlá šedá zóna, kterou se zatím nikdo příliš systematicky nezabýval. Výsledek tak lze jen stěží předvídat. Pokud se ale celá věc opravdu dostane až k soudu, následky pro celý herní průmysl mohou být zásadní. Scott kromě toho připomíná, že cíl není nutit vývojáře, aby prodělávali na zbytečném provozu nevyužívaných serverů. Jde spíše o uvolnění potřebných síťových nástrojů, aby komunita případně mohla v hraní po síti pokračovat sama. Videa na účtu Accursed Farms koneckonců zmiňují několik titulů, u nichž se to již povedlo.
Pokud máte zájem se dozvědět více, případně pomoci, můžete navštívit stránku stopkillinggames.com. Tam také naleznete sekci FAQ, která se problémem vypínání online her zabývá hlouběji. Jen si možná přepněte jazyk zpět do angličtiny, protože českou verzi očividně dělal překladač.