Rise of the Ronin - cover

Rise of the Ronin – recenze PC verze

15. 4. 2025
Zdroj náhledu: KOEI TECMO GAMES

V dnešní herní době není nic překvapivého, pokud nějaký titul vyjde nejdříve na PC a následně na konzole nebo naopak. Dokonce jsme se od určité pradávné „nevraživosti“ mezi „PCčkáři“ a „konzoláři“ dostali do fáze, kdy spolu oba tábory pomyslně „táhnou za jeden provaz“ a navzájem si radí například s herními postupy nebo různými questy. Taktéž se změnil také postoj vývojářů a vydavatelů, kdy z dříve exkluzivních titulů pro jednu nebo druhou stranu „barikády“ vyvíjejí a vydávají (i zpětně) tituly na dříve opomíjené nebo cíleně přehlížená zařízení. Důvodů je hned několik, samozřejmě se jedná o posílení prodejů daného titulu a tedy zisků, ale také rozšíření hráčské komunity daného titulu a tedy určité udržení jejich hry při životě. Ze zmíněných exkluzivit můžeme například zmínit Days Gone, God of War: Ragnarok, nebo třeba Marvel's Spider-Man, a nesmíme opomenout ani Ghost of Tsushima a tak bychom mohli pokračovat dále. Mezi tituly, které byly původně vydány pro Playstation a následně se dostaly k PC hráčům se připojil Rise of the Ronin od společnosti KOEI TECMO GAMES, jehož je součástí vývojářský tým Team Ninja. Jedná se o autory skvělých bojových titulů Nioh nebo Ninja Gaiden.

Rise of the Ronin - postava v mlze

Závěrečná fáze období Edo a počátek „nového Japonska“

Příběh hry je situován do závěrečné fáze období Edo, která je označována jako Bakumacu. Technicky vyspělé americké námořnictvo pod velením komodora Matthewa Perryho si doslova vynutí zrušení dosavadního japonského izolacionismu. Tento akt vedl k posílení již tak silných vnitřních sporů a následnému pádu v té době již křehkého šógunátu Tokugawa. Nastává období Meidži a prudká modernizace Japonska.

Příběh se snaží toto období zachytit velmi komplexně, a to včetně charakteristických událostí, jako epidemie cholery a nemocí, které do země zavlekli obchodníci a mořeplavci, včetně nuceného ústupu samurajství před moderními technologiemi a také novými zákony. Hrdinou či hrdinkou hry je bojovník z dua zabijáků, kteří jsou označování jako Blade Twins, již byli po dramatických událostech z dětství přísně trénováni. Obě postavy si samozřejmě můžete vytvořit k obrazu svému a v rozsáhlém prologu mezi nimi dokonce přepínat.

Nic netrvá věčně a při jedné osudné misi, kdy hra vybízí k prvnímu velkému rozhodnutí, si prakticky zvolíte, za koho budete dále pokračovat a kdo se tak stane hlavním hrdinou celého příběhu. Druhý z Blade Twins bude následně vážně zraněn a z neznámých důvodů se posléze přidá k nepřátelské tajemné skupině. Nic však není tak přímočaré, jak se na první pohled zdá, a i když je pátrání po bývalém druhovi jednou z priorit příběhu, jedná se o velmi košaté dobrodružství, které se postupem času stává více děním na politické šachovnici než osobním životě a přesvědčeních. Během hry se tak setkáte s mnoha různými postavami, včetně těch historických a budete čelit i určitým morálním rozhodnutím.

Rise of the Ronin aneb mohu hrát na kombinaci myš+klávesnice?

V této recenzi se nicméně nebudeme přímo zaměřovat na hloubku příběhu, postav a samotného děje, jeho směřování a hodnocení, případně vedlejším misím a jejich pestrosti (to naleznete v naší původní recenzi PS verze), místo toho se hlouběji podíváme na zpracování samotné PC verze a jak se vše povedlo. 

Většina PC hráčů si patrně při střetu s titulem, který byl původně vydán na PS položí otázku, zda je možné danou hru hrát s pomocí kombinace klávesnice s myší, a já nejsem výjimkou. Popravdě mě vždy dokáže rozčílit, když je nějaký titul prezentován jako PC hra, ale pak zjistíte, že potřebujete ovladač, protože jinak je to téměř nehratelné (jako třeba v případě příchodu METAL GEAR SOLID 3: Snake Eater, který zachránil až po roce vydaný patch). A přestože vlastním White Shark LEGATUS, který je mi v takových chvílích skvělým spojencem, mám v takových situacích stále pomyslnou „pachuť v ústech”. Navíc po zkušenostech s tituly Nioh, které nebyly ze začátku zrovna moc uživatelsky přívětivé PC hráčům, jsem byl v tomto případě skeptický.

Vývojáři se zdá se opravdu poučili a udělali v tomto ohledu ohromný krok kupředu. Rise of the Ronin, který spadá do žánru dobrodružných open-world akčních her z pohledu třetí osoby se dá velmi pohodlně hrát za použití klávesnice a myši. Ba co víc, v nastavení máte opravdu velmi pestré možnosti, jak si všechno nastavit, včetně citlivosti kamery, myši, ale i různých přepínání a dalších pomocníků. Navíc nemusíte přepínat na ENG rozhraní, protože titul registruje naše CZ rozhraní a tedy „+,ě,š… bere jako klávesy 1,2,3… což je v poslední době poměrně vzácnost. Jinými slovy za možnost pestrého nastavení a přizpůsobení si vývojáři odnáší jednoznačně jedničku s hvězdičkou.

Navíc v tomto ohledu vše velmi dobře funguje i při samotném hraní, postavy reagují, přepínání, jak počáteční mezi charaktery, tak mezi cíli, zbraněmi apod. je velmi svižné a nezaznamenal jsem žádné hlubší problémy.

Ovládání je v rámci soubojů intuitivní, kdy útoky provádíte v rámci kombinace tlačítek myší a blokujete příslušnými klávesami. Dynamické bojové styly, které můžeme označit za šermířské postoje, které můžete vidět v různých filmech jsou taktéž povedené a samozřejmě, že stejně jako v PS verzi tak i zde je nutné vždy vhodně volit na základě nepřítele, s kterým se hodláte střetnout. Nicméně umělá inteligence je prakticky rovna PS verzi.

Ach, ta optimalizace

Jak jste si mohli všimnout, tak až doteď jsem neměl s Rise of the Ronin PC žádné problémy, nebo něco, co by se mi vyloženě nelíbilo. To se ale nyní začne bohužel měnit. Souboje i přes některá krkolomná komba jsou opravdu příjemné, dynamické a intuitivní, a na klávesnici a myši je to fajn. Souboje s více nepřáteli pak může kazit mechanismus přepínání nebo respektive zaměření se na konkrétního nepřítele, i přesto se jedná o fajn zábavu a skvělou „samurajskou bojovku s otevřeným světem“.

Co je ovšem horší a kde titul silně ztrácí, je optimalizace. Přestože titul disponuje opravdu pestrou škálou přizpůsobení a nastavení, tak i za použití DLSS a dalších nastavení se zdá, že na celkový výkon to nemá moc velký vliv, i když hrajete na moderním PC, které značně převyšuje doporučené HW požadavky.

Grafické zpracování je přeci jen lehce zastaralém i když odvádí dobře svoji práci. Pokud si můžete dovolit nastavení na maximální nebo ultra detaily, pak budete více méně spokojeni. Zpracování a zasazení do období Bakumacu se opravdu po audiovizuální stránce povedlo. Taktéž souboje, různé útoky, postoje a komba nebo usekávání hlav a končetin působí v konečném důsledku dobře.

Dokud je na blízku málo postav, tak běží hra velmi pěkně a plynule, ale jak se dostanete do křížku s více nepřáteli, tak je jednoznačně znát pokles výkonu. Což je v případě větších soubojů, třeba ve městě nebo vesnicíchm trochu (více) problém.

Taktéž jsem zaznamenal nahodilé propady FPS i v případech, kdy v okolí nebyli nepřátelé a ani nic na první pohled náročného, vlastně ano, jel jsem na koni. Střelba z luku při cválání na koni za doprovodu nepřátel se může také velmi lehce změnit ve „škubavý“ zážitek. A podobně bych mohl pokračovat dále, hlavně, když bojujete s většími zástupy nepřátel.

Jinými slovy optimalizace je to, co táhne jinak skvělou hru opravdu hodně dolů. Což se de facto i potvrzuje napříč recenzemi na Steamu. Popravdě jsem si zprvu myslel, že je problém u mě, ale když jsem hledal právě na Steamu, tak se mi potvrdilo, že nejsem jediný, a to ani v případě několika pádů hry. To bylo tedy naštěstí již odstraněno. Co také nepotěší, je nutnost volného 150 GB místa na disku.

Vývojáři si jsou dle prohlášeních problému s optimalizací vědomi a v den vydání PC verze vyšla aktualizace, která měla problémy z části řešit, a další aktualizace jsou ohlášeny.

Rise of the Ronin - bojovníci

Rise of the Ronin PC verze je skvělým open-world zážitkem, který vás přenese do fáze období Edo, která je označována jako Bakumacu. Svět se hemží autentickými historickými reáliemi a spolu s dynamickými souboji a intuitivním ovládáním se jedná o povedený zážitek pro všechny fanoušky žánru a Japonska. Titul bohužel silně táhnou dolů technické nedostatky v podobně špatné optimalizace. Pokud (až) bude optimalizace lepší, tak si hra odnese hodnocení hezkých 8/10.

Klady
  • reálie a atmosféra posledních let předmoderního Japonska
  • chytlavý a dynamický soubojový systém
  • otevřenost vůči hráčskému experimentování
  • kvalitně zpracovaná encyklopedie vysvětlující dějinný kontext a pojmy
  • pestrá paleta možnosti nastavení a přizpůsobení
Zápory
  • opravdu špatná optimalizace
  • slabší umělá inteligence
  • pozvolný rozjezd hry
Platforma PC
  • Datum vydání 11.03.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.