O počátku lidské civilizace, ba co víc, o vzniku a evoluci lidského druhu, od úzkonosých primátů oligocénu až po člověka, by se dalo debatovat hodiny. Vědci na základě různých nálezů dokázali již poměrně přesně zdokumentovat vývoj člověka od prvních krůčků až po Homo sapiens. Roots of Pacha je pixelová farmářská hra zasazená do doby kamenné, ve které okusíte všechny radosti a strasti, se kterými se museli potýkat naši dávní předci.
zdroj: Soda Den
Spor o práva, který ovlivnil osud Roots of Pacha
Za titulem, který vás vezme do doby kamenné, stojí vývojářské studio Soda Den, které zprvu tvořili pouze dva bratři Timo (Creb) a Joni (Berkza). Společnými silami vytvořili farmářský simulátor s tematikou přežití a zasazením od doby kamenné až po dobu bronzovou. Nutno zmínit, že zpočátku byl osud titulu nejistý. Hra vyšla 25. dubna 2023, nicméně ještě necelých čtrnáct dní před tímto datem byl osud Roots of Pacha na vážkách. Vše došlo tak daleko, že titul byl dokonce i odstraněn ze Steamu, respektive byl po určitou dobu v offline režimu. Důvodem byl spor vývojářů Soda Den se společností Crytivo, o kterém si můžete přečíst v našem článku. Vše naštěstí pro hru dobře dopadlo a cestě do doby kamenné tak už nic nebrání.
Hned zpočátku je nutno zmínit, že hra je odvozena z titulu Stardew Valley, který pro změnu vychází z Harvest Moon. V tomto pravěkém dobrodružství na vás bude čekat farmaření, rybaření, těžba a samozřejmě i navazování vztahů s ostatními lidmi (nejen) tamní komunity.
zdroj: Soda Den
Hurá do pravěku!
Při spuštění hry vás čeká elegantně zpracované menu, kde můžete vidět i povedený pixelartový vizuál v podobě běžícího stáda zvířat. Na výběr máte z možnosti hrát singleplayer nebo multiplayer v následné kooperaci. Následuje vytvoření vaší postavy, kde si krom pohlaví můžete vybrat i barvu a styl vlasů, pleti nebo třeba i oděv a oči. Jedná se o takový klasický standard.
Děj se tedy odehrává v době kamenné. Jste členem klanu Pacha, který uctívá strom Pacha. Klan byl před zemětřesením (které byly v tehdejších dobách velmi častá) nasměrován šamanem do nových zemí a jedním z vašich úkolů je přispět k tomu, aby se klan v této nové zemi rozrostl. Nebude se rozhodně jednat o procházku růžovým sadem, protože ne vše je mírumilovné a v oblasti se nacházejí i další klany, které jsou mezi sebou rozhádané. Do této situace přichází klan Pacha, tedy další konkurent.
Vaše první zima v této zemi je téměř u konce. Klan se vrací domů z vrcholku hory, veden moudrým stařešinou. Následně se dostáváte do vašeho domova, kde je oheň a vypráví se příběhy. Takto poklidně vaše cesta začíná. Rozhovory jsou vedeny formou textových oken a některé příběhy (i rozhovory) jsou doplněny o malby, které vychází z nalezených nástěnných maleb v jeskyních, které byly přeneseny do hry. V úvodním příběhu je pak zmínka o původu vašeho klanu i zmíněném stromu.
Následující den se již můžete pustit do práce. Roots of Pacha se hraje z izometrického top-down pohledu, v němž ovládáte svou postavu formou kláves WASD. K dispozici máte inventář, akční bar s rychlými volbami a různé akce, které ovládáte skrze myš. Nechybí ani stamina, zápisník, kam se vám budou ukládat úkoly a různé informace, a pohled na mapu oblasti.
Vaše počáteční vybavení zahrnuje pouze ruční kamennou sekeru, vak s vodou a pochodeň. A to je vlastně všechno. Zbytek si musíte získat, posbírat nebo vyrobit. V počátečních fázích se můžete cítit trochu zmateně, až ztraceně, protože hra nenabízí podrobný tutoriál, a je vidět, že autoři podvědomě počítají, že hráči tento styl her znají. Určitým způsobem to však ještě více prohlubuje aspekt objevování a prozkoumávání, které hra zahrnuje.
Zdroj: Soda Den
Pomalu, pravidelně a jistě
Roots of Pacha se od titulů ve své kategorii značně liší. Nejenže nabízí příjemnou pohodovou hratelnost, ale místo individuálního přístupu k hlavní postavě je zde pohled k celé komunitě, tedy kolektivnosti. Příběh jako takový si vytváříte určitým způsobem sami právě skrze interakce s ostatními postavami a jejich následné reakce na vás i kolektiv. Vyprávění příběhu je nejen roztomilé, ale také plynulé. Zároveň je zde široké pole působnosti, ať už se chcete zaměřit na farmaření, těžbu, nebo interakci s ostatními členy kmene.
Namísto typického scénáře budete pomáhat nikoli sobě, s vidinou lepšího vybavení nebo jídla, ale své komunitě, a to prostřednictvím příspěvků do klanového koše. Tím budete postupně získávat příspěvkové body, které v podstatě fungují jako měna a také zvyšují celkovou prosperitu kmene. Autorům se v tomto ohledu skvěle povedlo zakomponovat jeden ze základních prvků tvorby lidské civilizace, neboť práce v kolektivu a působení v komunitě byly klíčové pro zvládání krizových situací, které by jedinec sám neměl šanci přežít. Zde se jednoznačně sluší zmínit, že ve hře není žádný boj, a jedná se tedy o „zero combat game“.
Když se vrátím ke kolektivnosti, ta je zakořeněna ve velkém počtu NPC, která brázdí svět tvořený různými biomy. Než promluvíte s nějakým NPC, vždy vám předtím vyskočí okno s podrobnostmi o vztahu k vám a co o nich víte. Dozvíte se jejich povolání, informace, zda mají partnera a děti, a další zajímavosti. S některými postavami budete moci vytvořit i partnerský svazek. Kromě obvyklé trochy vysvětlujícího povídání vám některé postavy také generují, respektive prezentují, nápady. Tento aspekt je právě jedním z tahounů hry, a to i přesto, že rozjezd Roots of Pacha je spíše pozvolný, a tak hráčům, kteří hledají dobrodružství, nebude vyhovovat. Roots of Pacha je spíše o klidné kombinaci farming simulatoru s lehkým simulátorem sociálního života.
zdroj: Soda Den
„Samá práce a žádná zábava dělá z Jacka nudného patrona“
Je načase říci si něco o každodenních povinnostech a činnostech, kterými můžete trávit svůj čas. V první řadě byste se měli věnovat farmaření nebo budování a průzkumu okolí. Místo pro možné pěstování plodin musíte nejdříve patřičně připravit. Je třeba sesbírat kameny, dřevo a samozřejmě získat i semínka, která následně zasadíte. Farmaření samo o sobě není nic zvláštního, tedy kromě zavlažovacího systému, kde musíte mít dobré rozvržení a musíte podle toho plánovat, jinak budete muset farmu přeorganizovat od základu.
Můžete rybařit, což je jedna z prvních zajímavých miniher ve hře vůbec. Jednoduše najedete myší na požadovanou rybu. Následně ji pomalu sledujete. Čím déle na rybě myš udržíte, tím větší je pravděpodobnost, že ji chytíte. Pokud však rybu vyplašíte, musíte myš rychle posunout.
Průzkum okolí s sebou nese také celou řadu činností, od sběru surovin přes potkávání nových NPC až po nové nápady, kterými můžete obohatit svůj klan. A nápady jsou vlastně vynálezy.
Na konci každého dne uvidíte, jak prosperita vašeho klanu roste, a body prosperity nemůžete ztratit. Motivací pro získávání těchto bodů je překonání určitých milníků, které odemknou funkce jako osvětlení nebo třeba praní oděvů.
Zmíněné body příspěvků získáváte skoro za všechno – za poskytování jídla, materiálů nebo předmětů pro kmen. Jak už jsem psal, tyto body slouží jako jakási měna pro nákup nových obydlí, předmětů vybavení nebo kosmetických prvků.
Každý den pak zakončíte v posteli. Kromě těchto a dalších činností jsou zde i hlavní, řekněme, zastřešující cíle, za kterými je třeba jít. V tomto případě se jedná o proroctví, která zde figurují jako hlavní úkoly. Proroctví zahrnují činnosti jako spřátelit se s vesničany, sklízet úrodu a stavět budovy. Určitým způsobem se jedná o trochu zavádějící, až vágní prvek, protože u některých nebudete ze začátku vědět, jak je splnit nebo co po vás vlastně hra chce, tedy jak se k tomu bodu dostanete.
zdroj: Soda Den
Průzkum pixelartového světa
Kromě činností ve vesnici, nebo lépe řečeno v blízkém území klanového ohně, se můžete vydat na zmíněný průzkum světa. Kromě vztahů s lidmi, s nimiž můžete vytvářet silná pouta a třeba i založit rodinu, je zde také možnost spřátelit se se zvířaty. Ta probíhá opět formou zábavné minihry. Pomocí flétny hrajete rychlou rytmickou minihru, a čím lépe se vám to daří, tím větší je vaše přátelství. Pokud tuto činnost budete dostatečně opakovat, můžete si zvířátko vzít s sebou domů. Každé zvířátko má svůj typ melodie. Po zemi, tedy herním světě, je dost typů zvířat a některá mají také specifická místa výskytu. Některá objevíte v jeskyni, kde kromě jiného můžete získat i nějaký materiál nebo těžit nerosty, jiná objevíte na louce.
Nové oblasti se odemykají rozbíjením kamenů anebo řešením různých hádanek. Tyto hádanky, nebo jak se s oblibou říká, puzzly, jsou sympaticky zábavné. Jde o hádanky, kdy je potřeba zjistit, jakou vhodnou oběť dát, abyste si naklonili daného boha na svou stranu, nebo jak se pomocí různých činností moci proměnit v sovu, abyste se následně dostali dál a zpřístupnili si cestu.
Při všech těchto činnostech je přítomen prvek objevování, který je opravdu povedený, a jedná se o další věc, která táhne hru. Mohu zmínit například čtení času, který je dobré znát z důvodu denních rytmů zvířat, která se v určitých oblastech vyskytují ve specifický čas, nebo i v rámci komunitního fungování a rozdělení práce a zábavy. Jak vlastně čas určovat? Inu, musíte vymyslet a postavit sluneční hodiny. Tím se zároveň změní malá obrazovka, která dříve znázorňovala polohu slunce, na digitální zobrazení času. Titul nicméně postrádá intenzivní survival, kterým může určitým způsobem právě klamat. Jídlo potřebujete hlavně na doplnění staminy, abyste mohli dál pracovat.
Prehistorický svět Roots of Pacha je ve svém pixelartovém pojetí příjemný, plynulý a je na něm vidět pečlivost vývojářů, kteří se do tohoto stylu snažili dát poměrně velké množství detailů. Dokonce i když budete kácet strom, můžete vidět nejen následky jeho pádu, ale také měnící se pohled očí vaší postavy při úderu sekerou. Vše je obohaceno o příjemný soundtrack nabízející uklidňující melodie, které elegantně zapadají do tohoto tajemného dávného světa.
V některých částech, zejména při průzkumu jeskyň, se nicméně titul změní v určité bludiště, kde chcete prostě jít stále dál a dál, ale riskujete, že na konci dne omdlíte nebo že se budete točit pořád dokola. V tomto ohledu se zde nachází druhý určitý nešvar, a tím jsou někdy dlouhé vzdálenosti mezi specifickými body. Můžete se pak kvůli tomu, že dny jsou poměrně krátké, dostat do kolotoče, že třetinu dne budete na cestě, třetinu dne budete rozbíjet kameny a třetinu pak vynaložíte na cestu zpátky. Z určitého pohledu je to pochopitelné, ovšem pokud takto trávíte několik hodin v kuse, je to lehce ubíjející.
zdroj: Soda Den
Roots of Pacha přináší příjemně osvěžující pohled do žánru farming simulatorů, a to jak novými nápady a mechanismy, tak zábavnými minihrami, a v neposlední řadě i svým důrazem na fungování kolektivu oproti individuálnímu životu hlavního hrdiny. Jedním ze základních tahounů hry je pak prvek objevování nových nástrojů.